جیپ

مقایسهٔ جیپ گرند واگنییر با کراس‌اوور مخصوص چین گرند کُماندر

پس از نزدیک به یک دهه وعده‌ووعید، سرانجام چیپ مدل افسانه‌ای گرند واگنییر را زنده کرده است. البته این خودرو فعلاً در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید معرفی شده و قرار است نسخهٔ تولیدی آن سال آینده وارد بازار شود. بااین‌حال، گرند واگنییر تنها مدل گرند در سبد محصولات جیپ نیست زیرا این شرکت دو سال پیش کراس‌اوور گرند کُماندر را برای بازار چین معرفی کرد؛ بنابراین بد نیست مقایسه‌ای داشته باشیم بین این دو جیپ گرند.

هرچند این دو خودرو کاملاً باهم متفاوت هستند اما یک نگاه کلی نشان می‌دهد که DNA مشابهی دارند. در جلو، هردوی این جیپ‌ها جلوپنجرهٔ باریکی با هفت قسمت عمودی دارند که توسط چراغ‌های باریکی احاطه شده است. چراغ‌های جلوی هردو خودرو نیز از نوع LED است اما ویژگی منحصربه‌فرد گرند واگنییر برخورداری از جلوپنجرهٔ چراغ‌دار است و به همین دلیل مطمئناً مدرن‌تر از برادر چینی خود به نظر می‌رسد.

شباهت‌ها در پروفیل جانبی خودروها کمتر است اما بااین‌حال تشابهات اندکی هم در اینجا دیده می‌شود که بارزترین آن‌ها دهانهٔ گلگیرها و پنجره‌های سوم مشابه است. از سوی دیگر اما گرند واگنییر بدنهٔ صیقلی‌تر و ستون‌های مشخص‌تری دارد. تفاوت‌های بزرگ‌تر در عقب خودروها دیده می‌شود یعنی جایی که گرند واگنییر درب صندوق تقریباً عمودی و چراغ‌های باریکی دارد درحالی‌که نمای عقبی گرند کُماندر بسیار سنتی‌تر به نظر می‌رسد.

در داخل، هردوی این جیپ‌ها به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی مرکزی مجهز هستند که با دریچه‌های تهویه‌ای با شکل مشابه احاطه شده‌اند؛ اما بااین‌حال مسلماً گرند واگنییر بسیار لوکس‌تر و پیشرفته‌تر است چراکه به هفت نمایشگر مختلف شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۱ اینچی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پایینی برای کنترل سیستم تهویه، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سرنشین جلو و سه نمایشگر ۱۰.۱ اینچی در ردیف دوم صندلی‌ها مجهز شده است.

این در حالی است که گرند کُماندر تنها یک نمایشگر نه‌چندان بزرگ برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دارد. البته باید توجه داشت که گرند واگنییر از لحاظ فنی یک کانسپت است و ممکن است همهٔ این نمایشگرها به نسخهٔ تولیدی منتقل نشوند زیرا احتمالاً به یاد دارید که نسخهٔ پیش‌نمایش گرند کُماندر یعنی کانسپت یانتو هم به یازده نمایشگر مختلف مجهز بود. بااین‌حال، کانسپت گرند واگنییر بسیار بیشتر از کانسپت یانتو نزدیک به تولید به نظر می‌رسد.

جایی که شباهت‌ها بین این دو جیپ کاملاً به پایان می‌رسد، ساختار و پلت‌فرم است زیرا گرند کُماندر بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی کامپکت واید کرایسلر مشترک با جیپ چروکی ساخته شده درحالی‌که گرند واگنییر خودروی بزرگ‌تری است و روی شاسی مستقل رم ۱۵۰۰ قرار گرفته است؛ بنابراین احتمالاً گرند واگنییر در پیشرانه‌ها هم با پیکاپ رم مشترک خواهد بود اما به گفتهٔ جیپ، نسخهٔ کانسپت آن به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی مجهز است که فعلاً جزئیاتی در مورد آن اعلام نشده است.

از سوی دیگر، گرند کُماندر هم در چین با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. این سیستم مجموعاً ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و پکیج باطری لیتیوم یونی ۱۳ کیلووات ساعتی آن امکان پیمودن ۷۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. البته نسخهٔ بنزینی معمولی گرند کُماندر هم در چین با همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قابل خریداری است که در نسخهٔ محرک جلو ۲۳۴ اسب بخار و در نسخهٔ چهارچرخ محرک ۲۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قیمت جیپ گرند کُماندر در چین از ۲۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۸ هزار دلار شروع می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Hussein

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    ببینیم چیپ چه میکنه
    رقباش رو اذیت میکنه یا نه ؟
    و قیمتش چطور خواهد بود؟
    سطح لوکس بودن این‌ماشین هم مهمه

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. پارسا عشق ماشین

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (117 ديدگاه)

      من مطمعنم که یه چیز خوبی میشه

      موافقم 14
      مخالفم 3
  2. میثم

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (3530 ديدگاه)

    نسخه آمریکاییش خیلی خوشگلتره

    موافقم 26
    مخالفم 6
  3. AMG///

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    کماندر در برابر گرند واگنییر هیچی نیست

    موافقم 21
    مخالفم 3
  4. MEHRZADJ

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نسل جدیدش ماشین خوبیه.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حس میکنم واگنیر جدید مثل قدیمیش برای افرود سنگین خوب نیست

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا