خودروهای چینی

وضعیت نابه‌سامان خودروسازان چینی در بازار الکتریکی‌ها

اگرچه سرمایه‌گذاری سنگین خودروسازان چینی در بخش خودروهای الکتریکی شده در ابتدا ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسید اما ظاهرا حالا اوضاع آن‌گونه که انتظار می‌رفت خوب پیش نرفته است.


برندهایی همچون جیلی در حال از دست دادن سهم خود از بازار چین بوده و فروش آن در چهار ماهه‌ی منتهی به جولای افت بیش از ۲۰ درصدی داشته است. این در حالی است که رشد اقتصادی چین نیز از ۶.۶ درصد سال پیش به ۶.۲ درصد در سه‌ماهه دوم سال جاری رسیده است.


اگرچه خودروسازان چینی اکثراً خودروهای کامپکت و ساب کامپکت خود را به مشتریانی با درآمد کم می فروشند اما به نظر می‌رسد این دسته از مشتریان احتمالاً کمتر از گذشته بتوانند وسایل بزرگ و گران‌قیمتی همچون خودرو را بخرند.

اما بیایید نگاهی به برند جیلی داشته باشیم که سه محصول جدید را امسال عرضه کرده است. اولین محصول این شرکت یک مینی ون بوده و دیگری هم کراس اووری کامپکت با ارتباط نزدیک به ولوو XC40 بوده است. خودروی سوم هم یک سواری جمع‌وجور است که با برند الکتریکی ژئومتری عرضه شده است. هیچ‌یک از این سه خودرو عملکرد مناسبی نداشته و فروش آن‌ها با افت ۲۴ درصدی به ۹۱,۳۷۵ دستگاه در ماه پیش رسیده است.


اما چرا استراتژی الکتریکی سازی در چین جواب نداده است؟ پکن در ۲۵ ژوئن یارانه‌های در نظر گرفته شده برای خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی را نصف کرد و این امر با افت فروش و تقاضای کلی همراه شد.


دیگر خودروساز بزرگ چینی یعنی جیانگوای اتومبیل یا همان جک (JAC) هم افت فروش ۶۶ درصدی برای خودروهای الکتریکی را گزارش کرده و این امر نشان می‌دهد اگر یارانه‌های دولت کافی نباشد مشتریان علاقه‌ی چندانی به این دست از خودروها نخواهند داشت.


ازآنجایی‌که به نظر می‌رسد دولت چین یارانه‌های باقی‌مانده برای خودروهای الکتریکی را تا پایان سال حذف خواهد کرد بنابراین خودروسازان این کشور همچنان با معضل کاهش فروش دست‌به‌گریبان خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    شاهین جان منبع این خبر رو میگی بی زحمت؟
    دمت گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (4500 ديدگاه)

      سلام سینا جان وقت بخیر
      اینم خدمت شما
      https://www.carscoops.com/2019/08/chinese-carmakers-struggling-with-market-share-domestically/

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا