جیپلامبورگینی

مقایسهٔ لامبورگینی اوروس و جیپ ترک‌هاوک، قوی‌ترین اس‌یووی‌های دنیا

لامبورگینی به‌تازگی رسماً اس‌یووی جدید خود یعنی اوروس را معرفی کرده است. البته این اولین باری نیست که این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی اقدام به ساخت اس‌یووی می‌کند زیرا احتمالاً همه مدل LM002 دههٔ ۹۰ میلادی را به یاد داریم که یک اس‌یووی بزرگ و خشن با پیشرانهٔ V12 و قابلیت‌های آفرود بالا بود؛ اما LM002 در زمانی به بازار آمد که بخش عمدهٔ بازار خودرو در اختیار سدان‌ها بود و اس‌یووی‌ها حتی جز کلاس‌های اصلی خودرو هم حساب نمی‌شدند؛ اما حالا اوضاع کاملاً تغییر کرده و شاسی‌بلندها محبوبیت خیره‌کننده‌ای یافته‌اند؛ بنابراین حالا اوروس به بازاری بسیار رقابتی پای گذاشته است. هم‌اکنون این اس‌یووی ایتالیایی با برخورداری از ۶۵۰ اسب بخار قدرت، یکی از قوی‌ترین اس‌یووی‌های دنیا محسوب می‌شود اما هنگامی‌که بحث قدرتمندترین اس‌یووی‌های دنیا مطرح می‌شود، سریعاً نام جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک با ۷۰۷ اسب بخار قدرت به ذهن می‌آید؛ بنابراین هرچند مقایسهٔ یک لامبورگینی با یک جیپ دور از ذهن به نظر می‌رسد ولی بااین‌حال قصد داریم در این مطلب این دو سوپراس‌یووی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

ظاهر

خودروی برتر: جیپ

زیبایی ظاهری یک خودرو بحثی کاملاً سلیقه‌ای است و بنابراین نمی‌توان به‌طورقطع گفت که کدام‌یک از این دو اس‌یووی، زیباتر است اما بااین‌حال تا حدودی استایل عضلانی ترک‌هاوک زیباتر از نمای تیز و شارپ اوروس به نظر می‌رسد. البته این به معنای زشت بودن اوروس نیست اما انتظار طراحی رادیکال‌تری را از آن داشتیم زیرا حالا با نگاهی سریع به اوروس در یک بزرگراه ممکن است حتی متوجه نشوید که یک لامبورگینی دیده‌اید. چیزی که مخالف ذات یک لامبورگینی اصیل است.

کارایی

خودروی برتر: جیپ

کاربردی بودن و لامبورگینی دو کلمه‌ای هستند که هیچ‌گاه نمی‌توان آن‌ها را کنار هم دید ولی در دنیای اس‌یووی‌ها چنین چیزی بسیار اهمیت دارد. اوروس ظرفیت حمل چهار سرنشین بالغ همراه با فضای باری در پشت آن‌ها را دارد که بنابراین از فضای بیشتر و ظرفیت حمل دو نفر بیشتر نسبت به یک لامبورگینی سنتی برخوردار است؛ اما ترک‌هاوک فضای داخلی و فضای بار بیشتری را به همراه ظرفیت حمل پنج نفر ارائه می‌کند درحالی‌که همچنین می‌تواند بیش از ۳.۲ تن را هم یدک بکشد؛ اما از طرف دیگر، اوروس در بحث مصرف سوخت ترک‌هاوک را ضربه‌فنی می‌کند زیرا با مصرف ۱۰.۶ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در برابر مصرف ۱۸ لیتری رقیب آمریکایی قرار می‌گیرد.

عملکرد

خودروی برتر: مساوی

بر روی کاغذ، جیپ با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ هلکت خود که ۷۰۷ اسب بخار قدرت دارد، اوروس که از موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند را مغلوب می‌کند اما ترک‌هاوک حدود ۲۷۰ کیلوگرم وزن بیشتری دارد که قدرت بالاترش را خنثی می‌کند. در هردو سوپراس‌یووی قدرت از طریق گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند، هردو از ترمزهای بسیار بزرگی برخوردارند و هردو ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسند؛ اما از لحاظ حداکثر سرعت، اوروس با ۳۰۵ کیلومتر در ساعت، ترک‌هاوک با ۲۹۰ کیلومتر در ساعت را مغلوب می‌کند. بااین‌حال نمی‌توان تصور کرد که مالک این خودروها با آن‌ها چنین اعداد افراطی را تجربه کنند. البته ممکن است زمانی که اوروس را مورد آزمایش قرار داده و با آن در پیست به رانندگی پرداختیم، این عقیده تغییر کند اما در حال حاضر به‌صورت تئوری این دو سوپراس‌یووی از لحاظ عملکرد مساوی هستند.

قیمت

خودروی برتر: جیپ

قیمت پایهٔ جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک از ۸۷ هزار دلار آغاز می‌شود اما حتی نسخهٔ فول آپشن این خودرو که قیمت آن به بیش از ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد هم هنوز نصف اوروس قیمت دارد. البته نمی‌توان این مورد را به‌عنوان برتری قطعی برای ترک‌هاوک در نظر گرفت چراکه سطح لامبورگینی کاملاً با جیپ متفاوت است و افرادی که لامبورگینی می‌خرند بدون توجه چندانی به قیمت، صرفاً خواهان خودرویی منحصربه‌فرد و با پرستیژ بالا هستند؛ اما بااین‌حال نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که دو خودرویی که در مقوله‌های مختلف که مهم‌ترین آن‌ها عملکرد است، بسیار نزدیک به هم هستند چنین اختلاف قیمتی داشته باشند؛ بنابراین آیا پرداخت دو برابر قیمت ترک‌هاوک برای خرید اوروس منطقی است؟ توجیه پاسخ مثبت به این سؤال برای ما بسیار دشوار است اما قضاوت نهایی را باید به زمانی موکول کنیم که بتوانیم پشت فرمان لامبورگینی اوروس بنشینیم.

 

مشخصت فنی

 

جیپ ترک‌هاوک

لامبورگینی اوروس

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۴ لیتری V8
تنفس سوپرشارژ توئین توربو
قدرت ۷۰۷ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۷۵ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه ۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر/ساعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
وزن ۲۴۲۵ کیلوگرم ۲۱۵۵ کیلوگرم
مصرف سوخت ۱۸ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۶ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۸۷ هزار دلار ۲۰۰ هزار دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۳ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۱۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (141 ديدگاه)

    بله حرف 90 درصد کاربر های این سایت پوچ و بی اساس و غلطه و فقط حرف شما و دوستانتون درسته?

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Cadillac

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3114 ديدگاه)

    طبق اعلام دو شرکت :
    شتاب ۰ تا ۹۶ اوروس ۳.۶ ثانیه
    و ترک هاوک ۳.۵ ثانیه !

    * ترک هاوک تنها ۵۷ اسب بخار قدرت بیشتری داره و در عوض ۲۷۰ کیلوگرم سنگین تره !
    * ترک هاوک یک SUV میان سایزه اما اوروس یه کراس اور کوچکه با آیرودینامیک بهتر !!

    ((( آلمانیها اون روز که کرایسلر تکنولوژی های چلنجر دیمن رو به ترک هاوک آورد و شتاب suv ها رو به زیر ۳ ثانیه رسوند ، میخوان چکار کنن ؟!؟!؟! )))

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا