جگوارلندروور-رنجروور

کانسپت‌های هیبریدی و تکنولوژی‌‌های جدید گرمایش جگوار-لندروور

طبق گفته جگوار لندروور، این کمپانی در سال‌های اخیر با استفاده از گام‌هایی که در تکنولوژی برداشته، آلودگی کربنی محصولاتش را به میزان ۲۵ درصد کاهش داده است. اخیراً در همایش وسایل‌نقلیه با آلودگی کربنی کم CENEX در «ویتلی» انگلستان، جگوار-لندروور برخی از پروژه‌های آینده خود را ارائه کرده که با ویژگی‌های خارق‌العاده خود می‌توانند شرایطی فراتر از این نیز برای خودروهای این کمپانی ایجاد کنند.

Concept e-research
ایده‌های توسعه JLR شامل سه مدل کانسپت هیبرید-الکتریکی می‌شود که هر یک حاوی تفکری انقلابی در زمینه‌هایی چون کاهش مصرف انرژی برای گرم و سرد کردن هوای داخل کابین، اقداماتی برای کاهش وزن با استفاده از ترکیباتی از فیبر کربن و متریال های گیاهی و مداربندی الکتریکی با وزن کم هستند.

«پتوی هوای گرم» و «حباب هوا»
سیستم‌های کنونی HVAC بر سرمایش و گرمایش جریان هوا از بیرون به داخل وسیله نقلیه تکیه دارند؛ فرآیندی که مقدار قابل‌توجهی از انرژی و در نتیجه مصرف سوخت را نیاز خواهد داشت. مطابق گفته دکتر ولف‌گانگ ایپل (Wolfgang Epple)، مدیر تحقیقات و تکنولوژی جگوار-لندروور، سیستم HVAC می‌تواند تا ۴۰ درصد از دامنه باتری یک خودروی الکتریکی را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که سیستم تنظیم هوا حداکثر ۲۰ درصد از دامنه یک موتور احتراق داخلی معمولی خواهد کاست. «ایپل» در این زمینه ادامه می‌دهد:

بر این اساس، به منظور بهبود مصرف سوخت و شرایط آلودگی موتورهای احتراق داخلی و همین‌طور تأثیرگذاری برای دامنه وسایل نقلیه آینده الکتریکی همراه با باتری (BEV)، در مورد نحوه مدیریت حرارتی داخل کابین تجدیدنظر کرده‌ایم.

The Warm Air Blanket and the Air Bubble
یکی از رویکردهای موردمطالعه در این زمینه، «حباب هوا» نام دارد که شامل ایجاد یک محدوده بسته از هوا در داخل کابین و نگهداری و ایجاد جریان در آن است. یک فیلتر خاص در صندوق عقب، دی‌اکسید کربن و دیگر عناصر مضر را از «حباب هوا» جدا خواهد کرد و همچنین یک شیشه با قابلیت بازتاب مادون قرمز، پرتوهای آفتاب را از تأثیرگذاری بر درجه حرارت داخل خودرو دور نگه خواهد داشت.

رویکرد قابل‌طرح دیگر در این زمینه، «پتوی هوای گرم» است. در این حالت، به جای گرم یا خنک‌ کردن هوا، گرمایش سرنشین به صورت مستقیم با استفاده از پنل‌های گرمایش مادون‌قرمز که در صندلی‌های متخلخل، درها، پنل‌های‌ داخلی و لبه‌های آفتاب‌گیر کار گذاشته شده‌اند، انجام می‌شود. به نظر ایده جالبی به نظر می‌رسد، ولی اگر اندکی به آن دقت کنیم، شاید شبیه به نشستن در جلوی لامپ حرارتی در پیشخوان یک رستوران باشد.

کاهش وزن
جگوار لندروور به روش‌های مختلفی برای کم کردن از وزن خودروهایش فکر کرده است. سری موتورهای آلومینیومی «انجینیوم» و ساختار iQ که در آن از آلومینیوم استفاده گسترده‌ای شده، از جمله اقدامات JRL در این زمینه هستند. با این حال، این کمپانی هنوز هم به دنبال روش‌های خلاقانه‌تر برای کاهش وزن محصولاتش است.

یکی از این روش‌های خلاقانه، جایگزینی‌ سیم‌کشی‌های مسی با مدارهای الکترونیکی چاپی نازک، همانند نمونه‌هایی است که در حال حاضر در تلویزیون‌های خمیده استفاده می‌شود. همچنین ترکیب فیبرکربن با روغن رزین دانه‌های کتان و بادام هندی می‌تواند باعث سازگاری بیشتر با محیط زیست، کاهش قیمت تمام‌شده و همین‌طور کاهش میزان سر و صدای بیرون از کابین (NVH) شود. مطابق آنچه که جگوار لندروور می‌گوید، این مواد که کاربیو (CARBIO) نام دارند، به میزان ۲۸ درصد سبک‌تر از آلومینیوم و ۵۵ درصد سبک‌تر از فولاد هستند و در عین حال، نیازی به عایق‌گذاری صوتی زیاد به مانند فیبرکربن‌های واقعی ندارند. همچنین JLR از توسعه یک ساختار پلیمری جدید برای صندلی‌ها خبر داده که ۳۰ درصد نسبت به قطعات فولادی کنونی سبک‌تر است. در این ساختار جدید از تکنیک قالب‌گیری کمپوزیت ترموپلاستیک استفاده می‌شود. در نتیجه، این صندلی‌ها می‌توانند با ابعاد کوچکتری ساخته شده و فضای جادارتری را در داخل کابین ایجاد کنند.

Three Hybrid Concepts
سه کانسپت هیبرید
جگوار لندروور در نمایشگاه CENEX از سه کانسپت نیز رونمایی کرده که در همه آنها، سبکی متفاوت از تکنولوژی هیبریدی ارائه کرده است. اولین آنها Concept_e MHEV است که هیبرید متعادل و بر اساس رنج‌روور اووک ساخته شده است. سیستم هیبرید در این کانسپت متشکل از یک موتور ۳ سیلندر، یک نمونه دیزلی ۸۹ اسب‌بخاری و سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی با موتور ۱۵ کیلووات در بین موتور ۳ سیلندر بنزینی و گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته است. در سیستم الکتریکی از یک پک باتری لیتیومی ۴۸ ولت استفاده شده است.

Three Hybrid Concepts
Concept_e PHEV یک پلاگین هیبرید با طراحی مشابه کانسپت MHEV است، با این تفاوت که از یک موتور بنزینی چهار سیلندر با قدرت ۲۹۶ اسب‌بخار، گیربکس طولی ۸ سرعته و موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلووات (که وظیفه استارتر را نیز برعهده دارد)، و همین‌طور یک باتری ۳۲۰ ولتی لیتیومی استفاده می‌کند. آخرین کانسپت، Concept_e BEV نام دارد که یک وسیله نقلیه کاملاً الکتریکی بر اساس پلتفرم آلومینیومی JLR است. در این کانسپت از یک باتری لیتیومی ۷۰ کیلووات‌ ساعت و محورهای با پیشرانه الکتریکی استفاده می‌شود. محور جلو از یک سیستم انتقال قدرت تک‌سرعته و یک موتور الکتریکی ۸۵ کیلوواتی بهره می‌برد و این در حالی است که برای محور عقب، یک موتور الکتریکی با گیربکس ۲ سرعته به کار برده شده است.

jaguar-land-rover-cenex-concept-2-bev
JLR می‌گوید که از سال ۲۰۲۰ باید منتظر دیدن ثمره این تحقیقات در محصولات تولیدی باشیم. «ایپل» در این زمینه توضیح می‌دهد:

برای اینکه مطمئن شویم محصولات جگوار-لندروور در آینده کمترین آلودگی ممکن را تولید می‌کنند، تمام راه‌حل‌های ممکن را بررسی خواهیم کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به جای کار روی خودروهای برقی که مشکلات مهمی مثل منبع تولید برق که هنوز بیشتر انرژی فسیلی هست و راندمان کم و هزینه های بالای نگهداری را دارند.ماشینهای هیبریدی راه حل هست.که روز بروز دارن بهینه تر میشوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. AHMADREZA

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    جالب بودن ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. shahab

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    در پاراگراف کاهش وزن JRL نوشته شده ک با بقیه هماهنگ نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. shahab

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    اینا برای پیشرفت چه کارایی ک انجام نمیدن. از الان برای 5سال دیگه کار میکنن تا ماشین بهتری تولید کنن
    حالا خودروساز ما بعد از 20سال تولید 405 چراغاشو عوض میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همیشه دنبال پیشرفت هستند. همیشه فکرشون اینه که مصرف انرژی رو کاهش بدن، ایمنی را افزایش بدن و …. واقعا جای آفرین و احسنت داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نوید جهرمی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3688 ديدگاه)

    من موندم چرا به جای حجم موتور برای واردات نیومدن کربن دی اکسید تولیدی ماشین رو مبنا بزارن. یا اصلن چرا نیومدن مصرف سوخت خودرو روملاک بگیرن.
    به جای تعرفه مسخره هم بیان مالیات برای خودروهای وارداتی بزارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا