منتظر نسخه پرفورمنس تویوتا سوپرا باشید!

تویوتا سوپرا GR 2020 اوایل سال جاری در نمایشگاه دیترویت معرفی شد و به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها برنامه‌ی مفصلی برای این خودرو دارند.


تتسویا تادا مهندس ارشد سوپرا در مصاحبه با تاپ گیر گفته است: “سوپرا باید هرساله تکامل یابد.” احتمالاً این سخن به معنی انتظار تولید چندین نسخه‌ی جدید سوپرا در آینده است.


اگرچه تادا اشاره‌ای به جزئیات نداشته اما اعلام کرده در نهایت مدل پایه‌ای تولید خواهد شد که دارای پیشرانه‌ی 4 سیلندر ب‌ام‌و است. ب‌ام‌و Z4 sDrive30i از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 255 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتون متر استفاده کرده و احتمال دارد این پیشرانه در دل سوپرا هم جای بگیرد. در صورت انجام چنین کاری، انتظار می‌رود کوپه‌ی ژاپنی‌ها شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت حدود 5.2 ثانیه‌ای داشته باشد.


اگرچه قدرت این پیشرانه خیلی کمتر از خروجی پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توربو با قدرت 335 اسب و گشتاور 494 نیوتون متر است اما مهندس تویوتا می‌گوید مدل 4 سیلندر سوپرا می‌تواند حدود 110 کیلوگرم سبک‌تر باشد.


خب صحبت از وزن کمتر شد و باید گفت تادا به نسخه‌ی پرفورمنس سوپرا با قدرت بیشتر و سیستم تعلیق اسپورت تر هم اشاره کرده است. او گفته خودروی یاد شده می‌تواند دنباله‌روی 86 GRMN باشد که در سال 2015 با کاپوتی فیبر کربنی، پنجره‌های پلکسی گلس و بال عقب بزرگ معرفی شد. این خودرو از سیستم تعلیق بازنگری شده برخوردار بوده و 45 کیلوگرم سبک‌تر است. خروجی پیشرانه‌ی 4 سیلندر آن نیز به 213 اسب بخار رسیده و گشتاورش برابر با 217 نیوتون متر می‌باشد.


تادا در خبر دیگری هم اعلام کرده احتمال عرضه‌ی گیربکس دستی وجود دارد و احتمال تولید نسخه‌ی تارگای سوپرا بیشتر از مدل کانورتیبل است. البته تادا گفته که برخی مشتریان به خاطر فضای اشغال شده توسط سقف خیلی طرفدار خودروهای تارگا نیستند.


این مدیر ارشد همچنین گفته احتمال ارتقای کابین سوپرا در آینده وجود دارد. اگرچه تادا به جزئیات وارد نشده اما می‌دانیم که از قطعات زیاد ب‌ام‌و در کابین سوپرا استفاده شده و بنابراین شاید تویوتا به دنبال استفاده از قطعات جدید در بخش داخلی این خودرو باشد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

20 دیدگاه

  1. AMANTE
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    تویوتا با سوپرا می تونست کاری که پورشه با 911 سالیان سال داره انجام میده رو انجام بده.
    یعنی سوپرا رو فقط در کلاس اسپرت تولید نکنه و به بخش سوپراسپرت ها هم وارد بشه.
    مثلا سوپرای پایه 350 اسب باشه و مدل های بالاتر 400، 450 و 500 یا حتی 550 اسب بخار.
    این عکس رو ببینید.
    http://s9.picofile.com/file/8355026984/IMG_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B3%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B5%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B1.jpg

    پاسخ
    1. tesla
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      تویوتا همینجوری هم نتونست هزینه سوپرای معمولی رو بده برای تولید
      داره از انجین خطی استفاده میکنه که در ماشین پرفورمنس یه شوخی هست در دنیای امروز ( تازه مال خودش هم نیست )
      بعد انتظار داری سال ها تولیدش میکرد اونم در نسخه ها مختلف
      تویوتا یه ارزون ساز هستش نه اسپورت ساز

      پاسخ
    2. tesla
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      تویوتا همینجوری هم نتونسنت هزینه تولید سوپرا رو بده
      از پلتفرم مشترک استفاده کرد
      ولی بدترین جای داستان انجینش هست
      6 سیلندر خطی اونم برای یه ماشین پرفورمنس
      تاریخ انقضای انجین خطی همینجوریش هم گذشته اوردن رو ماشین اسپورت گذاشتن
      ( انجین های خطی بزرگ و سنگین هستن ) تنها مزیتشون ارزون بودن هزینه ساختشون هست
      شما میگی با 911 رقابت میکرد ؟

      پاسخ
      1. mehran911
        سوابق: (1688 دیدگاه) ,

        ((( تاریخ انقضای انجین خطی همینجوریش هم گذشته اوردن رو ماشین اسپورت گذاشتن
        ( انجین های خطی بزرگ و سنگین هستن ) تنها مزیتشون ارزون بودن هزینه ساختشون هست )))
        .
        ای وای بر من این چی بود گفتی پسر خوب
        اتفاقا انجین های خطی ساختار خوبی برای توسعه پیشرانه های کم حجم دارن از طرفی مزیت های خوبی در هماهنگی با انواع سیستم های هیبریدی رایج دارن
        در حال حاضر خودروسازهای زیادی به این پیشرانه ها علاقه نشون دادن مثل مرسدس و اکثر ژاپنی ها

        پاسخ
        1. حسین مقدسی
          سوابق: (86 دیدگاه) ,

          موتورهای شش سیلندر خطی از بهترین انواع برای مدل‌های اسپرت هستن
          بالانس خوب محور قدرت و گشتاور تقریبا خطی مزیت از اینا بهتر و بزرگتر
          از دلایلی که z4 موتور 6 خطی داره نه خورجینی هم همینه

        2. tesla
          سوابق: (217 دیدگاه) ,

          ,وقتی بحث 4 سیلندر باشه بلی
          6 سیلندر واسه ماشین های غیر عملکردی مثل سدان و کراس اوور هم فعلا اشکالی نداره
          ولی شما تصور کن سیلندر هارو به صورت خطی کنار هم بچینی چقدر روی هندلینگ ماشین تاثیر میزاره ( مخصوصا اگه ترکیب موتور جلو محور عقب باشه ) واسه جبران این مشکل چقدر باید مهندس به خرج بدی از هزار جور مواد سبک استفاده کنی تا این اضافه وزن جبران کنی
          برای همین هم هست که برای ماشین های پرفورمنس همیشه از انجین های وی شکل استفاده میکنن
          اینجا هم بحث یه ماشین پرفورمنس هست
          شما فکر کن الفا در سی 4 از شش سیلندر خطی استفاده میکرد همون مقدار قدرت رو میداد ولی هندلینگ چی
          به تعداد کامنت نیست ولی شما یه ور داستان میدونی فقط

        3. mehran911
          سوابق: (1688 دیدگاه) ,

          ((( به تعداد کامنت نیست ولی شما یه ور داستان میدونی فقط )))
          با قسمت اول این جمله موافقم ، صرفا به تعداد کامنت نیست اما کامنتت خیلی چیز ها رو ثابت میکنه
          .
          قبل از هر چیزی بر می گردم به کامنت اول شما
          ((( تاریخ انقضای انجین خطی همینجوریش هم گذشته اوردن رو ماشین اسپورت گذاشتن )))
          این چیزی که نوشتی یعنی چی دقیقا ؟!؟!؟
          حقیقتا مشکل ما پذیرش اشتباهه
          حداقل انتظار سکوت می رفت تا اینکه بهانه بیاری دوست من
          .
          مهمترین نکات در پیشرانه های خطی دقت و نظم در مجموعه ی احتراقه پیشرانه ی ۶ سیلندر خطی بهترین بالانس رو بدلیل توازن کارکرد سیلندر ها و نظم حرکت سوپاپ ها دارن که در نتیجه NVH کمتری در مقایسه با V6 ها دارن
          این باعث میشه پیشرانه تقریبا نیازی به بازوهاو وزنه های متعادل کننده و تعلیق خارجی پیشرانه نداشته باشه به علاوه وزن بیشتر پیشرانه های V شکل میتونه باعث استهلاک بیشتر بشه
          که در مجموع پیشرانه خطی استهلاک کمتری نسبت به پیشرانه های V شکل داشته دارن که نقطه مورد نظر تویوتاست
          همه ی اینا در حالیست که هزینه ی زیادی هم برای توسعه لازم نداره
          .
          اگر دقت می کردی در جواب اولم اون بالا هم گفتم پیشرانه های خطی ساختار خوبی برای توسعه پیشرانه های “کم حجم” دارن
          نکته اینه که قرار نیست تویوتا از پیشرانه ی ۱۲ سیلندر خطی استفاده کنه که مشکلات دیگه به وجود بیاد
          .
          از این موارد که بگذریم
          سوپرا رو با آلفا ۴C مقایسه کردی
          نکته اینه که روی خودروی کوپه ای که با ساختار mid engine محور عقب ساخته شده ، پیشرانه ی خطی سوار نمیکنن
          سوپرا از ابتدا بخاطر ساختار پیشرانه جلو محور عقب یا FR خودش مشکلی با استفاده از پیشرانه ی خطی نداره
          در مجموع کلاس ساختاری FR و FMR این قابلیت رو فراهم میکنه بهتر بشه از پیشرانه خطی استفاده کرد
          خودروهایی که در کلاس سوپرا AMG GT پورشه ۹۲۸ و… امکان استفاده از پیشرانه ی خطی رو بهتر فراهم میکنن
          چون فضای کافی برای پیشرانه ی خطی با طول بیشتر وجود داره ( الان میان میگن AMG GT و پورشه از V شکل استفاده میکنن ! دلیلش رو میگم )
          .
          نکته بعدی اینکه تویوتا اعلام کرده پیشرانه رو در پایینترین جای ممکن قرار داده که توازن و هندلینگ رو قربانی نکنه
          پس این پیشرانه همخوانی کامل با ساختار سوپرا و فلسفه ی تویوتا داره
          .
          سوپر اسپرت سازهای سطح بالا از پیشرانه های V شکل استفاده میکنن چون طول کوتاه تر و ابعاد جمع و جور تری داره که مرکز ثقل رو پایین میاره و بخاطر ابعاد کوچکترش این امکان فراهم میشه در هر کلاس و خودرویی قابل استفاده باشه ( V8 معروف مکلارن که در ۶۰ مدل عرضه شده ) در عین حال با استفاده از هزینه و تکنولوژی های جدید معایبش رو بر طرف میکنن ( مثل استفاده از پاشش منظم بر پایه ی پیزو الکتریک و متریال سبک در تولید پیشرانه و… )
          در حالت کلی پیشرانه ی ۸ سیلندر خطی برای سوپر اسپرت خنده دار به نظر میرسه چرا که طول زیادی اشغال میکنه و در تولید “توان های بالا” و دور موتور های بالا با مشکل مواجه میشه و استحکام لازم رو در “حجم های بالا” نداره و نمیشه ازش در مدل های مختلف استفاده کرد

        4. tesla
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          من شما به نتیجه نمیرسیم چون من هرچقدر از بدی هاش بگم شما از خوبی هاش میگی
          هرچقدر انجین های خطی خوبی داشته باشن
          همون قدر بدی دارن
          چرا سری رو که درد نمیکنه دستمال بست اخه
          میشه به جای استفاده از انجین خطی از وی شکل استفاده کرد درسته گرون تر هستن ولی این همه دردسر هم ندارن
          همون قدر که توضیح دادی دردسر دارن
          منم تو کامنت قبلی نوشته بودم
          و این حرف منو کمپانی ها اکثرا قبول دارن برای همین هم انجین های خطی تعدادشون کم شده و همه برای اسپورت سازی روی اوردن به وی شکل

        5. Mad.z.Max
          سوابق: (232 دیدگاه) ,

          آقا مهران من از کامنتای شما کلی چیز جدید یاد گرفتم، واقعا ممنون

      2. emad1990
        سوابق: (999 دیدگاه) ,

        tesla
        درد سرهاشو بنویس دوست من
        مهران 911 محاسنشو گفت شمام بدی هاشو بگو
        شما به جای اینکه دلیل بیاری داری بهونه میاری
        مشخصه چیزی برای گفتن نداری دوست عزیز

        پاسخ
    3. ADAK
      سوابق: (564 دیدگاه) ,

      پورشه
      911
      تویوتا
      سوپرا
      ؟؟؟؟؟!!!؟!!؟
      برادر من هر گِردی که گردو نیست …

      پاسخ
  2. فرامرز
    سوابق: (1245 دیدگاه) ,

    خیلی از سوپرای افسانه ای اطلاعی ندارم ولی این رو به عنوان یه ب ام و مقرون به صرفه دوست دارم فقط کاش بشه با لوگوی ب ام و سفارشش داد!!! صرفاْ جهت شوخی چون فکر کنم فقط همون لوگوش ساخت تویوتا باشه چون حتی داشبورد و فرمون و مانیتور و … همه ب ام و هست. البته چراغ و سپر جلو زشت تر از اون شده که طراحی ب ام و باشه

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (1195 دیدگاه) ,

      این داستان همکاری یک جورایی بد تفهیم شده یا نمیره تو مخ!
      رک و پوسکنده اگر تویوتا برای ساخت سوپرا با bmw مشارکت نمیکرد احتمال اینکه نسل جدید Z4 به خیابان بیاد صفر درصد بود ولی سوپرا با مشارکت شرکتی دیگر بالاخره تولید میشد.
      یقینا این آخرین سری از مدل Z4 هست و از نظر فروش نمیتونه آینده ی خودشو رقم بزنه.
      یک مشت حرف های بی پایه و سست که هدف فقط نفرت پراکنی هست و از همه مهمتر نفس گرم و جیب پر پول که ماشالله کفاف شارژ نت گوشی رو به زور جواب میده اما دک و پز هوارتا…

      پاسخ
  3. شایان
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    ما منتظر نسخه اصلی یعنی زد فور هستیم

    پاسخ
  4. Khosrow
    سوابق: (953 دیدگاه) ,

    درست فهمیدم؟ کاپوت سوپرا بزنی بالا موتور بیمر با ارم خودش روشه؟؟؟ خخخخ جمع کن ..

    پاسخ
  5. ADAK
    سوابق: (564 دیدگاه) ,

    هیچ وقت طراح جلوی سوپرا را نمی بخشم …

    پاسخ
    1. Achtung
      سوابق: (296 دیدگاه) ,

      رئیس تویوتا روش امضا زده و یکی از بهترین محصولات تویوتاست

      پاسخ
  6. احمدرضا
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    دهه ۹۰ میلادی سه کمپانی تویوتا و هوندا و نیسان برای رقابت با فراری ۳۰۸ و ۳۴۸ و با همون پرفورمنس و قیمت خیلی پایین تر به ترتیب ماشین های اسپرت سوپرا.ان اس ایکس و جی تی آر همگی با حدود ۲۸۰ تا ۳۲۰ اسب رو بیرون دادن.الان با گذشت ۲۵ سال برگردیم به نسل جدید همون ماشینا نگاه کنیم میبینیم که هوندا ان اس ایکس جدید ۵۷۳ اسبه و جی تی آر ۵۶۵ اسب ولی سوپرا ۳۳۵ اسبه و خودشو از اون کلاس کشیده پایین و رفته در کلاس اسپرت های شهری.بنظر من بشدت لازمه که تویوتا ماشینی در حدود ۶۰۰ اسب داشته باشه تا از قافله عقب نیوفته.حالا چه اسمش سوپرا با شه یا لکسس ال ی ۵۰۰ تویین توربو

    پاسخ
  7. سروش
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    فسلفه ی خودروسازی تویوتا با بی ام و خیلی فرق داره. اگه تویوتا با نیسان و هوندا همکاری میکرد بهتر بود و همخوانی بیشتری داشتند هم اینکه اسم سوپرا رو خراب نمی کرد. خودم با پول سوپرا یه مزدا mx5 میگیرم به اضافه یه هوندا سیویک یا مزدا۳

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.