پلنگ سیاه خاص: جگوار اف تایپ 400 اسپرت 2018
پلنگ سیاه خاص: جگوار اف تایپ 400 اسپرت 2018

پلنگ سیاه خاص: جگوار اف تایپ 400 اسپرت 2018

در پنج سال اخیر، خط تولید جگوار اف تایپ به مجموعه ای پیچیده بدل شده که بی شباهت به یک کلاف سردرگم نیست. به عنوان مثال، نسخه 400 اسپرت که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته سومین جگوار اف تایپ مجهز شده به پیشرانه شش سیلندر است. این نسخه به دو مدل کانورتیبل و کوپه با پیشرانه‌های 340 و 380 اسب بخار شش سیلندر و یک مدل مجهز به پیشرانه هشت سیلندر وی شکل 495 اسب بخار ملحق شده است و این درحالیست که نمونه اولیه اف تایپ از یک موتور چهار سیلندر نیرو می‌گرفته است. سامانه چهارچرخ محرک و گیربکس دستی برای تریم‌های خاصی از V6ها و نسخه سطح بالا SVR مجهز به موتور V-8 ارائه می‌شود. با احتساب قدرت پیشرانه، سبک بدنه و نوع گیربکس، در مجموع 24 نسخه از اف تایپ وجود دارد که اختلاف قیمتشان بالغ بر 65هزار دلار می‌شود و خریداران میتوانند از میان آنها انتخاب نمایند. این آمار تنها تا زمانی دیوانه‌وار به نظر می‌رسد که نسبت به خانواده پرجمعیت‌تر پورشه 911 با تفاوت قیمتی بیشتر بین ارزانترین و گرانترین عضو آن آگاهی نداشته باشید.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
خودروی 400 اسپرت 2018 در حقیقت یک مدل چهار گانه است که هم به صورت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه می‌شود و هم گونه کوپه و کانورتیبل آن قابل سفارش است. این مدل همانطور که از نامش مشخص است به یک موتور V-6 سه لیتری با قدرت 400 اسب بخار مجهز شده است. این موتور همان نمونه به کار رفته در اف تایپ 380 اسب بخاری است که اندکی بر قوای آن اضافه شده است اما گشتاور تولیدی توسط هر دو مورد یکسان بوده و معادل 460 نیوتن-متر است. مانند اکثر اعضای خانواده اف تایپ، مدل 400 اسپرت نیز به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز شده است و گونه شش سرعته دستی تنها مختص پایین‌ترین تریم های V-6 عرضه می‌شود. عملیات تعویض دنده‌ها به حالت دستی در گیربکس اتوماتیک از طریق اهرم تعویض دنده و یا بواسطه پدل-شیفترهای تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان، به طرزی رضایت‌بخش و با سرعت بالا صورت می‌پذیرد.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
از دیگر آیتم‌های جگوار 400 اسپرت می‌شود به مواردی نظیر اسپلیترهای عمیق‌تر، دیفیوزر عقب تیره و رینگ‌های 20 اینچی اشاره نمود. این خودرو همچنین از روتورهای بزرگتر ترمز، کالیپرهای مشکی رنگ، صندلی‌های اسپرت برقی با 12 حالت تنظیمات و دوخت زرد رنگ برای کابین مشکی برخوردار است.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
بهای اولیه نسخه کوپه دیفرانسیل عقب این خودرو معادل 90,495 دلار بوده و مدل کانورتیبل، ارزشی برابر با 93,595 دلار خواهد داشت. سامانه چهارچرخ محرک نیز مبلغ 3000 بیشتر را طلب می‌نماید تا به لیست تجهیزات هرکدام از این خودروها ضمیمه گردد.
خودروی مورد بررسی در این مقاله از نوع چهارچرخ محرک بوده و بدون احتساب آپشن ها، قیمتی معادل 93,495 دلار دارد. بر خلاف سایر مدل‌های اف تایپ، نسخه خاص 400 اسپرت تجهیزات اضافه زیادی ارائه نمی‌دهد. مدل مذکور به طور استاندارد همراه با موارد ذیل ارائه شده است:
غربیلک فرمان گرم‌شونده، صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، مسیریاب، صندلی‌های چرمی، سنسور باران و انتخابگر حالات مختلف دینامیک رانندگی جگوار.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
خریداران تنها می‌توانند از میان سه رنگ سفید، مشکی و نقره‌ای، رنگ بدنه خودروی خود را انتخاب کنند و داخل کابین از چرم بیشتری در نقاط مختلف بهره ببرند و یا کنسول میانی را با فیبر کربن تزیین نمایند که هزینه‌ای معادل 795 دلار در برخواهد داشت. تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، شیشه جلو گرم شونده و صندلی‌های مجهز به گرمکن و سردکن در قالب پکیجی 1430 دلاری عرضه می‌شوند. موارد انتخابی دیگری نظیر: سانروف پانوراما، سقف فیبرکربنی، آینه‌های تاریک شونده، سیستم صوتی Meridian، درب برقی صندوق عقب و در نهایت نیز سیستم مانیتورینگ نقاط کور وجود دارند که بهای پرداختی برای خودرو را تا 98,790 دلار افزایش خواهند داد. اما با این حال قیمت فول آپشن‌ترین مدل‌های این خودرو در سطح نسخه‌های کم آپشن پورشه 911 و مرسدس SL خواهد بود که آن را به یک انتخاب معقول بدل خواهد نمود.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
نمونه مورد آزمایش ما اگرچه قدرتمندتر از اف تایپ 380 اسب بخاری است اما سریعتر از آن نیست. اف تایپ مذکور به دلیل وزن کمتر، به میزان 0.1 ثانیه سریع‌تر از خودروی ما بوده و موفق شده ظرف مدت زمان 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتربرساعت دست پیدا کند. سامانه چهارچرخ محرک، وزن خودرو را اضافه نموده و به نظر ما اگر هر دو خودرو به صورت چهارچرخ و یا دو چرخ محرک باشند، 400 پرشتاب‌تر عمل خواهد نمود.

جگوار اف تایپ 400 اسپرت
سیستم چهارچرخ محرک اگرچه از میزان شتاب خودرو اندکی می‌کاهد اما در عبور سریع از پیچ‌ها بسیار مثمر ثمر واقع می‌شود. شتاب جانبی این خودرو در آزمایشات صورت گرفته معادل 0.98 جی است در ردیف برترین نسخه‌های جگوار اف تایپ قرار می‌گیرد. در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل امکان کم فرمانی وجود خواهد داشت. کنترل غربیلک فرمان در عبور از روی برآمدگی‌ها بسیار عالی است و اگرچه عملکرد سیستم فرمان الکتریکی کاملا دقیق و سریع است اما در انتقال احساس جاده همچون بسیاری دیگر از خودروهای اسپرت مجهز به فرمان برقی، اصلا کارنامه خوبی ندارد.


به هرحال جگوار اف تایپ با وجود گذشت پنج سال از زمان ورودش به بازار، همچنان هیجان انگیز است. در این مدت، تنها بخش‌های داخلی چراغ‌های جلو و هواکش‌های جانبی سپر جلو دچار تغییر شده‌اند و با این حال همچنان ظاهر این پلنگ سیاه تازه به نظر می‌رسد. صدای پیشرانه شش سیلندر سوپرشارژ که از طریق اگزوز دوحالته به بیرون منتقل می‌شود هم بسیار روح نواز است.


به هر روی، نسخه 400 اسپرت جگوار اف تایپ چیز زیادی در مقایسه با سایر مدل‌های اف تایپ نصیب خریداران نخواهد کرد و تنها به گزینه‌های پیش روی مشتریان، یک مورد دیگر با تفاوت‌های حداقلی اضافه شده است. اگر یک فنجان چای 400 اسب بخاری محصول جگوار میل دارید، پس بفرمایید…

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. net
    سوابق: (458 دیدگاه) ,

    اگر رینگش رنگ نقره ای بود و دوخت صندلی و داشبورد به جای رنگ زرد از دوخت مشکی استفاده میکرد قشنگتر میشد

    پاسخ
    1. ژان وال ژان
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      چی میگی ؟!
      هیچ نقطه ی زشتی در این ماشین وجود نداره
      فقط زیبایی مطلقه !
      رنگ سیاه خیلی بهش میاد .
      عاشقش شدم
      بدون شک این اف تایپ جزو زیباترین ماشین های تاریخه
      اصیل ، سریع ، زیبا
      100 هزار دلار پول داشتم یک لحظه واسه خرید این گوگولی ! دریغ نمیکردم.

      پاسخ
  2. فقط انگلستان
    سوابق: (752 دیدگاه) ,

    جگوار باید هر چه زودتر جانشین XKR رو بسازه و مدل های دو در بیشتری هم بسازه برای جگوار که یک اسپورت سازه خیلی بده که فقط یک مدل ماشین دو در اسپورت داشته باشه
    با معرفی گزینه های بیشتر از اف تایپ هم می تونه آمار فروشش رو خیلی بالا ببره به نظرم جگوار باید یه مدل سدان گرن کوپه فوق لوکس هم برای رقابت با پانامرا باید بسازه
    شرکت مازراتی هم که می شه گفت رقیب جگوار محسوب می شه داره یکم بد عمل می کنه و توی این یکی دو سال فقط خبرهای بد ازش شنیدیدم که امیدارم شرکت جگوار مازراتی و آلفارومئو رو بخره و با تزریق سرمایه پتانسیل های مازراتی رو احیا بکنه چون به نظرم شرکت مازراتی ظرفیت خیلی بالایی برای ساخت مدل های گران قیمت و لوکس داره پرستیژ برندشم خیلی خیلی بالاست.

    پاسخ
    1. ژان وال ژان
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      جگوار توان خرید یکی از شرکت های آلفا یا مازراتی رو داره که شما توقع داری هر دو بخره و بعد تازه احیاشون هم بکنه؟!!!!

      اگر منظورت تاتائه که فکر کنم همین طور باشه تاتا امسال عملکردش چندان خوب نبود و سود و درآمدش نسبت به 2016 کاهش داشت

      پاسخ
  3. فقط انگلستان
    سوابق: (752 دیدگاه) ,

    جگوار باید هر چه زودتر جانشین XKR رو بسازه و مدل های دو در بیشتری هم بسازه برای جگوار که یک اسپورت سازه خیلی بده که فقط یک مدل ماشین دو در اسپورت داشته باشه
    با معرفی گزینه های بیشتر از اف تایپ هم می تونه آمار فروشش رو خیلی بالا ببره به نظرم جگوار باید یه مدل سدان گرن کوپه فوق لوکس هم برای رقابت با پانامرا باید بسازه
    شرکت مازراتی هم که می شه گفت رقیب جگوار محسوب می شه داره یکم بد عمل می کنه و توی این یکی دو سال فقط خبرهای بد ازش شنیدیدم که امیدارم شرکت جگوار مازراتی و آلفارومئو رو بخره و با تزریق سرمایه پتانسیل های مازراتی رو احیا بکنه چون به نظرم شرکت مازراتی ظرفیت خیلی بالایی برای ساخت مدل های گران قیمت و لوکس داره پرستیژ برندشم خیلی خیلی بالاست و می تونه کنار جگوار و لندروور موفق باشه.

    پاسخ
  4. mehran (fox)
    سوابق: (109 دیدگاه) ,

    جگوار اف تایپ بی نظیره.خودروئیه که شاید محبوبترین خودرو شما نباشه ولی کمتر پیش میاد دوسش نداشته باشی.یه جادویی تو طراحیشه که تقریبا همه سلیقه هارو راضی می کنه و از هر ویژگی خوبی به اندازه نیاز برخورداره هرچند اگه تو تک تک ویژگیا بهترین نباشه.همواره به عنوان یه آلمانی باز به خودروهای انگلیسی غبطه خوردم….

    پاسخ
    1. Amir amini
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      اینگیلیسیا تو طراحی واقعا عالی هستن مخصوصا استون مارتین با شاهکارهایی مثل one77 والکان و ونکوئیش که واقعا عالین جگوارم خیلی خوب کار کرده کاش یه مدل 4 سرنشین از این مدل عرضه میکرد که اونایی که دوس دارن با خانواده یا دوستاشون به تفریح برن بتونن از این مدل استفاده کنن

      پاسخ
  5. Ali
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    با اینکه عاشق خودرد های آمریکایی،ژاپنی وآلمانی هستم واحترام زیادی برای همشون قائلم ولی حس میکنم ماشینای انگلیسی خودروهای خاص تری هستن
    بدون تعصب

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (634 دیدگاه) ,

      کالایی که مشتری نداشته باشه خود به خود خاص میشه

      خخخخ شوخی‌ کردم نزنین

      پاسخ
  6. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
    سوابق: (2055 دیدگاه) ,

    تشکر فراوان از آقای باباپور بابت این مقاله.
    راستی این ام5 رسما شاهکاره، این یکی رو حتما سریع ترجمه کنید.
    ((سوپر اسپرتی با قیمت باورنکردنی!!!!!!!))
    حالا چرا میگم سوپر اسپرت بعدا خواهید فهمید.

    پاسخ
  7. مانی
    سوابق: (634 دیدگاه) ,

    من تو بچگی‌ طرفدار مرسدس بودم ولی‌ همیشه به طراحی‌های جاگوار حسودیم میشد

    خخخخخخ دنیای شیرین بچگی‌ بود حیف زود گذشت

    پاسخ
  8. Godfather
    سوابق: (658 دیدگاه) ,

    جگوار لندروور – آستون مارتین – بنتلی – رولزرویس – مکلارن – لوتوس
    الماس های انگلیسی ♥ ♥ ♥

    پاسخ
  9. emad1990
    سوابق: (482 دیدگاه) ,

    f-type از معدود کوپه های انگلیسیه که طراحیش خیلی به دل میشینه
    فکر نمیکنم کسی که اینو طراحی کرده فقط طراح خوبی بوده بلکه شک ندارم یه عشق ماشین واقعی بوده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.