خودروهای چینی

مصاف شاسی‌بلندهای مدرن چینی: لی شیانگ وان در برابر NIO ES8

تا همین چند سال پیش افراد زیادی به خودروهای چینی به چشم محصولاتی بی‌کیفیت نگاه می‌کردند اما همه‌چیز تغییر کرده است. در واقع این روزها می‌توانید شاسی بلندهای مدرن و الکتریکی‌ای را ببینید که توسط چینی‌ها ساخته شده و البته ادعای زیادی نیز دارند.


در این نوشتار قصد داریم دو نمونه از برجسته‌ترین محصولات چینی یعنی لی شیانگ وان پلاگین هیبریدی و NIO ES8 تمام الکتریکی را باهم مقایسه کنیم. هر دو خودرو از نظر ابعاد مشابه یکدیگر بوده و از کابین‌هایی پیشرفته با متریالی لوکسی و استایلی آینده‌نگرانه بهره می‌برند.


لی شیانگ وان جدای از نوار نورانی موجود در بخش جلویی از طراحی مرسوم‌تری برخوردار بوده و یک شاسی‌بلند بزرگ است که احتمالاً با حذف لوگوی لی از روی کاپوت آن را به محصولات هیوندای یا لینکلن تشبیه خواهید کرد. به عبارت بهتر می‌توان این خودرو را یک جنسیس شاسی‌بلند دانست.


اما ES8 کمی متفاوت بوده و اگرچه نمی‌توان ظاهر آن را مدرن دانست اما به لطف خط شانه‌ی متمایز و زوایای تیز و نمای جلوی برجسته خودرویی متفاوت نشان می‌دهد. این خودرو طول ۴۹۷۸ میلی‌متری داشته درحالی‌که طول لی شیانگ وان به ۵۰۰۳ میلی‌متر می‌رسد. این دو خودرو تنها چند میلی‌متر کوتاه‌تر از آئودی Q7 می‌باشند.

سری هم به داخل این دو شاسی‌بلند جدید چینی بزنیم. چشمانتان اشتباه نمی‌کنند! لی شیانگ وان واقعاً دارای چهار صفحه‌نمایش در داشبورد و کنسول مرکزی است. در جلوی راننده پشت آمپرهای دیجیتالی بزرگی قرار دارد که دو صفحه‌نمایش دیگر با آن هماهنگ شده‌اند. چهارمین صفحه‌نمایش نیز درست زیر این مجموعه قرار داشته و عملکرد سیستم‌های اصلی همچون سیستم تهویه مطبوع را کنترل می‌کند.


از نظر کیفیت باید گفت پوشش چرم تأمین‌کننده‌ی محصولات ب ام و در این شاسی‌بلند نیز دیده می‌شود. اگرچه اطلاعات زیادی از تکنولوژی‌های داخل کابین لی شیانگ وان به بیرون درز نکرده اما می‌دانیم که این خودرو دارای تکنولوژی خودران سطح ۲ می‌باشد.


اما NIO ES8 طراحی داشبورد ساده‌تری داشته و از پشت آمپرهای دیجیتال و صفحه‌نمایش تبلت مانندی سود می‌برد که کمی به سمت راننده متمایل شده است. این خودرو هم از پوشش چرم ناپای زیادی برخوردار بوده و دارای سیستم کمک‌راننده‌ای است که از ۲۳ حسگر شامل دوربین دید جلو، چهار دوربین اطراف بدنه، رادارهای مختلف، دوربین پایش راننده و ۱۲ حسگر اولتراسونیک می‌باشد. این تکنولوژی باعث ترمز اضطراری، کمک به راننده در ترافیک و بزرگراه و تشخیص نقاط کور، علائم ترافیکی و… می‌شود.


لی شیانگ وان جدید از سیستم پلاگین هیبریدی برخوردار است. پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی این خودرو به عنوان افزاینده‌ی محدوده حرکتی عمل کرده و قدرت را به چرخ‌ها منتقل نمی‌کند. کل قدرت این مجموعه به ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور آن به ۵۳۰ نیوتون متر رسیده و برد آن نیز ۷۰۰ کیلومتر می‌باشد.


اما در NIO ES8 مجموعه باتری ۷۰ کیلووات ساعتی وجود دارد که تنها برد ۳۵۵ کیلومتری را ارائه می‌کند. دو پیشرانه‌ی الکتریکی این شاسی‌بلند قدرت قابل‌توجه ۶۴۳ اسب بخاری و گشتاور ۸۴۰ نیوتون متری ایجاد می‌کنند. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیه‌ای دارد.

اما ES8 خودرویی گران‌تری است زیرا از تکنولوژی‌های بیشتر سود برده و قدرت بسیار زیادی دارد. این خودرو با ۶۷۷۱۵ دلاری در دسترس است درحالی‌که لی شیانگ وان حدود ۶۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    فکر کنم لی شیانگ وان از طراحی ولوو xc90 اقتباس کرده و خیلی هم شیک شده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اگه اروپا فکری نکنه امریکا و چین آینده خودرو که برقی هست رو بدست میگیرند
    واقعا تسلا مسیر تاریخ خودرو سازی رو تغییر داد
    آفرین به ایلان ماسک

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. محمد

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (297 ديدگاه)

    لی شیانگ وان کاملا از نمای بغل یاد آور محصولات ولوو هست ولی ازنمای جلو امضای خاص خودشو داره ، کمپانی های چینی واقعا وارد مرحله ی جدیدی شدن و اون هم برندسازی اونم در حد بسیار بالای جهانیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. TESLA

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      برند سازی به این اسونی ها نیست
      کسی منکر پیشرفت چینی ها نیست ولی . . .
      چون هنر ندارن هنر و صنعت باید بیان کنار هم تا برند ایجاد بشه
      مثلا اسم همین برند چینی رو ببین ( لی شیانگ )
      هزار سال هم بگذره این اسم نمیتونه اسم یه برند جهانی بشه
      یا لوگوی همین شرکت رو نگاه کن ذره ای درش هنر وجود نداره
      همه چی صنعت نیست
      سیاست و هنز خیلی واجب ترن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (25 ديدگاه)

        احتمالا وقتی ۵ سال پیش اسم برند شیائومی رو شنیدین هم همینها رو گفتین
        :)

        موافقم 2
        مخالفم 0
  4. بنز ۱۹۳۸

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شیوه ی نامگذاری ماشینای چینیم مثه نامگذاری مدلای موبایلاشون عجیبه اولین مدلاشون بجای رقمای پایین عددای ۸ و ۹ و ۱۰ دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    وِل کنید اینو که این شبیهه اینه یا اونه ، بچسبید به این حجم از پیشرفت چینیهایی که در حدود ۴۰ سال قبل اومده بودن از ایران کامیونهای ماک خریداری کنند و بجای پول ، بیل ، چایی و از این قبیل اجناسی را بدهند که ایران از زیرش شونه خالی میکرد و حالا ما ایرانیها و در آینده کُل جهان باید به پاشون بیوفتیم در قِبَلِ فروش اجناس ارزان و مُدِرن .

    باور این همه پیشرفت و مقایسه چین با دو دهه پیش خیلی سخته ، ولی این نشون میده ، خواستن توانستنه ، اگر بزارند و چوب لای چرخ نکنند ، کمک مسئولان کشوری که پیشکش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. net

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    وان طراحی بیرونی زیباتر و به روز تر داره هرچند از تمام برندها در طراحی بیرونی کپی کرده و رینگ خاکستری تیتانیوم با پره های زیاد مستقیم قشنگی داره و سقف سانروف بزرگ و عقب و چراغ عقب قشنگی داره و فقط خط ال ای دی افقی وان در جلو پنجره هست و چراغ جلو رو متصل به هم کرده زشته و وان طراحی داخلی زیباتری داره و داشبورد و صفحه نمایش جذابتری داره نسبت به es8 و داشبورد و تبلت عمودی es جالب نیست
    نکته منفی وان اگر طول وان کمتر بود و ۲ ردیف صندلی داشت و صندلی و داشبورد رنگ زرد نبود و یکپارچه مشکی می بود خیلی قشنگتر میشد و چراغ جلو متصل نبود و خط ال ای دی در جلو پنجره نبود خیلی قشنگتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      باور کن دیگه حتی به نظرات منفی هم نمیدم : )) فقط باهاشون دلم شاد میشه : ))
      زشت!! : ))))
      فقط یه سوال، چرا با معیار اصلی زیبایی سنجیت که همون سنتافه 2018 مشکی عه مقایسشون نکردی؟ در اون حد نبودن ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Khosrow

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    چین هراسی داره دنیارو میگیره ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. net

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    اولین ماشین چینی که دیدم مثل ادیمیزاد طراحی کرده همین وان هست هر چند هر تکه از این ماشین کپی شرکتهای بزرگ و معروف اتومبیل سازی هست ولی خوب طراحی کپی کرده و اگر صندلیها و داشبورد مشکی بود و طول ماشین کمتر بود و ۲ ردیف صندلی داشت و اگر خط ال ای دی زشت جلوپنجره نداشت قشنگتر میشد
    در کامنت بالای من در مورد خط ال ای دی کلمه(فقط) رو اشتباه تایپ کردم نوشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مدل پلاگین هیبریدی خیلی بهتره یکم اسمش سخته ولی بردش عالیه اون مدل نیو هم مدل پیستش رو در برنامه گرند تور تست کرده بودن که شتاب و قدرت حرکتش خیلی خیلی بالا بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Abbas

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    قدرتارو?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فعلا فقط ۳ تا برند چینی با جذب طراحان سرشناس اروپایی زبان طراحی خودشون رو ایجاد کردن و کپی نمیکنند، جیلی، بی‌وای‌دی، هاوال.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا