رنو

تجربه سواری با رنو سامبیوز کانسپت

این رنو سامبیوز و نشان دهنده‌ی تمام اعتقادات رنو درباره یک خودروی سواری سال ۲۰۲۳ است. سامبیوز خودرویی کاملاً الکتریکی بوده و از سیستم خودران سطح ۴ برخوردار است و می‌تواند به هر وسیله هوشمند شما متصل شود. به تازگی این شانس را داشته‌ایم که در فرانسه پشت فرمان این عصاره مهندسی رنو بنشینیم.


کانسپت سامبیوز اولین بار در ماه سپتامبر و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت دیده شد و به عنوان دیدی از خودروی آینده در سال ۲۰۳۰ مطرح است. این پروتوتایپ البته پیش‌نمایشی از یک خودروی تولیدی نبوده اما باعث می‌شود از طراحی و تکنولوژی‌هایی که در محصولات رنو تا سال ۲۰۲۳ خواهیم دید آگاهی پیدا کنیم.

Symbioz
تکنولوژی خودران سطح ۴ تنها یک قدم با خودرویی که به فرمان و پدال‌ها نیاز نداشته فاصله دارد. تکنولوژی سطح ۴ به عنوان رانندگی بدون تفکر شناخته شده به این معنی که راننده می‌تواند کنترل کلی را به خود خودرو سپرده و برای مثال چشمان را از جاده برداشته و یک فیلم را تماشا نماید.

Symbioz
سامبیوز دارای سه حالت رانندگی است: کلاسیک، دینامیک و سواری خودکار. هر سفر شما با حالت کلاسیک شروع می‌شود بنابراین همانند یک خودروی الکتریکی سنتی عمل می‌کند. از آنجایی که سامبیوز یاد شده به حالت پروتوتایپ بوده بنابراین از نظر آرامش و راحتی کمی خشن نشان می‌دهد. البته سیستم فرمان پذیری چهار چرخ این خودرو باعث شده علیرغم طولی تقریباً برابر با رنجروور بسیار چابک‌تر باشد.

سامبیوز بر پایه یک معماری الکتریکی کاملاً جدید ساخته شده و از باتری لیتیوم-یونی ۷۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. دو پیشرانه الکتریکی در اکسل عقب قدرت ۴۸۳ اسب بخاری و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری داشته اما در حالت دینامیک این قدرت و گشتاور به ترتیب به ۶۷۰ اسب بخار و ۶۶۰ نیوتون متر افزایش می‌یابد. بدین ترتیب شاهد قدرت زیادی هستیم اما از آنجایی که سامبیوز خودرویی ۲.۲ تنی است بنابراین رنو می‌گوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۶ ثانیه طول می‌کشد.

Symbioz
شتاب‌گیری سامبیوز گیرا بوده و اما به اندازه ۶۷۰ اسب بخاری که روی کاغذ است سریع نشان نمی‌دهد. موضوع گیراتر عملکرد روان ویژگی‌های خودران است. فشردن دو دکمه روی فرمان سریعاً حالت خودران را فعال کرده و خودرو فضای خود برای کنترل را شناسایی می‌کند. قوانین فرانسه می‌گویند که کنترل‌های دوگانه و یک سوپروایزور باید در زمان تست این تکنولوژی در جاده‌های عمومی حاضر باشند اما در زمان تست ۳۰ دقیقه‌ای ما نیازی به دخالت آن‌ها نداشتیم.

Symbioz
این سیستم بی‌وقفه کار کرده و شتاب گیری نرمی دارد. سیستم خودران سامبیوز هماهنگی فوق‌العاده‌ای با ترافیک داشته و فعال کردن آن به آسانی به راه انداختن یک کروز کنترل می‌باشد. این سیستم خود را با ترافیک ادغام کرده و در تمام این تست ما به‌طور امن و با خیال راحت در حال چک کردن ایمیل بودیم.


به منظور نمایش توانایی تکنولوژی خودران سطح ۴ سامبیوز، ما از هدست های واقعیت مجازی استفاده کرده و خودرو وارد حالت ریلکس شد که باعث می‌شود صندلی‌ها خوابیده و فرمان نیز به طرف داشبورد برود تا فضای بیشتری ایجاد گردد؛ و همه‌ی این‌ها در حالی رخ می‌دهند که خود خودرو با سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه حرکت می‌کند.


البته این تجربه‌ای ترسناک است زیرا حضور در صندلی راننده و عدم آگاهی از آن چیزی که جلوی شما رخ می‌دهد تجربه متفاوتی خواهد بود؛ اما پس از چند دقیقه کاملاً ریلکس شده و سپردن همه‌چیز به خودرو آسان است. وقتی که از بزرگراه خارج شدیم خودرو به ما هشدار داد که باید کنترل آن را در ۶ ثانیه به دست بگیریم و اگر این کار را انجام ندهیم خودرو به آرامی سرعت را کم کرده و در کنار جاده توقف خواهد کرد.

Symbioz
به منظور امکان‌پذیر شدن این سطح از خودرانی، سامبیوز از طیف وسیع رادارها، حسگرهای فراصوت و لیدار، دوربین‌ها و همچنین نقشه خانی دقیق استفاده می‌کند تا حضور امنی در جاده را تضمین کند. این خودرو همچنین به لطف تکنولوژی ارتباطی خودرو به زیرساخت می‌تواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب سامبیوز می‌تواند آماده دوری از خطرات در فاصله‌هایی شود که راننده نمی‌تواند آن را ببیند.

رنو حدود یک‌صد هزار کیلومتر تست جاده‌ای با ناوگانی از این خودروی خودران سطح ۴ داشته و میلیون‌ها کیلومتر تست را نیز در آینده و پیش از عرضه آن انجام خواهد داد.

تکنولوژی رانندگی خودکار با سرعت بسیاری در حال توسعه بوده و رنو نیز طرز کار آن را سال‌ها پیش از ارائه به مشتریان نشان داده است. اینکه تکنولوژی مورد بحث چقدر هزینه خواهد داشت و اینکه قوانین مربوط به آن چگونه خواهد بود فعلاً مشخص نیست اما شکی وجود ندارد که این سطح از اتوماسیون تأثیر انقلابی بر صنعت خودرو و رانندگی خواهد داشت…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    وای وای وای
    آینده همین نزدیکیاس
    شاید کمتر از ۱۰ سال آینده نیمی از دنیا خودران بشه
    ولی مسئولان ما هرروز یه قانون عجیب غریب میزارن(( البته برای همه کاملا مشخصه چه خبره)) تا مردم خوابه آشغالای چینی و فرانسویای قدیم هم تو رویاهاشون ببینند
    از زمینو هوا هم برای مردم میباره
    مسئولانم که دیگه آتیشی دارن پخش میکنن که دیگه نفسی نمونه
    آی عزیزان مسئول ما دشمن نیستیم به خدا
    ما از خودتونیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علي-كيوج

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    پدال جان چرا مقاله ای درباره ی تعرفه ی جدید واردات خودرو نمینویسی،واقعا تا بحال قانونی به این مزخرفی ندیده بودم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Saeed Boroomand

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    این سبک طراحی با استفاده حداکثری از فضا و در عین حال ظاهر معقول خوبه که توی خیلی از کانسپت ها داره جا میوفته و به زودی توی بازار هم خواهد اومد.
    اما تا ۲۰۳۰ احتمالا خودران سطح پنج هم بیاد. و همین ماشینو بشه با وزن ۱۴۰۰ کیلو ساخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. الهی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    رنو طرحهای جسورانه ای میده…

    ولی یه مقدارش هارت و پورت الکیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Madjid Thunderbird

    ۲۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    به به چقدر زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (242 ديدگاه)

    تلفظ صحیح سیمبیوز است چه طوری سامبیوز میخونید این واژه را: symbioz

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۲۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. ممنون از دقت نظر شما. خود مسئولان رنو در هنگام رونمایی از تلفظ سامبیوز استفاده کردند و ما هم تا جایی که در ریویوها شنیدیم همین سامبیوز بوده نه تلفظ انگلیسی آن که سیمبیوز هست و البته ممکن است در رسانه های انگلیسی همه گیرتر شود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    تا چند روز آینده سایپا کوییک خودران میده بیرون 100میلیون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Mercede kaviani

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    احتمالا نسل بعدی رنو سافرن خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا