پژوتویوتا

صف‌آرایی تویوتا یاریس GRMN در برابر پژو 208 GTi

بریتانیا همیشه بهشت هاچبک های اسپورت و داغ بوده است. خریداران بریتانیایی ترکیب پرفورمنس بالا با استفاده روزمره این خودروها را دوست داشته و البته بی‌شک یکی از جذاب‌ترین هاچبک های تازه‌وارد بازار تویوتا یاریس GRMN است.


خودروهای کوچک و اسپورتی همچون یاریس GRMN برای راه‌های پر پیچ و خم این کشور عالی بوده و این مدل سفارشی و تولید محدود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.


تویوتا هرگز نخواسته دنباله‌روی دیگران باشد و هر کاری را به روش خود انجام داده اما با این وجود یاریس GRMN باید با پژو ۲۰۸ GTi روبرو شود. این خودرو توسط بخش اسپورت کمپانی فرانسوی ساخته و پرداخته شده و روی پرفورمنس تمرکز دارد.

البته جایی که هر دو خودرو تفاوت دارند به قیمت مربوط می‌شود. یاریس گران‌تر است. سؤال این است که آیا محصول کوچولوی تویوتا ارزش خرید دارد؟

  • شاخ‌به‌شاخ

پژو ۲۰۸ GTi

تویوتا یاریس GRMN

نام خودرو

۲۳۵۵۰

۲۶۲۹۵ قیمت (پوند)
۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری سوپرشارژردار

پیشرانه

۲۰۵/۳۰۰

۲۰۹/۲۵۰ قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

گیربکس

۶.۳

۶.۱ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)
۲۳۰ ۲۳۰

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۷.۹

۸.۲ مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
رنگ بدنه (۹۴۵ پوند)، ترمز شهری فعال (۲۵۰ پوند)، ناوبری سه‌بعدی (۷۵۰ پوند)

آپشن ها

 

  • تویوتا یاریس GRMN

نقاط قوت: پرفورمنس عالی، درگیری فوق‌العاده راننده در امر رانندگی، دامپرهای عالی

نقاط ضعف: قیمت، کیفیت ضعیف کابین، موقعیت راننده می‌توانست بهتر باشد


تویوتا در سال ۲۰۱۷ با یاریس WRC به مسابقات رالی جهانی بازگشت و البته موفقیت‌هایی نیز به دست آورد. این پروژه روی شکل‌گیری یاریس GRMN نیز تأثیر داشته است. حروف GRMN مخفف Gazoo Racing tuned by the Master of Nürburgring بوده و نشان می‌دهد که تویوتا در توسعه این هاچبک اسپورت چقدر جدی بوده است.


عملکرد خوب یک خودرو در پیست مشهور نوربرگ رینگ تضمینی برای موفقیت یاریس در بریتانیا نیست اما این خودرو در جاده‌های پر پیچ و خم یک یاغی تمام‌عیار بوده و دیگر حریفان را به چالش می‌کشد. این خودرو از نظر سیستم تعلیق سفت‌تر بوده و ارتفاع آن در مقایسه با نسخه استاندارد ۲۴ میلی‌متر کمتر است. این امر باعث بهبود هندلینگ می‌شود. یاریس GRMN همچنین از میله‌های ضد لغزش و دامپرهای سفارشی سفت به منظور همخوانی با فنرهای سفت‌تر سود می‌برد.


نتیجه این تنظیمات هندلینگی مناسب برای یاریس می‌باشد. فرمان خودرو کاملاً خوب احساس شده و البته از GT86 در تنظیم فرمان این خودرو کمک گرفته شده است.


عملکرد خودرو در اکثر دست‌اندازها خوب بوده و البته سیستم تعلیق درجه حرکت مناسبی دارد. با توجه به سفتی سیستم تعلیق می‌توانید با اطمینان خاطر وارد پیچ‌ها شوید.

تنها زمانی که خودرو را بسیار تحت‌فشار بگذارید برخی نقاط ضعف پدیدار خواهند شد. سیستم تعلیق اگرچه در اکثر اوقات عملکرد خوبی در جذب دست‌اندازها داشته اما برخی اوقات ناهنجاری‌های چشمگیری نشان می‌دهد.

پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری سوپرشارژردار تویوتا نیز خیلی معمول نیست. اکثر رقبای تویوتا با استفاده از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو از پژو تقلید کرده‌اند اما پیشرانه یاریس دنیای دیگری است. پاسخ خطی پیشرانه به منظور شتاب گیری مناسب این هاچبک اسپورت می‌باشد.


دیفرانسیل لغزش محدود تورسن نیز کشش فوق‌العاده‌ای در پیچ‌ها ایجاد کرده و این امر چابکی یاریس را بالا می‌برد. دیفرانسیل لغزش محدود تویوتا عملکرد بهتری نسبت به دیفرانسیل پژو دارد.

مجموعه قوای فنی یاریس GRMN به شتاب بهتر این خودرو کمک می‌کنند زیرا شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت کوچولوی ریز نقش تویوتا در ۶.۱ ثانیه ثبت می‌شود. با اینکه این خودرو از سوپرشارژر استفاده می‌کند اما گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری آن ۵۰ واحد کمتر از ۲۰۸ GTi است. یاریس نمی‌تواند با عملکرد پژو مخصوصاً در شتاب گیری بین دنده‌ای برابری کند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه لمسی: اگرچه یاریس GRMN خودروی جدیدی است اما بر پایه یاریس معرفی شده در سال ۲۰۱۲ شکل ‌گرفته است. سیستم ناوبری این خودرو قدیمی بوده و گرافیک ضعیف صفحه‌نمایش نیز از نقاط ضعف آن است.

فرمان: فرمان چندکاره و چرمی این خودرو از GT86 کوپه گرفته شده و احساس فوق‌العاده‌ای دارد.

پلاستیک‌های خشن: یاریس GRMN گران‌تر از پژو بوده اما همان حس و حال کیفیت رقیب فرانسوی را نشان نمی‌دهد.

  • پژو ۲۰۸ GTi

نقاط قوت: پرفورمنس مناسب، چابکی و هیجان‌انگیز زیاد، ارزش بیشتر در مقایسه با مبلغ پرداختی

نقاط ضعف: احساس نه چندان خوب تعویض دنده در مقایسه با تویوتا، سواری سفت‌تر در سرعت‌های بالاتر

پژو ۲۰۸ GTi در طول عمر خود به‌روزرسانی‌های مناسبی داشته و حضور در گاراژ پژو اسپورت نیز باعث شده این خودرو به یک هاچبک داغ واقعی تبدیل شود.


در مقایسه با GTi استاندارد، این خودرو ۶ میلی‌متر پهنای بیشتر بین چرخ‌های روبرویی دارد. همچنین ارتفاع این خودرو ۱۰ میلی‌متر کمتر بوده و فنرها و دامپرهای سفت‌تر از جمله تغییرات آن هستند. رینگ‌های ۱۸ اینچی به همراه لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت از دیگر شاخصه‌های فلفل تند فرانسوی می‌باشند. دیفرانسیل لغزش محدود را نیز نباید از یاد برد.


این خودرو سفت‌تر از یاریس حس می‌شود ولی نقطه مثبت اینکه پژو در پیچ‌ها حرکات جانبی کمتری داشته و وجود شاسی متمرکز و لاستیک‌های میشلین باعث ایجاد چسبندگی قابل‌توجهی برای چنین خودروی کوچکی شده‌اند.


پژو ۲۰۸ GTi خودروی بسیار چابکی است. البته سواری خودرو برای رانندگی روزمره سفت بوده اما ما آن را ناراحت نمی‌دانیم. نیمه پر لیوان اینکه وقتی سرعت خودرو افزایش می‌یابد کنترل خودرو فوق‌العاده می‌شود.


فرمان در لحظات ابتدایی احساس غیرعادی‌ای داشته اما در سرعت بالا عادی می‌شود. البته دیفرانسیل لغزش محدود ۲۰۸ GTi به اندازه تویوتا کشش ندارد.


پیشرانه نیز لذت‌بخش نبوده اما ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر باعث می‌شود پژو در سرعت‌های پایین‌تر شتاب بهتری داشته باشد.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت هاچبک اسپورت پژو ۶.۳ ثانیه بوده که دودهم ثانیه کندتر از تویوتا است. گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو تعویض‌های جالبی نداشته و احساس خوبی به راننده منتقل نمی‌شود.

البته همه این‌ها را می‌توانید با نگاه به قیمت پژو فراموش کنید. ۲۰۸ GTi حدود ۲۷۴۵ پوند ارزان‌تر از یاریس GRMN بوده و تجهیزات مشابهی دارد. صندلی‌های اسپورت آلکانترا، سیستم تهویه مطبوع، حسگرهای پارک، رادیوی DAB، بلوتوث و صفحه لمسی ۷ اینچی با ارتباط اپل کارپلی در این خودرو وجود دارند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه لمسی: ما هرگز طرفدار صفحه‌نمایش کند ۲۰۸ نبوده‌ایم و البته این نسخه نیز تفاوتی ندارد. سیستم ناوبری در مدل GTi پرستیژ به‌صورت استاندارد وجود دارد اما برای نسخه ساخته شده توسط پژو اسپورت باید ۷۵۰ پوند اضافی پرداخت کنید.

فرمان: غربیلک فرمان کوچک با کاراکتر جمع‌وجور پژو همخوانی دارد اما می‌تواند گاهی اوقات برای خواندن پشت آمپرها مزاحمت ایجاد کند.

کیفیت: ۲۰۸ همیشه حس و حال کیفیت را در کابین داشته و این موضوع در GTi به لطف آلکانترا، چرم و دوخت‌های متضاد برجسته‌تر شده است.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: پژو ۲۰۸ GTi

پژو ۲۰۸ GTi ساخته شده توسط بخش اسپورت کمپانی یک خودروی پرفورمنس متمرکز است. این خودرو دقیقاً همان خصوصیات یک هاچبک داغ را داشته و هیجان و کاربرد مناسب را در پکیجی کم‌هزینه ارائه می‌کند. تویوتا یاریس GRMN تلاش فوق‌العاده‌ای است اما پژو هنوز هم دست برتر را دارد.

رتبه دوم: تویوتا یاریس GRMN

یاریس GRMN یک هاچبک داغ قابل‌احترام است. پیشرانه این محصول کاراکتر واقعی را داشته اما قیمت گران آن در مقایسه با پژو تردیدهای فراوانی را ایجاد می‌کند. خوشبختانه نسخه ارزان‌تری از یاریس در آینده عرضه خواهد شد.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    به نظر من پژو شایسته این پیروزی بود هرچند گیربکس ضعیفتری نسبت به تویوتا داشت اما قیمتش هم کمتر بود والبته با همون امکانات تویوتا طراحی داخلی و خارجی پژو هم بهتر بود .پژو داره به روزهای خوبش برمیگرده

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      کدوم روزای خوش؟؟؟الان دقیقا تو روزای خوششه که 405 هنوزم داره تولید میشه یا 206

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        شایان
        شما چرا میخری؟؟ نخر تا تولیدش متوقف بشه وقتی خریدار داره چرا تولید نشه ؟؟ ضمنا موفقیت یه برند چه ربطی به تولید مدلهای قبلی داره؟؟ یکم فکر کن بعد نطر بده

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. شایان

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (191 ديدگاه)

          بخدا نمیخرم والا نمیخرم به بقیه هم توصیه میکنم نخرن
          بعدشم یه واقعیت هست اونم اینه که اگه پژو اعتبار داشت تا الان توی بازار آمریکا باید یه جایی میداشت اما الان حتی نمایندگی هم نداره اگه خوب بود اونجا فروش میکرد

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Ferrari

          ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          شایان
          اکه پژو بد بود که ۳۰۰۸ سال ۲۰۱۷ بنز کلاس e رو کنار نمیزد و خودروی سال اروپا نمیشد.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. علیx76

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      هاچ بک های داغ بیشتر با سبک رانندگی و علایق اروپایی ها جوره
      بخاطر مسائل مصرف سوخت و ابعاد خودرو و اینا
      ولی سلیقه ایرانیا ب امریکاییا نزدیک تره
      من خودمم باشم ی موستانگ اکوبوست رو به اینا ترجیح میدم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    اگه اینا با قیمت مناسب اینجا میومد یا حتی مونتاژ میشد راحت بازار رو شخم میزد و خیلیها واسه خودرو اول یا دوم خودشون میگرفتن
    مثل کاری که ۲۰۶ کرد
    هاچبک، کوچک، زیبا، جسور و پرقدرت وجوان‌پسند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ahmad

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    اوه اوه ، الانه که یک عده بیان شروع کنن به بدوبیرا گفتن به این پژوی بدبخت که چرا اینو با تویوتا مقایسه کردن ، اینو باید با چینی مقایسه کرد ، یا یک عده میگن این پژو چقدر شبیه طراحیهای چینی شده ……
    میدونم الان میگید از خداتم باشه که با چینی مقایسه بشه ، چینیها خیلی خیلی جلوتر از فرانسویا هستند ، مرگ بر فرانسه ، از این جور حرفا….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. amir

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (522 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره.یادمه وقتی 308 و3008 پشت سرهم خودروی سال اروپا شدن بعضیها توی همین پدال که دیگه هیچ بهونه ای نداشتن میگفتن فرانسویها لابی(!)کردن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SAEED

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (279 ديدگاه)

        من نمیدونم چیه پژو بده چون جرمی کلارکسون میگه بده پس چشم بسته قبول میکنم حرفشو
        حتی اگه بهترین خودروی اروپا بشه حتی اگه سبزترین کمپانی اروپا بشه حتی اگه تو داکار و رالی کراس بترکونه
        بازم چون لوگو پژو روشه هیچ کدوم از اینا مهم نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          بله حق با شماست حرف جرمی برای خیلیا سنده اما اینکه پژو سه فصل تونسته با ۳۰۰۸ دیفرانسیل جلو قهرمان رالی داکار باشه و خیلی از ماشینهای افرود معروف رو شکست بده خودروساز ضعیفی محسوب میشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. SAEED

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (279 ديدگاه)

          دوست عزیز امیدوارم متوجه شده باشی که کامنتم طعنه امیز بود به بعضی افراد که کاملا غیرمنطقی تلاش ها و پیشرفت های یه کمپانیو نادیده میگیرن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Ferrari

          ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          کامنت من هم تمجید از پژو بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. رضا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (97 ديدگاه)

    دوام و کیفیت و قابلیت اطمینان تویوتا یه چیز دیگه هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (522 ديدگاه)

      اتواکسپرس بزرگترین نقطه ضعفش را “کیفیت پایین به خصوص داخل کابین “دونسته بعد شما میگی کیفیت تویوتا یه چیز دیگس!فکر کنم اصلا نخوندی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسین دهمرد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    اگر تعصبی هم حساب کنید ترجیح میدم روی ساخت ژاپن تعصب داشته باشم.هرچند قیافه ش تخیلیه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. امیرحسین (Lion26)

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (257 ديدگاه)

    عشق منه این پژو و فرانسه 🇫🇷😍❤
    دوستان فرانسوی باز، اصلاً به این حرفا توجه نکنید. اونا کارشون درسته و همه چی مشخص. تویوتا یا ژاپنیا اگه هنر داشتن تو wrc یا داکار ( با خودروی تک دیفرانسیل) اول میشدن یا حداقل مقام دوم سوم. 😊
    یه خسته نباشیدم به پدال بگم که بعد چند وقت یه مطلب درباره فرانسویا گذاشت. تازه مختص فرانسویا نیست.

    Just France and Japan.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. مانی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    جدای از نتیجه تست
    طراحی پژو خیلی‌ بهتره و زیبائی لذت بخشی داره
    این تویوتا چرا اینجوریه؟چراغ‌های جلو و عقب زشت
    نمایه جانبی بیروح و ساده فقط اون یه تیکه دماغه خودرو
    که لوگو تویوتا روش نصب شده قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. A.B

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    باید قبول کرد که طراحی یاریس اومده قیمه ها رو ریخته رو ماستا مخصوصا چراغای عقب که اصلا با هیکل ماشین جور نیست پژو خیلی بهتر عمل کرده و باید برنده باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا