نیش گاز: تویوتا راو 4 جدید در برابر سوبارو فارستر جدید

نمایشگاه خودروی نیویورک سورپرایزهای زیادی داشته و البته همه اخبار حول معرفی شاسی بلندهای جدید می‌گردد. دو نمونه شاخص از شاسی بلندهای جدید که در نیویورک معرفی شدند تویوتا راو 4 و سوبارو فارستر هستند که تحسین‌های زیادی را در پی داشته‌اند.


نسل قبلی راو 4 از نظر کارشناسان یکی از معمولی‌ترین خودروهای بازار بود اما مشتریان واقعی راو 4 را خودرویی بسیار خوب می‌دانستند و به همین دلیل بود که راو 4 قبلی از نظر فروش خودرویی کاملاً موفق محسوب می‌شود. فروش بیش از 400 هزار دستگاهی این خودرو در سال 2017 مؤید همین نکته است.


نسل جدید راو 4 از نظر طراحی و تکنولوژی‌های بکار رفته چندین پله ارتقا یافته است. این خودرو هم‌اکنون دارای ظاهر گیراتر و خشنی است که برخی شاخصه های آن از مدل‌های 4 رانر و تاکوما الهام گرفته‌اند. همچنین شاهد الهام‌پذیری زیاد از کانسپت FT-AC در راو 4 جدید هستیم. این کانسپت سال پیش در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس معرفی شده بود.


خب این موضوع بدی نیست زیرا راو 4 طراحی گیراتری نسبت به چهارمین نسل خود دارد. اگرچه طراحی راو 4 جدید بهترین طراحی کلاس خود نیست اما قطعاً گیراست. تویوتا از نسبت‌ها و قطعات تندوتیز استفاده کرده است. جلوپنجره چندضلعی بزرگ این خودرو جلب‌توجه می‌کند، چراغ‌های جلو بزرگ هستند، نمای جلو گیراست…


اما بیایید به دیگر خودروی این بررسی هم بپردازیم. سوبارو فارستر 2019 یک شاسی‌بلند کلاسیک‌تر و محافظه‌کارتر است. طراحی ظاهری آن هیچ‌کسی را شگفت زده و انگشت به دهان نمی‌کند. برخی شاخصه های خشن در آن بکار رفته که از جمله آن‌ها می‌توان به تریم مشکی بکار رفته در جای‌جای بدنه اشاره کرد.


سوبارو برخلاف راو 4 طراحی فارستر کاملاً دگرگون نکرده است. تنها برخی تغییرات کوچک در این شاسی‌بلند اعمال شده که برخی از آن‌ها شامل جلوپنجره متفاوت، چراغ‌های جلوی بزرگ‌تر و مه شکن‌های متفاوت هستند. نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های متفاوت و برخی پوشش‌های نقره‌ای روی سپر هستیم.


تویوتا هنوز مشخصات فنی راو 4 جدید را اعلام نکرده اما هم این خودرو و هم فارستر دارای پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی خواهند بود. البته مقایسه این دو خودرو در چنین مرحله‌ای کمی بی‌معنی است بنابراین ما فعلاً به مقایسه بصری هر دو شاسی‌بلند ژاپنی بسنده می‌کنیم.


در مقایسه بخش جلوی هر دو خودرو شاهد تفاوت‌های بسیار زیادی هستیم. طراحی تویوتا بیشتر یادآور صورت یک حیوان وحشی بوده درحالی‌که فارستر ظاهر دوستانه‌تری را با خطوط نرم‌تر ایجاد کرده است.


در پروفایل جانبی هر دو خودرو طراحی مشابهی دارند. هر دو شاسی‌بلند بوده بنابراین این موضوع جای تعجبی ندارد. از نظر ما ستون D عضلانی‌تر راو 4 باعث شده با خودرویی گیراتر مواجه شویم.


همین داستان در بخش عقب نیز برقرار است. فارستر از نمای عقب سرراست و کلاسیک سود می‌برد درحالی‌که تویوتا طراحی گوشه دارتری را انتخاب کرده است.


کابین هر دو خودرو نیز طراحی مشابهی را پی گرفته‌اند اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد: صفحه لمسی فارستر در کنسول مرکزی جذب شده درحالی‌که صفحه‌نمایش راو 4 در بخش بالا جای گرفته است.


خب با این تفاسیر، شما طراحی کدام خودرو را بیشتر می‌پسندید؟ هنوز باور نداریم که راو 4 طراحی عضلانی را انتخاب کرده است! شاید هم استایل کلاسیک‌تر فارستر را می‌پسندید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. lawyer_hamid64
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    بنظرم طراحی تویوتا بهتره تو این مقایسه
    هرچند که زیبایی سلیقه ایه

    پاسخ
  2. me84
    سوابق: (1066 دیدگاه) ,

    .
    تو نگاه اول بنظرم راو4 شیکتره اما فکر کنم بمرور زمان طراحی فارستر ماندگاری بیشتری داشته باشه و تویوتا زود آدمو خسته کنه.

    پاسخ
  3. حميد
    سوابق: (1341 دیدگاه) ,

    من نسل فعلی رو داشتم ولی أین چیز دیگه ای شده خشن و مردونه

    پاسخ
    1. بیژن
      سوابق: (205 دیدگاه) ,

      آیا تجربه رانندگی با شاسی بلندهای دیگه رو هم داشتین؟ راو۴ در مقابل اونها از لحاظ هندلینگ و نرمی در چه سطحیه؟

      پاسخ
  4. Kamran
    سوابق: (472 دیدگاه) ,

    طراحی بیرونی و داخلی تویوتا مدرن تر هست

    از نظـر من تویوتا انتخـاب منطـقی تری هستش

    پاسخ
  5. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (791 دیدگاه) ,

    هردو عالی هستن
    ولی بدون تردید تویوتا
    راو۴ از انتخابهاییست که چشم بسته انتخاب میشه.

    پاسخ
  6. T.H.M
    سوابق: (571 دیدگاه) ,

    هر دو خیلی خوبن. ولی چون از لحاظ ظاهری مقایسه شده اینجا، تویوتا طراحی زیباتری چه در بیرون و چه در داخل داره. طراحی نسل جدید راو4 رو خیلی میپسندم، چون یه مقدار متمایل به طراحی شاسی بلندهای آفرودی و پیکاپ تراک ها مثل فوررانر و تاکوما شده که از این نظر متمایز از بقیست و اینجور طراحی رو برای شاسی بلند غیر لوکس خیلی دوست دارم.

    پاسخ
  7. Mohamad
    سوابق: (670 دیدگاه) ,

    انصافا انتخاب سختیه
    کیفیت هیچ کدوم به طرف مقابل نمیچربه
    ظاهر جفتشونم میپسندم. فقط ممکنه اسم تویوتا نتیجه خرید رو به نفعش تموم کنه. البته این به معنای کوچک بودن اسم سوبارو نیست.

    پاسخ
  8. مرتضی2
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    من با اینکه خیلی تویوتا را دوس دارم ولی طراحی قسمت جلوی راو۴ دوس ندارم..در کل زیبا و چشم نواز طراحی نشد???

    پاسخ
  9. مزدک
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    سوبارو طراحیش خیلی ساده و مسخرست مثل امبولانس میمونه مثاه این جیلی های چینیه
    کارب به این جیلیه ژاپنی ندارم

    ولی راو ۴ صد در صد بهتر از نسل قبلیش شده و حتما از این جیلی ژاپنیه قشنگتره

    پاسخ
  10. وحید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هرکسی فقط یک بار پشت فرمان نسل فعلی فارستر نشسته باشه هیچ خودرو دیگه ای رو تو این کلاس انتخاب نمی کنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.