دوج چارجر، محبوب‌ترین سدان بزرگ به انتخاب مخاطبین پدال

سدان‌های بزرگ یا فول سایز بزرگ‌ترین سدان‌های غیرلوکس بازار محسوب می‌شوند. از مشخصه‌های اصلی این سدان‌ها ابعاد بزرگ، کابین جادار و پیشرانه‌های شش سیلندر قدرتمند است. البته سدان‌های فول سایز بیشتر در ایالات‌متحده محبوب هستند و بازار عمدهٔ آن‌ها این کشور است. به همین دلیل بسیاری از سدان‌های بزرگ صرفاً مخصوص بازار ایالات‌متحده هستند و در مناطق دیگر عرضه نمی‌شوند. در رقاب‌های پدال، این گروه نسبت به گروه سدان‌های متوسط و کامپکت شرکت‌کنندهٔ کمتری داشته است به‌گونه‌ای که در آن دوازده خودرو حضور داشتند. این خودروها عبارت‌اند از:

نیسان ماکسیما

سیتروئن C6

بیوک لاکراس

کیا کادنزا

کرایسلر 300

فورد تاروس

دوج چارجر

شورلت SS

تویوتا آوالون

شورلت ایمپالا

رنو لتیتود

هیوندای آزرا

این دوازده سدان فول سایز در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداختند و در پایان این مرحله از بین آن‌ها شش خودرو به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی راه پیدا کردند. راه‌یافتگان به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی به شرح زیرند:

دوج چارجر

کرایسلر 300

شورلت ایمپالا

بیوک لاکراس

هیوندای آزرا

نیسان ماکسیما

شش سدان بزرگی که توانستند خود را به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی برسانند، در این مرحله بار دیگر طی سه دوئل به مصاف یکدیگر رفتند تا اینکه از بین آن‌ها سه خودروی دوج چارجر، بیوک لاکراس و نیسان ماکسیما با کسب رأی بیشتر به مرحلهٔ نیمه‌نهایی صعود کردند اما به دلیل فرد بودن تعداد این راه‌یافتگان، باید خودرویی که در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی با کمتری اختلاف رأی شکست خورده بود هم راهی مرحلهٔ نیمه‌نهایی می‌شد. این خودرو کرایسلر 300 بود که به سه خودروی پیروز پیوست و تعداد راه‌یافتگان به مرحلهٔ نیمه‌نهایی را به چهار خودرو رساند. سپس با برگزاری دو دوئل در این مرحله، نهایتاً این دوج چارجر و بیوک لاکراس بودند که فینالیست شده و جواز صعود به مرحلهٔ نهایی را دریافت کردند.

در آخرین دوئل گروه سدان‌های بزرگ که دوئلی تمام آمریکایی است، درمجموع تعداد 1261 رأی به ثبت رسیده که سهم چارجر از این آراء، تعداد 752 رأی و سهم لاکراس 509 رأی بوده است. بدین ترتیب دوج چارجر با کسب 59 درصد از کل آراء و پیروزی در آخرین دوئل، به انتخاب شما محبوب‌ترین سدان بزرگ محسوب می‌شود؛ اما چارجر برای اینکه به این عنوان دست پیدا کند در ابتدا در مرحلهٔ مقدماتی به مصاف شورلت SS رفت که به‌راحتی آن‌را شکست داده و راهی مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی شد تا در آنجا در برابر پسرعموی خود یعنی کرایسلر 300 قرار گیرد. چارجر اما 300 را هم از سر راه کنار زد و راهی مرحلهٔ نیمه‌نهایی شد. در آن مرحله اما رقیب بسیار سرسخت و قدرتمندی بنام نیسان ماکسیما در برابر چارجر قرار گرفت. این سدان آمریکایی در این مرحله نیز به‌سختی و با اختلافی بسیار جزئی ماکسیما را مغلوب ساخت و فینالیست شد.

 

رقبای دوج چارجر در مراحل مختلف رقابت‌ها

مرحله

رقیب

درصد آراء

مقدماتی شورلت SS 87
یک‌چهارم نهایی کرایسلر 300 71
نیمه‌نهایی نیسان ماکسیما 51
نهایی بیوک لاکراس 59

 

نام چارجر برای اولین بار در سال 1966 در سبد محصولات دوج دیده شد. این ماشین یک کوپهٔ بزرگ و قدرتمند بود که طی چهار نسل تا سال 1978 به تولید رسید؛ اما چارجری که این روزها ما می‌شناسیم هیچ شباهتی با چارجرهای قدیم ندارد زیرا دوج پس‌ازآنکه چندین سال نام چارجر را کنار گذاشته بود در سال 2006 تصمیم به احیای آن گرفت و بدین ترتیب این نام افسانه‌ای در قالب یک سدان فول سایز بازگشت. چارجر سدان هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد اما اگر کلی حساب کنیم نسل کنونی نسل هفتم محسوب می‌شود. چارجر فعلی که روی پلت‌فرم مشترکی با کرایسلر 300 ساخته شده است، با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ V6 و سه موتور V8 به بازار عرضه می‌شود که قدرتمندترین آن‌ها مدل هلکت با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ 707 اسب بخاری است.

 

مشخصات فنی

پیشرانه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 707 اسب بخار
گشتاور 881 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 3.6 ثانیه
حداکثر سرعت 330 کیلومتر در ساعت
طول 5,077 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 3,052 میلی‌متر
وزن 2073 کیلوگرم
مصرف سوخت 14.7 لیتر ترکیبی
قیمت 65,945 دلار

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

  1. saeed
    سوابق: (285 دیدگاه) ,

    فک کنم نصفه رای هاشو فقط بعضیا به دیدن جدولو و قدرت موتور و شتابش بهش دادن والا تو دنیای واقعی که اخیرا انقدر فروشش با کاهش روبرو بوده که 2 هفته تاسیسات تولید کنندشو متوقف کردن!

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      شما سعی کن زیاد فکر نکنی😅😅😅

      پاسخ
    2. Amir Machine
      سوابق: (540 دیدگاه) ,

      والا طبق آمار، فروش چارجر در پنج ماه اول امسال در آمریکا 36 هزار دستگاه بوده که حدود 1300 دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته!!
      حالا کاهش فروش از کجا دراومده من نمیدونم!!

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (1206 دیدگاه) ,

        ۶۵هزار دلار واسه این کلاس زیاد نیست؟؟؟؟
        با این مبلغ میشه خودروهای لوکس‌ ژرمن و… رو خرید
        .
        تو دوئلها هم دوج با قیمت ۳۰.۰۰۰ دلاری شرکت کرده
        یعنی کمتر از نصف این قیمت!!!
        .
        که یا قیمتش تو دوئلها اشتباه بوده
        یا اینجا اشتباهه
        یا هر دو درسته و این قیمت تیپ فول اون هست که بازم ۶۵.۰۰۰ دلار گرونه چون انتخابهای لوکس‌تری میشه داشت
        اما ۳۰.۰۰۰ و ۳۵.۰۰۰ دلار کاملا قیمت رقابتیه براش
        و خود خودرو هم قابل و برندش هم کاملا محترمه

        پاسخ
        1. Amir Machine
          سوابق: (540 دیدگاه) ,

          تو این مطلب نوشته فروش چارجر در این ماه 8 درصد کاهش داشته که منظورش ماه آوریل بوده، 8 درصد رقم چشمگیریه؟؟!!
          حالا جالب اینجاس که فروش چارجر ماه بعد یعنی ماه می با افزایش قابل‌توجه 2400 دستگاهی مواجه شده یعنی 35 درصد افزایش!!!
          مجموع فروش چارجر در پنج ماه اول امسال هم 36012 دستگاه بوده که بازهم نسبت به فروش 34766 دستگاهی در مدت مشابه پارسال افزایش داشته!!
          منبع این آمار هم اینجاس:

          http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/dodge/dodge-charger/

          با مراجعه به این لینک و یه جمع و تفریق ساده متوجه میشی امسال فروش چارجر افزایش داشته یا کاهش

        2. saeed
          سوابق: (285 دیدگاه) ,

          دوست عزیز سال 2019 که هنوز تموم نشده!!! بعد شما تو همون سایتی که خودتتون فرستادید آمار فروشو مقایسه کن 2016 با 2017 و بعد تا 2018 تا متوجه شی .بعد آمار و روندو رو تو ازه زمانی کلی که سالی هست میگیرن.منم گفتم اولش اخیرا که حتی منجر به تعطیلی شده.بعد شما که ظاهرا مسلطی به علم ریاضی باید بدونی که 8 درصد از تعداد بالا مقدار کمی نیست.مجموع دارایی هر چه بالاتر باشه درصد چه افت چه رشد تجمیعش بیشتره.البته این افت فروش تو این کلاس طبیعیه و تقریبا تو تمام کمپانیها جز تویوتا (آوالون) بوده و باز همچنان چارچر پرفروشترینه تو این کلاس و شکی نیست اما شما منظورم منو نگرفتی .موفق باشه دوست عزیز.

        3. Amir Machine
          سوابق: (540 دیدگاه) ,

          منظور منم کل سال 2019 نیست، من آمار فروش رو در پنج ماه اول امسال مقایسه کردم که مقایسه‌ای کاملاً طبیعی و معموله، حتی پدال هم چند روز پیش مطلب پرفروش‌ترین ماشین‌های 2019 تا به اینجا رو گذاشت، برای مقایسۀ آمار فروش که حتماً نباید سال تموم شده باشه

          از طرف دیگه، برای سنجش افزایش یا کاهش فروش ماشین‌ها همیشه فروش حال رو با فروش سال قبل مقایسه میکنن نه با دو یا سه سال قبل‌تر، خب کاملاً طبیعیه که بخاطر افزایش محبوبیت کراس‌اوورها و همینطور سالخورده شدن چارجر فروشش طی سال‌های اخیر کم شده باشه اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا اینجا فروش چارجر 3.5 درصد افزایش داشته

          در مورد کاهش فروش 8 درصدی در ماه آوریل هم حالا کم یا زیاد، ماه بعد فروش 35 درصد بیشتر شده که کاملاً کاهش فروش ماه قبل رو جبران کرده

        4. Arian_Yz
          سوابق: (3 دیدگاه) ,

          داش امیر این رفیقمونو بیخیال
          یه چیز عجیبو دقت کن!
          بالا با اسمSaeed اومده نقد کرده،پایینترش با اسم Car lover!!!
          جفتشونم تعداد کامنتاشون تا این لحظه۲۱۸تاس
          وعجیبتر ازهمه سبک گفتن و دیدگاه مشابه این۲ اکانته
          جدیدا ترول ضدامریکایی زیاد شده!!!!
          دوستان تازه واردم،به من گیرندین چرا کامنتام کمه!فقط چیزی که دقت کردم این بود

        5. Saeed
          سوابق: (285 دیدگاه) ,

          هرکول پوآروی عزیز که خیلی تیزی و بچه زرنگ. نگران چشای قضاوت گرت شدم ناجور.بیشتر به خودت برس و هوای خودتو داشته باش و از زندگیت لذت ببر. عدد ۲۸۱ با ۲۱۸ فرق داره.ضمنا نیازی نیست تو هرچیزی خودتو بنداری وسط صرفا یه صحبت عادی بود.خوش باشی

        6. mohammad FM480
          سوابق: (799 دیدگاه) ,

          این قسمت:شرلوک وارد میشود تا راز نهفته در فضای آلوده کامنت های پدال و مافیای آن را کشف کند…
          شما چقدر تیزی داداش ولی فقط مراقب باش شبیه سوزن و اون داستان ها نشی ترول راجب خودرو های آمریکایی رو نگران باش.
          راه های بهتری هم برای دیده شدن هست .

        7. Saeed
          سوابق: (285 دیدگاه) ,

          جالبیش اینه رفیق تیزمون یه کامنت داده پر از سوتی‌. علاوه بر سوتی که تو شمارش اعداد داده و انقدر هول بوده ۲۱۸ و ۲۸۱ اشتباهی دیده!!!که تازه اونم از قسمت پر دقت خودش استفاده کرده!!!(وای به حال بقیه کاراش که دقت کم داره). گفته من تازه واردم اما جالبیش اینه چجور تازه واردی بوده که هم میدونسته جدیدا ضد آمریکایی زیاد شده!!!! و همینطور بحث ۲ اکانته اینارو هم میدونسته!!!!° واقعا خجالت آوره بعضی بچه بازیا‌.عجیبه که آدما کاراشونو به دیگران نسبت میدن .فقط توصیه میکنم دفعه بعد با ۴ نفر مشورت کن خواستی ازین تیز بازیا دربیاری که انقدر ضایع و تابلو نباشه🤣😂.

  2. محمدرضا
    سوابق: (365 دیدگاه) ,

    شروع دوئل ها مال چه زمانی بوده که شورلت اس اس تو خط تولید بوده 😂🤣

    پاسخ
  3. L-H-P-TT
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    درسته جدیدا با بعضی مشکلات رو به رو شده ، مثل مشکلی که باعث خراب شدن گیربکس میشه که خبرشم پدال زحمت کشید گذاشت ، اما شما حداکثر سرعتو ببین لذت ببر ، فقط و فقط ۷۰ هزار دلار ، در ضمن ی چارجر بخری ببری هنسی یه کیت HPE 1000 بندازی روش ، چه شود 🔥🔥🔥🔥🔥🔥و صد البته اون سوتی که سوپر شارژر با صدای اگزوز ماشین در هم امیخته رو فراموش نکنید ، خیلی صداش باحاله و مرگبار 💀💀💀💀

    پاسخ
    1. Car lover
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      کلن بنظر من این کیتا خیلی جالب نیست
      ینی مگه میشه زور بهتربن مهندسای جهان از ی تیونر هر چند قابل کمتر باشه
      این ک میبینی شما قدرت هلکت از اچ پی ای هنسی کمتره قابل قبوله ولی برای خوب بودن فاکتور های زیادی هست
      این که تو بین افراط و. تفریط بمونی سخته
      افراط در مصرف سوخت و تفریط در قدرت منظورمه
      باید یچیز قابل قبولی دربیاد ک مهمدسای دوج خوب اینکارو میکنن
      حالا شما اگه هنسی بزاری درسته ماشینت قول میشه ولی صدی نمیدونم چقد باید بخوردش بدی درحالیکه همین ۷۰۰ اسبم بسیار عالیو هیجان انگیز و مقرون به صرفست

      پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (379 دیدگاه) ,

    خودروهای دوج انقد قدیمین که واقعا انگار مال سال ۲۰۱۹ نیستن یه تغییریم خوشم‌میاد نمیدن عقب افتاده ترین شرکت دوج وکرایسلرن ماشیناشون داد میزنن اقا مارو یه رفرش کنین حداقل نسل جدید پیشکش

    پاسخ
  5. نویدی
    سوابق: (346 دیدگاه) ,

    1-ماکسیما
    2-بیوک لاکراس
    داشبورد چارجر با نمای خارجیش و قیمتش اصلا جور در نمیاد.

    پاسخ
  6. Meysam
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    حق به حق دار رسید
    مقام اولی به کینگ، چارجر رسید

    با ریتم شعر لطفا(-:

    پاسخ
  7. حمیدرضا
    سوابق: (2284 دیدگاه) ,

    بازم معتقدم بیوک خودروی بهتری هست در این کلاس و نزدیک ترین بهش همون ماکسیماست البته داج به خاطر حالت طراحی و قیافه خیلی ها رو به خودشون جذب می کنه البته قدرت هم بی تاثیر نیست ولی واقعیت اینه اونهمه قدرت هیچ جا نمیشه ازش استفاده کرد و سرعت بالاهم خیلی جذابه ولی با اونهمه دوربین کنترل سرعت نمیشه ازش لذت برد
    کلا حیف مهندسی انسان رو به بالاترین هیجان میبره ولی قوانین میگن مثل لاک پشت باش

    پاسخ
  8. شاهین
    سوابق: (649 دیدگاه) ,

    ماهایی که ماشین باز هستیم انتخابش کردیم چون با قیمت پایین بهترین فیس و قدرت رو در اختیارت میزاره که این برای یه ماشین باز با ارزشه
    حالا شما هی بیا بگو بی کیفیته و قدیمیه و … عوضش باید حرص اینو بخوری که چارجر و چلنجر با قدیمی ترین پلتفرم دارن با بزرگان رقابت میکنن
    فقط ترکیب صدای موتور و اگزوزش می ارزه به بقیه رقباش چون یکی از رکن های اصلی ماشین بازی صدای ماشینه

    پاسخ
  9. mohammad FM480
    سوابق: (799 دیدگاه) ,

    حرف اول بین رقیب ها .
    ولی انتظار رقابت سخت تری با کرایسلر داشتم.

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (1035 دیدگاه) ,

    انتظاری غیر این نبود
    بهترین انتخابه
    فضایی بزرگ و‌راحت
    تکنولوژی و‌امکانات رفاهی لازم و کافی و شاید بیشتر از حد انتظار
    از همه مهمتر قیمتی ارزان در مقابل قدرت زیاد!!

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    دوج در عراق خیلی زیاده. ابهتی داره که وقتی ببینی عاشقش می شی هرچند خیلی هم زیبا نیست اما ابهت ماشین های آمریکایی خیلی جذب کننده است حتی وانت فوردهایی که اونجا است. جالبه عراقی ها کمترین اهمیتی هم به تمیزی ماشین نمیدن😆

    پاسخ
  12. محسن نجفی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام چرا چلنجر نیست تو نظر سنجی تون.من از چراغایه پیکان جوانانی چلنجر خوشم میاد😆😆😆

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.