آشنایی با شاسی‌بلند چینی دنزا کانسپت X

آیا برند دنزای دایملر را به یاد می‌آورید؟ اگر پاسختان منفی است پس بیایید کمی به گذشته برگردیم.


این برند مخصوص بازار چین در سال 2012 و توسط شرکت‌های دایملر و BYD تأسیس شد و هدف آن تولید خودروهای الکتریکی بود. البته تنها محصول دنزا تاکنون نسخه‌ی الکتریکی نسل پیشین مرسدس B کلاس الکتریک درایو بوده است. این خودرو که با نام‌های متنوعی فروخته شد از نظر فروش به موفقیت چندانی دست نیافت.


برای مثال فروش آن در سال 2018 با افت قابل‌توجه 60 درصدی به 1974 دستگاه رسید. برای بازار بسیار بزرگی همچون چین، این میزان فروش برابر با صفر است.


آیا این به معنی بازنشستگی برند دنزاست؟ در واقع نه زیرا این شرکت چینی از کانسپت جدیدی رونمایی کرده که پیش‌نمایشی از اولین شاسی‌بلند آن می‌باشد. دنزا کانسپت X در نمایشگاه خودروی شنزن و با طراحی برگرفته از مرسدس بنز رونمایی شده و می‌توان آن را جذاب‌تر از خودروی الکتریکی قبلی این شرکت دانست.


شاید هم به جرات بتوان دنزا کانسپت X را خوش‌قیافه‌تر از مرسدس بنز EQC دانست. این خودرو فعلاً فاقد شاسی و کابین بوده اما تصور اینکه از برخی قطعات EQC در آن استفاده شود خیلی سخت نیست.


دنزا می‌گوید نسخه‌ی تولیدی این خودرو خواهد توانست با یک‌بار شارژ مسافت 500 کیلومتری را طی کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن زیر 5 ثانیه خواهد بود. این مشخصات مشابه پرفورمنس مرسدس EQC می‌باشند.


چیز زیادی درباره‌ی شاسی‌بلند الکتریکی دنزا نمی‌دانیم اما گفته شده نسخه‌ی پلاگین هیبریدی این خودرو هم عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود نسخه‌ی تولیدی دنزا کانسپت X سال آینده از راه برسد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. F22RAPTOR
    سوابق: (1840 دیدگاه) ,

    پلت فرم بی وای دی تانک
    همون لکسوس آر ایکس

    پاسخ
  2. mazda-MX5
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    چینی ها حداقل در مبحث طراحی کاملا از کره جلو زده اند
    این نکته رو تو خودروهای جدیدشون به وضوح میشه دید

    پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    عالی
    با مشخصات قوی رونمایی بشه همه رو زخمی میکنه 🙂

    پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (422 دیدگاه) ,

    این همه برند چینی توجیح نداره جز استفاده از جوایز و مشوق های دولت چین برای خودروی الکتریکی که اونم با وجود تعدد برند های گاها ناشناخته و فقط منتاژ گر به نظر نتیجه خوبی‌برای دولت چین نداشته باشه و‌‌در اینده مجبور میشن که برند های حاشیه ای ادغام کرده تا دو سه شرکت خوب ازش در بیاد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.