جامع‌ترین بررسی و آزمایش رانندگی اِم‌وی‌اِم X22 در ایران!
جامع‌ترین بررسی و آزمایش رانندگی اِم‌وی‌اِم X22 در ایران!

جامع‌ترین بررسی و آزمایش رانندگی اِم‌وی‌اِم X22 در ایران!

امین قوام: چِری تیگو 3X جدیدترین محصول مدیران خودرو در گروه کراس‌اوورهاست که زمستان سال گذشته (1395) با نام اِم‌وی‌اِم X22 و بازه قیمتی 57 الی 67 میلیون تومان وارد کارزار خودروی کشور شد. X22 درواقع نسخه اسپرت کراس چِری تیگو 3 (همان اِم‌وی‌اِم X33 S خودمان) به شمار می‌رود و طی دوره کوتاه حضور خود توانسته به فروش قابل‌توجهی دست یابد. موقعیت استراتژیک و مهم X22 در سبد محصولات مدیران خودرو و محبوبیت زودرس آن در بازار کشور ما را برآن داشت تا همین روزها که خیلی از حضورش در بازار نمی‌گذرد جوانب مختلفش را جزء به جزء و در قالبی متفاوت سنجیده و “هر آنچه هست” را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم. با پدال همراه باشید.


برای شروع بررسی یک دستگاه X22 نارنجی‌رنگ تیپ اسپرت با جعبه‌دنده خودکار (AT) انتخاب کردیم و به داخل شهر رفتیم. اما پیش از پرداختن به بحث رانندگی، نخست باید ببینیم چینی تازه‌وارد در بحث طراحی بصری، پیشرانه و امکانات و تجهیزات چه وضعیتی دارد.

طراحی بیرونی
در نمای جلو پیش‌ از هر چیز دو چراغ بزرگ با گرافیک جدید و تاحدودی خشن خودنمایی می‌کنند. جلوپنجره حالت شش ضلعی داشته و شبکه داخلی آن از چندین شش ضلعی کوچک تشکیل شده است. زیر این مجموعه سپر سرتاسری و تنومند همرنگ بدنه قرار گرفته که در بخش مرکزی یک قسمت پلاستیکی برای نصب پلاک دارد. پلاستیک موجود در این ناحیه تا دو گوشه پایینی و از آنجا در سرتاسر لبه پایینی بدنه ادامه می‌یابد و نمایی کراس گونه و کمی اسپرت به خودرو می‌بخشد. زیر محل پلاک یک ورودی هوای بزرگ افقی تعبیه شده که وظیفه خنک‌کاری رادیاتور و مجموعه پیشرانه را بر عهده دارد. آخرین نکته قابل‌ذکر بخش دماغه نیز دو ورودی هوای کوچک کناری هستند که با قاب کرومی U شکل و چراغ‌های روشنایی در روز (DRL) تکمیل می‌گردند.


وقتی از پهلو به X22 می‌نگرید اندازه بزرگ و متناسب رینگ و لاستیک (برخلاف اکثر خودروهای چینی که از چرخ‌های کوچک رنج می‌برند) و حجم ‌پردازی محافظه‌کارانه به‌سرعت توجهتان را جلب می‌کند. از طرفی پوشش پلاستیکی لبه گلگیرها، درب‌ها و رکاب به همراه طراحی هاچبک مانند بخش انتهایی بدنه، ارتفاع بیش از 186 میلی‌متری کف خودرو از سطح زمین، رنگ‌آمیزی مشکی سقف و قاب پنجره‌ها، میله‌های باربند آلومینیومی و نیز محفظه تقریباً بزرگ گلگیرها ذات کراس (Cross) و تهاجمی (در مقایسه با X33 S) آن را به نمایش می‌گذارد. یک خط افقی در انتهای گلگیر جلو آغاز شده و تا گوشه چراغ عقب امتداد می‌یابد. درب باک بنزین هم روی گلگیر سمت راست عقب قرار دارد.


نمای پشتی تقریباً مشابه هیچ‌یک از خودروهای موجود در بازار نیست و از این نظر می‌تواند یک امتیاز مثبت دریافت کند. چراغ‌ها جمع‌وجور بوده و با یک نوار کرومی عریض به یکدیگر وصل شده‌اند. بخش اعظم سپر از جنس پلاستیک است و تنها قسمت پایینی آن روکشی آلومینیومی دارد که با طرح سه بخشی خود تا حدودی به یک دیفیوزر کاذب می‌ماند. همچنین در طرفین آن دو چراغ روشنایی در شب نیز به چشم می‌خورد. تنها نکته قابل‌توجه درباره نمای پشتی X22 گرافیک درون چراغ‌هاست که به شکل یک U خوابیده است و جذابیت بصری بیشتری به این قسمت می‌بخشد. همچنین بالای شیشه عقب یک اسپویلر باریک وجود دارد و چراغ سوم ترمز درست در زیر آن دیده می‌شود.


درمجموع باید گفت این چینی تازه‌وارد در بحث طراحی ظاهری نسبت به هم‌وطنان قدیمی‌تر خود پیشرفت زیادی کرده و چهره جذاب‌تری دارد. از طرفی حالت اخموی چراغ‌های جلو، شمایل عضلانی کاپوت و دماغه و حالت هاچبک مانند بخش انتهایی بدنه نیز نمای اسپرت‌تری بدان بخشیده و یحتمل تأثیر مثبتی بر موفقیتش در بازار کشور خواهد گذاشت.

کابین
کیفیت مطلوب مواد مورداستفاده را می‌توان اولین نکته قابل‌توجه درباره کابین X22 دانست. صندلی‌ها، پنل درب‌ها و غربیلک فرمان با چرم و مجموعه کنسول جلو با پلاستیک فشرده (باکیفیت‌تر از قبل) و روکشی نرم شبیه فیبر کربن پوشیده شده است. خط نارنجی‌رنگ دور خروجی‌های سامانه تهویه، دسته‌دنده و حاشیه بالایی کنترل‌های سامانه تهویه تناسب جالبی با قسمت‌های کرم-نارنجی چرم صندلی‌ها و پنل درب‌ها داشته و به جذابیت فضا می‌افزاید. چرم قسمت مرکزی نشیمن و تکیه‌گاه صندلی‌ها با پرداخت سوزنی کار شده تا بدن سرنشینان حتی‌الامکان عرق نکند.


غربیلک فرمان دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی-تصویری و کروز کنترل را در خود جای داده است. نشانگرهای پشت فرمان شکل عجیبی داشته و عقربه‌های سرعت‌سنج و دورشمار خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند. همین موضوع در ساعات اولیه رانندگی موجب سردرگمی‌تان می‌شود اما نگران نباشید، چون در مدت‌زمان کوتاهی بدان عادت خواهید کرد. سوییچ‌های تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، تنظیم آینه‌ها و انتخاب حالت رانندگی Eco/Sport در سمت چپ فرمان قرار دارند.


در طرف مقابل، صفحه‌نمایش 8 اینچی لمسی را می‌بینیم که امکان دسترسی به تجهیزات مختلف شامل سیستم صوتی-تصویری، دوربین عقب، بلوتوث و تلفن همراه را فراهم می‌سازد، اما متأسفانه حساسیت چندان بالایی به لمس (Touch) نداشته و برای اجرای فرامین باید با انگشتتان به‌آرامی روی صفحه ضربه بزنید. سمت چپ صفحه‌نمایش یک میکروفن کوچک تعبیه شده که هنگام استفاده از مکالمه تلفنی صدای سرنشین را دریافت می‌کند. کمی پایین‌تر کنترل‌های سامانه تهویه، فلاشر، گرم‌کن شیشه عقب و خروجی‌های USB و برق 12 ولتی جا خوش کرده‌اند. در کل طراحی مجموعه داشبورد ساده و به‌دوراز هرگونه شلوغ‌کاری صورت گرفته و در مقایسه با پیشینیان قوی‌تر و زیباتر است. کنسول میانی هم از این سادگی مفرط مستثنا نبوده و تنها اهرم تعویض دنده، دو عدد جا لیوانی و اهرم ترمز دستی را شامل می‌شود و پوششی پلاستیکی دارد.


ردیف عقب فضای نه‌چندان خوبی ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که افراد با قد کمتر از 180 سانتی‌متر تقریباً احساس کمبود جا (سر و پا) نخواهند داشت. اما فضای پا برای افراد قدبلندتر تنگ بوده و مجبورند برای دستیابی به‌راحتی نسبی پاهای خود را باز کرده و در دو طرف صندلی جلو قرار دهند. کیفیت صندلی‌ها درست مثل ردیف جلو است و در نوع خود نمره قبولی دریافت می‌کند. بلندگوهای سیستم صوتی در طرفین طاقچه عقب قرار داشته و صدا را درست پشت سر سرنشین تحویل می‌دهند. پنجره‌های جانبی اندازه مناسبی دارند و در کنار شیشه عقب نقش زیادی در نور رسانی کافی به اتاق ایفا می‌کنند. ایرادی که می‌توان به ردیف عقب گرفت این است که گیره کمربند ایمنی در محل نامناسبی نصب شده و سرنشینان را با مشکل مواجه می‌سازد. از دیگر نکات قابل‌ذکر نیز می‌توان به تریم آلومینیومی براق در نقاط مختلف اشاره کرد که فضای اتاق را از یکنواختی درآورده است.


اگر بخواهیم کابین X22 را در یک جمله توصیف کنیم باید گفت کیفیت بالاتر، فراخی و خفه نبودن فضا و ارگونومی و راحتی قابل‌قبول در کنار هم مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که کمک می‌کند تا حین سفرهای کوتاه و بلند کمتر دچار کسالت و خستگی شوید.

مشخصات فنی و تجهیزات
زیر کاپوت بلوک چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ مجهز به فناوری DVVT با حجم دقیق 1497 سی‌سی آرمیده که حداکثر 105 اسب بخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و 135 نیوتن‌متر گشتاور در 2750 دور بر دقیقه تولید می‌کند. در ادامه این پیشرانه جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار (فاقد حالت تعویض دستی) قرار می‌گیرد تا ارقام مذکور را مستقیماً به محور جلو برساند. X22 در یکصد کیلومتر ترکیبی به ترتیب 5.9 و 6.1 لیتر بنزین می‌سوزاند. همچنین می‌تواند با جعبه‌دنده دستی تا 170 کیلومتر بر ساعت و با جعبه‌دنده خودکار تا 160 کیلومتر بر ساعت پیش برود.


داشته‌های ایمنی خودرو شامل سامانه‌های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، دو عدد کیسه هوا (سرنشینان جلو)، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای تمامی سرنشینان، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت و کروز کنترل می‌باشد. در بحث رفاهی نیز به سیستم صوتی با چهار بلندگو، نمایشگر 8 اینچی لمسی، سیستم multimedia، خروجی USB، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، تریم داخلی دو رنگ، حسگر پارک، دوربین دید عقب، سامانه Mobile Mirror Link (اشتراک‌گذاری محتویات تلفن همراه روی نمایشگر داشبورد)، کامپیوتر سفری، سانروف برقی، روکش چرم صندلی‌ها، تهویه الکتریکی، آینه‌های جانبی تمام برقی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت مختلف، صندلی‌های عقب تاشو، شیشه بالابر برقی برای تمامی پنجره‌ها، چراغ روشنایی در روز (DRL)، مه شکن عقب، دو حالت رانندگی مختلف اسپرت و اقتصادی (Eco) و گرم‌کن شیشه عقب تجهیز شده است.

آزمایش رانندگی
پس از تحلیل قسمت‌های مختلف بالاخره وقت آزمون رانندگی و مهک زدن توانایی‌های حرکتی این چینی پرمدعا(!) فرا رسید. طبق برنامه‌ریزی قبلی برای بررسی فنی دو فاز متفاوت در نظر گرفتیم تا هم عیار واقعی X22 در بحث فنی و رانندگی مشخص شود هم تمامی جوانب ممکن مورد سنجش قرار گیرد.


پشت فرمان قرار گرفته و صندلی‌ را به‌صورت دستی تنظیم می‌کنم. به لطف آینه‌های جانبی و شیشه جلو بزرگ، کاپوت نسبتاً ورم کرده و البته قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت، دید مناسبی به اطراف و حدود ابعاد خودرو و وجود دارد و حس تسلط خوبی به راننده دست می‌دهد. همچنین با وجود فرمان بسیار نرم و دوربین دید عقب هیچ مشکلی برای خروج از پارک و عبور از کوچه‌های تنگ حس نمی‌گردد. برای استارت باید سوییچ را در سوکت ورودی قرار داده و بچرخانید. همین ابتدای کار باید عرض کنم که قلب X22 پرصداست و فریاد آن (بسته به دور پیشرانه و نحوه رانندگی) در همه حال (گاه کمتر و گاه بیشتر) به گوش می‌رسد.


بلافاصله پس از شروع به حرکت دریافتم که X22 پشت فرمان و حین رانندگی کوچک‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد. همچنین جعبه‌دنده حساسیت زیادی به پدال گاز داشته و به‌محض این که فشار ناگهانی روی آن وارد کنید دنده سنگین می‌شود؛ البته با یک ضربه محسوس که در ردیف عقب بیشتر به چشم می‌آید. طی رانندگی عادی جعبه‌دنده چهار سرعته خودکار (فاقد حالت تعویض دستی) به فراخور وضعیت پدال گاز و پیشرانه دنده مناسب را انتخاب کرده و دور پیشرانه را در پایین‌‌ترین حد ممکن نگه می‌دارد. نحوه رفتار و عملکرد این مجموعه به گونه‌ای است که برای یافتن قِلق آن نیاز به کمی زمان خواهید داشت. سامانه تعلیق نسبتاً خشک بوده و کمی حس و حال اسپرت دارد. همچنین به لطف ارتفاع خوب کف خودرو از زمین اصلاً نگران برخورد با سطح آسفالت یا سرعت‌گیرها و دست‌اندازها نخواهید بود.


لَختی که از آغاز گذشت، گرفتار ترافیک سنگین همیشگی تهران شدیم. به لطف طراحی مناسب ستون‌ها، ابعاد بزرگ آینه‌های جانبی و برجستگی اندک کاپوت، اشراف بسیار خوبی به نقاط مختلف خودرو دارید و اصلاً با حس “گیر افتادن در یک خودروی بزرگ میان سیل ترافیک” مواجه نخواهید شد. آینه‌ها آن‌قدر خوب دو طرف خودرو را نشان می‌دهند که آرزو می‌کنید ای‌کاش همه خودروها آینه‌های به این بزرگی داشتند. به قول عکاسمان: اگر از عرض آینه‌ها کم کرده و به طولشان بیافزایید تقریباً هم‌اندازه آینه‌های اتوبوس‌های خطوط حمل‌ونقل عمومی خواهند شد! و این واقعاً یک مزیت بزرگ است! در همین حال، نرمی فرمان حرکات درجا و جزئی را تسهیل کرده و قدرت مانورتان را بازهم افزایش می‌دهد. اگر سامانه هشدار نقاط کور (BSA) هم به این مجموعه اضافه می‌شد به معنی واقعی کلمه هیچ‌یک از نقاط مهم خودرو از چشم راننده پنهان نمیماند!


شتاب اولیه و ثانویه خیلی چنگی به دل نمی‌زند و نباید انتظار افزایش سرعت ناگهانی و چشمگیری در ذهن داشته باشید. برای دستیابی به حداکثر شتاب ممکن باید قلق پدال گاز را پیدا کرده و مقدار گاز را طوری تنظیم کنید که دنده‌ها در بالاترین دور ممکن تعویض شوند. چابکی کلی خودرو بسته به شرایط مختلف متغیر است و بعضاً ضعیف و ناامیدکننده به نظر می‌رسد.


پدال ترمز کمی گنگ عمل کرده و حس دقیقی از شدت ترمزگیری به پای راننده منتقل نمی‌کند. بااین‌همه ترمزها بسیار قوی هستند و حتی در سرعت‌های بالا و شرایط پرفشار به خوبی از پس مهار X22 برمی‌آیند. تعادل عمودی خودرو حین عبور از پیچ‌ها و رَمپ‌ها متوسط است و تنش قابل‌ملاحظه‌ای به اتاق و سرنشینان وارد نمی‌گردد. سامانه تعلیق با وجود حس و حال خشک و اسپرت، استحکام و سختی فوق‌العاده خوبی دارد و انگار که لاستیک‌ها با یک نیروی عمودی بسیار زیاد به سطح زمین متصل هستند. توضیحِ بیشتر آنکه از رانندگی عادی گرفته تا مواقع پرفشار احساس می‌کنید که چرخ‌ها و مجموعه تعلیق خیلی قرص و محکم به سطح مسیر چسبیده و حتی تکان‌ها و ناپایداری‌های احتمالی هم چیزی از این حس چسبندگی و اطمینان کم نمی‌کنند. این مجموعه همچنین هنگام ترمزگیری شدید، اتاق را به خوبی کنترل کرده و از شدت به‌اصطلاح کلّه کردن دماغه می‌کاهد.


رانندگی با X22 در بزرگراه‌ها و مسیرهای باز معقول و شاید بتوان گفت لذت‌بخش است؛ البته نه در حدی که با بزرگان قابل مقایسه باشد! سامانه تهویه را روشن کنید، موزیک موردعلاقه‌تان را پخش کنید و راهی مقصد شوید. متریال داخلی بهبودیافته، طراحی ساده و ارگونومیک داشبورد و غربیلک فرمان خوش‌دست، دست به دست هم داده و تجربه سواری خوبی را برایتان رقم می‌زنند. سانروف با یک دکمه روی پنل سقف باز شده و هوای آزاد را به داخل اتاق می‌آورد. هر چهار سرنشین به لطف سامانه تعلیق کارآمد در آرامش نسبی هستند و هیچ‌گونه تکان شدیدی را حس نمی‌کنند.


در یکی از بزرگراه‌ها تصمیم گرفتم کمی سروصدا به راه بیاندازم. پدال گاز را 80 درصد پایین بردم و جعبه‌دنده بدون تعلل معکوس کشید. اسپرت چینی از جای خود کنده شد و دماغه کمی بالا آمد. افزایش سرعت به‌آرامی و البته کُند (و البته با افزایش صدای پیشرانه) صورت گرفت و تا زمانی که حواسم به عقربه سرعت‌سنج نبود اصلاً متوجه عدد 120 کیلومتر بر ساعت نشدم! دیگر نکته مثبت این بود که حین شتاب‌گیری آرامش اتاق اصلاً بهم نخورد و هیچ‌گونه تنش محسوسی به سرنشینان وارد نشد. یکی از بهترین ویژگی‌های X22 این است که در سرعت‌های بالا صدا یا لرزش خاصی از بخش‌های مختلف اتاق شنیده نمی‌شود و همچون برخی دیگر از خودروها مجبور نیستید برای خلاصی از لرزش‌ها یا سروصداهای آزار دهنده پدال ترمز را پایین ببرید. با پایان بزرگراه به یک تقاطع رسیدیم و مجبور به کاهش سرعت شدیم. X22 تا به اینجا علی‌رغم برخی کاستی‌ها عملکرد متوسطی از خود به نمایش گذاشت و توانست نمره قبولی بگیرد.


قرار نبود به همین زودی رهایش کنم. در مرحله بعد راهی یکی از مجموعه‌های تفریحی کوهستانی تهران شدیم تا دریابیم مرکب جوانمان در جاده‌های پرپیچ‌وخم و پُرشیب و مناطق سنگلاخی چند مرده حلاج است.
در اولین سربالایی تیز پدال گاز را تقریباً تا انتها پایین بردم و جعبه‌دنده با دو معکوس سنگین (و درگیر کردن دنده یک) دور پیشرانه را در حدود 5000 نگه داشت و مسیر بدون کمبود یا ضعفِ کشش طی شد. با نزدیک شدن به یک پیچ تند سرعت را اندکی کم کرده و فرمان را با شدت زیادی چرخاندم. لاستیک‌ها به‌ خوبی چسبندگی خود را حفظ کردند و سامانه تعلیق تا حد زیادی مانع ناپایداری عمودی اتاق شد.


همچنان که پیش می‌رفتیم فشار بسیار بیشتری به خودرو وارد می‌کردم. ازآنجا‌که رفتار جعبه‌دنده تقریباً ملکه ذهنم شده بود در سربالایی‌های پُرشیب، پیچ‌های تند و نقاط حساسی که احتمال کم آوردن مجموعه فنی وجود داشت پیوسته فرمان دنده معکوس می‌دادم و همزمان، با فرمان‌دهی تیز، سریع و گاهاً بسیار جزئی و ترمزگیری‌های شدید چالش بسیار نفس‌گیری برای X22 خلق کرده بودم که بی‌شک پیش‌ازاین (در ایران) هرگز تجربه‌اش نکرده بود! این چینی پرمدعا طی مسیر مذکور آن‌قدر وادار به معکوس کشیدن، کاهش سرعت، شتاب‌گیری، تغییر جهت و پیمایش شیب‌های ممتد شد که چاره‌ای جز بروز “تمام آنچه در چنته دارد و از دستش برمی‌آید” نداشت.


کشش خودرو در سطوح شیب‌دار خوب است و به نسبت انتظاری که از یک خودروی چینی داریم قابل‌قبول می‌نماید. هر بار که احساس نیاز به قدرت بیشتر کردید پدال گاز را پایین ببرید تا جعبه‌دنده سریعاً معکوس کشیده و دور پیشرانه را افزایش دهد. سر پیچ‌ها اصلاً با کم فرمانی مواجه نمی‌شوید. سامانه تعلیق در پیچ‌های تند و پشت سرهم، حین گذر از دست‌اندازها و نیز ترمزگیری‌های ناگهانی تعادل و ثبات اتاق را تا حد توان حفظ نموده و بخش اعظم ضربات وارده را در خود جذب می‌کند، درنتیجه علی‌رغم فشار زیادی که به مجموعه فنی وارد می‌شود آرامش نسبی برای سرنشینان محیاست؛ البته طبیعتاً هنگام رانندگی پُرتنش آسایش و ثبات سرنشینان عقب کمتر از سرنشینان جلو خواهد بود و کوبش بیشتری را حس خواهند کرد. دیسک‌های ترمز (هردو محور) هم به‌ خوبی چرخ‌ها را تحت کنترل داشته و با کوچک‌ترین لمس پدال، سرعت را کاهش می‌دهند. همچنین به تمامی این قضایا باید دید خوب به اطراف را نیز اضافه کنید، چراکه مطابق گفته‌های پیشین نقش بسیار مهمی در ایجاد تسلط کافی بر خودرو داشته و لذت ماجراجویی را دو برابر می‌سازد. اما در این میان صدای زیاد پیشرانه واقعا آزاردهنده است؛ ای کاش خودروساز چینی فکری به حال این قضیه کرده بود و عایق‌بندی مناسبی بین اتاق و مجموعه فنی وجود داشت.

سرانجام پس از طی مسیری پرپیچ‌وخم و آزمایشی دشوار، برای انجام آخرین بررسی‌ها یک قطعه زمین خاکی و ناهموار را انتخاب کردیم. تیم همراه ازآنجاکه می‌دانستند احتمالاً ایده‌های خطرناکی در سر دارم ترجیح دادند پیاده به نظاره بایستند. به یک برآمدگی (در تصاویر کم ارتفاع‌تر به نظر می‌رسد) تَل مانند نزدیک شده و سمت چپ خودرو را کاملا بالا بردم. حین بالا رفتن، چرخ عقب سمت چپ کاملاً از زمین جدا شده بود و خودرو با سه چرخ حرکت می‌کرد اما بنده پشت فرمان اصلاً متوجه این قضیه نبودم و تنها شیب عمودی وارده را حس می‌کردم. همان حرکت را دوباره تکرار کرده و چند متری روی لبه پیش رفتم. با وجود اختلاف شیب حدوداً 30 درجه‌ای دو طرف، ترس از چپ شدن سراغم نیامد و از پایداری خودرو مطمئن بودم. سامانه تعلیق چسبندگی خود را به زمین حفظ کرده بود و خیلی اجازه حرکات اضافی به بدنه و اتاق نمی‌داد. دور زده و بار دیگر دماغه را بالا بردم، به‌طوری‌که چرخ سمت چپ جلو روی لبه برآمدگی قرار گرفت و برای چند لحظه دو چرخ جلو سمت راست و عقب سمت چپ از زمین جدا شدند. جالب اینجاست که در این لحظه تنها متوجه معلق ماندن چرخ‌ها شدم و با وجود این که تیم همراه نگران چپ کردن بنده بودند، به لطف عملکرد بسیار خوب سامانه تعلیق احساس می‌کردم خودرو ثابت و پایدار ایستاده و جایی برای دلهره وجود ندارد!


باید اقرار کرد کراس‌اوور اسپرت چینی‌ها در ناهمواری ها بهتر از حد انتظار ظاهر می‌شود. درست زمانی که با توجه به وضعیت خودرو، از بیرون به نظر می‌رسد در حالِ از دست دادن کنترل هستید، داخل اتاق و پشت فرمان آرامش و ثبات خوبی برقرار است و به میزان زیادی احساس امنیت و اطمینان دارید. سامانه تعلیق تا حد قابل‌قبولی از اتاق محافظت می‌کند و موجب می‌شود حتی در سطوح غیر هم‌سطح نیز تا حدودی با “اعتماد به ماشین” رانندگی کنید.


به‌عنوان جمع‌بندی، اِم‌وی‌اِم X22 پتانسیل‌های خوبی دارد و می‌تواند نیازهای مختلف یک خانواده معمولیِ کم‌جمعیت را از رفت‌وآمدهای کاری و روزمره گرفته تا گردش‌های آخر هفته برآورده سازد؛ البته به شرطی که انتظار زیادی از آن نداشته باشید! از طرفی نسبت به قیمتش، قابلیت‌ها و توانایی‌های میدانی نسبتاً مناسبی ارائه می‌کند که کمتر در کراس‌اوورهای چینی به چشم می‌خورند. اما مسأله‌ای که وجود دارد قیمت‌گذاری عجیب آن است که هرطور حساب کنید قابل‌هضم و منطقی نیست و به‌عنوان یک امتیاز منفی تلقی می‌گردد!

نکات مثبت اصلی
کشش قابل‌قبول پیشرانه
سامانه تعلیق کارا
ترمزهای قوی
طراحی ظاهری و داخلی بهبودیافته

نکات منفی اصلی
سروصدای زیاد پیشرانه
نفوذ صدای پیشرانه به داخل اتاق
سامانه ABS ضعیف
طراحی نامناسب صندلی‌ها


ادامه دارد…

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

34 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل amir
    amir
    سوابق: (8546 دیدگاه) ,

    .
    من بودم پول به این ماشین نمیدادم.
    ترجیح میدم پولم رو بیشتر کنم و به سراغ گزینه های کره ای ، ژاپنی یا فرانسوی برم.

    البته با تشکر از آقای قوام برای زحمتی که واسه نگارش این مقاله کشیده.

    پاسخ
    1. amir
      سوابق: (8546 دیدگاه) ,

      .
      این تبلیغ پایین صفحه کلی از نمایشگر گوشی رو اشغال میکنه.
      خیلی رو اعصابه 😒😒😒😒

      پاسخ
    2. بیژن
      سوابق: (128 دیدگاه) ,

      با این قیمت ، گزینه بدی واسه انتخاب نیست.فکر کنم بهتر از سایر گزینه های هم قیمتش باشه

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل سردبیر
          سردبیر
          سوابق: (384 دیدگاه) ,

          سامان عزیز، سلام
          به شما و همه مخاطبان عزیز اطمینان می دهیم که کوچکترین نفعی در نشر این مطالب نداشته و نداریم و هیچ بی صداقتی و فریبی هم در نگارش مطلب مثلا پوشاندن عیوب اتفاق نیافتاده است. پدال همچنان رسالت بی طرفی و نشر اطلاعات صحیح را ادامه می دهد و هرجا هم که مطلبی توسط خود شرکت ها ارسال گردیده با ذکر عبارت”رپورتاژ” کاملا مشخص و متمایز گردیده است.
          ممنون از اطمینان شما دوستان بزرگوار

        2. عطا
          سوابق: (119 دیدگاه) ,

          نه اقا بیژن من تجربه دارم الکی نمیگم.
          کلا نه تنها به سراغ این چینی که هنوز امتحانشو پس نداده ،
          بلکه سراغ هیچ یک از چینی های بازار ایران از نظر من نرو.
          به عنوان برادر به همه توصیه میکنم نمیگم نخرید صاحب اختیار شما هستید،
          سراغ این ماشین و امثالش نرید.یکی از عیب هاش فقط یکیش ! : افت قیمت حداقل 10 الی 14 میلیون تازه اگه ماشین عین روز اول باشه و خیلی تمیز باشه. تازه این یکیش بود. از طرفی هم هر سال حداکثر یک میلیون و دویست اینا میزاره زمین.
          علت : کم فروش بودن و بارانداز کردن این ماشین به مردم بصورت اقساط خیلی طولانی و بهره کم.
          والاسلام.اختیار با شماست.اصا واسه اینکه باور کنید سری به نمایشگاه ها بزنید ببینید که خیلی کم فروش هست مخصوصا این محصولای اخر

        3. عطا
          سوابق: (119 دیدگاه) ,

          واسه مدیران خودرو و این اشغالاش متاسفم 🙂
          خطاب به مدیران خودرو : بسوز که تو منطقه ازاد زندگی میکنم و با پول این ماشین محصول کره ای سوار میشم و پولم رو حروم نمیکنم محصولتتو بخرم.محصولاتی که ارزشش به اندازه پرایده ولی به اندازه یه ماشین کره ای و ژاپنی پول میدیم

  2. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (455 دیدگاه) ,

    البته کره ای و ژاپنی خیلی گرونتر هستش مگه دست دوم بگیرین ولی کلا مدیران خودرو تقریبا به سبک سایر خودروسازها تبلیغ میکنه با ذکر این نکته که ایران خودرو وسایپا به خاطر کیفیت بالا و عالی اصلا نیاز به تبلیغ ندارن برای اثبات میتونین امار فروش و هجوم مشتری برای پیش خریدهای این برندها را ببینین

    پاسخ
  3. kamran cooper
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    ممنون بابت گزارش ولی بنظرم کمی اغراق آمیز بود.
    این خودرو با همه ی محاسنی که به چشم دوستان در متن اومده بود مثل سایر خودروهای چینی به اندازه ای که اتیکت میخوره نمی ارزه و به نظر حقیر بی ماشینی بهتره تا اینکه پولی که به سختی بدست میاد رو بخایم بریزیم پای ماشینی که نهایتا ۲۵ ملیون تومن ارزش داره

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      واقعا الان چه خودرویی ۲۵ تومنِ تو این سگمنت
      خداییش نظر مثبت نداریم، نظر غیر کارشناسی و رو هوا ندیم ….
      والااا

      پاسخ
  4. فرزاد لاکچری
    سوابق: (90 دیدگاه) ,

    پدال جان خوب داری واسه x22 تبلیغ میکنیا ماشالا هر هفته واسش یه مقاله پر و پیمون میذاری آدم شک میکنه این تعریفا واسه x22 یا نویگیتور

    پاسخ
    1. پژمان
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      به همین خاطره که خودروی خوبی مثل سیمبیل که تقریبا با این هم قیمته فروشش خیلی نیست .
      تبلیغات خیلی خیلی زیاد شده برای این اشغال

      پاسخ
  5. شاهين
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دلم واسه کسی که این ماشینو میخره میسوزه..حالا علتش بماند

    پاسخ
  6. Erfan
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    کپی متن
    (((افزایش سرعت به‌آرامی (و البته با افزایش صدای پیشرانه) صورت گرفت و تا زمانی که حواسم به عقربه سرعت‌سنج نبود اصلاً متوجه عدد 120 کیلومتر بر ساعت نشدم! دیگر نکته مثبت این بود که حین شتاب‌گیری آرامش اتاق اصلاً بهم نخورد و هیچ‌گونه تنش محسوسی به سرنشینان وارد نشد)))
    وآخر مقاله هم گفتین
    (((نکات منفی اصلی
    سروصدای زیاد پیشرانه
    نفوذ صدای پیشرانه به داخل اتاق)))

    خو اینا الان باهم تناقض دارن!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امین قوام‌
      امین قوام‌
      سوابق: (211 دیدگاه) ,

      اگر دقت بکنید در جمله اول که کپی کردید هم داخل پرانتز به افزایش صدای پیشرانه اشاره شده، پس “آرامش شتابگیری”، “بهم نخوردن تنش اتاق” و “وارد نشدن تنش به سرنشینان” ربطی به این قضیه نداره و منظور از اینها آرامش کلی خودرو و سرنشین حین شتابگیری هست، اعم از تکان نخوردن، عدم لرزش و… هست.
      ممنون از دقتی که به خرج دادین.

      پاسخ
  7. 9090
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    نکات مثبت اصلی
    کشش قابل‌قبول پیشرانه
    یعنی این را به مرغ پخته بگی قد قدش در میادموتور 1500 سی سی با 105 اسب بخار در ضمن چندسانت به 315 افزایش ارتفاع دادن با 66 میلیون قیمت / اچ سی کراس با 20 میلیون ارزونتر باز هم بدرد نمیخوره

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل TUNING
    TUNING
    سوابق: (650 دیدگاه) ,

    اصلا از ظاهرش خوشم نمیاد
    به نظرم عقبش یکم شبیه 315 هست
    از x33 بهتره که تو سربالایی کم میاره

    پاسخ
  9. ۴۱۵
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پدال قابل اعتماده….
    ممنونم کارشناس محترم…
    چندین ماشین از شرکت های مختلف با بررسی پدال خریدم…
    ممنونم

    پاسخ
  10. احسان
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    با خوندن این همه توانایی حرکتی یاد رنج روور افتادم…

    پاسخ
  11. محمد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    بنظر من ارزششو داره با این تعاریف
    ادم یبار بره تو نمایندگی این ماشین رو از نزدیک ببینه

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل ROHAM
    ROHAM
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    از عقب شبیه هیچ خودرو دیگه ای نیست؟! !!
    من سری اول که این رو دیدم فکر کردم 315 ست که به لطف خلاقیت جوونای ایرانی بلند قد شده

    پاسخ
  13. hamid3x
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    من فکر کردم خودرو ژاپنی رو تست کردین،اگه اسمشو تو نقد نمی اوردین اصلا متوجه نمی شدم،چینی ها یعنی اینقدر خوب شدن ؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  14. مجید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    این نظراتی که در بالا خوندم آدم و شک میندازه که نکنه نماینده خودرو سازهای داخلی اونها رو نوشته باشند چون اونجور که می گند هم خودرو های چینی اونقدر بد نیستند بنظرم از گاریهای با تکنولوژی 50 سال پیش خودرو سازهای داخلی که با قیمت 40 تا 50 میلیون به ملت میفروشند بهتر باشند من پژو 405، سمند، ال90، پرایدو….. داشتم و فکر میکردم ماشین سوارم چند ماهه با تسهیلات خیلی خوب و علیرغم نفی خیلی از اطرافیان که حتی تا حالا ماشین چینی سوار نشده بودند و فقط شنیده بودند یک دستگاه آریزو 5 اکسلنت خریدم و باور کنید تازه طعم ماشین سواری رو فهمیدم خداشاهده تمام اونچه که تو سایتها خونده بودم دروغ بود تعجب می کنم چه آدمهای بی کاری این مطالب رو نوشته بودند از هر نظر از این ماشین راضیم از سال 1368 ماشین سوار میشم این بهترین ماشینم بوده واقعا راضیم آپشنهای خیلی خوب و قابل استفاده و به روزی داره، وقتی سوارشی احساس ایمنی می کنی و دلت نمخواد به مقصد برسی فکر نکنید من کارمند مدیران خودرو هستم من یک مصرف کننده ام و از خریدم راضی هستم این ماشین 5 سال گارانتی داره و با این کیفیت بعید می دونم از گارانتیش استفاده کنم. می دونم قیمت این خودرو بالاست ولی نسبت به خودرو های داخلی می ارزه که بعد از 40 هزار تا کار کردن باید سر سیلندر تعمیر کنی و جلو بندی بیاری پایین.

    پاسخ
  15. ali.soltan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان من نزدیک ده سال 206 و پرشیا سوار شدم تصمیم گرفتم یه ماشینه کره ای دست دوبگیرم رفتم سراغ یه النترا و در نهایت با کلی وسواس النترا مدل 2013 به مبلغ 92 میلیون خریدم ولی فقط 2 ماه ازش لذت بردم و در اخر بعد از 8 ماه با چند خاطره بد در راه ماندن به مبلغ 82 میلیون فروختم اونم با نامردی چون بیشتر از 78 ازم نخواسته بودن .چون ماشین ایرادات زیادی داشت .حالا میخوام یه s5 auto بگیرم که ای کاش از اول میگرفتم . در ضمن چانگان cs35 هم ماشین خیلی خوبیه . رنج قیمت 63 تومن

    پاسخ
  16. حمیدرضا
    سوابق: (782 دیدگاه) ,

    تو نمایشگاه تهران سوارش شدم در حالت سکون واقعیت ازش خوشم نیومد خیلی ارتفاع صندلیش پایین بود و ابعاد خیلی بزرگی هم داشت البته نسخه دنده ایش بود که دنده خیلی بلندی هم داشت ولی خوب از زحمت تیم برای نگارش این متن تشکر میکنم قطعا اونها بهتر تشخیص میدن چون رانندگی کردن نه فقط سوارشن

    پاسخ
  17. رامین نوری
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام به همه دوستان
    راهنمایی بفرمایید ماشین ژاپنی یا کره ای تو رنج قیمتی این ماشین چیه؟
    موندم چیکار کنم.

    پاسخ
  18. سید۲
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دوستان مخالف ماشین چینی سلام و عرض ارادت : چقدر تجربه رانندگی دارید؟ در شهر و جاده . آیا تجربه خود را در هنگام رانند گی دخالت میدهید ؟ اگر خودروی شما صدای اضافی از خودش بروز داد میتوانید علت آنرا بسرعت متوجه شده و خود رفع عیب نمایید ؟ اهل لایی کشیدن هستید یا عادی رانندگی میکنید .؟ داخل صندوق عقب خودرویتان چند وسیله یدکی و آچار جا داده اید ؟ و سوالات بسیار دیگر . زبان خودرو را باید دانست و با زبان خودش آنرا هدایت کرد . تجربه راندن بدست آورید لایی در خیابان پر تردد نکشیدبه . زبان ماشین خود آگاهی داشته باشید آنوقت است که توقعات بالا را کنار میگذاری و ماشین چینی سوار میشوید و از راندن آن احساس لذت میکنید .

    پاسخ
  19. مهیار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من ماشینای چینی خیلی بهتر از این آشغال های ایران خودرو و سایپا هست.
    حد اقل یه ذره استاندارد تو تولیدش بکار رفته . یه سری مریضن نقد لامبورگینیم بزاری میان ازش ایراد در میارن. هرچقدر پول بدین همون قدر آش میخورین به نظر من تو این رنج قیمت ماشین خوبی هستش. شما پول خوب بدین ماشین خوب سوار شین. در کل این ماشین قابل قبوله. این که بگین بده واقعا بی انصافی هستش.

    پاسخ
  20. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نسبت به وضعیت بازار و آشغالهایی که ایران خودرو و سایپا داره به مردم میچپونه گزینه بدی نیس! من خودم ۵ سال ام وی ام سوارم هیچ مشکلی تا الان نداشتم، هر چی هست چین درجه یک نه آشغالای سفارش درجه سه ایران خودرو از چین! همین ماشینای چینی توی ارو پا و روسیه و دیگر کشور ها مشتری زیاد داره البته نه با این قیمت، که همین قیمت بالا هم لطف دولته و مملکت گل و بلبلمونه!

    پاسخ
  21. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    واقعا بررسی فوق العاده ای بود وطراحی فوق العاده ای دارد البته به نظر من کسانی که نظر می نویسند بر علیه x22 سود بیشتر می برند و پدال سودی نمی برد

    پاسخ
  22. علی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    با سلام و درود
    از نقد این خودرو لذت بردم . من قصد خرید خودروی اتوماتیک داشتم . سراغ محصولات مثلا وطنی رفتم چیز قابل ملاحظه ای ندبدم ال ۹۰ اتومات بود که اونم با توجه به قیمت و طراحی ش اصلا معقول نبود ولی با دیدن این کراس اوور تو نمایندگی مجذوبش شدم و خریدم انشالله تا اواسط تیر ماه هم تحویل میگرم و مطمن هستم از خریدم پشیمان نخواهم شد .

    البته البته متاسفانه تو مملکتمون هیچ چیز ارزش پولی که بابتش میدید رو نداره حتی بنز و بی ام و چون قطعا قیمتش تو ایران چند برابر قیمت اصلیش خواهد بود .
    باز هم ممنون از زحمتی که برای تست خودروها و اطلاع رسانی دارید .

    پاسخ
  23. علی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    جناب آقای قوام عزیز
    متاسفانه فرهنگ ما مردم رو به نابودی است و عادت کرده ایم به تهمت زدن و قضاوت نادرست در مورد دیگران .
    من به جای برخی از دوستان که اتهام زدن براشون راحت ترین کار هستش ، از شما معذرت میخوام .
    واقعا که تلاش شما بر این بوده که واقعیت خودروهای مورد تست رو نشون بدید .
    بازهم از شما و مجموعه پدال سپاسگزارم .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x