معرفی اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا با آئرودینامیکی فوق‌العاده

چند روز پس از معرفی اتوبوس جدید مرسدس بنز توریسمو RHD، حالا دایملر اتوبوس جدید دیگری را این بار توسط برند سترا معرفی کرده است. (Setra یک شرکت اتوبوس‌سازی است که تحت مالکیت گروه دایملر قرار دارد). اتوبوس‌ها همواره برای افزایش فضای داخلی دارای ظاهری جعبه‌ای شکل بوده‌اند اما با پیشرفت‌هایی که در علم آئرودینامیک صورت گرفته است، این وسایل نقلیه در هر نسل آئرودینامیک‌تر و آئرودینامیک‌تر می‌شوند. بهترین مثال این موضوع همین اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا است که ضریب آئرودینامیک آن 0.35 است یعنی مشابه فورد فوکوس RS.

این اتوبوس جدید 14 متری که S 531 DT نام دارد، متعلق به خانوادهٔ TopClass 500 است که ظرفیت حمل 83 مسافر همراه با ظرفیت باری برابر با 8380 لیتر را دارد. علاوه بر این، هر چیزی که تصور کنید، از آشپزخانه گرفته تا سرویس بهداشتی در این اتوبوس وجود دارد. بعلاوه ظرفیت باک‌های گازوئیل این اتوبوس دوطبقه نیز نسبت به نمونهٔ قبلی S 431 DT که از سال 2002 در بازار بوده است افزایش یافته و از 510 لیتر به 540 لیتر رسیده است که این امر موجب می‌شود رانندگان مراجعات کمتری به جایگاه‌های سوخت داشته باشند.

علاوه بر این، فضایی برای سفارش مخازن سوخت اضافی 170 لیتری و یا حتی 270 لیتری هم در این اتوبوس تعبیه شده که آن‌را برای سفرهای طولانی مناسب‌تر می‌کند. این فضا برای نصب مخازن گازوئیل، از طریق جابجایی مکان قرارگیری مخازن هوای فشرده به دست آمده است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون مخازن هوا در زیر محل نشستن راننده و در اکسل عقب قرار گرفته‌اند.

سترا S 531 DT به جدیدترین پیشرانهٔ دیزلی 12.8 لیتری شش سیلندر دایملر مجهز شده است که 510 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن متر گشتاور دارد. این گشتاور عظیم از دور موتور فقط 1100 rpm به‌طور کامل در اختیار راننده قرار می‌گیرد. سترا تخمین زده است که به لطف این پیشرانهٔ جدید و همین‌طور طراحی آئرودینامیک اتوبوس S 531 DT، اگر سالیانه 100 هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد حدود 3 هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه اتوبوس جدید سترا مستقیماً از مرسدس بنز S کلاس گرفته شده است. این ویژگی، سیستم سفارشی پخش عطر در داخل سالن اتوبوس است که دارای شش رایحهٔ مختلف بوده و هنگامی‌که اتوبوس روشن است یکی از آن‌ها را به انتخاب راننده در سالن پخش می‌کند. با وجود ظرفیت حمل 83 مسافر در این اتوبوس، بدون تردید ایمنی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. به همین دلیل سترا این اتوبوس دوطبقه را به سیستم‌های ایمنی متعددی مجهز کرده است.

S 531 DT اولین اتوبوس جهان است که به سیستم ترمز فعال با قابلیت تشخیص عابر پیاده مجهز شده است. این سیستم در صورت تشخیص عابر پیاده نه‌تنها راننده را آگاه می‌کند بلکه به‌طور خودکار ترمزها را نیز فعال می‌کند. علاوه بر این، یک رادار با بُرد زیاد در جلوی اتوبوس نصب شده است که می‌تواند هرگونه مانعی را تا فاصلهٔ 250 متری تشخیص دهد درحالی‌که توانایی شناسایی عابر پیاده را هم تا فاصلهٔ 80 متری دارد. این رادار همچنین می‌تواند تا حداکثر فاصلهٔ 160 متر، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌سواران را نیز تشخیص دهد.

یکی دیگر از اولین‌های اتوبوس دوطبقهٔ S 531 DT، سیستم Sideguard Assist است که از کامیون‌های مرسدس بنز قرض گرفته شده است. این سیستم که می‌توان آن‌را یک سیستم تشخیص نقاد کور هوشمند دانست، طرفین اتوبوس را بررسی کرده و در زمان دور زدن یا تغییر خط درصورتی‌که خودرو، انسان یا هر چیز دیگری را تشخیص دهد به راننده هشدار می‌دهد. اتوبوس دوطبقهٔ جدید سترا بر پایهٔ موفقیت سه نسل قبلی اتوبوس‌های دوطبقهٔ این شرکت ساخته شده که نخستین نسل آن‌ها با نام S 228 DT در سال 1981 معرفی شد و از آن زمان تاکنون بیش از 4 هزار دستگاه فروش داشته است.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    عالی محشر شیک زیبا جذاب فقط خیره ماندن اثر هنری

    پاسخ
  2. aston martin
    سوابق: (1314 دیدگاه) ,

    بسیار عالیه
    ما هم اتوبوس های قرن قبل اسکانیا رو به بدترین شکل ممکن منتاژ میکنیم تا شاهد آتش سوزی و مرگ مردم به بدترین شکل توی اونها باشیم و اینطوری سیاست های کاهش جمعیتیمون رو پیش میبریم

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      اتوبوسهای اسکانیا در ایران مربوط به قرن قبل نمیشن بلکه شاسی و موتور توسط شرکت عقاب وارد میشه و بدنه طراحی داخل با همکاری یک شرکت هلندی بر روی شاسی نصب میشه که بدنه خیلی تسبت به بدنه های اروپایی قوی نیست

      پاسخ
      1. aston martin
        سوابق: (1314 دیدگاه) ,

        بسیار بی کیفیت هستن این اتوبوس ها از نظر ایمنی
        نه سقفشون مقاومت لازم رو داره
        نه اجزا در جای درستی قرار دارن
        باطری دقیقا زیر صندلی راننده اس که با کوچک ترین تصادفات هم اتصال میکنه و آتش سوزی رخ میده

        پاسخ
  3. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
    سوابق: (2142 دیدگاه) ,

    فقط با دیدن عکسا من داشتم خودمو تو سفر به شمال تجسم میکردم.??
    یادش بخیر بچگی ها با خانواده می رفتیم شمال(اون موقع ماشین نداشتیم) و منم اکثره مسیر رو می خوابیدم.?
    حالا درسته این(سترا) زیر مجموعه ی دایملره.ولی من اصلا مثل بعضی با این که آرم بنز روی اتوبوس یا تاکسی یا هر وسیله نقلیه ی دیگه باشه مشکل ندارم.
    وقتی آدمی توانایی عقلی و مالی مناسب داره چرا نباید تو چندین حوزه فعالیت کنه؟؟؟
    حکایت دایملر-بنز هم همینه.
    تکنولوژیشو دارن بودجه ی کافی هم دارن زیر ساخت ها هم فراهمه.پس هر چیزی که به بشر کمک میکنه میسازن.
    و این به نظرم عالیه.?
    اگه مک لارن هم روزی توانایی ساخت اتوبوس رو پیدا کرد حتما بسازه من هیچ مشکلی ندارم.?

    پاسخ
  4. Roham
    سوابق: (345 دیدگاه) ,

    عجب شاهکاریه این!!!
    2500 نیوتن متر اونم تو دور موتور 1100 دور بر دقیقه!!!
    بنزه دیگه…
    بهترین یا هیچ (The best or nothing)

    پاسخ
    1. سینا
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      به خاطر حجم موتورش گشتاورش زیاده …..
      چه جوری باک به این بزرگی رو پر می کنن ؟ خیلی طول می کشه

      پاسخ
  5. رامکال
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    فقط یک کلام اس کلاس اتوبوس ها.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.