بررسی چری آریزو 5

خودروسازان چینی در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این اواخر خودروهای قابل قبولی را معرفی کرده‌اند. بعلاوه چینی‌ها به‌شدت به بازار خودروی ایران توجه داشته و خودروهای فراوانی را راهی کشورمان کرده‌اند. نفوذ چینی‌ها در صنعت خودروسازی ایران به‌قدری گسترده شده است که دو قطب اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا را نیز درگیر کرده‌اند. علاوه بر این حتی بخش کامیونت‌ها، کامیون‌ها، کشنده‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها نیز از نگاه تیزبین چینی‌ها در امان نمانده است. در این مطلب قصد تحلیل حضور خودروهای چینی در بازار ایران و خوب یا بد قلمداد آن‌را نداریم اما شاید واردات این حجم بالا از خودروهای چینی به کشور چندان مناسب نباشد چراکه به ماشین‌های چینی می‌توان به‌عنوان راه‌حل‌های موقتی برای بازار محدود و کم تنوع خودروهای زیر 100 میلیون تومان ایران نگریست که به لطف وضع تعرفهٔ واردات خودرو کاملاً تحت سلطهٔ خودروسازان داخلی قرار دارد.

Chery-Arrizo-5-2016-02

بپردازیم به موضوع اصلی مطلب یعنی بررسی یکی از تازه‌واردترین چینی‌های بازار ایران یعنی چری آریزو 5. شرکت مدیران‌خودرو را می‌توان اولین شرکتی دانست که به سراغ خودروهای چینی رفت و با عرضهٔ چری QQ یا همان ام‌وی‌ام 110 برای اولین بار پای چینی‌ها را به بازار خودروی ایران باز کرد. سپس این شرکت محصولات دیگر چری را نیز بانام‌های ام‌وی‌ام 530، 315، X33 و 550 به بازار عرضه نمود؛ اما چندی است مدیران‌خودرو تصمیم گرفته محصولات گران‌قیمت‌تر و به‌اصطلاح لوکس چری را در ایران با همان نام و برند چری عرضه کند. اولین خودرویی که از سوی این شرکت با برند چری عرضه شد، کراس‌اوور تیگو 5 بود. حال مدیران‌خودرو از سدان کامپکت آریزو 5 نیز در نمایشگاه شیراز رونمایی کرد که دومین خودرویی است که با برند چری در بازار ایران عرضه می‌گردد. در ادامه به بررسی اجمالی این نورسیدهٔ چینی می‌پردازیم.

Chery-Arrizo-5-2016-01

معرفی

آریزو 5 یکی از سدان‌های جدید چری بشمار می‌رود که بین مدل‌های آریزو 3 و آریزو 7 قرارگرفته و در نمایشگاه گوانگژو 2015 رونمایی شد. تولید این سدان کامپکت در سال 2016 آغازشده و شیلی اولین کشوری بود که آریزو 5 به‌عنوان بازار صادراتی در آن عرضه گردید. غیر از ایران و شیلی، کشورهای روسیه، مصر و برزیل نیز از دیگر بازارهای صادراتی این خودرو هستند.

Chery-Arrizo-5-2016

طراحی خارجی

چینی‌ها همواره به کپی کاری و تقلید در طراحی خودروهایشان مشهورند که آریزو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. بااین‌حال در قسمت جلو شاهد تقلید چندانی نیستیم و آریزو 5 چهره‌ای تقریباً خاص خودش را دارد؛ اما با نگاه به قسمت عقب خودرو با طراحی آشنایی روبرو می‌شویم چراکه طراحی این قسمت و بخصوص چراغ‌ها با نگاهی کامل به محصولات هیوندای به‌ویژه مدل الانترا انجام‌گرفته است. البته طراحی چراغ‌های عقب آریزو 5 تا حد زیادی به نسخهٔ هاچبک الانترا شباهت دارد. در کل طراحی آریزو 5 بااینکه در قسمت عقب کپی فاحشی از هیوندای الانترا هاچبک است اما مدرن و زیبا بوده و شیوهٔ طراحی جدید چری را نشان می‌دهد. آریزو 5 با طول، عرض و ارتفاع 4.53، 1.81 و 1.48 متر ازلحاظ ابعاد در حد و اندازهٔ هیوندای الانترا است.

Chery-Arrizo-5-2016-3

شباهت چراغ‌های عقب چری آریزو 5 به هیوندای الانترا هاچبک
شباهت چراغ‌های عقب چری آریزو 5 به هیوندای الانترا هاچبک

طراحی داخلی

در قسمت داخلی آریزو 5 بازهم با طراحی الهام گرفته از محصولات هیوندای مواجه می‌شویم. بااین‌حال در این قسمت هم با طراحی زیبا و اسپرتی طرف هستیم که هرچند ازلحاظ کیفیت هنوز به‌پای کره‌ای‌ها نمی‌رسد اما داشبورد و ادوات داخلی کیفیت بالاتری نسبت به ساخته‌های گذشتهٔ چری دارند. علاوه بر این، جزئیاتی چون دوخت قرمزرنگ برجستۀ روکش فرمان، صندلی‌ها و کنسول وسط موجب شده داخل خودرو اسپرت و پویا به نظر برسد.

chery_arrizo_5_4

قوای محرکه

چری برای این خودرو دو پیشرانه ارائه کرده است. یک نمونهٔ 1.2 لیتری توربو با 130 اسب بخار قدرت و 212 نیوتن متر گشتاور و یک واحد 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور که نمونهٔ دوم برای عرضه در ایران انتخاب‌شده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد 116 اسب بخار قدرت برای جثهٔ 1355 کیلوگرمی آریزو 5 کم باشد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو دو گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و CVT ارائه‌شده که هر دو نوع در ایران قابل خریداری هستند. شتاب صفرتا صد آریزو 5 با موتور 1.5 لیتری 11 ثانیه اعلام‌شده است که باید با شک و تردید به آن نگریست زیرا پژو 206 تیپ 5 با قدرتی تقریباً مشابه و 300 کیلوگرم وزن کمتر، شتاب 11.6 ثانیه دارد.

Chery-Arrizo-5-2016-03

تیپ‌ها و تجهیزات

مدیران‌خودرو آریزو 5 را در سه تیپ ساده، Luxury و Excellent عرضه کرده است که تیپ ساده با گیربکس دستی و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک CVT ارائه می‌شوند. تیپ پایهٔ آریزو 5 دارای تجهیزاتی چون ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، شیشه‌های برقی چهاردر، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، رادار و سنسور عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان است درحالی‌که در بالاترین تیپ، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کولر برقی، سانروف و صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی به خودرو اضافه می‌گردند. بااین‌حال کمبود برخی تجهیزات چون تهویه برای سرنشینان عقب، GPS، تهویه دیجیتال و… کاملاً احساس می‌شود.

Chery-Arrizo-5-2016-2

قیمت و رقبا

قیمت تیپ پایه، لاکچری و اکسلنت آریزو 5 به ترتیب 59,700,000، 66,700,000 و 71,700,000 تومان از سوی مدیران‌خودرو اعلام‌شده که آن‌را در بازهٔ قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان قرار می‌دهد. در این رنج قیمتی از خودروهای داخلی خبری نیست اما هم‌وطنان آریزو 5 حضور قدرتمندی در آن دارند. سایپا آریو یا همان زوتی Z300، چانگان ایدو و جک J5 اتوماتیک را می‌توان از رقبای آریزو 5 در بازار این روزهای خودروی ایران برشمرد. البته باکمی اغماض می‌توان کیا سراتو 1600 مونتاژ سایپا را نیز تا حدودی به‌عنوان یکی از رقیبان آریزو 5 به‌حساب آورد.

Chery-Arrizo-5-2016-04

جمع‌بندی

چری آریزو 5 خودرویی با طراحی مدرن، کیفیتی نسبتاً مناسب و موتوری نه‌چندان قدرتمند است که با امکانات و تجهیزات نسبتاً مناسب خود می‌تواند نظرهای زیادی را به‌سوی خود جلب کند. البته ضعف قدرت برای خودرویی در این کلاس ممکن است مشکل‌ساز باشد. با مرور مشخصات این خودرو متوجه می‌شویم که چینی‌ها روزبه‌روز در حال کم کردن فاصلهٔ خود با بزرگان صنعت خودروسازی هستند و این زنگ خطر بزرگی برای خودروسازان داخلی محسوب می‌شود چراکه اگر به فکر افزایش کیفیت محصولات فعلی و عرضهٔ محصولات جدید نباشند شاید به‌زودی سهم بالای خود از فروش خودروی ایران را به چینی‌ها واگذار کنند.

CheryArrizo5

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

245 دیدگاه

  1. سارا
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    یه سوال دارم رنگ بندی ماشین خوب بود از رنگ ابی خیلی خوشم اومد میخواستم ببینم رنگ مشکیشم مثل ابیش خوبه ظاهر و داخل ماشین خیلی خوب و مورد قبول بود خیلی ازش خوشم اومده تو این قیمت بهترین گزینس مخصوصا گارانتیش شما باشید ابیش و بر میدارید یا مشکیشو

    پاسخ
    1. پویا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      آبی و قرمزش خیلی قشنگه یه تناقض قشنگی با رنگ مشکی چراغ ها و جلو پنجره داره

      پاسخ
  2. پژمان
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    راستی یه سوال از خدمت دوستانی که این ماشینو دارن دارم این خودرو تهویه داخل اطاق مثل فیلتر هوا داره و دیگه اینکه تو اپشناش نوشته دوربین عقب با فرمون زاویش عوض میشه درسته یا نه با تشکر

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نظر و تحلیل ها کاملا مغرضانه است ًمن بیست هزارو هشتصد تا با این ماشین رفتم با یک باک رفتم رشت برگشتم تهران هیچ کس باورش نمیشه در. بعضی جاها باسرعت نود. صدی ۳/۸ لیتر. مصرف رو. نشان میداد کولر. عالی همه چی خوب در. حد. قیمت و شرایطی که پرداخت میکنید عیب شتاب اولیه کم کمکها ضعیف که قول فراخوان برای کمکها داده شده اون آقایی هم که میگه من لوازم گیرم نمیاد.
    ماشین پنج سال و. صدو پنجاه هزار کیلومتر. گارانتی داره اگر نتونن قطعات رو. تامین کنند. بابت هر. روز. خسارت پرداخت میکنند.
    امکانات ماشین بسیار. خوب است کروز رو. هم بلد. نیستید باهاش کار. کنید.

    پاسخ
  4. پژمان
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    یه مشکیشو ثبت نام کردم دیروز تحویل گرفتم به نظر ماشین خوبیه امیدوارم تا اخر خوب باشه نسبت به ماشینای قبلیم خیلی بهتره کولر ماشین هم پرتاب بادش خوبه هم سریع خنک میکنه بهترین خوبیش هندلیگ فوق العادس مخصوصن تو پیچای تند عملکرد فوق العاده ای داره اتاق ماشین خیلی جا دارو راحته صندوق عقبش خیلی بزرگ و جادار و کاربردی

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    یک ماهی هست به فکر خرید ماشین هستن .
    ده سال هست پروتون ویرا دارم و خیلی راضی. اما با این همه اختلاف نظر اصلا نمی شود ارزیابی کرد . یک نکته به چند نمایندگی ایران خودرو رفتم جهت خرید طرف سرش را بالا نمی اورد درست جواب بده اما چندتا نمایندی مدیران خودرو رفتم آدم حال می کنه از احترام و جواب دادن. ادم اگه خرم هم می خره بهتر هست از یه ادم باشعور بخره نه ی مشت آدم … خلاصه که اگه تولید داخلی مفت هم باشه به رفتار مسخره ی مدیران و دیگر همکارانشان نمی ارزد.
    امروز نمایندگی کاشان بودم برای خرید اریزو کلی اطلاعات و لطف کزدند وقت گذاشتند حالا یا بخرم و یا نخرم.
    طبق نظر دوستمون ماشین برای اسایش هست با توان خرید هرکس بع1ی دوستان فکر می کنند اینجا تخت گاز هست.

    پاسخ
  6. مجید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان عزیز دیدگاه بدی در مورد محصولات چینی هست ولی خودرو های چینی جهش کیفی خوبی نسبت به سالهای گذشته داشته من تا چند ماه پیش mvm x33 متعلق به برادرم در اختیارم بود ماشین بسیار عالی و بدون درد سری بود باور نکردنی، کم مصرف و بی سر و صدا نسبت به قیمتش عالی بود الان چند وقته قسمت شده یک دستگاه آریزو 5 بصورت تسهیلاتی خریدم به خدا بسیار راضی هستم و از ایراداتی که در برخی از سایت ها در مورد این خودرو می بینم تعجب می کنم البته شتاب اولیه نسبتا کم است که آن هم نسبت به ماشین های ایرانی نمره قبولی می گیرد من قبلا خودرو های سمند پرشیا پاترول پراید پیکان و ال نود نیز داشته ام ولی این ماشین با هیچ کدام از آنها قابل قیاس نمی باشد به نظرم انتخاب خوبی می باشد.

    پاسخ
  7. پژمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من سه روز با اریزو رفتم مسافرت با کمال تعجب نظر اقا رضا واقعی بود کامپیوتر سفری مصرف 4.7 نشون داد که اگه دگمه اکونومیک میزدم مطمینن به مصرف 3.8 میرسید من هم فیلم و هم عکسم تهیه کردم که هر کدوم از دوستان مایل باشن خدمتشون ارایه میکنم ماشین خیلی نرم و عالی بود و مشکلی باهاش نداشتم ترمز ای ماشین وهندلینگش فوق العاده عملکرد عالی داشتن تو 1000 کیلومتری که باهاش رانندگی کردم ماشین نرم و بی صدا بود و احساس خوبی از رانندگی باهاش داشتم با تشکر از دوستان

    پاسخ
  8. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان.من نظر های شمارو درمورد اریزو برسی کردم.بعضی از دوستان میگن بعد ازچند هزارماشین به سر صدا درمیاد وو صدای موتور ازhونی که اول هس بدترمیشه.اگر کسی از رفقا این ماشین رو داره راهنمایی کنه که اگه این مشکلات پیش رو هس ما منصرف بشم از خرید..ممنون

    پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      من اگه نخریده بودم سراتو میخریدم.خیلی نرم تر.بی صدا تر .قوی تر و با کیفیت تره.آریزو واقعا سرطانه.

      پاسخ
  9. پیام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    علی اقا من این ماشین و سری اول خریدم الان 28000 کارکرد داره فوق العاده بی صدا و عالی کار میکونه از نظر کیفی فرقی با اولش نداره مصرفشم تو شهر 8 و جاده 4 که خیلی عالیه البته تمام سرویسا رو باید ببری نمایندگی

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      ممنون. داداش پس من روحرف شما حساب میکنم میگرم.

      پاسخ
  10. پژمان
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    علی اقا من یه مشکش و یک ماه خریدم قبل از خریدم تحقیقات وسیعی کردم یه تست درایو تو پیست ازادی که نمایندگی گذاشته بود انجام دادم یکی از دوستان منم یه 12000 کارکردش و داشت یه دوریم با اون زدم و کولر و کشش و امکاناتشو تست گرفتم الان ماشین خودمم 2000 تا کارکرده و یه مسافرتم رفتم و از خرید این خودرو بی نهایت راضیم

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اقا پژمان حرف شما درسته. من نظر هایی قدیمی رو دیدم دوستان گفته بودن موتورً و کمکهاجلو به صدا در میاد و باید همون روز اول کمکشو عوض کنی. از طرفی ای منطقه ما زیاد چاله گودال داره یکم نگران شدم بلاهایی بقیه که بقیه دوستان گفتن دامن منو هم بگیر

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x