دوج

سیر تکاملی داج چارجر را تماشا کنید!

سری ویدئوهای جذاب Cars Evolution اقدام به بررسی سیر تکاملی خودروهای نمادین این صنعت می‌کند. این بار به یک خودروی دیگر یعنی داج چارجر رسیده‌ایم. سیر تکاملی چارجر طیف وسیعی را دربرمی گیرد که شامل خودروهای دو درب دیفرانسیل عقب، لوکس و سطح بالا و هاچبک دیفرانسیل جلو بوده و حالا هم می‌خواهیم مختصری با سدان چهار درب دیفرانسیل عقب (گاهی چهار چرخ محرک) آشنا شویم.


برخلاف ویدئوهای منتشر شده درباره‌ی موستانگ یا کوروت، چارجر خیلی زیاد از این شاخه به آن شاخه پریده است. دلیل این کار فواصل زیاد موجود در تاریخچه‌ی این خودرو و همچنین نسخه‌های گوناگون تولیدی چارجر بوده است.


اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۶۶ و به عنوان فست بکی روان و نرم معرفی شد اما نسخه‌ای که همه‌ی ما آن را شناخته و دوست داریم هاردتاپ دو درب کلاسیکی است که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و تا سال ۱۹۷۰ در بازار حضور داشت. این خودرو به یک نماد تبدیل شد و در فیلم‌های کلاسیکی همچون بولیت، دیرتی ماری، کریزی لاری و سریع و خشن حضور یافت.


این خودروها در ناسکار نیز حضور دارند که البته عجیب به نظر می‌رسد. اگرچه چارجرهای آن زمان ظاهر نه چندان آئرودینامیکی داشتند اما در مسابقات خوش می‌درخشیدند.


در زمانی که دوران خودروهای عضلانی با بحران سوخت به سرآمد چارجر نیز فرم بدنه‌ی خود را تغییر داد و در سال ۱۹۷۱ برای آخرین بار با پیشرانه‌ی ۴۲۶ همی عرضه شد. چارجر تا سال ۱۹۷۴ با پیشرانه‌های کوچک‌تر و کم‌توان‌تر به حیات خود ادامه داد.


در خلال سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸، جارجر به یک خودروی لوکس بزرگ تبدیل شد. در زمان بحران سوخت، خودروهای پرفورمنس طرفدار چندانی نداشتند. اگرچه چارجر بزرگ‌تر و لوکس‌تر شده بود اما قدرتش به آن اندازه نبود.


پس از اندکی استراحت، چارجر در دهه‌ی ۸۰ به عنوان یک خودروی پرفورمنس جدید پدیدار شد. البته دیدن نام چارجر روی یک هاچبک دیفرانسیل جلو ناامیدی افراد زیادی را در پی داشت. زمانی که کارول شلبی جادوی خود را به کار گرفت محصول جدیدش را GLH نام‌گذاری کرد.


نسل فعلی چارجر به عنوان یک سدان چهار درب در سال ۲۰۰۶ و با استفاده از پلتفرم LX کرایسلر ساخته شده است. چارجر فعلی در سال ۲۰۱۱ به‌روز شد و تاکنون هم در بازار حضور دارد. حتی معماری از مد افتاده‌ی این خودرو نیز باعث نشده که چارجر محبوبیتش را از دست بدهد و البته با قوای محرکه‌ی ۷۰۷ اسب بخاری هلکت نیز عنوان یکی از سریع‌ترین سدان های دنیا را در اختیار دارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Majidsh

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    از ۲۰۰۶ به بعد فقط نازک تر شده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      نمونه های قدیمیش شاید گیراتر و ماندگارتر بود
      اون خط های روی پروفایل جانبی توی نمونه های جدیدش رو نمیپسندم
      اما چارجر برام کاملا قابل احترامه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Jdm

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (121 ديدگاه)

    انقد ایرودینامیک داشته که با 500 اسب بخار(میدونم 425 اسبه بخاره ولی واقعیش رو گفتم) به 322کیلومتر سرعت برسه.بلایی سره ناسکار اورد که ناسکار موتوره 426همی رو ممنوع کرد.چارجر دایتونا.سوپر برد و رانندگانی مثه ریچارد پتی و بادی بیکر اسطوره های ناسکار بودن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    عشق منه
    مخصوصا مدل های اواخر دهه ۶۰ و‌ اوایل ۷۰ (۶۸_۶۹_۷۰) با اون انجین اعجاب انگیزش!
    اسطوره دوج و محبوب امریکایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی آرین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (39 ديدگاه)

    یه چارجر R/T موتور hemi سفارش آمریکای فول آپشن داشتم ، واقعا معرکه بود
    حتی نمیتونید تصورشم بکنید ک رانندگی با این ماشین چه حالی میداد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    نسل های اولش خیلی جذابه!
    نسل اخرش هم موتور خوفناکی داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رامین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چارجر دایتونا تو ناسکار آقایی می کرد. هرکاری کردن نتونستن شکستش بدن آخر از مسابقات حذفش کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرسامان

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من یدونه ۲۰۱۰ دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا