بررسی چری آریزو 5

خودروسازان چینی در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این اواخر خودروهای قابل قبولی را معرفی کرده‌اند. بعلاوه چینی‌ها به‌شدت به بازار خودروی ایران توجه داشته و خودروهای فراوانی را راهی کشورمان کرده‌اند. نفوذ چینی‌ها در صنعت خودروسازی ایران به‌قدری گسترده شده است که دو قطب اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا را نیز درگیر کرده‌اند. علاوه بر این حتی بخش کامیونت‌ها، کامیون‌ها، کشنده‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها نیز از نگاه تیزبین چینی‌ها در امان نمانده است. در این مطلب قصد تحلیل حضور خودروهای چینی در بازار ایران و خوب یا بد قلمداد آن‌را نداریم اما شاید واردات این حجم بالا از خودروهای چینی به کشور چندان مناسب نباشد چراکه به ماشین‌های چینی می‌توان به‌عنوان راه‌حل‌های موقتی برای بازار محدود و کم تنوع خودروهای زیر 100 میلیون تومان ایران نگریست که به لطف وضع تعرفهٔ واردات خودرو کاملاً تحت سلطهٔ خودروسازان داخلی قرار دارد.

Chery-Arrizo-5-2016-02

بپردازیم به موضوع اصلی مطلب یعنی بررسی یکی از تازه‌واردترین چینی‌های بازار ایران یعنی چری آریزو 5. شرکت مدیران‌خودرو را می‌توان اولین شرکتی دانست که به سراغ خودروهای چینی رفت و با عرضهٔ چری QQ یا همان ام‌وی‌ام 110 برای اولین بار پای چینی‌ها را به بازار خودروی ایران باز کرد. سپس این شرکت محصولات دیگر چری را نیز بانام‌های ام‌وی‌ام 530، 315، X33 و 550 به بازار عرضه نمود؛ اما چندی است مدیران‌خودرو تصمیم گرفته محصولات گران‌قیمت‌تر و به‌اصطلاح لوکس چری را در ایران با همان نام و برند چری عرضه کند. اولین خودرویی که از سوی این شرکت با برند چری عرضه شد، کراس‌اوور تیگو 5 بود. حال مدیران‌خودرو از سدان کامپکت آریزو 5 نیز در نمایشگاه شیراز رونمایی کرد که دومین خودرویی است که با برند چری در بازار ایران عرضه می‌گردد. در ادامه به بررسی اجمالی این نورسیدهٔ چینی می‌پردازیم.

Chery-Arrizo-5-2016-01

معرفی

آریزو 5 یکی از سدان‌های جدید چری بشمار می‌رود که بین مدل‌های آریزو 3 و آریزو 7 قرارگرفته و در نمایشگاه گوانگژو 2015 رونمایی شد. تولید این سدان کامپکت در سال 2016 آغازشده و شیلی اولین کشوری بود که آریزو 5 به‌عنوان بازار صادراتی در آن عرضه گردید. غیر از ایران و شیلی، کشورهای روسیه، مصر و برزیل نیز از دیگر بازارهای صادراتی این خودرو هستند.

Chery-Arrizo-5-2016

طراحی خارجی

چینی‌ها همواره به کپی کاری و تقلید در طراحی خودروهایشان مشهورند که آریزو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. بااین‌حال در قسمت جلو شاهد تقلید چندانی نیستیم و آریزو 5 چهره‌ای تقریباً خاص خودش را دارد؛ اما با نگاه به قسمت عقب خودرو با طراحی آشنایی روبرو می‌شویم چراکه طراحی این قسمت و بخصوص چراغ‌ها با نگاهی کامل به محصولات هیوندای به‌ویژه مدل الانترا انجام‌گرفته است. البته طراحی چراغ‌های عقب آریزو 5 تا حد زیادی به نسخهٔ هاچبک الانترا شباهت دارد. در کل طراحی آریزو 5 بااینکه در قسمت عقب کپی فاحشی از هیوندای الانترا هاچبک است اما مدرن و زیبا بوده و شیوهٔ طراحی جدید چری را نشان می‌دهد. آریزو 5 با طول، عرض و ارتفاع 4.53، 1.81 و 1.48 متر ازلحاظ ابعاد در حد و اندازهٔ هیوندای الانترا است.

Chery-Arrizo-5-2016-3

شباهت چراغ‌های عقب چری آریزو 5 به هیوندای الانترا هاچبک
شباهت چراغ‌های عقب چری آریزو 5 به هیوندای الانترا هاچبک

طراحی داخلی

در قسمت داخلی آریزو 5 بازهم با طراحی الهام گرفته از محصولات هیوندای مواجه می‌شویم. بااین‌حال در این قسمت هم با طراحی زیبا و اسپرتی طرف هستیم که هرچند ازلحاظ کیفیت هنوز به‌پای کره‌ای‌ها نمی‌رسد اما داشبورد و ادوات داخلی کیفیت بالاتری نسبت به ساخته‌های گذشتهٔ چری دارند. علاوه بر این، جزئیاتی چون دوخت قرمزرنگ برجستۀ روکش فرمان، صندلی‌ها و کنسول وسط موجب شده داخل خودرو اسپرت و پویا به نظر برسد.

chery_arrizo_5_4

قوای محرکه

چری برای این خودرو دو پیشرانه ارائه کرده است. یک نمونهٔ 1.2 لیتری توربو با 130 اسب بخار قدرت و 212 نیوتن متر گشتاور و یک واحد 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور که نمونهٔ دوم برای عرضه در ایران انتخاب‌شده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد 116 اسب بخار قدرت برای جثهٔ 1355 کیلوگرمی آریزو 5 کم باشد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو دو گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و CVT ارائه‌شده که هر دو نوع در ایران قابل خریداری هستند. شتاب صفرتا صد آریزو 5 با موتور 1.5 لیتری 11 ثانیه اعلام‌شده است که باید با شک و تردید به آن نگریست زیرا پژو 206 تیپ 5 با قدرتی تقریباً مشابه و 300 کیلوگرم وزن کمتر، شتاب 11.6 ثانیه دارد.

Chery-Arrizo-5-2016-03

تیپ‌ها و تجهیزات

مدیران‌خودرو آریزو 5 را در سه تیپ ساده، Luxury و Excellent عرضه کرده است که تیپ ساده با گیربکس دستی و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک CVT ارائه می‌شوند. تیپ پایهٔ آریزو 5 دارای تجهیزاتی چون ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، شیشه‌های برقی چهاردر، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، رادار و سنسور عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان است درحالی‌که در بالاترین تیپ، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کولر برقی، سانروف و صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی به خودرو اضافه می‌گردند. بااین‌حال کمبود برخی تجهیزات چون تهویه برای سرنشینان عقب، GPS، تهویه دیجیتال و… کاملاً احساس می‌شود.

Chery-Arrizo-5-2016-2

قیمت و رقبا

قیمت تیپ پایه، لاکچری و اکسلنت آریزو 5 به ترتیب 59,700,000، 66,700,000 و 71,700,000 تومان از سوی مدیران‌خودرو اعلام‌شده که آن‌را در بازهٔ قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان قرار می‌دهد. در این رنج قیمتی از خودروهای داخلی خبری نیست اما هم‌وطنان آریزو 5 حضور قدرتمندی در آن دارند. سایپا آریو یا همان زوتی Z300، چانگان ایدو و جک J5 اتوماتیک را می‌توان از رقبای آریزو 5 در بازار این روزهای خودروی ایران برشمرد. البته باکمی اغماض می‌توان کیا سراتو 1600 مونتاژ سایپا را نیز تا حدودی به‌عنوان یکی از رقیبان آریزو 5 به‌حساب آورد.

Chery-Arrizo-5-2016-04

جمع‌بندی

چری آریزو 5 خودرویی با طراحی مدرن، کیفیتی نسبتاً مناسب و موتوری نه‌چندان قدرتمند است که با امکانات و تجهیزات نسبتاً مناسب خود می‌تواند نظرهای زیادی را به‌سوی خود جلب کند. البته ضعف قدرت برای خودرویی در این کلاس ممکن است مشکل‌ساز باشد. با مرور مشخصات این خودرو متوجه می‌شویم که چینی‌ها روزبه‌روز در حال کم کردن فاصلهٔ خود با بزرگان صنعت خودروسازی هستند و این زنگ خطر بزرگی برای خودروسازان داخلی محسوب می‌شود چراکه اگر به فکر افزایش کیفیت محصولات فعلی و عرضهٔ محصولات جدید نباشند شاید به‌زودی سهم بالای خود از فروش خودروی ایران را به چینی‌ها واگذار کنند.

CheryArrizo5

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

288 دیدگاه

  1. رامین هورسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت همه مردمان عزیز کشورم ایران
    دوستان بنده قبل از خرید آریزو ۵ مثل خیلی ها نظرات رو خوندم و نهایتا آریزو ۵ سفید اکسلنت رو خریداری کردم
    بعد از بیست هزار کیلومتر تجربیاتم از این ماشین رو در اختیارتون قرار میدم تا راحت تر تصمیم بگیرید
    ماشین قبلی بنده هم سراتو وارداتی بوده
    ***********
    اول ۱۰ مورد از محاسن این ماشین :
    ۱. نسبت به پولی که هزینه میکنید انتخاب های زیاد بهتر از این برای خرید خودرو صفر با تسهیلات وجود ندارد
    ۲. از نظر طراحی بدنه و زیبایی ماشین معقول است.
    ۳. آپشن های موجود در تیپ اکسلنت اکثر موارد ضروری و مورد نیاز رو پوشش میده. کولر بسیار عالی است.
    چون همشو میدونید نام نمیبرم.
    ۴. فضای داخلی و صندوق جای کافی و مناسب برای خانواده دارد.
    ۵. نشیمن صندلی ها بسیار راحت است.
    ۶. مصرف سوخت متعادل و قابل قبول. خصوصا در جاده.
    ۷. سیستم صوتی نرمال مقبول.
    ۸. ایمنی خودرو از نظر پوشش ایربگ های پرده ای و درب های تقویت شده و سیستم کنترل پایداری و آژیر باز شدن درب در صورت قصد سرقت.
    ۹. فرمان نرم خودرو. عدم وجود کم فرمانی یا بیش فرمانی
    ۱۰. تعادل خوب ماشین سر پیچ ها.
    *********
    معایبی که نام میبرم واقعا بدون غرض در طول ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی جهت اطلاع دوستان عنوان میکنم
    ده مورد از معایب آریزو ۵ :
    ۱. بازار فروش بسیار پر افت این خودرو. هر چند شرکت مدیران خودرو در حال انجام امکان فروش یا تعویض این خودرو از طریق سایت است. ولی همچنان بطور مثال خودرویی مثل ماشین بنده بعد ۲۰ هزار کیلومتر بدون هیچ خط و خشی
    با حدود ۸ تا ۱۰ میلیون ضرر شاید بفروش بره.
    ۲. سیستم تعلیق و کمک فنر ها بسیار ضعیف هستند و کوبش این ماشین حتی در ریزترین ترک های جاده بسیار ملموس است. بنده تا به حال ۲ مرتبه کمک عوض کردم ولی بعد از ۲ هفته همان مشکلات بوجود خواهد آمد.
    ۳. شتاب اولیه بسیار مایوس کننده است. در بسیاری از سفرها حتی باعث خجالت راننده در حضور پراید و ۲۰۶ میگردد. البته این موضوع به گیربکس سی وی تی و ماهیت آن مربوط میشود. ولی در هنگام حرکت و شتاب ثانویه بسیار معقول و نرمال می باشد. که احتمالا در نسخه توربو این مشکل نباید وجود داشته باشد.
    ۴. عدم وجود دریچه تهویه سرنشینان عقب و همچنین چراغ مطالعه عقب که ضروری است برای چنین خودرویی با این ابعاد. آپشن هایی مثل گرمکن صندلی و آینه تاشو برقی و صندلی برقی نسبت به بهای پرداختی عدم وجودشان منطقی است.
    ۵. جعبه فرمان خودرو ضعیف است. از کیلومتر ۱۵ هزار با چرخاندن فرمان به هر دو طرف صدای تق تق جعبه فرمان به گوش میرسد. که حاکی از بی کیفیت بودن آن دارد.
    ۶. سنسور ایربگ مدام روشن است. هر بار با مراجعه به نمایندگی خاموش میشود و بعد از ۲ روز مجددا روشن می ماند.
    ۷. عدم وجود پروژکتور جلو و نور نسبتا کم در شب. و همچنین سنسور نور و باران.
    ۸. سرو صدای داخل کابین بعد از ۱۲ هزار کیلومتر اینجانب بسیار محتاط و با رعایت کافی رانندگی کردم ولی تمام شیشه ها مثل سمند تاکسی در عبور از جوبها صدا می دهد و لذت رانندگی بسیار کاهش میابد. بعلت ضعف کمکها جلوی ماشین هم در دست اندارها صدای تلق تلق دارد.
    ۹. جنس داشبورد و تودریها معمولی است و در هنگام بازو بسته شدن درها با گرفتن دستگیره داخلی متوجه آن خواهید شد.
    ۱۰. لاستیکای این ماشین با توجه به رینگ ۱۷ اینچی از نوع جی تی چین بوده که چون عمر زیادی دارد طبیعتا لاستیک خشک و سفتی است با توجه به مشکل کمک ها پیشنهاد میشود قبل از ایجاد سر و صدای کابین به محض خرید با لاستیک ۲۱۵/۵۵R۱۷ هانکوک تعویض بفرمایید.
    *********
    دوستان خوبم این تجربه بنده از این ماشین بعد ۲۰ هزار کیلومتر رانندگی بود امیدوارم جهت خرید به درد همه بخوره. و نهایتا خرید ماشین کاملا سلیقه است تعریف یا انتقاد از برند خاصی به تجربه هر نفر متفاوت است. امیدوارم در این اوضاع اول مردم در نظر گرفته بشن. تخریب یک خودرو به قصد بازارآفرینی خودروهای دیگر کاری دور از شخصیت است.
    آریزو ۵ هم مثل بسیاری از ماشینهای دیگر ایراداتی دارد که بسته به نظر مصرف کننده میتواند بهترین یا بدترین انتخاب باشد.
    پیشاپیش هر چه میخرید مبارک باشد و لذت ببرید.

    پاسخ
  2. مقدم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جناب هورسان گرامی : با سلام من تا به حال تو هیچ صفحه ای مطلبی نذاشتم اونهم به جهت درگیری لفظی که متاسفانه به جهت جانبداری از برندهایی خاص پیدا میشه اما مطلب شما بسیار مودبانه و درعین حال نشان از یک تجربه کامل از داشتن این خودروست لذا ضمن تشکر از نکات مفید شما عرض میکنم تا به حال بیشتر ماشینهای بنده از برند رنو و پژو و گاهی هم ماشینهای کره ای بوده اما حالا به دلیل عدم امکان هزینه کردن برای یک خودروی 100 میلیونی به دلیل شرایط خوب مدیران خودرو مایل به خرید این خودرو هستم و قابل توجه عده ای که میگن با 80 تومن میشه یه مگان ، مزدا نیو ویا غیره خرید فرمایش همه عزیزان درست ولی کی مزدای 90 یا آزرا ، ماکسیما ، سوناتا ، اسپورتیج و توسان و غیره 2006 یا 2007 خودشو با 23 میلیون پیش و 1500 در ماه میفروشه ؟ گاهی مواقع ناچاریم چون مسلما 64 تومن برای ساندرو علیرغم موتور خوبش و یا ال 90 که خودم داشتم با 54 تومن یه کمی غیر معقوله به هر حال راحتی و آپشن های خودرو هم شرطه و الا الان یه 206 فرانسه 84 دارم که هنوز شکر خدا هیچ رنگی نداره و تمام لوازمش رو تا الان فرانسوی پیدا کردم و تا 20 تومن هم مشتری داره ولی حقیقتش دیگه کلاچ گیری تو ترافیکها ی سنگین تهران دیگه کلافم کرده سرتون رو درد نیارم ضمن احترام به تمامی نظرات دوستان لطفا اگه کسی راهنمایی از این دست داره بزاره ممنون میشم.

    پاسخ
  3. امیر علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام . من این ماشینو حدودا 120 هزار کیلومتر روندم عالیه نه صدایی هست نه ایرادی داده قبل از این آزرا 2009 داشتم کیفیت متریال داخلش برابره راحتیش برابره هیوندای و کیا و … فقط اسم در اوردن من که از این ماشین راضی ام کولرش عالیه راحتی و ایمنیش حرف نداره مخصوصا ترمز هاش خیلی عالیه اولا فکر میکردم موتورش نسبتا ضعیفه اما با مسافرتی که با چند تا ماشین داشتیم اریزو 5 و پرشیا و ساندرو و 206 این سه تا ماشین تو سربالایی هایی که من با 120 میرفتم نمیتونستن با 40 بالا بیان خلاصه اگه قصد به خریدنش دارین بخرین بدون هیچ شکی بخرین واقعا ماشین عالییه مخصوصا رنگ سیاهش

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      امیرعلی جان، مطمئنی ماشینت آریزو 5 هست. نکنه رنو تلیسمان یا لکسوس گرفتی که با آرزا برابری میکنه؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  4. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من سه ماهه آریزو5 دنده ای خریدم .نسبت به پول که دادم خوبه.نرم وراحته شتاب اولیه کمه ولی قدرتش خوبه وسرعت که بگیره عالیه.کولرشم عالیه.درکل مزایاش خیلی بیشتر از معایبشه .ماشین فقط دنده ای

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x