بررسی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

این روزها همه‌جا صحبت از خودرویی است که قرار بوده جایگزینی برای پراید باشد اما این قضیه ما را یاد پروژه‌ی ال نود و جایگزینی برای پیکان می‌اندازد! البته اینجا تفاوتی ظریف وجود دارد و آن اینکه حداقل اعلام شده رنو کوئید هنوز نیامده بهایی بالاتر از پراید خواهد داشت و بعید نیست که در آینده این خودرو را رقیبی برای شاسی بلندهای مهم بازار ببینیم! درهرحال مرور تست‌های مختلف این خودرو خالی از لطف نیست چراکه بهتر می‌توان با نقاط قوت و ضعف این خودرو آگاه شد. این بار به سراغ مجله‌ای آفریقایی رفته‌ایم تا ببینیم که درک این مجله از کوئید چه بوده است. با ما همراه باشید.

renault-kwid-01
این روزها خودروهای جدید مقرون‌به‌صرفه در بازار آفریقای جنوبی کم‌پیدا هستند. در حقیقت مدل‌های زیادی با بهای مناسب وجود ندارد. هرچند رنو کوئید یک تازه‌وارد قابل‌توجه به این بخش از بازار است که به لطف بهای بسیار رقابتی و لیست جذابی از تجهیزات استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.

renault-kwid-detail-rear-3q
با بهای آغازین باورنکردنی 8243 دلاری، گارانتی 5 ساله، یک سال بیمه و لیست تجهیزات شامل فرمان هیدرولیک، شیشه‌های جلوی برقی و سیستم صوتی دارای بلوتوث کوئید روی کاغذ اکثر رقبای خود را شکست می‌دهد.

تریم دینامیک که در این تست حضور دارد با اضافه بهای 687 دلاری حتی تجهیزات بیشتری دارد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به مه شکن‌های جلو، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 7 اینچی به همراه ناوبری و پوشش خاکستری/قرمز منحصربه‌فرد کابین اشاره کرد.

Renault Kwid
همه‌ی این موارد نویدبخش هستند، این‌طور نیست؟ اما کوئید که پلتفرم CMF-A یکسانی با داتسون ردی گو دارد در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند؟ خب برخی موضوعات هستند که این خودرو را در پله‌ای پایین‌تر قرار می‌دهند. برای مثال در دومین تست تصادف انکاپ جهانی این خودرو تنها یک ستاره به دست آورده است. این خودرو تنها یک کیسه هوا داشته و فاقد ترمز ضد قفل است.

رنو اعلام کرده که شاید در آینده کوئید با ترمز ضد قفل عرضه شود اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است. هرچند این شرکت قول داده که با گذشت زمان کوئید ایمن‌تر و بهتر خواهد شد.

renault-kwid-1-litre-01
تردیدی وجود ندارد که با چنین بهایی کوئید جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو از فلسفه‌ی طراحی داستر و ساندرو استپ وی استفاده می‌کند. از جمله‌ی این عناصر می‌توان چراغ‌های جلو و عقب برجسته، پوشش‌های پلاستیکی و نوارهای محافظتی پایین درب‌ها اشاره کرد. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز 180 میلی‌متر است.

هر دو مدل کوئید دارای رینگ‌های فولادی 13 اینچی هستند که قالپاق‌های پلاستیکی آن‌ها را پوشانده‌اند. تنها تفاوت‌های ظاهری بین تریم پایه‌ی Expression و تریم فول دینامیک اضافه شدن مه شکن به مدل فول است.

در بخش داخلی نیز رویه‌ی طراحی خارجی برقرار است و با این بها کابین خودرو لذت‌بخش به نظر می‌رسد. مدل دینامیک با سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی و غربیلک فرمان چرمی نسبتاً گران‌بها به نظر می‌رسد. کوئید همچنین دارای نشان‌دهنده‌ی جذاب بوده که متأسفانه فاقد دورشمار پیشرانه است اما سرعت‌سنج، نشان‌دهنده سوخت و کامپیوتر سفری آن خوانایی مناسبی دارند.

renault-kwid-60
علیرغم تجهیزات فراتر از انتظار در این محدوده‌ی قیمتی، فضاسازی کابین چندان شگفت‌انگیز نیست. ظرفیت محفظه‌ی بار زیاد 300 لیتری وجود دارد اما این موضوع کمی فضای پای عقب را تحت تأثیر قرار داده است. فضای سر نیز زیاد نیست و البته ستون فرمان نیز فاقد هرگونه تنظیمی است. دیگر نکته‌ی عجیب کوئید نبود محل استراحت پا کنار کلاچ است.

صندلی‌های راننده و سرنشین فاقد حدفاصل معنی‌داری است و بدین ترتیب حضور زیاد در جاده می‌تواند کاری سخت باشد.

renault-kwid-boot-loaded
خوشبختانه کوئید محفظه‌های ذخیره‌ای زیادی دارد. پانل‌های درب راننده و سرنشین جلویی به همراه بخش اطراف دسته‌دنده دارای محفظه‌ی جاداری هستند.

نیروبخش کوئید کوچک پیشرانه‌ی 1.0 SCe جدید است که دارای قطعات آلومینیومی و طراحی‌ای با استهلاک پایین است که توانایی تولید قدرت 67 اسب بخاری و گشتاور 91 نیوتون متری را داراست. البته این مشخصات با دیگر پیشرانه‌های 1 لیتری حاضر در این سگمنت خیلی تفاوت ندارد.

renault-kwid-1-litre-11
قدرت تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما کوئید فاقد تجهیزات الکترونیکی کمکی مثل کنترل کشش است. با وزن 1105 کیلوگرمی این خودرو در هر صد کیلومتر مصرف ادعایی 4.7 لیتری دارد. سقف سرعت آن نیز 152 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

متأسفانه کوئید با حضور در جاده به سرعت ذات ارزان‌قیمت خود را نشان می‌دهد. درحالی‌که به لطف سیستم تعلیق نسبتاً مناسب و لاستیک‌های دیواره بلند سواری خودرو اکثراً راحت است اما به نظر می‌رسد که فاصله‌ی کم بین محورها باعث کمی تغییرات ناپایدار می‌شود.

00086234
00086234

مورد نگران‌کننده‌تر فرمان هیدرولیک است که به همراه لاستیک‌های کوچک احساس بسیار مبهم و بی‌علاقه‌ای دارد. با افزایش سرعت این موضوع مشکلی حادتر می‌شود و در حقیقت در سرعت بالای 90 کیلومتر در ساعت اوضاع کمی مشوش می‌شود.

طراحی بلندقد خودرو باعث شده که کوئید به بادهای مقابل بسیار حساس باشد و به همین ترتیب به تصحیح فوری فرمان در بزرگراه‌ها نیاز دارد.

Renault Kwid
به این موارد نسبت‌های عجیب گیربکس را نیز اضافه کنید. نسبت دنده‌ی اول کوتاه بوده و دنده‌های بعدی نسبت طولانی‌تری دارند و همین امر باعث می‌شود تا با کاهش دور پیشرانه و یا برای سبقت‌گیری یک یا دو بار معکوس دهید. برخی اوقات دنده‌های سنگین نیز کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

Renault KWID
در محیط‌های شهری کوئید بهتر عمل می‌کند و حتی می‌توان آن را لذت‌بخش توصیف کرد. فاصله‌ی کم بین محورها و برخی نسبت‌های کم از کوئید خودرویی کوچک و چابک می‌سازند. کوئید خودرویی قدبلند بوده و فاقد میله‌ی ضد لغزش در عقب است بنابراین در پیچ‌های تیز این موضوع می‌تواند کمی خطرناک باشد اما واضح است که کوئید برای محیط‌های شهری طراحی شده است.

لرزش، صدا و ناهنجاری کوئید بهتر از اکثر خودروهای هندی است اما صدای باد اطراف آینه‌ها را می‌توان حس کرد. پیشرانه‌ی 3 سیلندر بنزینی این خودرو سریع‌تر از انتظار است. هرچند می‌توانید صدای ناله‌ی متمایزی را با افزایش دور پیشرانه بشنوید.

renault-kwid-global-ncap
کوئید ابتدا در تست‌های تصادف انکاپ جهانی هیچ ستاره‌ای به دست نیاورد اما پس از اضافه شدن کیسه هوای راننده توانست یک ستاره را بگیرد. تخمین می‌زنیم که نصب سیستم ترمز ضد قفل باعث افزایش بهای 650 دلاری خودرو شود. این بها چندان زیاد نیست و هنوز کوئید را رقابتی نگه می‌دارد.

renault-kwid-airbag
باید به رنو برای ساخت محصولی که از نظر اقتصادی دسترس‌پذیرتر بوده و تجهیزات سخاوتمندانه‌ای دارد آفرین گفت. هرچند کوئید نقاط ضعف زیادی دارد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها فقدان ترمز ضد قفل است. در رانندگی‌های کوتاه کوئید احساس خوبی دارد اما برای رانندگی در بزرگراه‌ها مناسب نیست.

نظاره‌ی فروش ابتدایی این خودرو با توجه به مشخصات ارائه شده روی کاغذ جالب خواهد بود. همچنین توجه به توسعه‌ی بیشتر ایمنی کوئید بدون افزایش زیاد بهای این خودرو قابل‌توجه خواهد بود.
تا آن زمان باید با احتیاط به کوئید نگاه کرد. در نگاه اول این خودرو قطعاً بهتر از داتسون گو است و با این بودجه مشخصات بهتری دارد.

Renault Kwid
Renault Kwid

مشخصات کلیدی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک

قیمت: 8887 دلار
پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری بنزینی
قدرت: 67 اسب بخار
گشتاور: 91 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 16 ثانیه
حداکثر سرعت: 152 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر
گیربکس: 5 سرعته دستی

منبع: carmag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

23 دیدگاه

  1. رضا
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    باور نکردنی ۸۲۰۰ دلار ؟؟؟؟ نویسند فکر کرده ملت تو غار زندگی می کنند ؟ ۶۵۰ دلار برای ترمز ضد قفل ، ایران خودرو هم اینقدر نمی کشه روش ، ته تبلیغ بود ، قورباقه رو پلنگ نشون میداد

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1938 دیدگاه) ,

      این ماشین تو یورونکپ هیچ ستاره ای دریافت نکرده
      یعنی شاسی و ستون ها مقاومت ندارن الان بهش 12 تا ایربگ هم بزارن وقتی داشبرد و فرمان تو تصادف جمع شه داخل 12 تا هیچ 100 تا هم ایربگ هم نمیتونه جون ادم رو نجات بده

      پاسخ
      1. امپراتور لامبورگینی
        سوابق: (8360 دیدگاه) ,

        دقیقا سامان عزیز
        مثل ترمز ABS پراید که هیچ چی نیست.

        ماشینی که بدنه ضعیفه و موتور با تصادف میاد تو کابین، 1000 تا ایربگ هم فایده نداره.

        پاسخ
        1. Delport
          سوابق: (73 دیدگاه) ,

          خخخخ.به نظرت اگه پرایدو به جایه این نقد میکردن چی میگفتن دربارش؟؟؟
          خب به نظر من این ماشین واسه اموزش رانندگی و یکی مثه من که واسه ١ نون گرفتن تا یر کوچه حال پیاده روی ندارم خوبه(احتمالا هدفه ساختشونم یه چیزی تو همبن مایه ها بوده)نه ابنکه بیاد ایران یه کارگر بیچاره با خقوق ١ ملیونی مجبور باشه بخردشو همه عزیزاشو خونوادشو بذاره داخله ماشینه از اهواز برونه مشهد وایه زیارت.هر چند مه از پراید خیلی بهتره.من از هرکی که نمونه ها قبلیو جدید پرایدو داشته سوال کردم گفتن که هیدرولیگو abd رو پراید نکته منفی شده تا ابنکه باعث بهبود بشه.هر چند مه به قوله دوستایه خوبم این بیاد ایران نزدیکا 35 قیمت بخوره

        2. Delport
          سوابق: (73 دیدگاه) ,

          تاچه گوشیم مشکل داره.به خاطر اشتباهات تایپی شرمندم.ببخشید

    2. SS
      سوابق: (72 دیدگاه) ,

      طوری نوشتند کشور آفریقایی که انگار تو صحرای شمال افریقا تست شده
      افریقای جنوبی یه کشور جهان اول هست و قیمت و تنوع خودرو در این کشور خیلی خوب هست.
      در مورد قیمت هم فکر میکنم نویسنده اشتباه کرده چون اگر به سایت رنو افریقای جنوبی سر بزنید میبینید قیمت مدل داینامیک حدود 130000 روآن هست که تقریبا معادل 26 میلیون تومان میشه
      البته به نظر من با قیمت هایی که در آفریقای جنوبی وجود داره ساندرو نسل جدید با قیمت 150 تا 200 هزار روآنی یا تویوتا یاریس 190 هزار یوآنی خیلی بهتر از کویید هست

      پاسخ
      1. دانیال
        سوابق: (84 دیدگاه) ,

        واحد پول آقریقای جنوبی روان هست نه دلار! عجیبه که سایت بررسی کننده قیمتش رو به دلار اعلام کرده و 9هزار دلار رو برای یه همچین ماشینی باورنکردنی(!) میدونه.
        وقتی به این ماشین نگاه میکنم به نظرم میاد یکی از مستعد ترین ماشین ها برای چپ شدن باشه، جدای از اون تست تصادفش هم که آب پاکی رو روی دست همه ریخت.
        ولی در کل برام جالبه که این روزا هر مطلبی درمورد رنو کویید منتشر میشه قیمتش رو خیلی بالا اعلام میکنه و هیچکدوم به قیمت 3800 دلاری اون توی هند اشاره نمیکنند.

        پاسخ
  2. رامین
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    گویا قیمتش در کشورهای مختلف خیلی فرق داره
    هند از 4تا 6هزار دلار
    برزیل 6200 یورو
    آفریقای جنوبی حدودا9 هزار دلار
    کاش حداقل قیمت خودروهایی که در داخل تولید میشن با قیمت جهانی برابر باشه تا در بازه قیمتی 30 تا 60 میلیون یکم تنوع به وجود بیاد و کویید یا سوزوکی ماروتی آلتو و نیسان داتسون بشن خودروهای زیر 30میلیون. در این صورت رضایت مردم میره بالا.

    پاسخ
  3. شایان
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    در خوش بینانه ترین حالت قیمتش 48 تومنه تو ایران پرایدم تا 1495 تولید میشه خیالتون راحت

    پاسخ
  4. Archi KHAN
    سوابق: (1744 دیدگاه) ,

    از کی باید شاهد حضور مردم همیشه در صحنه باشیم ، در صف ثبت نام ؟!!

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (713 دیدگاه) ,

    این بیاد تو ایران، زیر ۴۰‌ تومن قیمتش نیست، اصلا نمیصرفه، به هیچ وجه.
    داشبورد نرم و‌ خوش چهره سمند (مخصوصا‌ مدل‌های قدیمی‌تر با کلیدهای‌خط) هر چند قدیمی شده‌، اما هنوزم می‌ارزه به کل‌ کابین خشک و فانتزی امثال این ماشین.

    پاسخ
    1. سیاوش
      سوابق: (174 دیدگاه) ,

      فکر نمی کنم در ایران قیمتش ار 34 بیشتر بشه چون در این صورت همه میرن سراغ خود تندر دیگه 40 تومن که امکان نداره

      پاسخ
  6. یوسف
    سوابق: (310 دیدگاه) ,

    خوب میدونم از یک خودروی شدیدا اقتصادی نباید توقع بالایی داشت ولی یه نگاه به صندلی عقبش بندازید، انقدر صاف و عمودیه که من با دیدن عکسش کمرم درد گرفت.

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    آخه این شد ماشین.

    پاسخ
  8. ناشناس
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    بائوجون 310 یک سر و گردن از پراید و کوئید بالاتره

    پاسخ
  9. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (714 دیدگاه) ,

    مقاله آفریقایی بود. فکر کنم اینا واقعا ندید بدیدا”.

    پاسخ
  10. شایان
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    این ماشین فقط ب درد مصرف شهری میخوره…جرات میخاد با این ماشین ادم بره مسافرت.ایمنی گ نداره درست حسابی از همه بدتر ترمزاشه!😦
    قد بلندیشو سبک بودنشم بماند.
    در کل برای شهر مناسبه

    پاسخ
  11. سیاوش
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    فقط این لامصب چرا فقط یه تیغه برف پاککن در شیشه جلو داره ؟؟؟؟برا ی کاهش هزینه اینم زدن !!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  12. نیما
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    قاتلی جدید در راه است…
    حالا ببینید مردم چطور براش سر و دست میشکنن

    پاسخ
  13. ونوم
    سوابق: (543 دیدگاه) ,

    با نرخ دلار جدید همین الان 35 قیمتشه

    پاسخ
  14. بهزاد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    این خودرو آنقدر مزخرف خواهد بود که خریدارانش به یکسال نکشیده به غلط کردم میافتند علتش هم قیمت بالا در ازای یه آشغال بی امنیت و امکانات حالا شما انصافا فکر میکنین این لجن بتونه جلوی مثلا ۲۰۶ تیپ ۲ حرفی برای گفتن داشته باشه

    پاسخ
  15. یاشا
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    قیمت اخرش میافته چون ایرانخودروس تقریبا ۵۰ حالا چند اب خورده ۱۵ .اونم با قتعات چینی و تبلیغات فراواااااااان در تی وی

    پاسخ
  16. . O. G. A. C
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    اقا وقتی بدنه ضعیفه چ فایده ای داره ایر بگ داشته باشه. ادم این ماشین رو خالی هم هل بده بخوره ب جایی خودشم میمیره چ برسه ب این ک تو ماشین باشی. آدم بخواد 34 یا 35 تومن بده ب این ماشین میره ی ماشین چینیه میگیره تا حداقل بعضی از مسائل ایمنیش از این رنو بهتر باشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x