نگاهی بر کشنده جدید مرسدس-بنز: اکتروس ریجید

مرسدس بنز چند وقت پیش از یک کشنده جدید در استرالیا رونمایی کرده است. این خودرو بسیاری از صفات برادران بزرگترش را به رخ می‌کشد و می‌تواند بیانگر آینده روشن بنز در تولید یک چنین محصولاتی باشد. به نظر ما این محصول قادر است تا حداقل در استرالیا به یکی از موفق‌ترین محصولات شرکت بدل شود. شاید شرکت بنز هیچگاه مانند امروز اعتماد به نفس نداشته و اینک آماده است تا این کشنده را به متقاضیان پرشمار و مختلف آن تحویل دهد.
این شاخه از کشنده‌های بنز موسوم به ریجید(rigid)، اشتراکات زیادی به ویژه در مبحث قوای محرکه و طرح‌بندی دکمه ها و کنترل‌گرهای داخل کابین، با کشنده‌های بزرگتر این شرکت دارد. به عنوان مثال در زیر کابین، از پیشرانه‌های 7.7 و 11 لیتری مشابه با کشنده‌های بزرگتر استفاده می‌کند.


نمونه 7.7 لیتری دارای قدرتی معادل 299 و یا 354 اسب بخار است و پیشرانه 11لیتری، دامنه 398 تا 428 و 455 اسب بخار توان خروجی را ارائه می‌دهد. کلیه خودروهای حاضر در شاخه ریجید از تعویض دنده‌های نرم و روان گیربکس اتوماتیک هشت و یا 12 سرعته بهره می‌برند که اکنون به یک دنده کریپر(creeper) برای بهبود عملیات معکوس کشیدن در دنده‌های سنگین، مجهز شده‌اند.
سه گونه کابین با پیکربندی مختلف برای شاخه ریجید در نظر گرفته شده که هر سه دارای عرضی معادل 2.3 متر بوده و همگی استانداردهای سخت کشور سوئد در زمینه ایمنی اتاق در تصادفات را کسب نموده‌اند. بوق سقفی، ریموت، آینه‌های الکتریکی، صفحه نمایشگر لمسی مسیریاب ماهواره‌ای و سیستم صوتی به همراه DVD پلیر، از دیگر موارد موجود در این کابین‌هاست. همچینن چندین نمونه تزیینات مختلف با رنگ‌های متفاوت برای مجموعه کابین، صندلی عقب و اتاقک خواب موجود است که مشتریان قادرند بر حسب سلیقه خود، هر کدام از این طرح‌بندی ها را گزینش نمایند.


بر حسب اعلام شرکت مرسدس بنز در یک کنفرانس خبری، کامیون‌های ریجید بخشی از یک برنامه بررسی و تست جامع محلی بوده‌اند که در آن بیش از 35 مشتری و 20 کامیون به طی مسافتی در حدود 1.8 میلیون کیلومتر پرداخته‌اند. بهرحال 11 خودرو در بخش ریجید حضور دارند که مرسدس بنز آنها را در چهار طبقه‌بندی مختلف قرار داده است.

کشنده 4×2 برای انجام وظایف متوسط( Medium-Duty ) :


دو نمونه تحت عناوین 1230L و 1630L، دارای شاخص‌های اوزان 11.99 و 16 تن (gvm) هستند. منبع قدرت این دو زحمت‌کش عزیز، از یک پیشرانه 7.7 لیتری به قدرت 299 اسب بخار و گشتاور 1200 نیوتن-متر نشأت می‌گیرد. نیروی حاصل از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک پاورشیفت به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

کشنده 6×2 برای انجام وظایف سنگین(heavy-duty) :

کشنده های شش چرخ محرک با عناوین 2530 و 2535 که دارای شاخص وزنی (gvm) معادل 26 تن و شاخص وزنی ترکیبی(gcm) برابر 32 تن هستند. هر دو به پیشرانه 7.7 لیتری با 299 اسب بخار برای 2530 و 354 اسب بخار برای 2535، مجهز شده‌اند. گشتاور 1400 نیوتن-متری نیز از طریق گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. کابین آنها به اسم M-Cab Classic Space شناخته می‌شود.

کشنده‌های 6×4 برای انجام وظایف سنگین و حرفه ای :

چهار مدل 2635، 2640، 2643 و 2646 در این بخش به عنوان پیشگامان بخش ریجید حضور دارند که شاخص وزنی gvm همه آنها معادل 26 تن است. همچنین شاخص وزنی gcm همگی به جز مدل 2635 برابر 44 تن است. این شاخص برای مدل 2635 معادل 32 تن بوده و تنها مدل حاضر در این قسمت است که نیروی 354 اسب بخاری خود را از موتور 7.7 لیتری دریافت می‌کند. مابقی اعضای گروه به پیشرانه 11 لیتری مجهز شده‌اند که توان آن برای مدل 2640 به میزان 394 اسب بخار و گشتاور 1900 نیوتن-متر است. این ارقام برای نسخه 2643، برابر 428 اسب بخار و 2100 نیوتن-متر بوده و در مدل 2646 تا 455 و 2200 افزایش می‌یابد. همگی مدل‌های مذکور به گیربکس 12 سرعته اتوماتیک مجهز شده و سایز کابین آنها در رنج M-cab و نمونه بزرگتر L-cab قرار می‌گیرد.

کشنده‌های 8×4 برای انجام وظایف سنگین و حرفه‌ای :


این طبقه بندی شامل سه مدل 3240L، 3243L و 3246L می‌شود که شاخص های وزنی gvm و gcm آنها برابر 32 و 44 تن است. همگی از پیشرانه 11 لیتری مشابه برادران 6×4 خود بهره می‌برند و از گیربکس 12 سرعته اتوماتیک با اتاق M-cab استفاده می‌نمایند.

با تمهیدات اندیشیده شده از سوی شرکت سازنده، ما توانستیم در حدود یک ساعت را در برخی از مدل‌های این کشنده بگذرانیم و متوجه شدیم خصیصه‌های مشترک فراوانی در آنها وجود دارد که منجر به ایجاد حسی خوب و دلپذیر نسبت به ایشان خواهد شد. از جمله این ویژگی‌های دوست داشتنی می‌شود به ترکیب بسیار هماهنگ گیربکس با پیشرانه، کیفیت سواری و هندلینگ عالی، ورود و خروج آسان به کابین کاربردی و راحت آنها و بسیاری اصلاحات موثر و رو به جلو دیگر را نام برد.

به طور کل کشنده‌های اکتروس ریجید می‌توانند اعتبار شرکت مرسدس بنز را در بخش کشنده‌های سنگین، بیشتر و بیشتر نمایند و موجب افزایش فروش خودرو های سنگین بنز در نقاط مختلف دنیا بشوند.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

    1. یانکی
      سوابق: (186 دیدگاه) ,

      عکسهایه اول هیچ ربطی نداشتا اون کلاس 8 آمریکایی حساب میشه که تو استرالیا هم برقراره فقط هم دماغ دارایه آمریکایی هستند

      پاسخ
    2. الف.ی
      سوابق: (1402 دیدگاه) ,

      این ماشین سنگین ها که همشون گنده لاتن ولی به نظر من گنده لات واقعی نسل قبل کشنده های اسکانیا R بودن

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (4241 دیدگاه) ,

        الف. ى
        از شما مىخوام اىن چندتا مدل رو ببىنىد
        peterbilt 397
        peterbilt 379
        mack pinnacle
        international prostar
        رو هم نگاه کنىد

        پاسخ
        1. الف.ی
          سوابق: (1402 دیدگاه) ,

          حقیقتش این مدل هایی که شما فرمودی رو تا به حال از نزدیک ندیدم
          ولی اسکانیا و ولوو و مرسدس و مان و … به دفعات زیاد دیدم و تونستم ابهتشون رو با تمام اعصابم حس کنم!!!!!!!!!!!

        2. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4241 دیدگاه) ,

          پس چندتا مدل رو مىگم که تو اىران فراوونه
          Mack r600
          Mack r700
          International 9670
          International 98000
          Mack ch 613

        3. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4241 دیدگاه) ,

          اصلاح مىکنم
          International 9800

        4. الف.ی
          سوابق: (1402 دیدگاه) ,

          اوه ماک که اصلاً قیافش یه ذره ترسناک هم هست
          از فامیل هامون چند تاشون راننده ماشین سنگین هستن که یکیشون میگفت رانندگی درست و اصولی و بدون تصادف با ماک افتخار هر راننده تریلی ایرانیه

  1. M.us
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    بنز فکر کنم سال پیش بود یا دو سال پیش بهترین تراک اروپا شد بنز تو این حرفه واقعا عالی کار میکنه هنوز کامیونای دهه 60با دارن با افتخار کار میکنن مدلای اکتروس در کنار اتکو بنظرم جزو بهترین هان البته کانیونای dafو ولوو fhهم رقبای نزدیکی هستن. راستی یه مدت پیش هم سنگین ترین حمل بار توسط یه بنز بود با انجین کاترپیلار اگه اشتباه نکنم خدایی یه غول بی شاخ و دم بود

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4241 دیدگاه) ,

      M. Us
      کاترپىلار براى خىلى از شرکتها انجىن تولىد مىکنه و خىلى از شرکتها تو لىست اپشنهاى خودشون انجىن هاى کاترپىلار رو دارن
      البته شرکت کامىنز هم مثل کاترپىلار شرکت بزرگى در تولىد انجىن هستش
      شرکت کامىنز از ماک و اىنترنشنال تا اىسوزو و محصولات شرکتهاى چىنى هم مشترى داره و خىلى شرکت قدرتمندى هستش در زمىنه تولىد و فروش انجىن

      پاسخ
      1. M.us
        سوابق: (238 دیدگاه) ,

        یدونه ای داش علی به غیر کامینز که شرکت کامیون امریکایی وسترن استار و کنورث هم مشتری خاصشون هستن دیترویت دیزل و اینتر نشنال هروست هم انجین های به روز و خوبی میسازن که واقعا پر کاربرد هستن

        پاسخ
  2. الف.ی
    سوابق: (1402 دیدگاه) ,

    دوستان کسی از کاربرا اینجا بازی های شبیه ساز رانندگی میکنه؟

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4241 دیدگاه) ,

      الف. ى
      من با اىن بازى هاى شبىه ساز اشناى دارم
      بخصوص شبىه سازهاى حرفه اى رانندگى با کامىون که بسىار عالى بود
      اسم اون بازى ((18wheels of steel)) بود و بسىار عالى

      پاسخ
      1. الف.ی
        سوابق: (1402 دیدگاه) ,

        میخوام به شما و همه کاربرای اهل گیم پیشنهاد کنم حتما Euro Truck Simulator 2 و American Truck Simulator بازی کنید
        اون بازی که شما ذکر کردید هم از بازی های دیگه ی شرکت SCS که سازنده بازی های شبیه ساز رانندگی و دو بازی بالاست
        یه جورایی 18 Wheels of Steel پدر ETS 2 و ATS محسوب میشه

        پاسخ
        1. M.us
          سوابق: (238 دیدگاه) ,

          الف .ی عزیز این دو تا بازی بهترین شبیه ساز کامیون هستن که میشه کامیون و گاراژ خرید اپگرید شون کرد واقعا عالی بود البته بازی مکانیک سیمیلاتور 2015و2016 عالین انجینv8 ohv. با دوتا کاربورات چهار دهنه و یه اسکوپ هوا واقعا شاهکار بود

  3. حسن
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    جدای ازمدلهای قبلی بنز با اکسور و اکتروس و اتکو با حواله ی 5 ملیونی و ماهانه یک ملیون قسط اومد تو ایران تا پارسال که شدن 600 اگه جدیدا بیشتر نشده باشن . خدایی هم مرگ ندارن راننده خوب باشه ناشی باشه فقط بتونه دنده عوض کنه اینا کار میکنن. ولی توبازار و بین رانندگان اول ولوو اف اچ جفت که گرونه بعد اسکانیا 380 تک ( دنده دستی )420 هم زیاد هست اما ایراد گریبکس اتومات پیدا میکنه که اذیت میشن ولی برا مسیرهای کفی عالین بعدبنز اکسور اونم بسته به پول و بودجه طرفدار زیاد دارن . اما کلا اتاق اسکانیا از نظر نرمی و راحتی حرف اول را میزنه.

    پاسخ
  4. net
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    طراحی اسکانیا قشنگتر هست و احساس لوکس بودن به ادم دست میده

    پاسخ
  5. net
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    تو تولیدکنندگان کامیون اسکانیا طراحی زیباتر ولوکستری داره

    پاسخ
  6. AURA
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    واقعا کشنده های بنز محشرن مخصوصا توی ایمنی و تست تصادف
    هرجاشو نگا میکنی حسگر داره اخر سر میگی مگه با این تصادف هم میشه کرد؟؟؟عاالی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.