جگوار

E-Pace، دومین کراس‌اوور جگوار رونمایی شد

بازار داغ و پرطرفدار کراس‌اوورها موجب شده که جگوار پس از اولین تجربهٔ خود با مدل F-Pace، حالا دومین کراس‌اوور خود را نیز با نام E-Pace معرفی کند. این خودرو که رسماً طی مراسمی در لندن رونمایی شده است، کراس‌اوور کوچک‌تری از F-Pace بوده و رقیبی برای خودروهایی چون آئودی Q3، مرسدس بنز GLC و ب‌ام‌و X1 محسوب می‌شود. مراسم رونمایی این خودرو همچنین با یک رکوردشکنی هم همراه بوده است که در ادامهٔ مطلب بدان خواهیم پرداخت.

E-Pace که هم‌اکنون کوچک‌تر محصول جگوار محسوب می‌شود، از ساختاری فولادی سود می‌برد که از معماری رنجروور اووک مشتق شده و بر اساس پلت‌فرم آن ساخته شده است. همچنین E-Pace از شیوهٔ پیشرانه عرضی استفاده می‌کند که در آن موتور به‌صورت عرضی نصب می‌شود؛ اما بااین‌حال سه سال زمان صرف توسعه و استفاده از سخت‌افزار تعلیق سدان XE در E-Pace شده است تا سواری آن همانند یک جگوار باشد.

E-Pace در طراحی هم کاملاً یک جگوار به نظر می‌رسد اما تیم طراحی این شرکت به سرپرستی یان کالوم، برای طراحی E-Pace بجای کوچک‌سازی F-Pace از استایل کوپهٔ اسپرت F تایپ استفاده کرده است. این موضوع به‌وضوح در چراغ‌های جلوی E-Pace مشخص است درحالی‌که خط کمر آن نیز مانند خودروهای کوپه به سمت بالا حرکت کرده و درنهایت با یک لچکی کوچک به پایان می‌رسد. در این خودرو از رینگ‌های آلیاژی ۲۱ اینچی استفاده شده که بزرگ‌ترین رینگ‌هایی است که تاکنون در این کلاس بکار رفته است.

کابین E-Pace یکی دیگر از گام‌های مثبت بزرگ جگوار به سمت جلو است که تلفیقی از نمای لوکس و اسپرت را به ارمغان آورده است و نشان می‌دهد طراحی‌های داخلی این شرکت پس طراحی ناامیدکنندهٔ XE، در نسل جدید XF و F-Pace رو به بهبود است. حال این رویه در E-Pace هم ادامه پیدا کرده است تا جایی که می‌توان آن‌را بهترین کابین جدید جگوار دانست. در اینجا بازهم تأثیراتی از F تایپ دیده می‌شود که این الهامات از دستگیرهٔ سمت راست کنسول وسط گرفته تا غربیلک فرمان قابل‌مشاهده است. در کابین E-Pace توجه به جزئیات تا حد زیادی بهبود یافته و استفاده از رنگ‌های متضاد، تریم و متریال باکیفیت نیز عالی به نظر می‌رسد.

تمامی تیپ‌های این کراس‌اوور کوچک بریتانیایی به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Touch Pro جگوار مجهز هستند که از طریق یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۰ اینچی ارائه می‌شود و جگوار می‌گوید پاسخگویی آن مشابه گوشی‌های هوشمند است. این سیستم، اینترنت ۴G، وای فای با قابلیت اتصال هشت دستگاه و مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های متصل را ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان برای E-Pace نسل جدید نمایشگر سربالای جگوار و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی TFT را به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتالی سفارش داده که تقریباً مشابه صفحه آمپر کابین مجازی آئودی است.

فضای عقب کابین E-Pace نیز کاملاً جادار است تا حدی که شاید بتوان آن‌را هم‌اندازهٔ مدل بزرگ‌تر F-Pace دانست. فاصلهٔ محوری بیشتر این خودرو نسبت به رنجروور اووک کمک شایانی به افزایش فضای داخلی آن کرده است. از نظر یان کالوم، فضای داخلی خودرو هم به‌اندازهٔ طراحی بیرونی آن اهمیت دارد و به همین دلیل به کابین E-Pace توجه زیادی شده است. در هنگام باز بودن صندلی‌های عقب خودرو نیز ۵۷۷ لیتر فضای صندوق بار وجود خواهد داشت که این یعنی می‌توان به‌طور همزمان یک چمدان، یک ست تجهیزات گلف و یک صندلی چرخ‌دار را در صندوق بار E-Pace قرار داد.

برای زیر کاپوت آلومینیومی این کراس‌اوور در بازارهای اروپایی می‌توان از میان پنج پیشرانهٔ مختلف یکی را انتخاب نمود که سه نمونهٔ آن‌ها دیزلی و دو واحد بنزینی هستند. همهٔ این موتورها از سری Ingenium بوده و همگی ۲ لیتری چهار سیلندر هستند که دیزلی‌ها در سه سطح قدرت ۱۵۰ اسب بخار، ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۰ اسب بخار ارائه می‌شوند درحالی‌که نمونه‌های بنزینی در دو سطح قدرت ۲۵۰ اسب بخار و ۳۰۰ اسب بخار قابل انتخاب هستند. همان‌طور که انتظار می‌رفت در آمریکای شمالی فقط پیشرانه‌های بنزینی عرضه خواهند شد اما مطمئناً ۳۰۰ اسب بخار در خودروی کوچکی چون E-Pace چابکی و عملکرد بالایی را به همراه خواهد داشت.

این مدل که بالاترین نسخهٔ E-Pace محسوب می‌شود، ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۲۴۵ کیلومتر در ساعت محدود شده است. به‌غیراز مدل پایهٔ دیزلی E-Pace که با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی عرضه خواهد، دیگر مدل‌ها همگی به یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک مجهز خواهند بود. همچنین بازهم غیر از مدل دیزلی پایه که به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌گردد، دیگر مدل‌ها همگی به سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی مجهز خواهند بود.

سیستم چهارچرخ محرک نسخه‌های قدرتمند E-Pace به فناوری Active Driveline مجهز است که می‌تواند قدرت را انحصاراً بین هر چهارچرخ تقسیم کند. جگوار می‌گوید این سیستم عمداً بدین‌صورت طراحی شده تا E-Pace احساس خودرویی دیفرانسیل عقب را داشته باشد. این کراس‌اوور کوچک در دو نسخهٔ معمولی و R-Design عرضه می‌شود که دومی نمای اسپرتی داشته و طراحی جلو و عقب آن تهاجمی‌تر است. همچنین علاوه بر پیشرانه‌های مختلف و طیف کاملی از آپشن‌ها، سه پکیج مخصوص نیز برای E-Pace ارائه می‌گردد.

جگوار هم‌اکنون در وب‌سایت بین‌المللی خود مدل E-Pace را اضافه کرده و قیمت پایهٔ آن‌را هم در ایالات‌متحده از ۳۸,۶۰۰ دلار اعلام نموده است. البته امکان سفارش خرید این خودرو اواخر امسال باز خواهد شد ولی منابع داخلی جگوار گفته‌اند از هم‌اکنون نمایندگی‌ها پیش‌پرداخت خریداران را می‌پذیرند؛ بنابراین کسانی که از آئودی Q3، مرسدس بنز GLA و ب‌ام‌و X1 خسته شده باشند، جگوار E-Pace با قیمت فوق‌العاده رقابتی خود مطمئناً می‌تواند گزینهٔ وسوسه‌انگیزی باشد. این خودرو از اوایل سال آینده در بازار ایالات‌متحده عرضه خواهد شد درحالی‌که طی همان سال طیف کراس‌اوورهای جگوار با اضافه شدن مدل تمام الکتریکی I-Pace رشد خواهد کرد.

[دانلود ویدئو] اما در ابتدای این مطلب گفتیم که رونمایی از E-Pace با یک رکوردشکنی همراه بوده است. داستان ازاین‌قرار است که جگوار در مراسم رونمایی از جدیدترین محصول خود، با آن اقدام به انجام یک حرکت نمایشی و ثبت رکورد گینس در این زمینه نموده است. در این حرکت، جگوار E-Pace پرشی چرخشی را به طول ۱۹ متر انجام داده و توانست رکورد طولانی‌ترین پرش چرخشی با خودروی تولیدی را بنام خود در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (811 ديدگاه)

    اگه یه بزرگتر از اف پیس یعنی سه ردیفه بده بیرون تو مایه های رنج رور اسپو ت دیکه معرکست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فرشاد

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    آخه این خودروسازا کی می‌خوان بفهمن ترکیب چراغ بزرگ جلو و چراغ باریک خطی عقب، یه ترکیب بی تناسبه؟؟ *** تناسب اندام هم خوب چیزیه، نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط تویوتا و هوندا

      ۲۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (571 ديدگاه)

      داداش این ماشینا رو طراحای بزرگ وحرفه ای انجام میدنا. به بقال سر کوچه که ندادن طراحی کنه. کل زندگیشون طراحیه. حداقل سه سال برای طراحی یه ماشین وقت میذارن. پس قطعا میفهمن چی کار میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشاد

        ۲۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        مطمئن باش بهترین طراحان تاریخ هم جمع بشن کنار هم یه ماشین طراحی کنن، بازم همه عالم و آدم نمی‌پسندنش، بالاخره سلیقه‌ها متفاوته.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فقط تویوتا و هوندا

          ۲۴ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (571 ديدگاه)

          خوب حرف منم همینه. این شمایید که طوری صحبت میکنید که اینگار هیچی نمیفهمن از طراحی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Kamran

          ۲۴ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (919 ديدگاه)

          کابینش زیاد تعریفی نی!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. فرشاد

        ۲۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        اینکه من بگم خوشم نمیاد چراغ جلو بزرگتر از عقب باشه، نشون میده هیچی از طراحی نمیفهمم؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فقط تویوتا و هوندا

          ۲۴ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (571 ديدگاه)

          داداش کامنت اول خودت رو بخون. میگی این خودروسازا کی میخوان بفهمن فلان. این فرق داره با اینکه بگید به نظر من این جور طراحی خوب نیس. ضمنا من کی گفتم شما از طراحی هیچی نمیفهمی؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. علیرضا

        ۲۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (752 ديدگاه)

        چه ربطی داره طراحای بزرگ دنیا هم ماشینو طراحی میکنن برای مردم مردم باید نظر بدن در مورد طراحی ریاضی که نیست ولی کلا این یکیه تو طراحی های جگوار خوشایند نیست بقیشون خیلی خوشکلن ولی این نه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. رامتین

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3047 ديدگاه)

    نمای جلو زیاد دلچسب نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. charger

      ۲۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (396 ديدگاه)

      سه رخش شبیه xc60 ولووه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشاد

        ۲۵ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        نسل جدیدxc60 از همه نظر ماشین زیباتریه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Hossein

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (150 ديدگاه)

    بسیار بسیار بسیار دوست داشتنی
    به اندازه f pace جذاب
    واقعا منتظر i pace هستم
    اگه نمونه تولیدیش شبیه به کانسپتش باشه یکی از جذاب ترین خودروها میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Fit Demon

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    این طراحیش واقعا عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نت

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    کانسپتش قشنگتر بود.نکات منفی این ماشین رینگ زشت استیل مارپیچی-چراغ جلو زشت-رنگ سفید برای دوخت روکش صندلی و داشبورد که باید از نخ مشکی استفاده میکرد تا یکپارچه داخلش مشکی باشه-نمیشه بهش بگی کراس اور چون کوچیکه اندازش باید یه کم بزرگتر میساخت-داشبورد و ال سی دی میتونست زیباتر باشه
    نکته مثبت این ماشین چراغ عقب زیبا -جلو پنجره خوب-سقف سانروف بزرگ و زیبا
    کراس اور باید مثل هیوندای سانتافه اسپرت 2018 زیبا و بینقص باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    بی نهایت زیبا طراحی شده
    کیف کردم
    دمت گرم جگوار
    واقعا زیبا و دلربا طراحی شده
    به نظرم خیلی زیباتر و هماهنگ تر از f pace طراحی شده و نسبت به ابعادش خیلی هماهنگ تره
    همه چیز سر جای خودشه
    اون پوزه بلند و دیوار گونه f pace را نداره
    دیزاین داخلش هم زیبا و ساده و کاربردیه ولی میتونست بهتر هم باشه و فضای اطراف لیور دنده و رودری هاش خیلی ساده است
    البته داخلش به بلوغ طراحی بیرونش نیست !
    و البته از نمای بغل توی بعضی زوایا ظاهرا از ماکان اقتباس کرده
    با اینکه آلمانی باز هستم و همیشه طرفدارشون بوده ام این جگوار زیبا را ۱۰۰% ترجیح میدم به رقیبای ژرمن
    gla که خیلی داغونه به نظر من (به نظرم یه افتضاحه)
    X1 بدک نیست ولی …
    Q3 خوبه ولی در حد این جگوار خوش تیپه نیست اصلا
    ایووک هم اگه رقیبش باشه به نظرم اصلا در حدش نیست(اصلا هم خوشم نمیاد )
    اینفینیتی QX30 فکر کنم هم کلاس باشه باهاش که مطلقا در حد این پلنگ کوچولو نیست
    نمیدونم، دوستان بگین از کمپانی پرمیوم دیگه ایی محصولی هست رقیبش باشه؟
    گروه جگوار لندروور از خواب بیدار شده و خیلی خوب داره پیش میره
    کیفیت ساخت محصولاتشون هم خیلی بالا رفته و مثل ۱۰ الی۱۵ سال پیش داغون و پراز ایرادهای کیفیتی و مونتاژی نیستند
    توی بحث گیربکس هم که زنده باد ZF آلمان که خیال خیلی از کمپانیهارا از بابت انتقال قدرت راحت کرده
    جگوار روزهای خیلی خوبی در پیش داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۲۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      فعلاً تو این کلاس غیر از ماشین‌هایی که نام بردی، رقیب دیگه‌ای نیست. البته دی‌اس 3 و آکورا CDX هستند ولی این دوتا فقط تو بازار چین عرضه میشن و مدل جهانی نیستن.
      اما بزودی ولوو XC40 به این کلاس اضافه میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. سعید

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    چه قدر عالی پرقدرت رقیب میطلبه جگوار.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. #ali.m#

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    جلوش باید خشن تر میبود
    با داشبورد های جگوار هم کلا حال نمیکنم .ساده هستن .به جز یکی دو مورد .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا