خودروهای چینی

مرسدس G کلاس فیک چینی‌ها!

اگرچه صنعت خودروی چین در سال‌های اخیر محصولات قابل‌توجهی را روانه بازارها کرده اما این کشور هنوز هم به خاطر کپی کاری از محصولات مدرن و روز غربی زیر سؤال است. برای مثال کافی است به همین بایک BJ80 نگاه کنید.


این کپی مرسدس بنز G کلاس چند سالی است که در بازار حضور داشته و اخیراً نیز در نمایشگاه شانگهای حضور داشت. CarWow نگاهی نزدیک به این اعجوبه داشته و از شباهت‌های آن با G کلاس بسیار مبهوت شده است.


با نگاهی به بدنه‌ی این چینی فیک و تقلبی به‌سادگی می‌توان آن را با مرسدس اشتباه گرفت! چراغ‌های گرد تقریباً مشابه، سپر خشن و جلوپنجره‌ی سرراست جزو ویژگی‌های مشابه بایک و مرسدس هستند. این خودروساز چینی همچنین از بچه گلگیرها و پانل‌های بدنه‌ی مربعی استفاده کرده است. اگر فکر می‌کنید تنها بخش جلو است که شباهت با G کلاس را نشان می‌دهد در اشتباهید چراکه در پروفایل جانبی هم کپی کاری بایک کاملاً مشهود است.


بایک برای نصب پله‌های جانبی در این شاسی‌بلند به دردسر افتاده ولی حتی از کپی کردن لولاهای پدیدار مشابه با G کلاس هم دریغ نکرده است. در نمای عقب نیز چرخ زاپاس روی درب پشتی قرار گرفته و البته استفاده از خروجی‌های اگزوز غیرواقعی عجیب را نیز باید به این مجموعه اضافه کرد که در واقع میانشان قلاب‌های یدک کشی قرار گرفته است. کابین بایک BJ80 نیز بسیار مشابه نسل پیشین مرسدس است.


شاید تعجب‌آورترین موضوع درباره‌ی BJ80 این باشد که در واقع مرسدس بنز و بایک برای ساخت محصولات این خودروساز آلمانی در کشور چین همکاری می‌کنند و به زودی محصولاتی الکتریکی را روانه‌ی این بازار خواهند کرد.


شایان ذکر است این خودرو تنها محصول چینی نیست که از محصولات روز غربی کپی شده و در نمایشگاه شانگهای چندین خودروی کپی شده‌ی دیگر نیز حضور داشته است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    شبیه ماهیندرا هم شده فیسش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    کپی برابر اصل است .

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. منوچهر

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (26 ديدگاه)

      اونیکه کپی برابر اصل هست جک یا همون تسلای چینیه که به واقع بهتر از تسلا داره کار میکنه و فروش میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 2
  3. هادی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    به نظر من این نوع سبک طراحی معکبی خودرو همین شکلی میشه،پاژن هرور،سوزوکی جیمنی و …
    درسته یه فرق های دارن ولی زبان طراحیشون یه شکله و اشکالی نداره و از نظر من کپی حساب نمیشه، اولین باری که این مدل بنز رو دیدم یاد پاژن یا لندور قدیمی ها افتادم

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. منوچهر

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (26 ديدگاه)

      چون آلمانی هست اشکالی نداره اگر ژاپنی یا انگلیسی یا امریکایی یا ایتالیایی بود اینجا وکیل پایه یک دادگستری میشیدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ایلیا

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (731 ديدگاه)

        نسبتی با اون آقای “جی کلاس مرسدس” نداری شما؟ چند روزیه نیست

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. هادی

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (168 ديدگاه)

        چه ربطی دوست من داره که وکیل دادگستری بشم یا نشم
        من نظر شخصیم رو گفتم که قالب ماشین مکعبی از هر شرکتی باشه بیس اولیه طراحی یکی هست و کاری به قابلیت و قدرت و استقامت و تجهیزات نداشتم فقط گفتم طراحی بدنه
        اگر از نظری خوشت نمیاد کافیه دکمه دیس لایک رو بزنی!!

        موافقم 0
        مخالفم 1
  4. Abbas

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    موندم با چه رویی این ماشینارو معرفی میکنن،به همین دلیله که بارها گفتم و بازم میگم اگه این چینیا فضاپیما هم بزنن باز ازشون متنفرم(حالا هرچقدرم که خوب پیشرفت کنن و منکر پیشرفتشونم نمیشم)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. charger

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (396 ديدگاه)

    بیشتر شبیه یه جیمنی بزرگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ho3ein

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اقا من ی سوال دارم؟؟
    جیمنی هم خیلی شبیه G کلاس هستش تا اونجایی که بعضی تیونرها با چندتا تغییرات اونو کپی G کلاس کرده بودن که پدال هم مطلبشو گذاشته بود و هممون به به و چه چه میکردیم،ولی هیچکس نمیگفت کپی بی شرمانه از G کلاس هستش و با چه رویی رونمایی میکننو فلان و بهمان،ولی تا ی برند چینی میخواد ی ماشینی بده که شبیه هستش همه میگم شورشو دراوردن و بی شرمانه و خجادت نمیکشنو…….
    دلیلش چیه به نظرتون؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmadreza 2002

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      سوزوکی تو نسخه اصلی اینقدر شبیه به جی کلاس نیست این حتی تو هم جزعیات هم کپی کرده
      البته هموم طور که بالا هم گفتن تو این سبک طراحی جعبه ای خیلی دست طراح باز نیست مثلا جیپ و بنز هردو دارن شبیه به هم میزنن رانگر و جی کلاس رو (البته نه انقد شبیه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ایرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (17 ديدگاه)

      تا جایی که میدونم جیمنی از چند دهه پیش داره تولید میشه و اساسا زبان طراحی خودشو داره و توی همون سایت carwow اگر نگاه کنی دلایلشو توضیح داده و کپی برداری به حساب نمیاد و یجورایی شباهت ناخواسته بوده ولی مدل چینی کپی کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ford

    ۸ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (68 ديدگاه)

    دوستان بزرگترین شرکت های دنیا با چین شراکت دارن از فورد تویوتا شورولت …بگیر تا بنز رنو پژو نیسان… و این شرکت هم با بنز شراکت داره که شراکتی کار میکنن کپی ها جز به جز اصولی هست و از خود شرکت اصلی به صورت موافق کار شروع شده نمونش بایک bj90 که از روی بنز gl هست اما لوکس تر شده و قویتر بزرگتر شده با قدرت طول عمر بیشتر اما یه سری که هیچی بارشون نیست به خدا بکی یه برند قطعه نام ببر نمیتونی یه چی انداخته تو دهنش فقط میگه چینی اشغاله و گرنه این خودرو برای کشورای بزرگ روسیه امریکا استرالیا … هست حالا بیان مثل عقده ها بگن که چینی خود چین الان خودروههای تولیدیش سر تر از اشغال های کره فرانسه هست پژو رنو سیتروئن کیا جنسیس هیوندا که مثل وراکروز نصف این ماشین نه قدرت داره نه قابلیت نه ایمنی نه افرود نه ابعاد حالا همه بگن کپی هست هر کی میگه اشغاله به پیچش هم نمیتونه کپی کنه و فقط میگه اشغاله اما اونی که داره تو ایران چه خارج فورد دوج شورولت تویوتا میگه خوبه اما کسی که چیزی بارش نیست میگه فلانه بساله کپیه به چی قسم بخورم که خود این ادم میگه اشغال کپی یه سیم مفتول نمیتونه بسازه و از این که انقدر فشار بوده عقده شده براش همین ادم ها هستن که ملتو به این اوعضا انداختن و گرنه ایران با صنعت کره خودروسازیشو شروع کرد ما همون پراید تولید میکنیم چین امد کره فرانسه گزاشت جیبش با امریکا ژاپن رقابت میکنه و خیلی جاها شکست هم میده ما هم چسبیدیم به حرفای که یه قرون نمیرزه حالا هر کی ندونه فورد دوج شورولت تویوتا بنز نیسان برای ایرانه که هر کشوری هر خودرویی میسازه میان زیرش میگن اشغاله نه بخدا بد بخت عقده ای ما هستیم که اول پراید فورد تولید کرد بعد با اون موتور قدرت فلان بعد مزدا و بعد کیا و الان چندین سال هست ایران تولید میکنه و بعد چین یه خودرو میرنه از نظر قدرت تکنولوژی ایمنی داره از بهترین برند ها اسنفاده میکنه که در مقایسه دقیقا دو برابر لندکروز میشه و ما با تولید پراید که که حالا کلی عیب نقص اینا داره میگیم اونا اشغال میسازن خدایی ما نفهمیدیم کی اشغال میسازه و به حرف ها و پست هایی که میبینم اینارو نوشتم میخونم میخندم حسرت میخورم براسون چون خیلی از دنیا عقب هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahin

      ۲۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حرفتون درسته چین خیلی کپی میزنه حتی لامبورگینی فراری بوگاتی کپی دیدم که فقط ظاهرشون فرق داشت سه تاشون ولی از نظر فنی در حد پراید بودن ولی ظاهر لامبورگینی یا بوگاتی داشت تو اینجور موارد کپی میکنن که واقعا مسخرس یا برندهای بزرگ گوشی سازو کپی میکنن ولی بعضی کپی کاریاشونم خوبه حتی از اصلشم بهتره بعضیاشون بنظرم خوبه مثلا من ایفون کپی داشتم با اصل مو نمیزد در حد یه گوشی ارزون معمولی خوب کار میکرد چن سالم داشتمش ایرادی نداشت ولی صفحه نمایشش شکست که پیدا نشد انداختم دور ولی توانایی خرید ایفون نداشتم برا من یا بعضیا خوبه کپی باشه از یه محصول گرون که توانایی خریدشو نداریم ولی اشغال نباشه باطنن در حد یه محصول معمولی باشه چین با همین کپی کاریش داره دنیارو میگره ولی ماها عرضه کپی کردنمنداریم حتی یه خودروی سی سال پیشم نمیتونیم ارتقا بدیم بروزش کنیم بعضیا خودروهای کپی چین رو مبینن صدتا بدوبیرا فحش میدن ولی نمیدونن همین کپی کاری بدون هیچ نقشه و قالبی کار هرکسی نیس وگرنه چینی که اینهمه خودرو کپی میسازه یعنی نمیتونه خودش طراحی کنه ؟ نصف خودروهای ساخت چین کپیه نصف دیگش خودش طراحی کرده اون خودروها یا محصولاتیم که کپی میکنه برا مشتریایی هست که نمیتونن محصول اصلی رو بخرن بس میرن دنبال محصول کپی ارزونتر که شبیه محصول اصلی باشه چینی ها هوشمندانه با این طریق کلی بازارو بدست گرفتن و کم کم دارن تبدیل به اقتصاد اول دنیا میشن بیشتر خودروسازیای مطرح دنیا دارن تو چین سرمایه گذاری میکنن انوقت اونایی که محصولشون کپی کردن شکایتی ندارن ماها که هیچ کاری از دستمون برنمیاد زورمون گرفته

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا