جنرال موتورزدنده عقب

بدترین خودروهای اسپرت: پونتیاک فیرو

نگاهی به اولین و تنها خودروی اسپرت موتور وسط تولید انبوه ساخت آمریکا

چه خودرویی است؟

فیرو یک خودروی اسپرت موتور وسط بود که در سال ۱۹۸۳ توسط پونتیاک معرفی شد. با وجودی‌ که فیرو تصویری غیرقابل‌اعتماد از خود بر جای گذاشت اما ازلحاظ فروش بسیار موفق عمل کرد.

autowp-ru_pontiac_fiero_gt_1985

کی و کجا ساخته شد؟

درمجموع تعداد ۳۷۰,۱۶۸ دستگاه از فیرو طی پنج سال در کارخانهٔ پونتیاک در میشیگان تولید شد.

autowp-ru_pontiac_fiero_10

مشخصات فنی

پونتیاک فیرو از ترکیب موتور وسط-محور عقب استفاده می‌کرد و دو موتور بنزینی برای آن ارائه می‌شد. پیشرانهٔ پایه یک واحد ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و موتور بعدی یک نمونهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر بود. برای انتقال نیروی این موتورها نیز سه گیربکس مختلف در نظر گرفته شده بود که شامل نمونه‌های سه سرعتهٔ اتوماتیک و چهار سرعته و پنج سرعتهٔ دستی می‌شد. برای تعلیق فیرو در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ از شاسی شورلت شِوِت (Chevette) استفاده شده بود و از طرح دو جناغی استفاده می‌کرد؛ اما در سال ۱۹۸۸ تعلیق کاملاً جدیدی برای فیرو ارائه شد و ترمزها نیز در هر چهارچرخ به نوع دیسکی با تهویهٔ مناسب تغییر یافتند. بدنهٔ این خودرو توسط پونتیاک و Entech توسعه پیدا کرده بود و بر روی یک شاسی فضایی نصب شده بود.

pontiac_fiero_2

چرا بد است؟

بر روی کاغذ، پونتیاک فیرو خودروی بسیار مناسب و جذابی بود. یک ماشین اسپرت کوچک، نسبتاً سبک و سرگرم‌کننده. همچنین در ابتدا به دلیل هندلینگ خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، به‌خوبی توسط خریداران مورد استقبال قرار گرفت. این‌یک کوپهٔ فوق‌العاده جذاب، ارزان‌قیمت و مهم‌تر از آن‌ها، ساخت آمریکا بود؛ اما بعد از شروعی قدرتمند، حدود دو سال بعد علاقه‌مندان به خودرو به معنای واقعی کلمه از فیرو متنفر شدند چراکه این خودرو مانند مخلوطی غیردقیق از قطعات مختلفی که مرکز توسعهٔ جنرال موتورز در اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ وجود داشت، احساس می‌شد.

autowp-ru_pontiac_fiero_5

این تمام مشکل نبود. به خاطر تعلیق مستقل پیچیدهٔ پونتیاک فیرو، این خودرو هزینه‌های نگهداری بسیار بالایی داشت. همچنین به دلیل نصب رادیاتور در قسمت جلوی خودرو و نصب لوله‌های طولانی جهت انتقال آب به پیشرانه، سیستم خنک‌کنندهٔ آن ناکارآمد بوده و به موتور آسیب می‌رساند. از سوی دیگر، در ابتدا پونتیاک قصد داشت از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری دور بالا به‌عنوان موتور پایه در فیرو استفاده کند اما درنهایت به خاطر کاهش قیمت خودرو، از پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری در آن استفاده شد آن‌هم فقط به خاطر اینکه این موتور در آن زمان در دسترس بود و نیازی به هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری از سوی جنرال موتورز نداشت.

autowp-ru_pontiac_fiero_gt_5

این کار به این خاطر انجام شد که قرار بود پونتیاک فیرو یک خودروی اسپرت مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت باشد بنابراین جنرال موتورز نمی‌خواست با استفاده از یک پیشرانهٔ جدید در آن، قیمتش را افزایش دهد؛ اما این موتور ۲.۵ لیتری افتضاح بود. موتوری سنگین، پرسروصدا، دور پایین و ضعیف. البته موتور بزرگ‌تر V6 کاملاً عملکرد مناسب و بالایی داشت اما قیمت فیرو با این موتور در سال ۱۹۸۷ از ۱۳,۴۸۹ دلار آغاز می‌شد که ۵ هزار دلار بیشتر از نسخهٔ پایه بود.

pontiac_fiero_4

مشکل بعدی این بود که انتظار می‌رفت وزن فیرو با ساختار نوآورانه‌ای متشکل از شاسی فضایی و پانل‌های بدنهٔ پلاستیکی، کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم باشد اما نهایتاً وقتی ساخت خودرو به پایان رسید، مشخص شد که فیرو نه‌تنها سنگین است که حتی وزن بیشتری از خودروهایی با اندازهٔ یکسان و با بدنهٔ فولادی دارد؛ بنابراین فیرو به خاطر وزن ۱۱۳۵ کیلوگرمی‌اش، خودرویی کُند، واقعاً کُند بود. آزمایش واقعی کارانددرایور در دسامبر سال ۱۹۸۳ نشان داد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر نسخهٔ پایهٔ فیرو ۱۱.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش تنها ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است.

autowp-ru_pontiac_fiero_gt_1

در سوی دیگر، چندی بعد کابوس فیرو یعنی هوندا CRX به بازار آمد. خودرویی با بدنهٔ فوق‌العاده سبک، اندازه‌ای جمع‌وجور و پیشرانه‌ای با ساختار ساده. با وجودی که CRX قدرت کمتری از نسخهٔ پایهٔ فیرو داشت اما از سرعت بالاتری برخوردار بود، سریع‌تر متوقف می‌شد و رانندگی لذت‌بخش‌تری داشت. همچنین خودروی ژاپنی با ضریب درگ ۰.۳۳ در مقابل ۰.۳۷ فیرو، خودروی کم‌مصرف‌تری بود.

autowp-ru_pontiac_fiero_gt_4

علاوه بر این، نمونه‌های اولیهٔ پونتیاک فیرو به آتش گرفتن معروف شدند چراکه درمجموع ۱۳۵ مورد آتش‌سوزی از این خودرو گزارش شد که ۱۲۲ مورد آن در حین رانندگی بود. این مشکل که پس از مدت کوتاهی از آغاز تولید فیرو در سال ۱۹۸۳ ایجاد شد، برای مهندسین پونتیاک تکان‌دهنده بود. درنهایت جنرال موتورز در سال ۱۹۸۸ اعتراف کرد که آزمایش‌ها نشان داده‌اند سطح روغن پایین در موتور فیروهای مدل ۱۹۸۴ در برخی موارد موجب شکستگی شاتون‌ها شده که ممکن است به آتش‌سوزی در محفظهٔ موتور منجر شود. در ارتباط با این موضوع ۱۰ جراحت جزئی گزارش شد.

pontiac_fiero_1984

اما همه با این نظر موافق نیستند

این ماشین برای جنرال موتورز مانند ستاره‌ای درخشان عمل کرد چراکه برای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان که در آن سال‌ها به خاطر بحران سوخت در حال از دست دادن سهم خود از بازار بود، ساخت یک خودروی اسپرت موتور وسط کم‌مصرف، راه‌حل بسیار خلاقانه‌ای محسوب می‌شد. همچنین نمونه‌های تولیدی سال‌های آخر عمر فیرو به‌مراتب بهتر از نمونه‌های تولید ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ بودند. پونتیاک فیرو پل نهایی بین خودروهای فوق‌العادهٔ گذشتهٔ آمریکا و دوران سیاه دههٔ ۸۰ میلادی بود.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    فک کنم اون نمونه ۶ سیلندر با گیربکس ۵ دنده گزینه بهتری باشه!
    و خب سری های اخرش هم که گفتید بهتر شده پس خیلی هم بد نیس!
    فقط عقبش ی جوری هس!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. یوسف

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    طراحی داخلی با اینکه الان خیلی ازش گذشته و قدیمیه اما به نظر من زیبا اومد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. mahdi

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    واقعا حیف شد این کمپانی بشدت عاشقش بودم مخصوصن فایر برد وترنس ای ام هنوزم هم تو خواب هم بیداری تو ذهنم هست امیدوارم دوباره زنده بشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      اسمش هم قشنگ بود.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. حسين

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    دوران سیاه دهه 80 میلادی:

    اول بحران نفت در اثر تحریم اعمال شده از طرف لیبی و یه سری کشورهای عربی دیگه باعث افزایش قیمت نفت شد و اواخر دهه 70 هم انقلاب در ایران قیمت نفت رو بالا برد. و این موضوع مغایر با سیاستِ «هرچه بزرگتر، بهتر» خودروسازای امریکایی بود. امریکایی ها اونقدر شرکتهای بزرگ و انعطاف ناپذیری شده بودن که نتونستن خودشونو با شرایط دوران جدید سازگار کنن. از طرف دیگه حمله ی محصولات ژاپنی با کیفیت بالا و قیمت پایین (نه فقط در صنعت خودرو، که حتی در صنایع الکترونیک) مثل حمله مغول به ایران بود!!! از اون به بعد ماشینای امریکایی طراحی های زیباشون از بین رفت و شکل شمایل ساده و ارزون گرفتن همینطور از میزان لوکس بودنشون کاسته شد و قافیه رو به آلمانی ها باختن و اون تکنولوژی های دسته اول که توی کرایسلر و لینکلن و کادیلاک و … استفاده میشد، کم کم از بین رفتن. و خلاصه دوران شکوهشون رو به افول گذاشت. تاااااا اینکه ماشینایی مثل شورلت ولت کانسپت رونمایی شدن. مثل این بود که امریکایی ها یاد گرفته بودن توی دنیای جدید چجوری باید رقابت کرد. الانم که تسلا، فارادی فیوچر، فورد، شورلت و … همه و همه دارن به سمتی حرکت میکنن که نوید بخش یه آینده ی درخشان برای صنعت خودروی امریکاس. شاید نسلی که ادامه دهنده راه اون ماشینای فوق العاده دهه های 60 و 70 هستش، چند سال دیگه از راه برسه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۱۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      با توجه به بدهی امریکا به سایر کشور ها ، ممکنه در اینده امریکا چند تکه شده باشه!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. ونوم

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    نشانگرهای پشت فرمون مجموعه ی جالبی داره یاد ضبط صوت های قدیمی افتادم دو تا باند دایره ای کنارش بود وسطش نوار میخورد در کل خوشم اومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    من از این ماشین خوشم میاد اما با توصیفی که در گزارش اومد بنظرم مشتریانش از قیمت غیر منطقیش رنج میبردن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. علیرضا4225

    ۱۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    با دیدن این ماشین نا خوداگاه یاد کارت های بازی قدیمی افتادم یادش بخیر چه ذوق و شورو حالی داشتیم این ماشین برام یه نوستالژی بیاد موندنیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      پونتیاک همیشه یه پای ثابت پاسور های ماشین بود از این مدل بگیر تا بقیه مدلها.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهدی

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    تو ایران هم یکی دوتاش هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Farzad

    ۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    شگفت انگیز پلاستیکی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا