رنوهفته نامه

علیرغم تحریم‌های آمریکا، رنو در ایران می‌ماند…

شرکت فرانسوی رنو اعلام کرد که به‌رغم تحریم‌های آمریکا در ایران باقی می‌ماند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارلوس گوسن، مدیرعامل این شرکت روز جمعه گفت که رنو ایران را ترک نخواهد کرد. مدیرعامل رنو در نشست سالانه سهامداران این شرکت گفت: حتی اگر مجبور به کاهش شدید حجم باشیم، آن را رها نخواهیم کرد. وی افزود: این اقدام شرکت رنو برای زمانی که بازار مجدد گشوده می‌شود، یک مزیت محسوب می‌شود.

اما چند روز پیش هم مدیرعامل رنو پارس اظهارات مشابهی درباره این موضوع داشته است.

در روزهایی که محدودیت‌های بین‌المللی علیه کشور افزایش یافته و صنعت خودرو نیز به سهم خود متأثر از این ماجرا شده است، رنویی‌ها صحبت از ماندن می‌کنند و ظاهراً قصد پشت کردن به صنعت و بازار خودرو ایران را ندارند. آن‌طور که مدیرعامل رنو پارس (شرکت تأمین‌کننده قطعات محصولات رنو در ایران) در گفت‌وگوی خود با ایسنا تأکید کرده، رنو با وجود محدودیت‌های بین‌المللی، می‌خواهد حضوری طولانی و استراتژیک در ایران داشته باشد. حال اینکه چرا رنو با وجود دولتی بودن و ارتباط غیر مسالمت‌آمیز فرانسه با ایران، خیال قطع همکاری و رفتن ندارد، پرسشی است که به نظر می‌رسد پاسخ آن در سابقه حضور این شرکت در ایران و همچنین شرایط فعلی رنو نهفته است. اگر به تقویم صنعت خودرو کشور نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم سابقه حضور رنو در این صنعت به پیش از انقلاب برمی‌گردد، به دورانی که فرانسوی‌ها با ژیان به ایران آمده بودند و این خودرو کوچک و کم‌حجم و خاطره‌انگیز، مقدمه‌ساز حضور سایر خودروسازان فرانسوی در ایران شده بود. رنو که به گفته کارشناسان، در انتخاب بازارهای جهانی، بسیار حساس است، با محصولی به نام رنو ۵ قدم به ایران گذاشت و این خودرو نیز به سهم خود برای ایرانی‌ها خاطره‌انگیز به حساب می‌آید.

آن زمان رنو به دنبال همکاری مشترک با خودروسازان کشور نبود و بیشتر قصد محک زدن و حضور در بازار ایران را داشت، اما پس از انقلاب تمایل خود برای آغاز همکاری‌های مشترک را اعلام کرد. این شرکت فرانسوی قصد داشت محصول جدیدی را در ایران مونتاژ کند، اما بنا به دلایلی موفق نشد و همکاری رنو و خودروسازی ایران تا مدت‌ها بعد که پی‌کی (PK) به میهمانی پارس‌خودرو آمد، پا نگرفت.

هرچند PK تیراژ چندانی نداشت و خودروی به‌روزی محسوب نمی‌شد، اما به‌هرحال مقدمات همکاری با رنو را فراهم آورده بود و حتی پارس‌خودرو قصد داشت روی پلتفرم آن اصلاحاتی را انجام دهد و محصولی جدید بسازد.

این اتفاق البته هیچ‌گاه رخ نداد و رنو و خودروسازی ایران تا اوایل دهه هشتاد که پای پلت فرم مشترک X۹۰ به میان آمد، منتظر آغاز مشارکتی برد-برد و ریشه‌ای ماندند.

اگرچه قرارداد پلت فرم مشترک X۹۰ حواشی زیادی داشت و این حاشیه‌ها اجازه نداد پروژه سر وقت آغاز شود و اهداف و برنامه‌های آن تحقق یابد، اما به اعتقاد کارشناسان، این قرارداد نقش زیادی در انتقال دانش فنی روز به قطعه سازان ایرانی ایفا کرد و صنعت خودرو کشور از مزایای آن منتفع شد.

در حال حاضر نتیجه قرارداد پلت فرم مشترک X۹۰، تولید دو محصول به نام‌های «تندر-۹۰» و «مگان» است، محصولاتی که در زمره خودروهای باکیفیت تولید داخل به شمار می‌روند؛ اما دقت در جزئیات قرارداد موردنظر از این نکته حکایت می‌کند که رنو از ابتدا نیز قصد حضور طولانی‌مدت در ایران را داشته، زیرا اگر این‌گونه نبود، ریسک سرمایه‌گذاری را در ایران نمی‌پذیرفت و به آموزش سخت‌گیرانه قطعه سازان کشور نمی‌پرداخت.

اگر به لحاظ تاریخی همکاری خودروسازی ایران را با فرانسوی‌ها بسنجیم، متوجه می‌شویم پژو حضور پررنگ‌تری داشته، اما با این حال رنو عمقی‌تر و دوجانبه‌تر کار کرده است.

نوع خودروهای تولیدی و کیفیت آن‌ها، نحوه سرمایه‌گذاری و در نظر گرفتن نیاز مشتری، از جمله مواردی است که پژو و رنو در زمینه آن‌ها، عملکردی متفاوت را از خود در صنعت و بازار خودرو ایران نشان داده‌اند.


نگاهی به این تفاوت‌ها، از این نکته حکایت می‌کند که اگرچه پژو در کل عملکرد موفقیت‌آمیزتری در بازاریابی و تولید داشته، اما رنو با وجود سهم بسیار اندکی که در خودروسازی و بازار خودرو ایران دارد، توانسته محصولاتی همواره باکیفیت را در اختیار مشتری ایرانی قرار دهد.

البته با این وجود، هم‌اکنون پژو پس از کیا (پراید)، شریک اصلی خودروسازی ایران به حساب می‌آید و بعید است رنو به این زودی‌ها به رقیبی جدی برای پژو در بازار کشور تبدیل شود.

ساندرو استپ وی
به نظر می‌رسد پژو با در نظر گرفتن روشی محتاطانه در طول این بیست سال و اندی، هیچ‌گاه زحمت سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی روز را به خودروسازی ایران، به خود نداده است، حال آنکه رنو اولین شرکتی است که ریسک سرمایه‌گذاری کلان در خودروسازی ایران را پذیرفت و با سرمایه‌ای میلیون یورویی، قدم به کشور گذاشت. هم‌اکنون به اذعان فعالان صنعت خودرو، به دلیل سرمایه‌گذاری مشترک رنو و خودروسازان داخلی، ایران‌خودرو و سایپا توانایی طراحی بدنه جدید روی پلتفرم تندر-۹۰ را داشته و می‌توانند آن را با نشان خود تولید و عرضه کنند.

چرایی ماندن رنو در ایران

یکی از مهم‌ترین آثار سرمایه‌گذاری رنو در خودروسازی ایران را باید انتقال تکنولوژی و فناوری روز این شرکت به قطعه سازان کشور دانست. بسیاری از کارشناسان معتقدند با ورود رنو به خودروسازی ایران، قطعه سازان داخلی به واسطه سخت‌گیری‌های این شرکت، یک دوره کارآموزی موفق را پشت سر گذاشته و با تکنولوژی روز خودروسازی اروپا آشنا شدند. در واقع قطعه سازان داخلی که تا پیش از رنو، چندین سال با پژو کار می‌کردند، حضور رنو را رنسانسی در فعالیت و عملکرد خود می‌دانند.

رنو کوئید
اگرچه با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی، تمایل رنو برای ماندن در ایران کمی عجیب به نظر می‌رسد (خصوصاً اینکه رنو خودروساز دولتی فرانسه محسوب می‌شود)، اما وقتی به شرایط فعلی این شرکت در بازارهای جهانی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اوضاع فروش و درآمدش چندان بر وفق مراد نیست.

آن‌طور که از آخرین اخبار برمی‌آید، فروش این شرکت در ماه ژانویه ۳۳ درصد افت کرده و این نشان می‌دهد از دست دادن بازارها برای رنو، کاری غیرعقلانی در این شرایط است. به عبارت بهتر، ایران هم‌اکنون بازار مناسبی برای رنو به حساب می‌آید و طبیعی است که این شرکت نخواهد اوضاع فروش جهانی خود را بدتر کرده و یکی از بازارهای بکرش را از دست بدهد.

رنو در ایران می‌ماند
اما ببینیم مدیرعامل رنو پارس در تازه‌ترین اظهارات خود که حول محور محدودیت‌های بین‌المللی می‌چرخد، چه گفته است.

پیمان کارگر در گفت‌وگوی خود با ایسنا از عزم جدی رنو برای حضور و گسترش فعالیت‌های خود در ایران خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را در راه همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده، اما در نهایت تمام این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی می‌افزاید:

رنو به دنبال تبدیل شدن به شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران بوده و علاوه بر ادامه حضور در ایران، فعالیت‌های خود را نیز گسترش خواهد داد و این‌ها همان اقدامات اساسی است که آینده را خواهد ساخت.

پیمان کارگر، مدیرعامل ایرانی رنوپارس
مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه محدودیت‌های بین‌المللی، فعالیت‌های اقتصادی را برای رنو و شرکت‌های قطعه ساز خودروساز ایرانی مقداری سخت کرده است، ادامه می‌دهد:

با این حال برنامه شرکت رنو حضور طولانی‌مدت و استراتژیک در ایران است، بنابراین سختی‌های ناشی از تحریم را نیز باید با همکاری دوستان ایرانی حل کرده و جلو برویم.

کارگر همچنین در واکنش به اینکه دولت فرانسه یکی از پیگیرترین کشورها در بحث محدودیت‌های بین‌المللی ایران بوده است، می‌گوید:

در این زمینه دو موضوع مسائل سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مطرح است. مسائل سیاسی غیردائمی بوده و می‌آیند و می‌روند و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز در پیش است و به هر حال چنین مسائلی تغییر می‌کنند. ضمن اینکه در هر کشوری یک سیستم سیاسی و یک سیستم اقتصادی وجود دارد که فارغ از مسائل سیاسی، اقتصاد پابرجا می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در فرانسه فعالیت‌های مربوط به صنعت خودرو به‌هیچ‌وجه در بحث محدودیت‌های بین‌المللی مطرح نیست، می‌افزاید:

البته به دلایلی همچون مشکلات نقل‌و‌انتقال پول در سیستم بانکی، فعالیت رنو در ایران سختشده است، اما خود صنعت خودرو به‌هیچ‌وجه در شمول تحریم‌ها نبوده و نخواهد بود، بنابراین مشکلی در ادامه‌ فعالیت‌های رنو در ایران وجود ندارد.

مدیرعامل رنو پارس ادامه می‌دهد:

رنو تصمیم گرفته که با وجود تمام مشکلات در کنار مشتریان و دوستان ایرانی خود در درازمدت بماند. فراتر از آن تصمیم ما این است که رنو به شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران تبدیل شود، بنابراین علاوه بر ماندن در ایران، تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود در اینجا داریم.

کارگر تأکید می‌کند:

به هیچ وجه تصمیم ما این نیست که مانند برخی خودروسازان به دلیل اینکه فشار و ریسک فعالیت در ایران افزایش یافته، تنها به فعالیت‌های فعلی خود در ایران ادامه داده و برای گسترش فعالیت‌ها به کشورهای دیگر برویم تا در آینده پس از حل مشکلات فعلی دوباره برگشته و به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در ایران باشیم.


وی با بیان اینکه به هرحال فشار‌هایی در مورد‌ محدودیت‌های بین‌المللی روی رنو نیز وجود داشته و حتی به رنو گفته‌اند که چرا در ایران فعالیت می‌کنید، تأکید می‌کند:

ما نیز در پاسخ گفتیم که تحریم‌ها مربوط به مسائل دیگری است و ربطی به صنعت خودرو ندارد و دولت فرانسه هم اعلام کرده مشکلی برای ادامه فعالیت ما در ایران به وجود نمی‌آید.

کارگر با تأکید بر اینکه ورود خودروهای لوکس رنو به ایران نیز تحت‌ تأثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت، می‌افزاید:

واردات را گسترش می‌دهیم و در سه سال آینده، خودروهای کیفی و با ایمنی بالا را در بهترین شرایط به مشتریان ایرانی عرضه خواهیم کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اگر واقعا سهم رنو از فروش در فرانسه و اروپا کم شده باشه حضورشون در ایران منطقی هست چون از محصولات قدیمی استفاده می کنن که سود اوریشونو داشتن و الان پول مازاددارن دریافت می کنن بعدشم من به خود رنو هم خیلی اعتماد ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی 8 سیلندر

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (458 ديدگاه)

      فروششون کم نشده همون حرفی که زدم این اصلاح طلبا خوب مردم میشناسند راحت تلکه میکنن
      حالا منفی بدید بگید نه اینا بد بدترن بعد برید تندر 60 تومانی بخرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    واقعا باید به رنو دستخوش گفت

    اگر شرکتهای بزرگ جهانی یخورده وجدان داشتند و با آمریکا مقابله میکرند الان آمریکا خودشو همه کاره دنیا نمی دونست

    از پژو و هیوندای هم توقع میشد با آمریکا مقابله کنند واقعا حرف صحیحی زندند جناب کارگر مسائل سیاسی میرن و میان و پا برجا نیستند ولی بعد از حل این مشکلات سیاسی پژو و هیوندای با چه رویی می‌خوان برگردند؟؟

    اینم اظافه کنم دور قبلی تحریم‌ها با این سری تحریم‌ها فرق داره تحریم های قبلی جهانی بود و طبق قطعنامه سازمان ملل وضع شده بود و مشروعیت جهانی داشت و همه شرکتها موظف به اجرا بودند پس از پژو و غیره نمی‌شد خورده گرفت ولی این دور از تحریم‌ها فقط آمریکا در اون نقش داره و آمریکا هم فقط میتونه جلو نقل انتقالات مالی بگیره و نمیتونه عواقب بدی برای شرکتها داشته باشه فقط نحوه تسویه حساب عوض میشه مثلا به شیوه پرداخت به شکل طلا یا نفت تبدیل میشه که آمریکا هیچ نقشی نمیتونه در اون داشته باشه

    حالا باز هیوندا بازار خوبی در آمریکا داره که تا حدودی قابل درک بود ترک بازار ایران ولی پژو که فروشی در آمریکا نداره اون چرا همراهی کرد تحریم ها رو؟؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      psa اون موقع جنرال موتورز ضررش رو تقبل کرد که رفت البته سرش رو بی کلاه گذاشت و چیزی بهش نداد و ضرر کرد .
      در مورد رنو همونطور که مشخصه الان شرکتا خصوصی هستن و نظر دولت روشون تاثیری نداره هر چند بخشی از سهام رنو هنوز دست دولت فرانسه است .
      رنو دور قبل هم که دولت فرانسه و اتحادیه اروپا خروج رو بهش گوشزد کرده بود ایران رو ترک نکرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یانکی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ترامپ مثل تاپاله لحش میکنه هر کسی رو که براش گ..و…ز…گ…..ز بکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. بهروز

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      عواقب بدی واسه شرکتها نمیتونه داشته باشه ؟؟!! پس این همه شرکتهای بزرگ واسه چی از ایران فرار کردند پس جریمه های میلیارد دلاری بانکهای کامرز بانک المان وکامرز بانک ترکیه عواقب بد نیست ؟؟ اها چون فاحش حساب نمیشه جزء عواقب بد نیست ! این شرکتها جرات ندارن حتی با امضای کری ده جفت کتونی بما بدن چقدر خوشبینی عاخه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سام

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    رنو استراتژی درستی را در پیش گرفته است که در جای خود قابل تحسین است.این شرکت در زمینه قطعه سازی و ساخت خودروهای ارزان از زمره مطرح ترین سازندگان در دنیای امروز است.گستره سرمایه گذاری این شرکت بخش وسیعی از جهان را از اروپا گرفته تا آسیا و آمریکای جنوبی و آفریقا و کره و چین را دربر می گیرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمید

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    مهم نیست که کی میره کی میمونه مهم اینه که آخرش چی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علیرضا

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (337 ديدگاه)

    مگه موندنش مهمه؟؟نموندم نموند
    همین محصولات قدیمی رو110 میلیون قیمت گذاشتن(ساندرو استپ وی اتومات), بعد این قیمت امروزه ,فردا قیمتش فرق میکنه!
    هیچ امیدی ام به بهبود قیمت ها نیست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مسعود

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (114 ديدگاه)

    جالبه که می گه واردات خودرو را تا 3 سال آینده گسترش می دهیم آخه یکی به این بگه وقتی مردم حتی پول خرید یه پراید رو هم ندارند ماشین رنو کلئوس و تالیسمان 400 میلیونی رو از کجا بیارند بخرند ضمنا ماشین های شما توی اروپا به لحاظ کیفیت و استهلاک هم مالی حساب نمی شوند و خودروسازهایی مثل فولکس واگن و اشکودا و سئات ماشین های بهتری تولید میکنند شما خیلی راست می گید حداقل بیارید همون رنو کوئید یا سیمبل را اینجا مونتاژ کنید تا بازار خودرو کشور با تنوع مواجه شود و مردم سراغ خودروهای بدر نخور و بی کیفیت چینی نروند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      نه میشه گفت مردم ندارن
      نه میشه گفت دارن
      تاحالا که هرچی با هر قیمتی تحت هر شرایطی وارد شده خریده شده حتی صف هم براش بسته شده!
      خودروی داخلی هم همین بساط
      اینجا ما فقط میتونیم واسه خودمون تصمیم بگیریم، مردم مردم کردن چیزی از توش درنمیاد تا وقتی هرکسی درک صحیحی از اقتصاد اطرافش نداشته باشه. خیلیا هنوز در مرحله ی بخریم تا گرونتر نشده یا بخریم گرونتر بشه بفروشیم موندن!
      البته این هوا کردن زیر پوست اقتصاد بیمار از سپرده های بانکی هنگفت ناشی میشه، سود بانکی تو کشور ما یعنی عملا باد بکاری طوفان درو کنی. حالا بشینید و طوفان رو در بقیه عرصه ها تماشا کنید…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ahmad

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      شاید فولکس از رنو بهتر باشه به لحاظ کیفیت اما اشکودا و سعات قطعا از رنو بهتر نیست ضمنا رنو بعد از فولکس رتبه دوم فروش در اروپا رو داره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (18 ديدگاه)

        رتبه دو دست پژو سیتروئن هس یکم مطالعه کن میفهمی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. فرشاد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این همه اطلاعات غلط در یک مقاله و انتشارش در سایتی که تخصصش خودرو محسوب میشه خیلی عجیبه، تولید مگان ارتباطی با پروژه ال90 و پلتفرم ایکس90 نداره، پیمان کارگر سال هاست دیگه مدیر رنوپارس نیست و این اظهاراتش هم مربوط به چند سال پیشه، در واقع تمام این حرف هاش مربوط به دور قبلی تحریم ها و قبل از برجامه، انقدر انجام یک پژوهش با حداقل اطلاعات صحیح سخت شده که باید به این اطلاعات غلط و تاریخ گذشته بسنده کنیم؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    در دنیای اقتصاد نه کسی مطلقا دوسته و نه کسی دشمن همه چی به منافع شرکت ها بر میگرده در صحبت های مسیولین رنو چیزی که مشخصه قصد دارن فعالیت های خودشون به حداقل برسانن که هم دولت امریکا راضی کرده باشن هم سودی برده باشن و اگرهم روزی مسیولیین عزیز ما هم به غلط کردم افتادن جای پایی برای خودشون نگه داشته باشن تا زودتر از بقیه سر صفره نفت ما بشینن و دلی از این نعمت خدادادی سیر بخورن و ببرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ahmad

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    جالبه ، واقعا چه مردمی هستیم ما اگر مثل پژو ، هیوندا ، مزدا بره ، میشن خودروساز بد عهد و اشغال ، اگر مثل رنو بخواد بمونه بازم میشن سودجو و اشغال خلاصه اینکه چه بماند ، چه برود در هر صورت همیشه حرف و حدیث هست ، مثل همون مثال پدر و پسری که یه خر داشتن و هر جور باهاش رفتار میکردن ، مردم بازم حرف میزدنند ، یه بار پدره سوار خر شد ، میگفتن چه پدره ظالمی خودش سوار خر شده ، پسر کوچکش پیادس ، بعد پسره سوار خر شد باز گفتن ، چه پسر بی ادبی خودش سوار خر شده ، پدر پیرش پیادس ، دفعه بعد دو نفر باهم سوار خر شدن ، مردم گفتن خره بیچاره دو نفر ادم سوار این بدبخت زبون بسته شدن ، دسته اخر تصمیم گرفتن هر دوتاشون پیاده برن ، بازم مردم حرف دراوردن ، گفتن این دو تا احمقو نگاه کن ، به جای اینکه سوار خر بشن دارن پیاده میرن ، تا اینکه به یک رودخونه رسیدن و خواستن از رودخونه عبور کنن که اب خرشونو برد و به این نتیجه رسیدن که هر کاری بکنن باز هم مردم پشت سرشون حرف میزنن ، حالا این شده حکایت ما مردم ایران .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سکرت

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا هم مغز تو سرشون نیست، تو این مملکت همه ی دولتمردا شدن دلال خودرو، ببینیم با اعتماد به این دلالا چی گیرش میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Genius

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    رنو میماند چون اولا در ایالات متحده امریکا حضور ندارد ثانیا هیچ کجای جهان بجز ایران نیست که برای ساندرو و لوگان نسل اول با بهای 90 میلیونی مشتریانی پروپا قرص در صف بایستند!هر گاه رنو کلیو و ترافیک و نیومگان در سایت مستقل رنو مونتاژ و با قیمت جهانی بدست مردم رسید میتوان حضور رنو را به فال نیک گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (753 ديدگاه)

      ایول موافقم
      تندر نود که جایگزین پیکان با قیمت 3 الی6 تومن میشد الان داره با چینی ها و دنا بچه مثبت رقابت می کنه. کلا یا ماشین درست تو ایران تولید نمیشه یا اگه بشه مثل سانتافه کسی نمی تونه بخردش.
      ما هم یه شبه به این سطح از پوچی نرسیدیم 40 ساله داریم تلاش می کنیم از آخر اول بشیم.
      اگه کره ی شمالی بره و از ونزوئلا هم عقب بزنیم میمونه سیرالئون و بوکینافاسو و جیبوتی
      جالبیش اینجاس که خودمونم رحم نمی کنیم برای BMW X 1 قیمت سری 7 رو میزنیم.
      یا برای فولکس با پیژامه صورتی کشیک میدیم جلو نمایندگی تا فردا 610 میلیون قالب کنیم.
      اگه قانونی بود که نمی زاشت ماشین های اقساطی یا پیش فروش و ثبت نامی تا دو سال حق خرید و فروش و واگذاری نداشته باشن فک کنم همه ی دلالا یه دو سه تا سکته میزدن اون موقع هم فقط آقازاده ها سود میکردن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. بهراد

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (753 ديدگاه)

    ایول موافقم
    تندر نود که جایگزین پیکان با قیمت 3 الی6 تومن میشد الان داره با چینی ها و دنا بچه مثبت رقابت می کنه. کلا یا ماشین درست تو ایران توید نمیشه یا اگه بشه مثل سانتافه کسی نمی تونه بخردش.
    ما هم یه شبه به این سطح از پوچی نرسیدیم 40 ساله داریم تلاش می کنیم از آخر اول بشیم.
    اگه کره ی شمالی بره و از ونزوئلا هم عقب بزنیم میمونه سیرالئون و بوکینافاسو و جیبوتی
    جالبیش اینجاس که خودمونم رحم نمی کنیم برای BMW X 1 قیمت سری 7 رو میزنیم.
    یا برای فولکس با پیژامه صورتی کشیک میدیم جلو نمایندگی تا فردا 610 میلیون قالب کنیم.
    اگه قانونی بود که نمی زاشت ماشین های اقساطی یا پیش فروش و ثبت نامی تا دو سال حق خرید و فروش و واگذاری نداشته باشن فک کنم همه ی دلالا یه دو سه تا سکته میزدن اون موقع هم فقط آقازاده ها سود میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Sajjad

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یکی از اقوامی که در یکی از خودروسازی ها کار میکرد، گفت که لحظه لحظه مونتاژ محصولات رنو توسط بازرس های فرانسوی چک میشه

    اگر این اتفاق برای باقی محصولات می افتاد
    و خودرهای دیگر هم کیفیت و ایمنی محصولات رنو رو داشتن
    بنده به هیچ وجه خودرویی که کاملا داخلی سازی نشده رو خریداری نمیکردم
    و عوضش یه خودرویی میخریدم که داخلی ساز باشه و یک کارگر بیشتر ازش منفعت ببره
    اما وقتی کیفیت و ایمنی پایینه، حاضر نیستم سرمایه و جون خودمو به باد بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا