دوئل شورولت SS و دوج چارجر

امروز نیز همچون روزهای گذشته با یکی دیگر از قسمت‌های دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همراه شما هستیم که به گروه سدان‌های بزرگ اختصاص دارد. در دوئل سوم این گروه دو سدان آمریکایی یعنی کرایسلر 300 و فورد تاروس به مصاف یکدیگر رفتند که طی این دوئل درمجموع تعداد 1533 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، کرایسلر 300 توانست با کسب 1211 رأی و 79 درصد از کل آراء، پیروز گردد. این در حالی است که فورد تاروس تنها 322 رأی دریافت نموده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه سدان‌های بزرگ، بازهم دو سدان آمریکایی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. این دو ماشین شورولت SS و دوج چارجر هستند.

بیوک لاکراس

کیا کادنزا

هیوندای آزرا

رنو لتیتود

بیوک لاکراس

؟

نیسان ماکسیما

سیتروئن C6

کرایسلر 300

فورد تاروس

نیسان ماکسیما

کرایسلر 300

تویوتا آوالون

شورلت ایمپالا

دوج چارجر

شورلت SS

؟

؟

شورولت SS

زیرمجموعهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن در سال 1978 تولید سدان بزرگی بنام کومودور را آغاز نمود. این خودرو طی چهار نسل و هر نسل در چند سری مختلف تا به امروز در حال تولید بوده است که همگی از پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های جنرال موتورز و به‌طورکلی از تکنولوژی شرکت مادر هولدن استفاده می‌کردند. البته عرضهٔ کومودور صرفاً منحصر به بازار استرالیا نبوده و توسط دیگر برندهای جنرال موتورز در کشورهای دیگری هم عرضه می‌شد که یکی از این کشورها ایالات‌متحده بود. کومودور برای اولین بار از نسل سوم خود با نام شورولت لومینا در آمریکا عرضه گردید. سپس سری اول از نسل چهارم این سدان فول سایز توسط برند پونتیاک و با نام G8 در ایالات‌متحده به فروش رسید؛ اما پس از تعطیلی برند پونتیاک در سال 2009، جنرال موتورز تصمیم گرفت بار دیگر کومودور را با برند شورولت در ایالات‌متحده عرضه کند. بدین ترتیب از اواخر سال 2013، سری دوم نسل چهارم هولدن کومودور با نام شورولت SS و با مدل 2014 در آمریکا عرضه شد. همچنین این سدان اسپرت در بریتانیا هم توسط برند واکسهال به فروش می‌رسید. شورولت SS توسط هولدن در استرالیا تولید و به ایالات‌متحده صادر می‌شد؛ اما اخیراً جنرال موتورز تأسیسات تولید شعبهٔ استرالیایی خود را جمع کرده و کارخانهٔ هولدن را هم تعطیل نموده است. به همین دلیل به‌تازگی عرضهٔ شورولت SS نیز در ایالات‌متحده بدون معرفی جایگزین خاتمه یافته درحالی‌که در استرالیا هم نسل جدید اوپل اینسیگنیا به‌عنوان نسل پنجم هولدن کومودور به‌صورت وارداتی عرضه شده است. درهرحال با اینکه کومودور با پیشرانه‌های مختلف و در سه نسخهٔ سدان، استیشن و وانت توسط هولدن در استرالیا تولید و عرضه می‌شد، شورولت SS در ایالات‌متحده تنها با یک پیشرانه ارائه گردید. این پیشرانه که LS3 نام داشته و متعلق به نسل قبلی شورولت کوروت (C6) است، قوی‌ترین موتور هولدن کومودور محسوب می‌شود. این موتور یک واحد 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی است که 415 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیرو هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده که قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند.؛ بنابراین SS تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت بشمار می‌رفت.

دوج چارجر

دوج برای اولین بار در سال 1966 مدل چارجر را به‌عنوان یک کوپهٔ بزرگ یا در اصل یک ماسل کار معرفی نمود. سپس با فاصلهٔ کوتاهی، در سال 1968 نسل دوم و در سال 1971 نسل سوم چارجر معرفی شدند که در هر نسل به ابهت و قدرت این ماسل کار افزوده شده بود. در این سه نسل، چارجر با پیشرانه‌های عظیم V8 همی تولید می‌شد که بزرگ‌ترین آن‌ها 7.2 لیتر حجم داشت؛ اما از نسل چهارم، دوران افول چارجر آغاز شد زیرا این نسل در سال 1975 به بازار آمد مصادف بود با بحران نفتی دههٔ 70 میلادی. به همین دلیل چارجر در نسل چهارم به یک کوپهٔ معمولی تبدیل شد که هیچ شباهتی به سه نسل قبلی نداشت. تولید این نسل در سال 1978 به پایان رسید و پس‌ازآن برای چند سال خبری از چارجر نبود تا اینکه در سال 1983، نسل جدید این ماشین معرفی شد؛ اما این نسل را می‌توان بدترین نسل چارجر دانست زیرا چارجر در این نسل به یک کوپهٔ ساب‌کامپکت تبدیل شده بود که بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی کرایسلر ساخته شده بود و قوی‌ترین پیشرانهٔ آن‌هم یک نمونهٔ 2.2 لیتری چهار سیلندر توربو بود. بااین‌حال تولید این نسل هم در سال 1987 پایان یافت و دوباره دوران غیبت چارجر آغاز شد که این بار بسیار طولانی‌تر بود. سرانجام دوج در سال 2005 چارجر را بار دیگر احیا کرده و نمونهٔ جدید آن‌را معرفی نمود؛ اما این نسل برخلاف قبل به یک سدان فول سایز عضلانی تبدیل شده بود. این نسل از چارجر بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل عقب LX کرایسلر مشترک با مرسدس بنز S کلاس W220 و E کلاس W211 ساخته شده بود. از همین پلت‌فرم برای ساخت کرایسلر 300 و نسل جدید دوج چلنجر هم استفاده شد. تولید نسل اول چارجر سدان اما در سال 2010 پایان یافت و در سال 2011 نسل کنونی یا دوم آن معرفی شد. این نسل که از همان پلت‌فرم نسل قبلی استفاده می‌کند، برای مدل 2015 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه نیویورک 2014 رونمایی شد و تغییراتی را در دماغهٔ خودرو ایجاد کرده است. چارجر برخلاف شورولت SS با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که ما جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش، مدل SRT آن‌را با موتور 6.4 لیتری V8 همی تنفس طبیعی انتخاب کرده‌ایم.

 

مشخصات فنی

شورولت SS

دوج چارجر

پیشرانه 6.2 لیتری V8 6.4 لیتری V8
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 415 اسب بخار 485 اسب بخار
گشتاور 565 نیوتن متر 645 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 4.5 ثانیه 4.3 ثانیه
مسافت 400 متر 13 ثانیه 12.4 ثانیه
حداکثر سرعت 260 کیلومتر/ساعت 280 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 13 لیتر (ترکیبی) 11.7 لیتر (ترکیبی)
وزن 1800 کیلوگرم 1995 کیلوگرم
طول 4.96 متر 5.10 متر
فاصلهٔ محوری 2.91 متر 3.06 متر
حجم صندوق بار 455 لیتر 480 لیتر
قیمت پایه 47,620 دلار 52,240 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

30 دیدگاه

    1. (ali(chevy nova
      سوابق: (4986 دیدگاه) ,

      دوستان امروز 2 تا مطلب عالى دارم براتون
      اولىش مربوط به فورد گالکسى 1965 هستش
      Comments: The Galaxies were remodeled for 1965, with sharper styling creases and stacked headlights, and sported a redesigned and tougher front suspension. A new heavy duty “nine inch” differential could be ordered as an option. But the real news came in mid season with the introduction of two new engines. The less powerful was the Thunderbird 427 Super High Perforance V8, which was a development of the existing 427. Maximum power was unchanged, but competition durability had been improved by means of a large oil gallery low down on the left-hand side of the block, which gave lubrication. With a single four barrel carb, it produced 410 bhp. With dual four barrels, it produced 425 bhp. The so-called “side oiler” engine in the Galaxies was nevertheless overshadowed by the “cammer.”

      The “cammer” 427 was in 1965, and probably remains till today, the most powerful production engine ever made. Developed with the intention of taking on Chrysler’s Hemis, Ford gave the 427 block new heads with hemispherical combustion chambers. To cap that, they fitted overhead camshafts — one per cylinder bank — which gave the engine its name. With the regular single four barrel carb, the “cammer” put out 616 bhp, but with dual four-barrels, it produced a massive 657 bhp. With this kind of power, the “cammer” 427 was totally unsuitable for street use. This kept sales and therefore production volumes down and NASCAR refused to accept the engine as a regular production option. Nonetheless, Ford gained a lot of publicity in other events which greatly helped their image on the street.

      Production:
      Engines: 289 V8 195 bhp. 289 V8 200 bhp. 352 V8 250 bhp. 390 V8 275 bhp. 390 V8 300 bhp. 390 V8 315 bhp. 427 V8 410 bhp. 427 V8 425 bhp. 427 Cammer V8 (1x4bbl) 616bhp @ 7500rpm. 427 Cammer V8 (2x4bbl) 657 bhp @ 7500rpm, 550 lb-ft.
      Performance: 427/425: 0-60 in 4.8 seconds, 1/4 mile in 14.9 seconds.
      دوستان قوى ترىن موتور این محصول تا 616 اسب بخار قدرت داشته و تو قسمت پرفورمنس بهش اشاره شده

      پاسخ
      1. (ali(chevy nova
        سوابق: (4986 دیدگاه) ,

        مطلب دوم مربوط به پونتىاک کاتالىنا 1965 هستش
        Comments: Catalina 2+2 sales increased 44% for 1965 as the model sported a new body riding on a new, slightly longer chassis, with a 121 inch wheelbase. The 2+2 standard engine was now the 421 V8 with a single four barrel carb rated at 338 bhp. Two other 421 engines were available, including a Tri-Power (3×2 bbl) version producing 356 bhp and the 421 HO rated at 376 bhp. Standard features of the 2+2 included heavy-duty springs and shock absorbers, a three-speed transmission with a Hurst shifter, dual exhausts, and a performance axle ratio. There were also special interior and exterior trim treatments, including bucket seats, seat belts, full carpeting, custom pinstriping, and vertical louvers on the front fenders, all standard. A new Turbo Hydramatic automatic transmission replaced the old Hydra-matic and improved performance. Car and Driver tested a Catalina 2+2 and recorded a top speed of over 130 mph and a 0-60 time of just 3.9 seconds.

        Production: 11,519
        Engines: 421 V8 338 bhp @ 4600 rpm, 459 ft-lb @ 2800 rpm. 421 V8 356 bhp @ 4800 rpm, 459 ft-lb @ 3200 rpm. 421 V8 376 bhp @ 5000 rpm, 461 ft-lb @ 3600 rpm.
        Performance: 421/376: 0-60 in 3.9 sec
        دوستان این ماشىن در قوى ترىن مدل خودش که موتور 421 داشته 376 اسب قدرت داشته و شتاب 0-60 رو در زمان 3/9 ثانىه طى مىکرده

        پاسخ
        1. (ali(chevy nova
          سوابق: (4986 دیدگاه) ,

          نظر سنجى هم داریم
          1. شورولت شول 1969 لاىک
          2. دوج کورونت 1969 دىس لاىک

        2. (ali(chevy nova
          سوابق: (4986 دیدگاه) ,

          نظر سنجى بعدى
          1. buick riviera 1971 لاىک
          2. ford thunderbird 1971 دىس لاىک

    2. علي
      سوابق: (848 دیدگاه) ,

      چشم بسته به دوج چارجر رای دادم . اصلا قدیمی نمیشه لامصب .
      با تچکر

      پاسخ
    3. Peyman
      سوابق: (1031 دیدگاه) ,

      دوچ چارجر یه چیز دگه هست

      پاسخ
  1. آرش آمریکایی
    سوابق: (564 دیدگاه) ,

    با اینکه دوج چارجر ماشین بهتریه
    ولی به شوی ss رای دادم چون خیلی این ماشین و دوس دارم و دلم براش تنگ میشه
    همیشه تو تست و مقالاتی که ازش خوندم
    تست کننده میگه هندلینگش رو دست نداره

    پاسخ
    1. آرش آمریکایی
      سوابق: (564 دیدگاه) ,

      فورد تاندربرد و بیوک ریورا؟؟؟
      نذار مارس تو این شرایط علی

      پاسخ
      1. (ali(chevy nova
        سوابق: (4986 دیدگاه) ,

        ارش جون من از این کار یه هدف دارم که بعدا مىگم

        پاسخ
        1. Hemichan
          سوابق: (612 دیدگاه) ,

          این ۴۲۹ همون موتور معروفه ؟ !!!

        2. (ali(chevy nova
          سوابق: (4986 دیدگاه) ,

          Hemichan
          دادا منظور از موتور 429 توى متنهاى هست که گذاشتم؟؟؟؟؟
          چون توى متن از موتور 429 که براى فورد هست چىزى ننوشته و داره در مورد موتور 427 فورد مىگه
          توى متن بعدى هم داره در مورد موتور 421 پونتىاک مىگه

        3. Hemichan
          سوابق: (612 دیدگاه) ,

          429 تاندربرد
          تو نت گشتم تو مشخصاتش نوشته یه موتور 429 هم داشته
          در مورد پونتیاک هم هنوزم که هنوزه تو کف شتابشم
          3.9 !!!

    2. فقط فرانسه فقط بوگاتی
      سوابق: (218 دیدگاه) ,

      دوج چارجر ما پشتتیم
      فقط چارجر تو مشخصات فنی که عالیه

      پاسخ
  2. مهدی
    سوابق: (554 دیدگاه) ,

    اتفاقا شرایط سختی نیست. ریویرا به نظرم اگه زیباترین ماشین تاریخ نباشه یکی از زیباترینهاست مخصوصلا مدل ۶۵

    پاسخ
      1. ..::Majidio Lamborghini::..
        سوابق: (11198 دیدگاه) ,

        .
        فرشاد جان
        مگه میشه Fast and Furious رو ( علیرغم تمام ضعف هاش از نظر سینمایی و فیلم نامه ) تماشا کنی ولی عاشق Charger نشی ؟؟؟!!

        اگر کرایسلر SRT8 بود ، بازم به دوج رای میدادم.
        قدمت 300 به 20 سال نمیرسه اما چارجر اصالت 55 ساله داره.
        پیشینه ی این چارجری که در این دوئل قرار گرفته ماشین هایی مثل چارجر 1970 و 1974 هستند که با موتور های 7/2 لیتری 8 سیلندرشون غوغا میکردند.

        موتور Hemi که الان Chrysler 300 SRT8 از اسمش استفاده میکنه یه زمان 7 لیتر حجم داشت و در سینـه ی پلی‌موث باراکودا ، دوج چلنجر و همین چارجر می‌تپید.

        شخصیت Charger چیزیه که 300 هرگز نمیتونه داشته باشه. وقتی میخوای بالای50/000 دلار پول بدی این چیزا خیلی برات مهم میشه.

        پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (2160 دیدگاه) ,

    به شورلت رای دادم چون فیلم های بررسیشو که داخل یوتیوب میدیدم همه ازش تعریف میکردن البته دوج و این رخ جدیدش واقعا معرکست حتی ابعاد و مصرف سوختش ولی دلم گفت شوی دیگه

    پاسخ
  4. ahmad m
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    دوج چارجر عشقه، من به چارجر رای میدم

    پاسخ
  5. ارش
    سوابق: (658 دیدگاه) ,

    از بچگی عاشق شورلت بودم پس به شورلت رای دادم.

    پاسخ
  6. Landscape
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    من که نفهمیدم شورلتss تو دوئل بود یا هولدن کومودورفقط یه جای متن جلب توجه میکرد اینکه هولدن کومودور در نسخه وانت هم تولید میشد دیگه اینقدر از این ایرانخودرو و سایپا به خاطر تولید وانت دمپایی ناراحت نمیشم
    چارجر فقط /فقط دوج

    پاسخ
  7. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2643 دیدگاه) ,

    نسل قبل هردوشون رو بررسی کردم، چارجر به مراتب ابهت بیشتری داره اما ابعاد SS برای رانندگی در شهر مناسب‌تره. از نظر کیفیت در یه حد هستن، چارجر کمی با کیفیت‌تر. از طرفیم به چهره چارجر میاد که موتور هشت سیلندر روش باشه ولی SS رو وقتی از نزدیک ببینین، متوجه نمیشین موتورش هشت سیلندره، در واقع با توجه به ابهت نسبتا کمش، ذهنتون بیشتر روی ۴ و ۶ سیلندر میره؛ من هر دوشون رو دوست دارم اما چارجر یه چیز دیگست، این نسلشم کابین زیباتری داره نسبت به SS.

    پاسخ
  8. parsa
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    واقعا نمیدونم چی بگم، هردو عالی ولی چارجر یکی از اساطیر بچگیامه

    پاسخ
  9. Omid622
    سوابق: (547 دیدگاه) ,

    به نظرم بهترین چارجر بهترین سدان تنفس طبیعی دنیاست
    و میشه گفت بهترین ماشین به نسبت قیمتش هم هست آخه ۵۲۰۰۰هزار دلار هم شد پول برای موتور ۸ سیلندر ۴۸۵ اسب بخار اونم تنفس طبیعی و بدون توربو

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.