وایپر موتور وسط، پروژه‌ای که ناکام ماند

چند وقتی است که جنرال موتورز در حال آماده‌سازی اولین شورلت کوروت موتور وسط تاریخ است که سال آینده معرفی خواهد شد اما حدود دو دهه پیش، کرایسلر هم قصد انجام همین کار را با دوج وایپر داشت. در اواسط دههٔ 90 میلادی یعنی درست پیش از آنکه کرایسلر با دایملر ادغام شود، مدیران ارشد این شرکت آمریکایی که به موقعیت شورلت کوروت در بازار حسادت می‌کردند، قصد داشتند در نسل سوم وایپر، جایگاه خود را در بازار ارتقاء داده و رقیب قدرتمندی را برای کوروت ارائه کنند.

بدین منظور، در زمان توسعهٔ نسل سوم وایپر، از مدیر بخش پلت‌فرم خودروهای کوچک در دپارتمان کرایسلر، آقای «کریس تئودور» و همین‌طور مدیر اجرایی بخش مهندسی این شرکت آقای «فرانکویس کاستینگ» دعوت به عمل آمد و آن‌ها باهم ایدهٔ ساخت وایپر موتور وسط را مطرح کردند. بدین ترتیب در ماه مه سال 1996 پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی، تئودور و کاستینگ تحقیقات خود برای ساخت وایپر موتور وسط را آغاز کردند. کارها به‌سرعت پیش رفت و دو نمونهٔ چوبی از این ماشین ساخته شد که در هرکدام ترکیب‌های مختلفی برای نصب قوای محرکه بررسی شده بود.

در طرح اول، موتور به‌صورت برعکس نصب شده بود و پشت آن در مقابل گیربکس قرار گرفته بود که نیرو را به سمت دیفرانسیل بازمی‌گرداند. در طرح دوم اما از ترکیب سنتی استفاده شده بود و گیربکس در جلوی موتور نصب شده بود. همچنین در این پروژه تیم قصد پایین نگه‌داشتن هزینه‌های تولید را داشت و به همین دلیل بررسی‌های زیادی به‌منظور چگونگی استفاده از قطعات وایپر معمولی در مدل جدید موتور وسط انجام گرفت. در همین رابطه، استفاده از همان سیستم تعلیق جلو و سیستم فرمان نسل دوم وایپر در مدل موتور وسط در نظر گرفته شده بود؛ اما بااینکه در وایپر موتور وسط از برخی قطعات نسخهٔ معمولی استفاده شده بود، فاصلهٔ محوری بیشتر و کاپوت کم‌ارتفاع‌تری داشت.

چند ماه بعد، برای نشان دادن پیشرفت پروژه، از «باب لوتز» رئیس کرایسلر و «تام گیل» رئیس بخش طراحی این شرکت برای بازدید از هر دو نمونهٔ چوبی که حالا اصلاحاتی در آن‌ها انجام گرفته و با رنگ خاکستری رنگ‌آمیزی شده بودند، دعوت شد. در زمان بازدید، دو دستگاه فراری هم برای مقایسه به نمایش درآمده بودند؛ اما متأسفانه لوتز چندان تحت تأثیر نتیجهٔ کار قرار نگرفت و گیل هم علاقه‌ای به آن نشان نداد. سپس بعد از گذشت زمان زیاد و عقب افتادن برنامه‌ها، پروژهٔ ساخت وایپر موتور وسط فراموش شد و پس از ادغام کرایسلر با دایملر، این پروژه به‌طور کامل لغو شد.

اما این پایان ماجرا نبود زیرا چندی بعد تئودور کرایسلر را ترک کرده و به فورد رفت. او که همچنان روی ایدهٔ ساخت یک سوپراسپرت موتور وسط کار می‌کرد، این موضوع را با مدیران فورد مطرح نمود و آن‌ها که از این ایده خوششان آمد، چراغ سبز برای هدایت پروژهٔ ساخت سوپراسپرت موتور وسط را به تئودور دادند که این پروژه نهایتاً به ساخت فورد GT جدید در اوایل دهۀ 2000 انجامید؛ بنابراین بازگشت این سوپراسپرت افسانه‌ای آمریکایی به‌نوعی به دوج وایپر بازمی‌گردد. موضوعی که بسیاری از آن اطلاع ندارند.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

7 دیدگاه

  1. wick
    سوابق: (1068 دیدگاه) ,

    اگه فاجعه ادغام کراسیلر با دایلمر اتفاق نمی افتاد الان وایپر انجین وسط داشت با رقبا رقابت میکرد ولی مطمینم که این اتفاق در اینده می افته دوباره
    تازه نسل هشتم کوروت اولین کوروت انجین وسط نیست قبلا نسخه های مسابقه این ماشین gtp ساخته شده که چند وقت پیش یکی رو که سال ساختش به 1985 برمیگرده با قیمت 70 هزار دلاری برای فروش گذاشته بودن

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (1124 دیدگاه) ,

      اگه این فاجعه اتفاق نیفتاد
      الان کرایسلر هم پیش پونتیاک بود

      پاسخ
      1. مانی
        سوابق: (1124 دیدگاه) ,

        *نمی‌ افتاد*

        پدال جون ویرایش کی‌ از سفر بر میگرده؟

        پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1780 دیدگاه) ,

    نمادی از خودروهای ناب آمریکائیه ، که بازار را به رقبا سپرد ، اما هیچگاه از یادها نمیره و اُمیدوارم که یه روزی با قدرت برگرده به چرخه رقابت با بزرگان .

    اما شورولت کُروت خیلی با مُد روز حرکت میکنه و برای همینه که وایپر نازنین ، نتوانست با این کروت دوست داشتنی رقابت کنه .

    پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (932 دیدگاه) ,

    افسوس ک توقف تولید شد
    افسوس ک توجهی بهش نکردن و ارتقا ندادنش وگرن رقیب خیلیا میشد و خیلی از امارها جابجا میشد
    البته همچنان افسانه ای باقی میمونه و بعد توقف تولیدش هم بازم رکوردار خوبی هست
    به امید بازگشتش..!

    پاسخ
  4. Elmiraj
    سوابق: (660 دیدگاه) ,

    کرایسلر به عنوان سومین قطب بزرگ
    صنعت خودروسازی آمریکا به یک رقیب قدرتمند برای کوروتC8 و فورد GT نیاز داره و مثل گذشته یک وایپر موتور وسط تازه نفس به خوبی می تونه در این جایگاه ایفای نقش کنه .
    .
    موضوعی که اینجا مطرح شده مربوط به دهه ۹۰ میلادیه در حالی که وبسایت Car and drive از احتمال بازگشت وایپر موتور وسط در سال ۲۰۲۱ گفته و چند روز قبل هم سایت Motor 1 هم با یک رندر زیبا از احتمال بازگشتش با یک موتور ۴.۲ لیتری هشت سیلندر توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت خبر داد …

    پاسخ
    1. wick
      سوابق: (1068 دیدگاه) ,

      اره درسته car and drive یه جوری تو متن نوشته بود که واقعا قرار نسل بعدی وایپر ۲۰۲۱ معرفی شه و ۲۰۲۲ هم عرضه شه و نکته مهم اینه که از موتور ده سیلندر بازم استفاده میکنه یا به قول شما یه موتور هشت سیلندر با حجم کم و توربو استفاده میکنه
      یا حتی مثل فورد جی تی از موتور شش سیلندر

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.