داجلکسس

از عجایب سال 2019، فروش وایپر و LFA صفرکیلومتر توسط داج و لکسس!

آخرین نمونه از داج وایپر در سال 2017 خط تولید را ترک نموده است اما اگر نگاهی به آمار فروش فیات-کرایسلر در سال 2019 بیندازید خواهید فهمید داج 5 دستگاه وایپر صفرکیلومتر را به فروش رسانده است. این 5 خودرو در حقیقت موجودی انبار داج بوده و تاکنون در نمایندگی‌ها خاک می‌خوردند.

وایپر یک خودروی اسپورت بود که هرگز به آمار فروش بالایی دست نیافت اما تأثیر زیادی روی جامعه خودرویی گذاشت. زمانی که کانسپت وایپر در سال 1989 رونمایی شد دنیا به نظاره این خودرو نشست. در واقع آنجا بود که یک خودروی اسپورت آمریکایی با قدرت زیاد و طراحی وحشی متولد گردید. وقتی هم وایپر چراغ سبز تولید را دریافت کرد همه شوکه شدند.

فروش این خودرو به بالای هزار دستگاه رسید و در سال 2003 آمار فروش 2100 دستگاهی را ثبت کرد. در سال 2008 و هم‌زمان با رکود اقتصادی چهارمین نسل وایپر معرفی شد. کاهش فروش باعث ناپدید شدن وایپر از نمایندگی‌ها شد ولی در سال 2013 بود وایپر دوباره با تجهیزات ایمنی زیاد همچون ترمزهای ضد قفل، پایداری کنترل الکترونیکی و کنترل کشش عرضه شد. البته فروش خودرو هرگز بالا نرفت و تا سال 2017 که وقت خداحافظی وایپر فرا رسیده بود به حدود 600 دستگاه در سال محدود ماند. در آخرین سال عرضه هم 585 دستگاه وایپر فروخته شد.

جالب آنکه وایپر در سال 2018 به تعداد 19 دستگاه به فروش رفته بود. خبرهای متناقضی درباره علت قطع تولید وایپر به گوش رسیده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش فروش و یا عدم توانایی این شرکت در استفاده از کیسه‌های هوای پرده‌ای اشاره کرد.

یکی دیگر از عجایب سال 2019 فروش سه دستگاه LFA صفرکیلومتر توسط لکسس بوده است. این در حالی است که سال 2018 نیز خبر فروش دو دستگاه از سوپرکار دوست‌داشتنی منتشر شده بود. این عملکرد برای خودرویی که تولیدش در سال 2012 متوقف شده است چندان بد به نظر نمی‌رسد.

اگر به دنبال خرید LFA صفرکیلومتر باشید احتمالاً در برخی نمایندگی‌های لکسس بتوانید آن را پیدا کنید. این خودروساز در سال 2017 نیز سه دستگاه از این خودرو را فروخته بود. احتمالاً 4 دستگاه LFA به‌صورت صفرکیلومتر در موجودی انبار این خودروساز باقی ‌مانده است.

تولید LFA در سال 2010 شروع شد و تا سال 2012 تعداد 500 دستگاه از آن تولید شد. از این میان 50 دستگاه به پکیج نوربرگ رینگ مجهز بودند و قدرت آن‌ها 10 اسب بخار بیشتر شده بود. همچنین گیربکس بازنگری شده و قطعات فیبر کربنی بیشتری در بدنه به چشم می‌خورد. نسخه استاندارد این خودرو از پیشرانه 10 سیلندر 4.8 لیتری با قدرت 553 اسب بخار سود می‌برد و ردلاین 9000 داشت. در بدنه و مونوکوک هم از فیبر کربن زیادی استفاده شده بود.

لکسس هم‌اکنون در مراحل اولیه فکر به یک سوپرکار جدید می‌باشد. تا این لحظه هنوز چراغ سبز تولید چنین خودرویی صادر نشده و حتی اگر چنین کاری صورت بگیرد انتظار نداریم به این زودی‌ها آن را ببینیم.

مشتریانی که به دنبال یک لکسس پرفورمنس هستند باید کمی صبر کنند زیرا این کمپانی یک پیشرانه 8 سیلندر توئین توربو را در خودروی مسابقه‌ای LC معرفی خواهد کرد و شاید این نیروگاه در مدل احتمالی LC F نصب گردد.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. جواد

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (32 ديدگاه)

    وایپر بهترین اتومبیل ساخته بشر بود که تولید نشد….ف به کارخونش و نمایندگی فروشش که این گوهر ناب رو حروم کردند

  2. ایمان

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1934 ديدگاه)

    دنیایِ خودرو به این دو ماشین مدیونه ؛ هم دوست داشتنی بودن هم تاثیرگذار که در زمان خودشون جزء بهترین ها بودن
    این شکل ماشین ها نباید قطع تولید بشن چون هیجان رانندگی بالایی دارن

    1. G

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      عزیزم شما ببین چی ساخته که بعد هفت سال هنوز توی نمایندگی دنبالش میگردن

  3. Mahdi911Turbos

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (35 ديدگاه)

    شرکتهایی مثل پورشه و فراری و لامبورگینی قبل از تولید همه ماشیناهشون‌ پیش فروش شده البته مدلهای خاصشون
    ولی یه شرکت مثل لکسوس هفت ساله تولیدش متوقف شده هنوز مدل صفرش تو نمایندگی وجود داره که کسی نخریده
    قدرت و اعتبار برند اینجا معنی پیدا میکنه

    1. Mehdi TuRbO

      ۱۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (748 ديدگاه)

      تو خوبی
      ماشینایی که تو دوست داری خوبند
      چه ادم خاصی هسی ماشینایی که تو دوست داری همش فروش میره
      طرفداری درست به این میگند
      دمت گرم که طرفدار همچین ماشینایی که زودی فروش میره.

  4. Elmiraj

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1269 ديدگاه)

    حیف که اسطوره ای مثل وایپر تحت سیاست های اشتباه یه سری توقف تولید شد…
    .
    بعد سالها هنوزم بم ترین و گنده ترین صدایی که یک ماشین خیابانی می تونه تولید کنه توسط غول 8.4 لیتری وایپر تولید میشه…

  5. شلبى

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (592 ديدگاه)

    وایپر بهترین ماشین اسپرت امریکا بود و در اینده ارزش کلکسیونیه بالاترى نسبت به رقبا خواهد داشت به خصوص نسخه مخصوص پیستش هر کدوم از این ماشینا عواملى باعث شد که نتونن در حد و اندازه خودشون ظاهر بشن لکسوس به قیمت بالاش و نیسان جى تى ار باخت وایپر هم به موتور بزرگ تنفس طبیعیش (که از نظر من یکى از نقاط قوتش ) و کوروت

  6. یاس ی

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (752 ديدگاه)

    یکی از دلایل عمده شکست lfa متاسفانه قیمت بالاش در زمان عرضه به بازار بود. بازار اون زمان کشش قیمت 500 هزار دلاریش را نداشت. از نظر توانایی فنی و کیفیت کم و کسری نداشت ولی اون زمان مشتری اینجور ماشینها به سختی حاضر بودن مبلغ هنگفتی برای سوپر اسپورت از برند لکسوس هزینه کنن، این اتفاق در مورد خودرو لوکس فولکس واگن هم پیش اومد. مشتری به اون خودرو هم به عنوان یک خودروی لوکس روی خوش نشون نداد.

  7. امیر

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1875 ديدگاه)

    جفتشون از بهترین های زمان خودشون و‌حتی از خیلیا در حال حاظر بهتر هستن! وایپر با اون رکورد اعجاب انگیزش با گیربکس دستی و‌موتور تنفس طبیعیش ک نمونش در دیگر شرکت ها وجود نداره و هنوزم بعد گذشت چندسال خیلی از رقبای بسیار پیشرفته و قدرتمند نتونستن حتی به رکوردش نزدیک بشن و تا الان سریعترین خودروی امریکایی در جهنم سبزه(طبق امار رسمی و کاری به رکورد های غیر رسمی ندارم) و افت فروشش هم دوعامل مهم داشت ک یکیش سیاست بد مارکیونه و دومیش نبود امکانات کافی و ایمنی نسبتا پایینش!
    ال اف ای هم شاهکاری ک دیگه تکرار نخواهد شد ..!

  8. جواد

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (32 ديدگاه)

    اگه پول داشتم…تمام ماشین های وایپر ور میخریدم…مثل این اتومبیل دیگه وجود نداره

  9. Khosrow

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1415 ديدگاه)

    این وایپر رو صد بار به کوروت C8 ترجیح میدم / طراحی ترسناک و بد قلق ..

  10. Mopar Or No Car

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    من در عجبم ز می فروشان که ایشان
    به زانچه فروشند چه خواند خرید.

    معلومه مردم آمریکا هم خوشی زده زیر دلشون
    وایپر صفر موجود باشه و نخری!

  11. Mopar Or No Car

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    خواهند خرید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن