خودروهای چینیهفته نامه

معرفی اجمالی هنتنگ X5 و X7

سام کاویانی: شرکت عظیم خودرو پس از ارائه بلندقامت آفرودی فوتون ساوانا به بازار، مدتی است که تولید دو کراس‌اوور جدید را نیز در سایت شهر بروجرد از دیار زیبای لرستان در برنامه کاری خود گنجانده و ظاهراً استارت تولید یکی از آنها یعنی مدل X7 را هم از چندی پیش کلید زده است.


این دو کراس‌اوور از برند هنتنگ یا هان تنگ (HANTENG) چین هستند و ظاهراً در آینده‌ای نزدیک وارد بازار داخلی کشورمان خواهند شد. به همین بهانه، متن مختصری را تهیه دیده‌ایم که توجه شما عزیزان را به مندرجات آن جلب می‌کنیم.

تاریخچه شرکت

خودروسازی هنتنگ (HANTENG)، یک شرکت نوپای خصوصی در کشور چین است که دقیقاً در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی (آبان ماه ۱۳۹۲ شمسی) تأسیس شد. محل استقرار دفتر مرکزی این شرکت در شهر شانگرآو (SHANGRAO) از ایالت جیانگژی (JIANGXI) چین می‌باشد.


نام هنتنگ از ترکیب دو واژه HAN و TENG خلق شده است. HAN نام قدرتمندترین سلسله در تاریخ چین بوده و قدرت، اطمینان، انعطاف‌پذیری و پیشرفت را معنا می‌دهد و سمبلی است از احیاء دوباره تمدن باشکوه چین و TENG به معنای سوارکار دلاوری است که چهار نعل به‌سوی هدف خود پیش می‌تازد؛ سمبلی از یک برند خودروساز در چین که هیچ مانعی نمی‌تواند فراروی پیشرفت و ارتقاء آن شود.

در حال حاضر، شرکت هنتنگ بر روی ساخت و تولید انواع وسایل نقلیه با انرژی‌های سنتی و جدید و همچنین بخش‌های کلیدی خودرو متمرکز است. این سازنده جوان چینی رسالت خود را ارائه محصولاتی برتر برای آحاد مصرف‌کنندگان با رعایت استانداردهای کیفی اروپایی تعریف کرده است. تقریباً دو سال پس از تأسیس، نخستین محصول آن، یعنی مدل X7 به بازار چین معرفی شد و حدود چهار سال بعد از استقرار نیز، هنتنگ توانست محصولات خود را ورای مرزهای چین و به کشور روسیه صادر کند.

هنتنگ X7

نخستین محصول شرکت هنتنگ یک کراس‌اوور میان‌سایز با کد X7 است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به‌عنوان مدل ۲۰۱۶ به بازار چین معرفی شد. در حال حاضر، این خودروی تک دیفرانسیل با دو پیشرانه متفاوت اعم از ۱.۵ لیتری توربو بنزینی به توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر و همچنین، پیشرانه ۲ لیتری توربو بنزینی به توان ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر، عرضه می‌شود.


در کشورمان تنها نسخه قوی‌تر آن، یعنی نسخه ۲ لیتری توربو هنتنگ X7 مونتاژ می‌شود. در این میان، نسخه ۱.۵ لیتری توربو هنتنگ X7 با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه ۲ لیتری توربوی آن با گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) به خریداران فروخته می‌شوند. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو این خودرو متعلق به شرکت خودروسازی سایک SAIC در چین است؛ اما پیشرانه ۲ لیتری توربوی آن ساخت شرکت میتسوبیشی بوده و در چین و توسط جوینت ونچر شنیانگ – میتسوبیشی (SHENYANG- MITSUBISHI) تولید می‌شود.
ناگفته نماند هنتنگ X7 با دو نسخه متفاوت دیگر هم در بازار چین عرضه می‌شود که این دو به ترتیب عبارت‌اند از: X7S که نسخه اسپرت این خودروست و نیز X7 HPEV که نسخه هیبریدی آن است.

هنتنگ X7 را از حیث طراحی می‌توان تا حدی نسخه‌ای ری‌بج شده از زوتی T600 به شمار آورد و آن‌هم به دلیل که هر دو کمپانی زوتی و هنتنگ تحت مالکیت گروه TECH-NEW در چین هستند. ازآنجایی‌که بدنه زوتی T600 از محصولات فولکس‌واگن و آئودی الهام گرفته است همین رویه در مورد بدنه هنتنگ X7 هم البته با تفاوت‌هایی مشهود در فرم بخش عقب آن تا حدی تکرار شده و ما در این خودرو نیز شاهد ارائه طرحی اروپایی و نسبتاً جذاب هستیم که برای یک سازنده نوپا قدمی بزرگ در آغاز کارش محسوب می‌شود.


کابین هنتنگ X7 از حیث فرم و ظاهر، از تشابه بسیاری با برخی برندهای اروپایی ازجمله خودروهای قدیمی‌تر ب‌ام‌و برخوردار است؛ اما پلاستیک‌های به کار رفته در اغلب نقاط آن گرچه از نوع سخت و ارزان قیمت هستند اما در کل، نحوه پرداخت و کیفیت آنها از اغلب هم‌وطنان چینی این برند در ایران مناسب‌تر است.


در این میان، طرح چوب مصنوعی به کار رفته در کابین را می‌توان تا اندازه‌ای مناسب و جذاب ارزیابی نمود اما فرم فرمان چندان مدرن نبوده و در قیاس با استانداردهای طراحی امروز کمی قدیمی به نظر می‌رسد.


ازجمله تجهیزات رفاهی موجود در هنتنگ X7 می‌توان به مواردی همچون سقف پانارومیک، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سیستم هدآپ دیسپلی، آینه‌های تاشوی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک سه کاناله، دوربین ۳۶۰ درجه، درب صندوق برقی، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی‌های جلوی برقی و… اشاره داشت.


طول/عرض/ارتفاع هنتنگ X7 به ترتیب معادل ۴۶۷۱/۱۹۰۲/۱۶۹۷ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۸۱۰ میلی‌متر بوده و فضای موجود در صندوق عقب آن گنجایش ۳۴۰ لیتر بار را دارد. وزن خالص این خودرو معادل ۱۶۸۵ کیلوگرم و ظرفیت باک سوخت آن برابر ۶۰ لیتر است.

مصرف سوخت ترکیبی هنتنگ X7 معادل ۸.۸ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت اعلام شده و سایز تایرهای جلو و عقب آن ۱۸ اینچ است. سیستم ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی ساده است. سامانه فرمان این خودرو از نوع کمک برقی است.


از حیث ایمنی، هنتنگ X7 توانست ۴ عدد ستاره را از موسسه C-NCAP چین دریافت نماید. این خودرو به انواع و اقسام سامانه‌های ایمنی ازجمله ۶ عدد کیسه هوا و سیستم‌های ABS،EBD،BA،ESP،BOS،HSA و همچنین ترمز دستی برقی EPB… مجهز است.
بهای انواع نسخه‌های متفاوت هنتنگ X7 در بازار چین از ۷۹,۸۰۰ یوآن (۱۱,۸۰۰ دلار) شروع و به ۱۵۶,۸۰۰ یوآن (۲۳,۱۰۰ دلار) ختم می‌شود. قیمت فروش این خودرو در ایران توسط عظیم خودرو ۲۹۹ میلیون تومان تعیین شده است.

هنتنگ X5

مدل X5 دومین ساخته از شرکت هنتنگ است که تقریباً یازده ماه پس از عرضه مدل X7، یعنی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در نمایشگاه گوآنگژوی چین معرفی شد. این خودرو که یک کراس‌اوور کامپکت می‌باشد در حال حاضر تنها در دو نسخه بنزینی و برقی عرضه می‌شود که نسخه بنزینی آن از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به توانی معادل ۱۵۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن‌متر سود می‌برد.
نیروی حاصل از این پیشرانه به واسطه گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته CVT به محور جلویی آن منتقل می‌گردد. در ایران تنها نسخه بنزینی هنتنگ X5 عرضه خواهد شد.


فرم بدنه X5 برخلاف مدل X7 بیشتر اِلمان‌های شرقی از طراحی را یدک می‌کشد تا المان اروپایی. نقطه ثقل این طرح در ستون D آن متمرکز است که نمای جانبی خودرو را از حالت یکنواختی صرف درآورده و کمی شور و جذابیت را به این بخش تزریق نموده است؛ اما سایز چرخ‌ها چندان تناسبی با دیگر اجزای بدنه نداشته و کمی کوچک به نظر می‌رسند. در مجموع، گرچه طراحی X5 از برخی زوایا زیبا به نظر می‌رسد ولی از تناسب ابعادی و جذابیتی همسان با برادر بزرگتر خود مدل X7 بهره نمی‌برد.


کلیت کابین X5 به لحاظ ظاهری از تفاوتی بنیادین با مدل X7 برخوردار نیست و ما در اینجا هم با متریال و اجزایی تقریباً مشابه مواجه هستیم؛ اما تفاوت در فضای موجود در کابین است، در بخش عقب X5 فضایی محدود برای زانوان افراد بلندقامت وجود دارد. از حیث تجهیزات رفاهی هم این مدل تقریباً وضعیتی مشابه با مدل X7 دارد.


طول/عرض/ارتفاع هنتنگ X5 به ترتیب برابر با ۴۵۰۱/۱۸۲۰/۱۶۴۸ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۰۰ میلی‌متر است. ظرفیت باک سوخت آن معادل ۴۸ لیتر بوده و در هر یک‌صد کیلومتر مسافت به صورت ترکیبی تنها ۷.۷ لیتر سوخت را مصرف می‌کند.
ترمزهای جلویی هنتنگ X5 از نوع دیسکی خنک شونده بوده و عقب آن از نوع دیسکی ساده است. این خودرو از تایرهایی به سایز ۱۷ اینچ بهره می‌برد. سیستم فرمان هم از نوع کمک برقی است.

از لحاظ ایمنی هنتنگ X5 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده است و به انواع سامانه‌های مدرن ایمنی ازجمله ABS،EBD،BA،BOS،ESP،HSA،EBP و… مجهز است.

بهای نسخه‌های متفاوت هنتنگ X5 در بازار چین از ۵۹,۸۰۰ یوآن (۸,۸۰۰ دلار) شروع و به ۱۰۶,۸۰۰ یوآن (۱۵,۷۵۰ دلار) ختم می‌شود. عظیم خودرو قیمت نسخه X5 هنتنگ را ۲۳۹ میلیون تومان اعلام نموده است!

برچسب ها

سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه

  1. حسام

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    اگه قیمت x5 رو با دلار ۱۲۰۰۰ تومان هم حساب کنیم(که البته اینا فکر کنم ارز دولتی ۴۲۰۰ میگیرن) به ۱۹۰ میلیون هم نمیرسه، چجوری قیمت گذاشتن ۲۳۹ میلیون؟

    1. مزدا

      ۴ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1515 ديدگاه)

      داداش چون اینجا ایرانه هر کی دلش خواست اونجور قیمت گذاری میکنه

    2. علیرضا

      ۴ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (338 ديدگاه)

      ارز دولتی برای مواد غذایی نمیدن به این بدن؟

  2. me84

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1775 ديدگاه)

    .
    واقعا هنره تو ۵ سال به اینجا برسی. خیلی دمشون گرم.

    1. محمد

      ۴ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      دقیقا میخواستم همینو بگم!
      از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۱۸ یعنی ۲ سال قدمت فروش
      تو نسخه اول
      خودروهایی رو تولید کرده
      که ما با این همه قدمت ۴۰ سال دیگه هم پیشرفت کنیم بعیده بتونیم همینو ۴۰ سال دیگه مستقل با برند خودمون تولید کنیم

    2. مهدی

      ۵ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1069 ديدگاه)

      کار خیلی سختی نیست ده ها شرکت طراحی خودرو اروپایی و شرقی وجود داره کافیه هزینه پرداخت کنی و بگی چی می خوایی اکثر موتور های چینی ها سلخت میتسوپیشی شعبه چین هشتش خوب اینم حل شد میمونه کیت بدنه و صندلی و قطعات الکترونیک که اونم صدها شرکت ریز و درشت وحود داره فقط یک سالن مونتاژ میخواد که اونم کاری نداره

  3. ali a

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (666 ديدگاه)

    باید دید کیفیتشون در دراز مدت چطوره…و خدمات پس از فروشش چطوره و لوازم یدکی… بحث بعدی قیمت هست که بالاست…

  4. NAVID۰۰۹۸

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3302 ديدگاه)

    کاری به خوب و بد بودن چینیها ندارم ، کاری هم به غیرتشون ندارم که حرف نمیزنند ، بَلکه عمل میکنند و مدام در حا پیشرفت هستند ، . اما خدائی اسمشون خیلی مزخرفه ، آدم یاد جانورهای جنگلی کشف نشده میوفته .

  5. شاهين

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (859 ديدگاه)

    درسته پول ما بی لرزش شده و *** به باد رفته و این ماشین ها واسه جوون های ایرانی آرزو شده…اما اینا هیچکدوم باعث نمیشه آشغال بودن ماشین های چینی رو انکار کنیم، دوستانی که ماشین چینی دارن ناراحت نشن لطفا، شما هم از ناچاری این ماشینو خریدین دیگه وگرنه اگه میتونستید آلمانی بخرین خب اینکارو میکردین اما فشار اقتصادی نزاشته

  6. مسعود

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    جالبه که اسم این ماشین رو گذاشته هنگ تنگ یعنی هم هنگه و هم تنگه . آدم داخل کابینشو میبینه حالش می خواد بهم بخوره. تمام پلاستیک های داخل کنسولش را با لنگه دمپایی بازیافتی درست کردند، قیافه ی ظاهریش هم چنگی به دل نمی زنه . دودی که از ماشین هیوندا سانتافه بیرون میاد می ارزه به کل هیکل این ماشین البته اینها فکر کردند که با قیمت نجومی ۲۳۹ میلیون تومن فردا مردم براش سر و دست می شکانند. اگه مردید همین فردا ماشین های دست دوم خارجی را آزاد کنید با همین پول بی ارزش مملکت و دلار ۱۲۰۰۰ تومان با نازل ترین قیمت میشه یه ماشین دست دوم خوب کره ای خریدش. به نظر من هیچ کس نباید این ماشین های چینی را با قیمت های نجومی بخره تا زمانی که این خودروهای چینی کله پا بشوند و بساطشونو جمع کنند و از کشور ما برند.

  7. حمیدرضا

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2398 ديدگاه)

    قیمتش برای بازار چین خیلی مناسبه من نتونستم تو نمایشگاه این ماشین هارو از نزدیک ببینم چون کسی که همراهم بود از چینی بدش میومد نزاشت حتی نگاهش کنیم برا همین در موردش خیلی نظر نمی دم ولی با توجه به تاریخچه شرکت و نوع طراحی به نظرم خیلی کار بزرگی کردن البته شاید خیلی دووم نیارن خیلی از این شرکت ها ولی خوب همین که فقط ادعا ندارن و عمل می کنن خودش خیلیه

  8. حمید

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اسم عظیم خودرو که همراهشه کار را برای اون هنگتنگ هم خراب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X