معرفی نسل جدید جگوار XF اسپرت‌بریک، استیشن خوش‌چهرهٔ بریتانیایی

جگوار با معرفی نسل جدید مدل XF اسپرت‌بریک، بار دیگر به سگمنت استیشن‌های پریمیوم اجرایی بازگشته است. کلاسی که در آن مرسدس بنز E کلاس استیت، ب‌ام‌و سری 5 تورینگ، آئودی A6 آوانت و ولوو V90 حضور قدرتمندی دارند. جدیدترین استیشن جگوار بر پایهٔ نسل دوم سدان XF ساخته شده و به‌زودی راهی خط تولید در کارخانهٔ برومویچ این شرکت در انگلستان خواهد شد.

یان کالوم، مدیر طراحی جگوار گفته است که XF اسپرت‌بریک حس سرعت و استایل بسیار پویایی را ارائه می‌کند و درنتیجه به اسپرتی نسخهٔ سدان به نظر می‌رسد اگر بیشتر نباشد. همچنین جگوار می‌گوید نسل جدید XF اسپرت‌بریک از توزیع وزن عالی نزدیک به 50-50 در جلو و عقب برخوردار است درحالی‌که برای کمک به حمل بارهای سنگین‌تر، به سیستم تعلیق بادی استاندارد نیز مجهز شده است. علاوه بر این، برای این استیشن لوکس امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک فراهم بوده و سیستم گاردان پویای هوشمند جگوار (IDD) نیز برای آن ارائه شده است که کم‌فرمانی را از بین برده و موجب چابکی فرمان خودرو می‌شود.

دیگر نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای که توسط جگوار-لندروور توسعه پیدا کرده و امکان اضافه نمودن آن‌ها به XF اسپرت‌بریک وجود دارد نیز عبارت‌اند از کنترل تمام سطح و واکنش انطباقی سطوح که همراه با سیستم IDD مذکور دقیقاً مانند نسخهٔ سدان موجب افزایش کشش در مسیرهایی با سطح چسبندگی پایین می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رود، پیشرانه‌های XF اسپرت‌بریک همان نمونه‌های ارائه شده برای XF سدان هستند که بنابراین خریداران اروپایی قادر به انتخاب از میان دو پیشرانهٔ بنزینی و یک نمونهٔ بنزینی خواهند بود.

لیست موتورهای دیزلی با یک واحد 2 لیتری آغاز می‌شود که در سه سطح قدرت 163 اسب بخار، 180 اسب بخار و 240 اسب بخار ارائه می‌گردد. موتور دیزلی دوم هم یک نمونهٔ 3 لیتری V6 با 300 اسب بخار قدرت است. تنها پیشرانهٔ بنزینی این خودرو در اروپا نیز یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر با 250 اسب بخار قدرت است. برای این موتور در بازار چین امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد؛ اما صرفاً در بازار ایالات‌متحده، یک موتور 3 لیتری V6 بنزینی هم برای XF ارائه می‌شود که 380 اسب بخار قدرت دارد. در نسل قبلی نسخهٔ XFR-S اسپرت‌بریک هم تولید می‌شد که 550 اسب بخار قدرت داشت اما هنوز هیچ صحبتی مبنی بر ارائهٔ این مدل در نسل جدید مطرح نشده است.

XF اسپرت‌بریک در جلو کاملاً مشابه نسخهٔ سدان است اما در عقب از چراغ‌های LED جدیدی استفاده شده که به چراغ‌های کوپۀ اسپرت F تایپ شباهت دارد. خط شیشهٔ عقب نیز موجب شده ظاهر خودرو جذاب‌تر گردد؛ اما در زیر این بدنۀ زیبا نیز تغییرات مهمی صورت گرفته است. جگوار سابقهٔ بلندی در استفاده از ساختار آلومینیومی در محصولات خود دارد و XF اسپرت‌بریک جدید هم با استفاده از همین دانش ساخته شده است. درنتیجه، استفاده از مواد سبک‌وزنی مانند آلومینیوم موجب کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی می‌شود که نهایتاً کاهش هزینه‌های نگهداری را به دنبال دارد. نسل دوم سدان XF نزدیک به 200 کیلوگرم کاهش وزن را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده و حالا وزن این نسخهٔ اسپرت‌بریک هم به 1660 کیلوگرم رسیده است.

ویژگی‌های کلیدی داخلی این استیشن پریمیوم بریتانیایی نیز شامل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جگوار با صفحه‌نمایش 10 اینچی، قابلیت اتصال گوشی‌های هوشمند، سیستم صوتی پریمیوم Meridian، استارت از راه دور پیشرانه، اینترنت وای فای، نظارت پیشگیرانهٔ خودرو و سوئیچ فعال می‌شود که به شکل یک دستبند به مچ دست راننده بسته شده و نیاز به سوئیچ معمولی را از بین می‌برد. علاوه بر این، جگوار این استیشن جدید خود را به تکنولوژی تصفیهٔ هوای کابین مجهز کرده که مانع ورود آلاینده‌ها می‌شود. این در حالی است که سقف شیشه‌ای پانوراما نیز به‌عنوان یک آپشن برای این خودرو قابل سفارش است که نمای بی‌نظیری به سمت بالا ایجاد می‌کند. همچنین جگوار این ماشین را به‌صورت استاندارد به درِ صندوق بار برقی اتوماتیک هم مجهز کرده است.

علاوه بر این، جگوار XF اسپرت‌بریک به سیستم‌های دستیار راننده و ایمنی پیشرفته‌ای مجهز است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به سیستم خودران اضطراری، هشدار خروج از خط، کمک به حفظ حرکت میان خطوط، پایش وضعیت راننده، تشخیص تابلوها و علامت‌های ترافیکی با محدودیت سرعت هوشمند، کروز کنترل تطبیقی، نظارت بر نقاط کور، تشخیص ترافیک عقب، دوربین نمای 360 درجه و دستیار پارک نیمه‌خودکار اشاره کرد. نسل جدید XF اسپرت‌بریک 6 میلی‌متر طول کمتری نسبت به نسل قبلی دارد اما فاصلهٔ محوری آن 51 میلی‌متر افزایش داشته که موجب بهبود فضای پا و سر در داخل شده است.

ظرفیت صندوق بار این استیشن در حالت استاندارد 565 لیتر است اما در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این فضا به 1700 لیتر افزایش پیدا می‌کند. ولی اگر این هم کافی نیست، XF اسپرت‌بریک می‌تواند تا 100 کیلوگرم بار را روی سقف خود نیز حمل کند. این کار از طریق یک جعبهٔ بار 320 لیتری انجام می‌شود که در لیست آپشن‌های سفارشی خودرو قرار دارد. جگوار قبلاً پذیرش سفارش خرید XF اسپرت‌بریک جدید را آغاز کرده است که قیمت آن در انگلستان برای تیپ پرستیژ با موتور 2 لیتری دیزل 163 اسب بخاری و گیربکس دستی از 44,335 پوند آغاز می‌شود؛ بنابراین قیمت این نمونه 2,420 پوند گران‌تر از سدان XF بوده و تقریباً 3,500 پوند قیمت کمتری از ب‌ام‌و سری 5 تورینگ دارد.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

5 دیدگاه

  1. رضا اعتمادیان
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    عجب چیزیه استیشنش
    اگه ایران بیاد که بعید میدونم خیلی عالی میشه

    پاسخ
    1. Chevo
      سوابق: (27 دیدگاه) ,

      تنها خودروی سواری انگلیسی که به لحاظ لوکس بودن ، طراحی بیرونی مدرن و بسیار زیبا ، طراحی داخلی کاملا خاص با متریال بسیار با کیفیت و تجهیزات و آپشن های کامل در یک بازه قیمتی منطقی قرار داره همین جگوار هست ، واقعا رولزرویس و بنتلی از نظر طراحی بیرونی در زمان ٢٠ سال پیش گیر کردند و طراحی داخلیشون هم که افتضاح هست واقعا و با قیمتی 10-15 برابر جگوار .
      یک جگوا ر کلاس XJ-L.V8 -supercharger با نزدیک 500 أسب بخار قدرت بسیار فوق لوس هست ، کیفیت و شکوه طراحی داخلیش واقعا بینظیر هست و هر سلیقه ای ﺭﺍ مجذوب خودش میکنه با قیمتی برابر ١/۶ بنتلی و 1/10 رولزرویس ،

      پاسخ
  2. moein
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    بسی لذت بردم
    واقعا چهره اش شبیه یه گربه وحشی میمونه
    اون سقف پانوراما منو برد تو افق😍

    پاسخ
  3. Giulia
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    طراحی های گروه جگوار-لندررور حرف نداره . مخصوصا F-type و XF

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x