رنو

۳۰ سال با رنو کلیو، این سوپرمینی دوست‌داشتنی فرانسوی…

امسال رنو کلیو ۳۰ ساله می‌شود. سوپرمینی محبوب فرانسوی‌ها یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ اروپا بوده و از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از این خودرو روانه جاده‌ها شده‌اند.

  • رنو کلیو نسل اول

نسل اول این خودرو به عنوان جایگزین مدل محبوب رنو ۵ طراحی شد. اولین نسل کلیو در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۹۰ رونمایی شده بود.

این خودرو در سال ۱۹۹۱ برنده عنوان خودروی سال اروپا شد و داوران آن را به خاطر استایل قابل‌توجه، کیفیت تولید بالا، فضای زیاد کابین و تجهیزات درخور با توجه به ابعاد این خودرو بهترین خودروی جدید قاره همیشه‌سبز دانستند.

نسخه ۴ درب ۱.۴ لیتری RT کلیو به قفل مرکزی، شیشه‌های جلوی برقی و کاست پلیر مجهز بود. دیگر نسخه‌ها از جمله مدل سه درب ۱.۲ لیتری RL، مدل ۱.۹ لیتری دیزلی، ۱.۸ لیتری، نسخه داغ RSi و ۲ لیتری هم در دسترس بودند.

  • رنو کلیو نسل دوم

تولید نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید و رنو همان سال نسل دوم کلیو را معرفی کرد. کلیو نسل دوم از طراحی جدید و ابعاد بزرگ‌تر سود می‌برد و این امر منجر به بهبود فضای داخلی شده بود. این خودرو دارای صندلی‌های بهتر و سواری نرم‌تر و راحت‌تر بود.

با استفاده از راه‌حل‌های مهندسی پیشرفته وزن خودرو در حد متعادلی نگه ‌داشته بود. برخی نسخه‌های کلیو نسل دوم به کاپوت آلومینیومی، گلگیرهای جلوی کامپوزیتی و پوشش پلی کربناتی چراغ‌های جلو مجهز بودند.

کلیو اولین محصول ساب کامپکتی بود که با کیسه‌های هوای جانبی جلو و ABS عرضه شد. این خودرو همچنین با پیش کشنده‌های کمربند ایمنی و فرمان هیدرولیک در دسترس بود.

پیشرانه‌های ۱.۲، ۱.۴، ۱.۶ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتری دیزلی عرضه شده بودند. همچنین مدل کلیو RS. A با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۷۰ اسبی در سال ۲۰۰۰ معرفی شد.

در سال ۲۰۰۰ بود که دومین نسل کلیو فیس لیفت شد و از پشت آمپرهای جدید و کیسه هوای استاندارد سرنشین سود برد. در سال ۲۰۰۱ رنو تجهیزات بیشتری همچون سپرهای جدید، چراغ‌های جلوی زنون سفارشی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال و ناوبری ماهواره‌ای را به کلیو اضافه نمود و یک پیشرانه جدید ۱.۵ لیتری توربودیزل را نیز در دسترس قرار داد. در همین سال نسخه پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب کلیو V6 رنو اسپورت نیز با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ۲۲۶ اسبی عرضه شد. پیشرانه این خودرو پشت صندلی‌های جلو قرار گرفته بود.

تا سال ۲۰۰۴ تغییرات طراحی بیشتری در کلیو رخ داد و نهایتاً کلیو RS با قدرت ۱۸۲ اسبی عرضه شد.

  • رنو کلیو نسل سوم

در سال ۲۰۰۵ بود که نسل سوم کلیو رخ نمود. این خودرو از استایلی تیزتر، کیفیت کابین بهتر، فضا و تجهیزات بیشتر سود می‌برد. برای اولین بار در تاریخ، کلیو با کلید کارتی هندزفری و استارت دکمه‌ای عرضه شد. همچنین سیستم ناوبری پیشرفته، کروز کنترل فعال با محدود کننده سرعت و… نیز در دسترس بودند.

سومین نسل کلیو اولین سوپرمینی ای بود که ۵ ستاره ایمنی را از یورو انکاپ دریافت نمود چراکه از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال پیشرفته‌ای سود می‌برد.

نسخه استیشن کلیو نیز با نام اسپورت تورر معرفی شد. این خودرو فاصله بین محوری بیشتری دارد. نسخه رنو اسپورت جدید کلیو نیز با قدرت ۱۹۷ اسبی عرضه گردید. این خودرو در سال ۲۰۰۶ جایزه خودروی سال اروپا را به دست آورد.

  • رنو کلیو نسل چهارم

چهارمین نسل کلیو از کانسپت DeZir الهام گرفت و توسط لارن ون دن آکر طراحی شد. این خودرو در سال ۲۰۱۲ و با فاصله بین محوری بیشتر، طراحی و تکنولوژی‌های جدید همچون صفحه‌نمایش لمسی R لینک و چراغ‌های جلوی LED معرفی گردید.

از جمله پیشرانه‌های این خودرو می‌توان به نمونه‌های عادی TCe بنزینی و dCi دیزلی و همچنین نسخه کلیو RS با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۹۷ اسبی و گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اشاره کرد. این گیربکس برای اولین بار در کلیو عرضه شده بود.

  • رنو کلیو نسل پنجم

نسل فعلی کلیو در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ معرفی و سال پیش وارد خط تولید شد. نسل پنجم کلیو ۵ ستاره ایمنی کسب کرده و با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مدرن و تکنولوژی هیبریدی در دسترس است.

جدیدترین سوپرمینی رنو از صفحه لمسی ۹.۳ اینچی و پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰ اینچی سود می‌برد و از نظر کیفیت کابین، راحتی و فضای داخلی بهبود یافته و فضای بار ۳۹۱ لیتری آن بیشتر از تمامی رقباست.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه

  1. آرش وان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (227 ديدگاه)

    رنو کلیو جدید در یوروانکپ بالاترین حد ایمنی در تست های تصادف در سگمنت سوپر مینی ها را دارد و از سوی یوروانکپ به عنوان best in class نام گذاری شده است

    مقایسه ایمنی دو خودروی رنو کلیو ۲۰۱۹ و تویوتا یاریس ۲۰۲۰ در تست تصادف 🇪🇺EuroNCAP🇪🇺

    👈 درصد حفاظت از سرنشینان بزرگسال
    کلیو ۹۶٪ یاریس ۸۶٪

    👈حفاظت از سرنشینان کودک
    کلیو ۸۹٪ یاریس ۸۱٪

    👈حفاظت از عابران پیاده
    کلیو ۷۲٪ یاریس ۷۸٪

    👈تجهیزات ایمنی اضافه
    کلیو ۷۵٪ یاریس ۸۵٪

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۵
    1. رهگذر

      ۲۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (10 ديدگاه)

      کی گفته فرانسوی ها دوست داشتنی هستن ؟
      آمار فروششون رو نگاه کنین به غیر ژاپنی فکر نمی کنی

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۲۶
      1. MOHAMMAD.n.r

        ۲۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (693 ديدگاه)

        ماشین های کوچک و شهری فرانسوی واقعا خوبن.

        موافقم ۲۳
        مخالفم ۲
      2. فرزاد

        ۲۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (518 ديدگاه)

        تا جایی که ما یادمون میاد تو کل اروپا همیشه کلیو از نسل اولش بگیر تا این نسل پنجمش رتبه دوم بعضی سالها هم رتبه اول امار فروش داشته واقعا خودروی بی نظیری هست مخصوصا مدل v6 شش سیلندر نسل دومش

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    2. ممد ژانگولر

      ۲۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1270 ديدگاه)

      فقط اون عکس اول که داره شماره میده 😍😘

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۱
  2. اشکان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (104 ديدگاه)

    ما فقط سی سال با رنو پی کی خاطره داریم

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
  3. کیان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (564 ديدگاه)

    ۲۰۶ هم سال ۱۹۹۸ تولید شده، بنظرم در قیاس با کلیو نسل دوم واقعا ۲۰۶ خیلی جلوتر بوده
    ۲۰۶ باعث نجات پژو شد ،
    بنظرم با همه اینکه ۲۰۶ مربوط به ۲۲ سال پیش هست هنوزم حداقل در طراحی داخلی از خیلی از ماشینهای تازه تولید جذاب تر و موزونتر هست.
    البته تصور و سواری ۲۰۶ واقعی صرفا به مدلهای نهایت ۸۴ برمیگرده ک تمام فرانسوی بودن و مونتاژیهای داخل هم تا ۹۰
    هرچه بعدش تولید شد اسم آشغال هم نمیشه روش گذاشت

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۵
    1. 369

      ۲۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (317 ديدگاه)

      ۲۰۶ فوقالعاده بود
      یک زمانی آدم هیچوقت از روندنش سیر نمیشد.
      خیلی حال میداد
      ولی جدیداش دیگه گیرایی قبلو ندارن

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۱
      1. مهدی

        ۲۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1272 ديدگاه)

        ۲۰۶ های قدیمی مخصوصا ۸۴ فوق العاده بودن و بسیار مطمین ماشین تمام و کمال حیف که دیگه برنمیگرده

        موافقم ۷
        مخالفم ۱
  4. Hadi

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2062 ديدگاه)

    کلیو سابقه ی خوبی داره ولی پژو سری ۲۰۵ و ۲۰۷ یا همین ۲۰۸ جدید رو ازش بهتر می‌دونم…
    پژو ۲۰۸ جدید واقعاً در سطح خودش شاهکاره 👌

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا