جیپلندروور-رنجروورمرسدس بنز

مقایسهٔ آفرودرهای هشت سیلندر، رانگلر 392، دیفندر V8 و مرسدس G550

این روزها بازار اس‌یووی‌های آفرودی از همیشه داغ‌تر، جذاب‌تر و رقابتی‌تر شده است زیرا از یک سو کهنه‌کاران این کلاس یعنی مرسدس بنز G کلاس و جیپ رانگلر همچنان پرقدرت در بازار حاضر هستند و از سوی دیگر، لندروور دیفندر و فورد برانکو هم بازگشت قدرتمندی داشته‌اند. علاوه بر این، جیپ برای پاسخ به رقبای جدید خود، برای اولین بار رانگلر را به پیشرانهٔ V8 مجهز کرده و لندروور نیز دیروز دیفندر V8 را به جهانیان نشان داد درحالی‌که مرسدس بنز هم سال‌ها است که G کلاس را با موتورهای V8 عرضه می‌کند؛ بنابراین حالا در بین آفرودرها، رقابتی جذاب بین هشت سیلندرهای قدرتمند شکل گرفته است؛ اما این سه غول V8 در مقایسه باهم چگونه خواهند بود؟

مرسدس بنز G550

باسابقه‌ترین عضو این جمع در زمینهٔ ارائهٔ پیشرانهٔ V8 مرسدس بنز G کلاس است زیرا همان‌طور که گفته شد، این افسانهٔ آلمانی سال‌ها است که با موتورهای هشت سیلندر مختلفی (و تا چندی پیش دوازده سیلندر) به بازار عرضه می‌شود. در نسل کنونی این خودرو نیز دو نسخهٔ هشت سیلندر مختلف به نام‌های G550 و G63 AMG وجود دارد؛ اما G کلاس با اختلاف زیادی گران‌ترین خودروی این مقایسه محسوب می‌شود و حتی در نسخهٔ G550 هم بیش از ۳۰ هزار دلار از دومین خودروی گران این جمع یعنی دیفندر V8 گران‌تر است. به همین دلیل، G63 به خاطر اختلاف قیمت بسیار زیاد، نمی‌تواند رقیب مستقیمی برای دیفندر و رانگلر باشد و G550 برای رویارویی با آن‌ها گزینهٔ نزدیک‌تری به‌حساب می‌آید.

این مدل به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین G550 ضعیف‌ترین خودروی این مقایسه محسوب می‌شود. وقتی این قدرت در کنار نزدیک به ۲.۶ تن وزن قرار می‌گیرد که در بین این سه بیشترین است، تعجبی ندارد که مرسدس با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۵.۵ ثانیه کُندترین خودروی این جمع باشد. بااین‌حال در آفرود شتاب چندان اهمیتی ندارد و G550 با انبوهی از تکنولوژی‌های پیشرفته مثل دیفرانسیل مرکزی، سه قفل دیفرانسیل و کمک‌فنرهای الکترونیکی، در مسیرهای خشن می‌درخشد. به لطف همین تکنولوژی‌ها، سواری G کلاس روی جاده هم بسیار راحت بوده و مثل یک کراس‌اوور احساس می‌شود درحالی‌که در داخل نیز کیفیت و تجهیزات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

جیپ رانگلر ۳۹۲

سال‌های سال بود که طرفداران جیپ آرزوی ارائهٔ پیشرانهٔ V8 را برای رانگلر داشتند تا اینکه سرانجام جیپ با معرفی رانگلر ۳۹۲ این آرزو را برآورده کرد. زیر کاپوت این نسخه پیشرانهٔ آشنای ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی کرایسلر قرار گرفته که در اینجا ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند رانگلر ۳۹۲ قوی‌ترین خودروی این جمع نیست اما به لطف برخورداری از کمترین وزن (۲۳۱۰ کیلوگرم) و همین‌طور سیستم رزرو گشتاور (نوعی لانچ کنترل)، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این یعنی خریداران رانگلر ۳۹۲ پس از تجربهٔ آفرودی سخت می‌توانند سری هم به پیست زده و با برخی خودروهای اسپرت سرشاخ شوند!

اما ویژگی‌های رانگلر ۳۹۲ صرفاً در شتاب و سرعت خلاصه نمی‌شود زیرا جیپ با افزایش پنج سانتیمتری فاصله از زمین، گیربکس کمکی دو سرعتهٔ تمام‌وقت، اکسل‌های دانا ۴۴ با قفل دیفرانسیل الکترونیکی و تقویت شاسی با فولاد بیشتر، توانایی‌های آفرود آن‌را هم ارتقاء داده است. همچنین این مدل هشت سیلندر صرفاً در نسخهٔ روبیکان ارائه می‌شود که به‌خودی‌خود قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده‌ای دارد. جیپ فعلاً قیمت نسخهٔ پایهٔ رانگلر ۳۹۲ را اعلام نکرده و صرفاً میدانیم نسخهٔ ویژهٔ لانچ ادیشن آن ۷۳,۵۰۰ دلار قیمت دارد؛ بنابراین قیمت پایهٔ آن باید کمتر از این باشد ولی حتی همین نسخهٔ لانچ ادیشن هم با اختلافی نزدیک به ۲۰ هزار دلار، ارزان‌ترین خودروی این رقابت هشت سیلندری محسوب می‌شود.

لندروور دیفندر V8

جدیدترین عضو این جمع لندروور دیفندر V8 است که همین دیروز معرفی شد و با پیشرانهٔ قدرتمند خود مستقیماً به رقبای آلمانی و آمریکایی خود پاسخ داده است. این خودرو به نیروگاه ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار-لندروور مجهز شده که آن‌را زیر کاپوت طیف گسترده‌ای از محصولات این گروه دیده‌ایم. این موتور در اینجا ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا دیفندر را به قوی‌ترین عضو این جمع تبدیل کند؛ اما این موتور باید وزنی در حدود ۲.۴ تن را جابجا کند (در نسخهٔ چهاردر ۱۱۰) و به همین دلیل دیفندر V8 برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۵ ثانیه زمان نیاز دارد که نیم ثانیه از رانگلر بیشتر است.

هرچند دیفندر برخلاف دو رقیب خود شاسی نردبانی مستقل ندارد و از ساختار یکپارچه استفاده می‌کند اما لندروور آن‌را به انواع و اقسام تکنولوژی‌ها و سیستم‌های پیشرفته مثل قفل دیفرانسیل‌های عقب و مرکزی، گیربکس کمکی دو سرعته و سیستم Terrain Response مجهز کرده درحالی‌که این نسخهٔ V8 نیز به‌صورت استاندارد از دیفرانسیل عقب فعال الکترونیکی، تنظیم خاص کمک‌فنرها و آنتی‌رول بارهای بزرگ‌تر سود می‌برد. علاوه بر این، به گفتهٔ لندروور، پلت‌فرم مونوکوک آلومینیومی دیفندر مستحکم‌ترین ساختار بدنهٔ تاریخ این شرکت را به همراه داشته که سه برابر مستحکم‌تر از طراحی سنتی بدنه روی شاسی است. دیفندر همچنین تنها خودروی این مقایسه است که امکان سفارش صندلی‌های ردیف سوم همم برای آن وجود دارد و می‌تواند حداکثر تا ۷ نفر را حمل کند.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، به نظر شما بهترین اس‌یووی آفرودی هشت سیلندر حال حاضر بازار کدام است؟ G کلاس لوکس و باکیفیت و البته گران، دیفندر کاربردی و قدرتمند یا رانگلر سرسخت و توانمند؟

مشخصات فنی

جیپ رانگلر ۳۹۲

لندروور دیفندر V8

مرسدس بنز G550

پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 طبیعی ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۷۰ اسب بخار ۵۲۵ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۶۲۵ نیوتن متر ۶۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۵ ثانیه ۵.۰ ثانیه ۵.۵ ثانیه
مصرف سوخت ۱۶.۸ لیتر ترکیبی ۱۴.۵ لیتر ترکیبی ۱۶.۸ لیتر ترکیبی
وزن ۲۳۱۰ کیلوگرم حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم ۲۵۹۰ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۳,۰۰۷ میلی‌متر ۳,۰۲۲ میلی‌متر ۲,۸۹۱ میلی‌متر
طول ۴,۸۷۵ میلی‌متر ۵,۰۱۸ میلی‌متر ۴,۸۱۸ میلی‌متر
قیمت پایه حدود ۷۰,۰۰۰ دلار ۱۰۰,۴۰۰ دلار ۱۳۲,۸۰۰ دلار

کدام آفرودر را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۸ دیدگاه‌ها

  1. ارشیا

    ۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    بعضی از امریکایی بازا ادمو از هرچی امریکاییه متنفر میکنن.
    تازه احترام به سلیقه دیگران هم که نون تافتون!!!

    موافقم 36
    مخالفم 19
  2. Porsche

    ۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    داخل هر مطلب آقا علی جو رو اینطور میکنن

    موافقم 32
    مخالفم 17
  3. امیرحسین

    ۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (443 ديدگاه)

    ۲تا چرا اینجا وجود داره:?
    ۱.چرا بعضی ها به دیفندر رای دادن با وجود اینکه شاستی مونوک شده(حالا اگه شاستی نردبانی بود یه چیزی ولی حالا نه)
    ۲.اصلا چرا همچین مقاییه ای گذاشتین؟!دیفندر که مثل اونا شاستی نردبانی نیست،اونوباید با کراس اوور ها دیگه مقایسه کرد نه با شاسی بلندها
    اونایی که میگن جی کلاس رو کسی دیگه باهاش آفرود نمیره،باید بگم که اگه یه کسی باشه که ثروتمند باشه و بخواد بره آفرود و بخواد با ماشینی بره که لوکس هم باشه باید چیکار کنه پس جی کلاس رو انتخاب میکنه،اونایی با جی کلاس دلشون نماد برن آفرود که ثروتمند نیستن ولی اونایی که ثروتمند هستند دلشون واسه این چیزا نمیسوزه
    قابل توجه بعضیا
    ولی از تعداد رای دادن معلومه که دیگه دیفندر اون دیفندر قبلی نیست و دیگه گسی اونو واسه آفرود انتخاب نمیکنه و اگه شاستی نردبانی بود فروش بیشتری داشت

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Amir

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (237 ديدگاه)

      شاسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. امیرحسین

    ۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (443 ديدگاه)

    ولی باید جی ۶۳ رو با اینا مقایسه میکردن
    پدال یکم از خودت خلاقیت بخرج بده و نرو همون مقاله ای که توی سایتای خارجی هستو عیناً کپی کن
    بهتر بود بجای جی ۵۵۰،جی ۶۳یاجی۶۵رو مقایسه میکردی(شاید بگی بخاطر اسب بخار این کارو کردی که خب تا حدی قابل قبوله ولی خب از نظر حجم موتور یکمی ف ق میکنند ولی از نظر قدرت که مهم ترین مقیاس هست درسته)
    پدال برو اون مقاله هایی که کپی میکنی رو یکم عوض کن و تغییرشون بده تا با بقیه ی سایتای خودرو ف ق کنی نه اینکه عین همون مقاله تو بقیه ی سایتای خودروی ایرانی هم باشه
    اون موقع میشی اون پدالی که ازش انتظار میره
    اون موقع میشی بهترین سایت خودروی ایرانی
    پدال ازم ناراحت نشی،انتقاد پذیر باش،اگه ناراحت شدی،من از شما معذرت میخوام

    موافقم 9
    مخالفم 18
  5. حسین دهمرد

    ۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    تاثیر تعطیلی مدارس تو پدالم دیده میشه.آدم انقدر علاف باشه دم به دقیقه صفحه رو رفرش کنه به همه بپره. جنبه ی یه نظرسنجی ساده رو ندارن. دموکراسی کشک . خب ملومه همه ماشین گرون و باکلاس دوس دارن.

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. امیرحسین

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (443 ديدگاه)

      بد تر از اون کسایین که به نظر دیگران احترام نمیزارن
      اینو هنوز یاد نگرفتن!

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا