جیپ

دلایل عدم ارائه پیشرانه 4 سیلندر توربو برای جیپ گلادیاتور

جیپ گلادیاتور ۲۰۲۰ جدید یکی از ستاره‌های نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۸ بود اما یکی از خبرسازترین ویژگی‌های این خودرو عدم وجود پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی رانگلر در آن است.


این پیشرانه که قدرت ۲۷۰ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری دارد در جایگاهی بالاتر از پیشرانه‌ی پایه‌ی ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری رانگلر قرار می‌گیرد. این پیشرانه ۶ سیلندر قدرت ۲۸۵ اسبی و گشتاور ۳۵۲ نیوتون متری دارد. اگرچه پیشرانه‌ی توربوی یاد شده از نظر قدرت کمی پایین‌تر قرار می‌گیرد اما گشتاور آن بالاتر از پیشرانه ۶ سیلندر است که برای یک پیکاپ مفیدتر می‌باشد.


البته بزرگ‌ترین مزیت پیشرانه‌ی ۴ سیلندر سیستم eTorque است که از ترمز احیا شونده، قدرت الکتریکی کمکی و سیستم استارت/استاپ تشکیل شده است. این سیستم به‌طور قابل‌توجهی باعث بهبود مصرف سوخت رانگلر ۶ سیلندر می‌شود.

این عملکرد برای رانگلر کاملاً قابل‌توجه بوده و به همین خاطر نشریه‌ی درایو از جیپ دلیل عدم ارائه‌ی پیشرانه‌ی ۴ سیلندر برای گلادیاتور را جویا شده است. پاسخ جیپ خیلی کامل و مبسوط نبوده اما این شرکت گفته است که پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری می‌تواند ظرفیت یدک کشی بالا را بدون ایجاد دمای زیاد داشته باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد پیشرانه‌ی ۴ سیلندر در گلادیاتور مشکلاتی در رابطه با مدیریت دمای پیشرانه و ظرفیت یدک کشی کمتر دارد.


ظرفیت یدک کشی برای جیپ بسیار مهم است چراکه گلادیاتور اولین پیکاپ این کمپانی در سال‌های اخیر بوده و واضح است که آمریکایی‌ها می‌خواهند بهترین ظرفیت یدک کشی در کلاس خود را داشته باشند. این برند توانسته به حداکثر ظرفیت یدک کشی ۳۴۷۰ کیلوگرمی برسد.


اگرچه گلادیاتور با پیشرانه ۴ سیلندر توربو عرضه نخواهد شد اما جیپ قبلاً اعلام کرده از سال ۲۰۲۰ پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری اکودیزل را ارائه خواهد کرد. این پیشرانه که قدرت ۲۶۰ اسبی و گشتاور ۵۹۸ نیوتون متر دارد با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همراه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    دلیل بسیار خوب و قانع کننده ای داشته… به نظر من پیشرانه های توربو و سوپرشارژ به درد پیکاپ و SUV های آفرودی نمی خورن ، و فقط ساخته شدن برای سوپراسپرت ، سدان و کوپه های عملکرد محور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    میتونه کاردرستی باشه الان فقط باید رو ظرفیت یدک کشی این مدل کار کنن الان فورد و شورلت با مدلای توربو بعد ازاونهمه سال بازم بااحتیاط وارد پیکاپ میشن کاری که اگر اشتباه نکنم نیسان و تویوتا هم انجام ندادن یعنی از موتور توربو استفاده نمی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    برای ماشینایی مثل جیپ و امثال جیپ که بیشتر برای مسیرهای بیرون جاده ساخته میشن ، موتور توربو زیاد بکارشون نمیاد و باید یک موتور ۶ یا ۸ سیلندر تنفس طبیعی با گشتاور بالا داشته باشن ؛ البته نظر بنده این هست و شایدم بعضیا موتور توربو رو ترجیح بدن ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. M3csl

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (126 ديدگاه)

    شدیداً امیدوار و علاقه مندم مدلهای دو در این پیکاپ دوست داشتنی هم تولید بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سام

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    کار خیلی خوبی را جیپ انجام داد و این نشان می دهد که جیپ به مقوله دوام پیشرانه در این خودرو توجه کافی مبذول نموده است.یک خودروی کاری بهتر است از یک پیشرانه ساده و کاربردی برخوردار باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا