افت شدید تولید خودروهای چینی در جاده مخصوص

دنیای اقتصاد: حضور محصولات چینی در خطوط تولید دو شرکت بزرگ خودروساز هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. کاهش مونتاژ محصولات چینی به میزانی است که تولید برخی از این محصولات متوقف شده و نفس مونتاژ برخی دیگر به شماره افتاده است.

هایما S7 توربو
براساس آمارهای ارائه شده توسط خودروسازان در سایت کدال سازمان بورس، طی دو ماه ابتدایی سال‌جاری ۴ هزار و ۷۰۹ دستگاه محصولات چینی در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور مونتاژ شده است؛ درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته تعداد محصول چینی مونتاژ شده ۱۹ هزار و ۳۰۴ دستگاه بوده است. به این ترتیب تولید محصولات چینی با افت 75.6 درصدی روبه‌رو شد.

این میزان کاهش در شرایطی است که پیش‌تر و در تحریم‌های اولیه، شرکت‌های خودروساز چینی این امکان را یافتند که در خلأ شرکای فرانسوی نهایت استفاده را از بازار ایران ببرند.

خودروسازان چینی در اوایل دهه ۹۰ توانستند با هدف قرار دادن بازار ایران هم خطوط تولید شرکت‌های خصوصی و هم دو خودروساز بزرگ کشور را به تصاحب محصولات خود در آورند.

جذابیت خودروهای چینی با توجه به آپشن‌های نصب شده روی آنها برای بازار ایران به میزانی بود که بعد از توافق برجام و بازگشت شرکای خارجی، دو خودروساز بزرگ کشور نه تنها مونتاژ خودروهای چینی را از دستور کار خارج نکردند، بلکه سبد محصولات خود را متنوع تر نیز کردند. با این حال بعد از خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو از مردادماه ۹۷، خودروسازان چینی ارسال CKD محصولات خود به ایران را محدود کردند.


اما براساس اطلاعات ارائه شده توسط خودروسازان شرکت ایران خودرو، مونتاژ دو محصول چینی‌هایما S۵ و S۷ وهمچنین دانگ فنگ H۳۰ را همچنان در دستور کار دارد. البته اخباری از مونتاژ دانگ فنگ S۳۰ سدان نیز در سال گذشته رسانه‌ای شد، اما هنوز این محصول در بازار دیده نشده است.


بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مجموع در دو ماهه ابتدایی سال‌جاری، ۳ هزار و ۷۵ دستگاه انواع‌هایما و دانگ فنگ را در خطوط تولید خود تکمیل کرده‌اند. از این تعداد سهم‌هایما یک هزار و ۳۰۴ دستگاه و سهم دانگ فنگ نیز یک هزار و ۷۷۱ دستگاه بوده است. مونتاژ این تعداد خودرو در مدت زمان ذکرشده نشان‌دهنده افت 55.6 درصدی مونتاژ محصولات چینی به نسبت ۲ ماهه ابتدایی سال ۹۷ است. در بازده مشابه در مجموع ۶ هزار و ۹۳۸ دستگاه انواع‌هایما و دانگ فنگ در خطوط تولید ایران خودرو تکمیل شده بود.


شرکت سایپا نیز مونتاژ دو محصول چینی، چانگان و آریو را در برنامه تولید خود دارد. دومین خودروساز کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در مجموع هزار و ۵۵۲ دستگاه خودروی چینی را در خطوط تولید خود مونتاژ کرده است. تمامی این خودروها به خودروی چانگان اختصاص یافته و این شرکت در دو ماه ابتدایی سال ۹۸، هیچ خودروی آریویی را در خطوط تولید خود نداشته است. مقایسه آماری میان دوماه ابتدایی سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته گویای افت تولید 64.4 درصدی مونتاژ محصولات چینی در خطوط تولید سایپا است.


پیش تر و در مدت مشابه سال ۹۷، شرکت سایپا چهار هزار و ۳۶۱ دستگاه خودروی چانگان و آریو را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. از این تعداد، سهم چانگان ۲ هزار و ۸۰۳ دستگاه و سهم آریو هزار و ۵۵۸ دستگاه بود.


اما شرکت پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، مونتاژ محصولات برلیانس را بر عهده داشت و این در شرایطی است که افت مونتاژ محصولات چینی در این شرکت بسیار بیشتر از ایران‌خودرو و سایپا بوده است. پارس‌خودرو در دو ماه ابتدایی سال ۹۸، تنها ۷۹ دستگاه انواع برلیانس تولید کرده است. این میزان مونتاژ در مقابل برلیانس‌هایی که در دو ماه ابتدایی سال ۹۷ در این شرکت تولید شده است، گویای افت ۹۹ درصدی است. پارس‌خودرو در مدت ذکر شده سال گذشته توانسته بود تعداد ۷ هزار و ۹۶۰ دستگاه برلیانس را کامل کرده و به بازار عرضه کند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. Majidsh
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    به نظر میرسه عزیزان حاکم ماشین چینی رو هم بر ملت روا نمیدونن
    به زودی ماشین خوب سوار خواهیم شد😉

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1316 دیدگاه) ,

      کم کم دارن خودروسازهای داخلی به قول خودشون اپشن های ماشین های داخلی رو حذف میکنن و تین ظلم خودروسازها همچنان ادامه دارد

      پاسخ
  2. حمید
    سوابق: (1495 دیدگاه) ,

    تو چین هم یک چرخی بزنی کلی ماشین خوب هست منتهی نمیدونم ما باید همیشه فقیرانه ترین هاشون رو مونتاژ کنیم اونم که داره تموم میشه

    پاسخ
  3. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (2073 دیدگاه) ,

    هرچی جَکوجونور کمتر تولید بشه ، کمتر شَرَفِمون زیر سئوال میره .
    آب که از سر گذشت ، چه یک وَجَب چه صد وجب .

    پاسخ
  4. بهراد
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    داره میریزه خخخ آمار تولیدو میگم .اولین قربانی ماشین های خارجی مونتاژ داخل (شما بگین چینی {چه مدل های خوشنام چه مدل های ضعیف})
    بعدشم با این کمبود ECU ، خودرو های داخل.شاید برای رینگ و سانروف جایگزین پیدا کنن ولی دیگه برای این نه. تیراژ تولید صفر نمیشه ولی خیلی کم میشه اون موقع ماشین های توی پاکینگو میرن تکمیل قطعات کنن تا ضرر کمتری بکنن و دوباره جشنواره و طرح و وام میزارن دو تا ماشین میخری خودت تبدیلشون میکنی به یکی.اون موقع اگر با دنا پلاس 200 میلیونی موافق بودی سریعا سایتو پر می کنی و منتظر میشینی تا بیاد
    فرق است میان دانه ها ، دام یکیست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.