خودروهای سنگین

مردِ آهنین! بررسی کامیون مان TGX

به گذشته بازگردیم، بسیاری از خودروسازها روی طراحی اجزای بزرگ‌تر محصولات وابسته به این صنعت تمرکز کرده بودند تا مصرف‌کنندگان از نتایج لذت‌بخش و قدرتمند این کار سود ببرند. در حقیقت، برخی مواد در هر دو صنعت خودروهای سواری و سنگین بکار گرفته می‌شدند. حتی یک‌زمانی وجود داشت که اگر شما می‌خواستید تا صاحب خودروی کوچکی شوید، بهتر بود که خود را آماده‌ی توافقی کنید که می‌گفت قدرت یا عملکرد خودرو در حال تبادل با تطبیق‌پذیری و تحرک بود. هرچند، همه‌چیز به‌سوی بهتر شدن پیش رفت و کارخانه‌های پیشرو در راه اختراع و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید قدم گذاشتند و به آرامی به توازنی بین قدرت، مصرف سوخت و تطبیق‌پذیری دست یافتند. در میان آن تغییردهندگان، کامیون‌های مان نیز به چشم می‌خورند که بی‌وقفه محصولات خود را با توجه به تقاضاهای خریداران و مزیت‌های تکنولوژیک این صنعت تولید کرده است، درست همانند آن اتفاقی که برای کامیون مورد تست در این مقاله رخ داده است: نسل جدید مان TGX 2016.

MAN TGX 6X4 truck
MAN TGX 6X4 truck
ریشه‌ی آلمانی مان به این معنی است که این کمپانی اعتبار بسیاری را با طراحی و مهندسی برخی از بهترین ماشین‌آلات تنومند به دست آورده است. این کمپانی ساخت کامیون‌های بادوام و کلاسیک جذاب را متوقف ننموده و نمای داخلی نیز تنظیمات راحت و ارگونومیکی را نشان می‌دهد که این اجازه را به راننده می‌دهد تا قدرت عمل بیشتری داشته باشد. به‌علاوه، TGX همچنین از آخرین تکنولوژی‌های ایمنی فعال و غیرفعال از جمله ارگونومیک کابین پیشرفته، ترمزهای تمام دیسکی، ترمز ضد قفل و سیستم ترمز الکترونیکی خاص مان (EBS) سود می‌برد که عملکرد قوی کامیون در متوقف شدن را تضمین می‌کند.

MAN-TGX-2016

tgx-0002

2016-Man-6x4-TGX-Truck

MAN_TGS_01

man-tgx-26-480-6x2
کامیون TGX مان همان‌طور که ذکر شد از کابینی جادار و با طراحی خوب بهره مند است که تطبیق‌پذیری و راحتی خوبی دارد. بهترین مورد درباره‌ی ویژگی‌های جدید که توسط مان گفته شده این است که هزینه‌ی اضافی بابت آپشن های اضافی به خریدار تحمیل نمی‌شود. با کابین‌های XL و XLX (ارتفاع بیشتر) و تقسیمات هوشمندانه‌ی تخت خواب، شما مطمئن خواهید بود که بهترین انتخاب را داشته‌اید. به‌علاوه، طراحی دقیق این کامیون توسط سیستم تعلیق بادی عقب با ۴ بالشتک در هر اکسل تکمیل‌شده است که عملکرد برجسته و هندلینگ این کامیون را افزایش می‌دهد.

dslp-150200-pow-001
داشتن پیشرانه‌ی قدرتمند یک مسئله است اما به دست آوردن کامیونی که هم کارا باشد و هم در مسافت‌های طولانی اسباب راحتی راننده را فراهم آورد چیز دیگری است. مان TGX جدید با دو پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۱۲.۵ یا ۱۵.۲ لیتری عرضه می‌شود که از تکنولوژی تزریق ریل مشترک و توربو استفاده می‌کند. با نیروی تولیدی ۴۸۰ و ۵۶۰ اسب بخاری و به همراه گشتاوری عالی که دورهای پایین در دسترس است، این کامیون می‌تواند عملکردی بیش از انتظار را نشان دهد. به این معنی که مصرف سوخت این کامیون با استفاده از گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک تیپ ماتیک بیش‌ازپیش کاهش می‌یابد.

man-tgx-interior-2
مان TGX 2016 با افتخار سنت‌های مرسوم کارخانه در ارائه‌ی قدرت بالا، دینامیک برجسته و مصرف سوخت پایین را نشان می‌دهد. ترکیب عالیِ مصرف سوخت پایین، گیربکس ۱۲ سرعته تیپ ماتیک و گارانتی چشمگیر، خیال خریداران را از هر بابت راحت می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. mohsen

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    کابینش مثل FH نیست و عملکردش نیز همچنین وقتی تو کابینش ادم میشنه اینه هارو حس میکنه جاشون گنگ هست و تو ماشین بزرگ اینه نباشه یعنی دیگه رانندگی فایده نداره البته من تو مدل هایی که ایران و ترکیه دیدم و نشستم نظر میدم ترکیه ها خودشون بیشتر بنز و مان میرونن ولی ولوو بازاشونم خاصن و ماشین های خیلی توپی دارن

    موافقم 1
    مخالفم 3
  2. محمود

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    کامیون فقط new volvo fh 750

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کامیون های قرمز رنگ مان رو یادم هست، البته هنوز هم هستند و کار می کنند، اون موقع می گفتن که جلوی کامیون خیلی سنگین هست و در سراشیبی ها مشکل ایجاد میکنه، حالا نمیدونم تا چه حد درست بوده.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. فقط انگلستان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    یادمه بچگی کامیون تو محلمون کار می کرد منم می رفتم نگاش می کردم بچه ها خیلی از کامیون خوششون میاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. احسان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    تشکر میکنم که در مورد خودروهای سنگین هم مطلب میزارید،فکر کنم اگه کسی یه کشنده قوی بخواد باید بره سراغ ولوو fh 750 یا آکتروس 2016،اسکانیا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    کامیون بازی هم حال میده ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    همشون خوبن ولی انصافا DAF XF داخلش فوق العاده طراحی شده..من خودم به کامیونای زیبا و به روز علاقه دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. moein

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    خیلی وقت بود در مورد کامیون و امثالهم مطلبی نذاشته بودید ممنون
    یدک کشم من فقط ماک رو قبول دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6790 ديدگاه)

      کامیون ففففففففففقققققققققققققططططططططططط ماک
      البته بقیه امریکاییها هم عالی اند
      لطفا ازکامیون سازان کهنه کار امریکایی هم مطلب بنویسید

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. moein

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (856 ديدگاه)

        با اجازه شما بله آقا بهنام

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. volvo fh

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    قویترین کامیونها volvo fh16 750hp,
    Scania R730
    volvo fh16 700hp
    Man tgx 680hp
    Volvo fh16 660
    scania R620
    احتمالا تا چند وقت دیگه به۸۰۰ اسب بخار هم میرسن.
    البته بیشتر کل کل قدرت هست,مخصوصا بین دوتا هموطن.ولوو,اسکانیا.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. احسان

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (314 ديدگاه)

      اسکانیا R999 هزار اسب قدرت داره و تو ایران هم یدونه واسه نمایشگاه اوردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. volvo fh

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (242 ديدگاه)

        R990یه مدل نمایشگاهی بوده وتولید انبوه هم نشده.
        کامیونهایی که برای مسابقات میسازند تا ۲۰۰۰اسب بخار وبیشتر هم قدرت دارند.ولی فعلا قویترین کامیون قابل خرید ولوو۷۵۰است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. آرش

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (60 ديدگاه)

      تو کامیونا بیشتر از قدرت (اسب بخار)، توان (گشتاور) اهمیت داره و از اون مهم تر اینکه حداکثر گشتاور رو تو دورهای پایین به دست بده. به همین دلیله که شما اگر بازده قدرت موتور همین کامیون تو مطلب رو برای یه ماشین سواری تصور کنی، یعنی 6 سیلندر 12 یا 15 لیتری، اسب بخاری که تولید می کنه ناچیزه یعنی فقط حدود 500 اسب. تازه توربو شارژ (توربو دیزل) هم داره. حالا مقایسه کن با مثلا گودزیلا یا هل کت یا ZLR که با یک سوم یا حداکثر دو پنجم حجم موتور این کامیون، قدرت (اسب بخار) بیشتری تولید می کنن. اما تفاوت تو گشتاور تولید شده هست. متاسفانه گشتاوری که موتور کامیون بالا تولید می کنه تو متن نوشته نشده ولی با یه سرچ مختصری که زدم -علیرغم اینکه سایت مان فیلتره!- گمونم تورکش 2400 نیوتن متر باشه. این جاس که متفاوته. تورک یا گشتاور تو ماشین های سواری بین 1.2 تا 1.5 برابر قدرته. (حدود نوشتم دوستان، ممکنه بعضی ها کمتر یا بیشتر باشن) ولی برای این کامیون اگر عدد 2400 درست باشه تورم یا گشتاور حدود 4 برابر قدرتشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. volvo fh

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (242 ديدگاه)

      رانندگی تو اروپا خیلی راحتر از ایرانه.تمام جاده هاشون اتوبانه.کامیونهاشون عمرشون کمتر از ۵ساله و معمولا گیربکس اتومات هستند فقط راننده باید فرمون را نگهداره.توآآلمان سن پایه یک ۲۰سال است,ولی اینجا ۲۵سال.یه راننده آلمانی بیاد اینجا یه دونه بنز۱۹۲۱بهش بدی و بخاد از بندر بیاد تهران فکر نکنم به مقصد برسه.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. امیر.عارف

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    کشنده ها چون رانندگانی در آن شاید بیش از چند ماه در آن زندگی میکنند باید سوهان روح نباشند چه از نظر قوای محرکه،ترمزها و امکانات رفاهی. البته نظر شخصی بنده اینه که ماشینهای باری آمریکایی یه چیز دیگه هست که متاسفانه تو ایران اجازه ورود ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. یاسین

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام و عرض خسته نباشیدخدمت احمد زاده ی بزرگوار.مان نام دیگه جرمناست به معنی شیر مثه ژیان که اسم دیگه شیر جنگله.لفظman انگلیسی هم برگرفته از همین لفظه.چون اونایی که انگلیسی در سطح پایه دنبال می کنند می بایست آلمانی که مادر زبان انگلیسی هست رو مطالعه کنن.امیدوارم از کشنده های امریکایی و چینی و روسی و بعضا کره ای هم مطالب بذارید!ولی در کل سوا از قدرت پایینش من همیشه شنفتم که مان تنها کشنده ی هس که نسبت به ولوو اسکانیا کمتر نیاز به آچار کشی داره!که خودش امتیاز محسوب میشه.و در حال حاضرم از همه لحاظ تکمیل شده.پس حتما بهتر شده!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      مان مخفف عبارت “ماشینن-فابریک آگزبورگ نوربرگ” هست
      در بین کامیون های اروپایی داخل کشور هم بنز به کم خرج تر بودن معروفه ایضا داف

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. نوید جهرمی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3688 ديدگاه)

    برو بچ عشق کامیون اگه تونستین یورو تراک سیمولیتور رو روسیستمتون نصب کنید و صفا کنید باهاش.
    امریکن تراک هم اومده. دیگه چی میخواید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا