خودروهای چینی

آمار فروش چینی‌های مونتاژی در خود چین! (بخش پایانی)

سام کاویانی: در بخش اول این متن، آمار فروش سال ۲۰۱۸ برخی برندهای چینی مستقر در بازار ایران را درج نمودیم. این‌ها ازجمله برندهایی هستند که فروش آنها در سال گذشته میلادی در بازار چین بالای صد هزار دستگاه بود. در ادامه، به سراغ برندهایی خواهیم رفت که هم‌اکنون برخی از محصولاتشان در کشورمان در حال تولید است اما مجموع فروش آنها در سال ۲۰۱۸ در بازار چین کمتر از صد هزار دستگاه بود.

هایما

هایما همان برندی است که اکنون با شرکت ایران‌خودرو کار می‌کند و عمدتاً با دو کراس‌اوور جذاب خود ازجمله S5 و S7 در بازار ایران شناخته می‌شود. در پارسال، هایما با افتی قابل‌توجه در بازار چین مواجه بود و مجموع رقم فروش آن از رقم ۱۳۹,۹۶۳ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۸۹,۲۸۰ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.

برلیانس
برلیانس H330
برلیانس برندی کاملاً شناخته شده در بازار ایران است و محصولات آن ازجمله هاچ‌بک‌های H220/H320 و سدان‌های H230/H330 در پارس‌خودرو مونتاژ می‌شوند. این برند که اتفاقاً در بازار ایران نسبتاً محبوب است در خود چین چندان خوش‌اقبال نیست و فروش آن از رقم ۱۰۱,۳۱۷ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۷۹,۹۲۷ دستگاه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

هن‌تنگ

هن تنگ از زمره برندهایی است که اخیراً وارد کشورمان شده است و فعلاً دو محصول نسبتاً زیبا و با کیفیت آن ازجمله کراس‌اوورهای X5 و X7 در عظیم خودرو مونتاژ می‌شوند. فروش هن‌تنگ با رشدی ناچیز از رقم ۶۲,۰۲۰ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۶۴,۳۵۷ دستگاه در سال ۲۰۱۸ افزاش یافت.

لیفان
Lifan 820
لیفان ازجمله نخستین برندهای چینی بود که پای به خاک کشورمان گذاشت ولی هنوز به‌رغم گذشت بیش از یک دهه، نتوانست همپای چری و جک در بازار داخلی‌مان مطرح شود. این برند که فعلاً عرضه محصولات آن به خودروسازان بم واگذار شده است سال سختی را در چین در پشت سر گذاشت و میزان فروش آن با سیری نزولی از رقم ۱۰۸,۲۳۴ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۵۸,۲۴۰ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.

بورگوارد
Borgward BX5
بورگوارد یک برند قدیمی آلمانی است که چند سال پیش توسط شرکت فوتون چین احیاء شد و فعلاً نیز، محصولات آن در تأسیسات فوتون و در خاک اصلی چین تولید می‌شوند. طی سالیان اخیر، دو مدل از محصولات با کیفیت و خوش‌فرم این برند توسط شرکت کیان موتور وارنا به کشورمان وارد شده و اتفاقاً توجهات بسیاری از عشاق خودرو را هم به خود جلب نمودند. با این حال، گرد رکود در بازار چین دامنگیر این برند اصیل و کهنه‌کار نیز شد و مجموع فروش آن از رقم ۴۴,۳۸۰ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۳۲,۹۴۲ دستگاه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

بیسو

بیسو شرکتی است که هدف خود را ارائه محصولاتی اقتصادی اما لوکس تعریف کرده است و فعلاً نیز خط تولید دو کراس‌اوور آن ازجمله T3 و T5 توسط سیف خودرو و در محل شرکت مرتب خودرو راه‌اندازی شده است. با این وجود، به نظر می‌رسد که محصولات این شرکت نوپا در خود چین از اقبال چندانی نزد مشتریان آن دیار برخوردار نیستند و فروش آن با افتی شایان توجه از رقم ۴۷,۲۴۵ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۲۶,۴۴۸ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    خیلی از این برندها تا پنج سال دیگه نخواهند بود
    اگه باشند هم چون شناسنامه ندارند مشکل قطعه یدکی پیدا میکنند تو بازار آینده ایران
    با اطمینان میشه گفت لیند اند کو اینده خیلی روشنی داره
    هم چنین جیلی
    بورگوارد رو نمی تونم حدث بزنم
    برلیانس هم رفتنیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    نکته جالب این که اکثر همین برند ها هم اکثرا ایران رو ترک کردند یا در تدارک ترک ایران هستند !
    چانگان ، جیلی ، هاوال ، BYD ، زوتی ، برلیانس و ام جی وشاید حتی فاو !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    لیفان برعکس چری نه در طراحی و نه در کیفیت خودش رو ارتقا نداد و به همون شیوه قدیمی چینیها به دنبال ارزان سازی رفت به همین دلیل هر سال بخشی از بازارش رو هم در ایران و هم در چین از دست داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کلا ۵ تا برند چینی در سگمنت سواری مطمئنا ۱۰ سال آینده رو میبینن، هاوال، جیلی، بی وای دی و چهارمی و پنجمی هم احتمالا چانگان و چری هست. دقت کنید با اینکه اکثرا با کاهش فروش مواجه شدن فقط جیلی و بی‌وای‌دی افزایش فروش داشتن. برلیانس،لیفان،بیسو،جک، دانگ فنگ و … رفتنی هستن با این وضع فروش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Genius

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    قدم چینی و کره ای و ژاپنی و آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی هم سرچشم ما!!مشکل ما این نیست ماشین های تولید کجا تو ایران مونتاژ بشه یا نشه؛مسئله اصلی اینه اولا مونتاژکارهای از خدا بیخبر وطنی از یک مشت ابوقراضه تاریخ گذشته دل نمی کنند و درثانی بسلامتی ارزش یک بسته ده هزار ریالی ما الآن از یک رول دستمال دولایه سرویس بهداشتی هم پایین تره!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا