جگوار آی پیس خودروی سال 2019 اروپا شد

در آستانهٔ آغاز نمایشگاه ژنو 2019، پیروز رقابت خودروی سال 2019 رسماً اعلام شده است. این خودرو جگوار آی پیس است که از بین فینالیست‌های رقابت امسال شامل آلپاین A110، سیتروئن C5 ایرکراس، فورد فوکوس، کیا سید، مرسدس بنز A کلاس و پژو 508، به‌عنوان خودروی سال 2019 اروپا انتخاب شده است. این برای اولین بار است که جگوار توانسته به‌عنوان ارزشمند خودروی سال اروپا دست پیدا کند. نحوهٔ این انتخاب اما امسال کمی عجیب و البته جالب بوده است چراکه جگوار آی پیس و آلپاین A110 هردو موفق به کسب 250 امتیاز شده‌اند که این موضوع انتخاب خودروی برنده را کمی پیچیده کرده است.

بااین‌حال نهایتاً این جگوار آی پیس بود که به‌عنوان پیروز رقابت و خودروی سال 2019 اروپا انتخاب شد چراکه تعداد بیشتری از داوران آن‌را در صدر و رتبهٔ اول لیست خود قرار داده بودند. آی پیس 18 رأی اول دریافت کرده درحالی‌که این عدد برای آلپاین 16 رأی بوده است. آلپاین بیشترین امتیاز را از داوران آلمانی دریافت نموده بود و البته جالب اینجاست که کیا سید با بالاترین رأی از داوران اسپانیایی تا لحظات آخر و قبل از ثبت رأی خبرنگاران انگلیسی پیشتاز خودروی سال اروپا بود. طبیعتاً جگوار انتخاب برگزیده بریتانیایی‌ها بود در حالی که همین خودرو کمترین امتیاز را از اسپانیایی‌ها کسب نموده بود!

مدیر طراحی جگوار آقای «یان کالوم» دربارهٔ این جایزه گفته است:

چرا وقتی خودروهای الکتریکی برندهٔ چنین جوایزی می‌شوند، هنوز مردم شگفت‌زده می‌شوند؟ این آینده است و بهتر است همه آن‌را بپذیرند. آی پیس برای تیم طراحی ما خودرویی شگفت‌انگیز بود زیرا این یک خودروی جدید منحصربه‌فرد است که روی پلت‌فرم منحصربه‌فردی ساخته شده است. برای من که چهل سال است در این حرفه فعالیت می‌کنم، آی پیس هیجان‌انگیزترین خودرویی است که من فرصت کار در طراحی آن‌را داشته‌ام

مدیرعامل جگوار آقای «رالف اسپث» نیز در این رابطه گفته است:

اینکه اولین خودروی الکتریکی ما به اولین پیروزی جگوار در رقابت خودروی سال اروپا تبدیل شده است، به ما احساس غرور زیادی داده است

همان‌طور که گفته شد، هرچند امتیاز جگوار آی پیس و آلپاین A110 برابر بود اما نهایتاً کوپهٔ فرانسوی‌ها در رتبهٔ دوم قرار گرفت. پس‌ازاین نیز کیا سید با 247 امتیاز و فورد فوکوس با 235 امتیاز نیز رتبه‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند. سیتروئن C5 ایرکراس و پژو 508 به ترتیب در رتبه‌های پنجم و ششم جای گرفتند و نهایتاً رتبهٔ آخر هم به مرسدس بنز A کلاس رسید. در جدول زیر می‌توانید رتبه و امتیاز فینالیست‌های رقابت خودروی سال 2019 اروپا را مشاهده کنید.

رتبه

خودرو

امتیاز

1 جگوار آی پیس 250
2 آلپاین A110 250
3 کیا سید 247
4 فورد فوکوس 235
5 سیتروئن C5 ایرکراس 210
6 پژو 508 192
7 مرسدس بنز A کلاس 116

آی پیس به یکی از پرافتخارترین محصولات تاریخ جگوار تبدیل شده است به‌گونه‌ای که از زمان معرفی آن تاکنون، 55 جایزهٔ مختلف در سراسر دنیا را از آن خود کرده است که ازجملهٔ یکی از آن‌ها می‌توان به خودروی سال بریتانیا اشاره کرد. جگوار با این خودرو به بخش کراس‌اوورهای تمام الکتریکی وارد شده که در آن خودروهایی مثل مرسدس بنز EQC، آئودی E-Tron و تسلا مدل X حضور دارند. این کراس‌اوور بریتانیایی به دو موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام روی یک محور نصب شده‌اند و مجموعاً 400 اسب بخار قدرت و 695 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. باطری‌های 90 کیلووات ساعتی این خودرو نیز طبق تخمین EPA با یک‌بار شارژ کامل انرژی موردنیاز برای پیمودن حدود 380 کیلومتر را فراهم می‌کنند.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. овsкиكMас
    سوابق: (90 دیدگاه) ,

    خیلی هم خوب
    آی پیس واقعا فوق العاده هست و همونطور هم که تو متن اومده جوایز زیادی کسب کرد که نشون میده این ماشین خیلی حرفا واس گفتن داره و قطعا بخاطر همین ها فروش بالایی خواهد داشت
    توی عکس شاید یکم طراحیش خوب نباشه البته شاید،اما از نزدیک واقعا طراحی شیکی داره
    کیا سید هم خیلی عالی عمل کرد و ٣ تا رای اختلاف داشت با ماشین اول و این بنظرم موفقیت بزرگی هست واس سید که از کیفیتش میگه

    پاسخ
  2. پویان
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    خود امریکا فهمیده که عددی نیست برا همین جنگ تجاری راه انداخن=ته .یا میخواد رو ماشینای اروپا تعرفه بالا بذاره

    پاسخ
    1. овsкиكMас
      سوابق: (90 دیدگاه) ,

      تو کشوری که تو اکثر کلاس ها محبوب ترین ماشین هاش خارجی هستن تعرفه نمیشه گذاشت،مگر اینکه دیکتاتوری باشه اون کشور!

      پاسخ
      1. پویان
        سوابق: (248 دیدگاه) ,

        طرف صاف میگه تعرفه 25 خوبه پول زیادی رو وارد خزانه میکنه!!!یعنی علنا میگه باج گیری خوبه .

        پاسخ
    2. سروش
      سوابق: (97 دیدگاه) ,

      نمیخوام ترامپ رو تایید کنم. جدا از مسایل سیاسی به عنوان فرد بی طرفی که نه اروپاییه نه آمریکایی قیمت خودرو ها رو در آمریکا و اروپا مقایسه کنیم میبینیم که همین تعرفه ای که الان ترامپ ازش صحبت می کنه رو سال هاست اروپا داره از آمریکا و ژاپن میگیره. کافیه قیمت ژاپنی ها و آمریکایی ها رو در سایت های فروش اروپایی ببینید. در دنیای امروز که رقابت ها بسیار نزدیکه هم سگمنت های ژاپنی و آمریکایی با اینکه قیمت کارخانه کمتری از اروپایی ها دارن ده تا بیست درصد برای مشتری گران تر تمام میشن. این رقابت ناعادلانه س. تعرفه دو طرف یا باید برابر باشه یا صفر بشه

      پاسخ
      1. овsкиكMас
        سوابق: (90 دیدگاه) ,

        شما که بی طرف نیستی اما بحث تعرفه و این معادلات خیلی گسترده تر از این بچه بازیا هستی که بگن چون اونا ٢٠ درصد گذاشتن امریکا هم باید ٢٠ درصد بزاره وگرنه قهر میکنیم!
        همش به تعرفه ختم نمیشه! اگه میشد قطعا رئیس جمهور های قبلی که هم محبوبیت بیشتری بین مردم داشتن هم مثل ترامپ کابینشون اینقدر آشفته نبود که هر روز یه وزیر یا معاون یا رئیس دفتر استعفا بده یا اخراج بشه و با خطر استیضاح و شکایت و افشا گری و فرار مالیاتی و فساد مواجه نبودن، این قضیه تعرفه رو پیش میکشیدن،که نکشیدن
        امریکا امتیازاتی داد و گرفت،نمونش قرار داد های تسلیحاتی،نمونه دیگه اجازه زدن پایگاه تو کشورهای اروپایی،قطعا اینا مجانی بدست نمیان و در عوض مسائلی مثل همین اختلاف تعرفه پیش میاد
        یکی از مهمترین پایگاه های امریکا تو المانه،خب این کشوری که مفتی این اجازه رو نمیده،قطعا امتیازاتی هم میگیره،اونا هم سیاستمدار هستن

        پاسخ
        1. سروش
          سوابق: (97 دیدگاه) ,

          بچه گانه ترین تحلیلی که میشد ارائه داد این بود که اقتصاد آزاد و خصوصی رو به ۴ تا مسئله امنیتی و پایگاه نظامی ارتباط داد!!! سهامدار حقیقی یک شرکت خصوصی به فکر سود خودشه و نمیاد در ازای پایگاه نظامی از سود شرکت خودش بزنه. مگه ایرانه که نهاد های بالا در اقتصاد دست داشته باشن؟ چه بسا اونجا نهاد های پایین در تصمیم گیری بیشتر ایفای نقش میکنن

        2. ADAK
          سوابق: (645 دیدگاه) ,

          لطفا قیمه ها را در ماست ها نریزان !!!
          چی میگی عمو …

    3. OMID
      سوابق: (800 دیدگاه) ,

      همین کشوری که عددی نیست داره اینجارو له میکنه اروپایی ها هم هیچ کاری نمیتونن بکنن یا لاقل نمیخوان که بکنن

      پاسخ
  3. Amir Machine
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    نمردیم و معنی اکثر کلاس‌ها رو فهمیدیم!
    پرفروش‌ترین پیکاپ فول سایز: فورد سری F، شورلت سیلورادو، دوج رم (با وجود رقبایی مثل تویوتا تاندرا و نیسان تایتان)
    پرفروش‌ترین SUV فول سایز: شورلت تاهو و سابربن (با وجود رقبایی مثل تویوتا سکویا و نیسان آرمادا)
    پرفروش‌ترین کراس‌اوور فول سایز: فورد اکسپلورر و شورلت تراورز (با وجود رقبای متنوع ژاپنی)
    پرفروش‌ترین SUV فول سایز لوکس: کادیلاک اسکالید
    پرفروش‌ترین سدان فول سایز لوکس: کادیلاک XTS (با وجود رقبای بسیار قدرتمندی مثل مرسدس S کلاس، آئودی A8، ب‌ام‌و سری 7 و لکسس LS)
    پرفروش‌ترین کراس‌اوور ساب‌کامپکت: بیوک انکور، شورلت ترکس، جیپ رنگید
    پرفروش‌ترین شاسی‌بلند میان سایز: فورد اج و جیپ گرند چروکی
    پرفروش‌ترین سدان فول سایز: دوج چارجر، شورلت ایمپالا، کرایسلر 300
    پرفروش‌ترین کوپۀ اسپرت: فورد موستانگ، شورلت کامارو، دوج چلنجر (با وجود رقبای متعدد ژاپنی و آلمانی)
    پرفروش‌ترین ماشین الکتریکی: تسلا مدل 3 (با وجود رقبایی مثل نیسان لیف و ب‌ام‌و i3)

    و نهایتاً پرفروش‌ترین خودروساز بازار آمریکا جنرال موتورز با 2.9 میلیون دستگاه و رتبۀ دوم فورد با 2.5 میلیون دستگاه

    تازه خوبه همین چند وقت پیش هم لیست پرفروش‌ترین ماشین‌های بازار آمریکا منتشر شده که نصفشون آمریکایی بودن!

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (390 دیدگاه) ,

      امیر جان
      این بنده خدا نه اونکه خودروسازان مورد علاقش که کره ای ها هستن تو هیچ کلاسی پرفروش نبودن داره مثل همیشه از خودش یه چیز میگه تا اروم بشه
      مثل همون قضیه که گفت سانتافه شده ماشین سال 2018
      یا اون سری که گفت جنسیس انبارهاش خالی شده از بس که مشتری داشته خخخخخخ
      امار فروش ماشینهای بازار امریکا در 2018 رو همه دیدن که چه خبره ولی این بنده خدا نمیتونه تحمل کنه دیگه چه میشه کرد

      پاسخ
      1. Saman
        سوابق: (57 دیدگاه) ,

        جناب حسن این فرد هبچ علاقه ای به ماشینهای کره ای ندارد و عشق ماشینهای آلمانی هستش ولی چون طاقت نقد خودروهای آلمانی را ندارد در قالب یک دوستدار خودروهای کره ای ظاهر می شود و به خودروهای بی نظیر امریکائی حمله ور میشود و در پروفایل دیگرش بنام ahmad هم خودش را دوستدار خودروهای فرانسوی نشان میدهد ولی بارها خودش را لو داده که شدیدن فولکس واگنی هست ودر این قالب هم به خودروهای امریکن حمله ور میشود و اسباب خنده هست

        پاسخ
  4. (saeed(peugeot
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    با سلام
    واقعا این جگوار عالیه و لیاقتش بود به این عنوان برسه.
    و خیلی خوشحالم که 2 تا از فینالیست ها از گروه PSA بودن و آلپاین که فوق العاده بوده

    پاسخ
    1. Amir Machine
      سوابق: (585 دیدگاه) ,

      آلپاین با اینکه مدتی طولانی فعالیت نمیکرد و تازه برگشته اما تو همین مدت کوتاه واقعاً عالی عمل کرده
      خیلی حرفه یه ماشین کوپۀ اسپرت موتور وسط نه‌چندان کاربردی بتونه امتیاز بیشتری از سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها کسب کنه و حتی امتیازش با ماشین برنده یکسان باشه
      چقدر زور داشته برا آلپاین که با وجود امتیاز مساوی و صرفاً بخاطر دو رای اول کمتر، عنوان خودروی سال 2019 رو به جگوار واگذار کرد
      البته A110 بعنوان ماشین عملکردی سال تاپ گیر هم انتخاب شد

      پاسخ
  5. مانی
    سوابق: (1215 دیدگاه) ,

    جالبه داور‌های آلمانی به ماشین فرانسوی رأی دادن
    داور‌های اسپانیایی به ماشین کره یی بیشترین امتیاز رو دادن
    و به ماشین انگلیسی کمترین امتیاز رو
    بعد داور‌های انگلیسی حمله کردن به ماشین انگلیسی بیشترین امتیاز‌ها رو دادن
    و احتمالا به بقیه هم یه چیزی در حد صفر دادن
    مجلات و برنامه‌هاشون هم یه خورده اینجوریه
    به نظر میاد حق آلپاین بود که اول بشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.