رنو

حراج یک رنو 5 توربو مدل 1980، هم قیمت با ب‌ام‌و M850i!

رنو ۵ توربو یکی از کمیاب‌ترین و غیرمعمول‌ترین هاچ‌بک‌های داغ دنیا محسوب می‌شود و به همین دلیل ارزش آن طی چند سال اخیر بشدت افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال، قرار است به‌زودی یک دستگاه از این خودرو که مدل ۱۹۸۰ بوده و از سری اول آن محسوب می‌شود، به حراج گذاشته شود و قیمت آن بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار یورو تخمین زده شده است.

با این مبلغ از بین هاچ‌بک‌های اسپرت امروزی رنو می‌توان هشت دستگاه توئینگو GT یا چهار دستگاه مگان RS خریداری کرد. برای اینکه بهتر متوجه ارزش بالای این رنو ۵ توربو شوید باید گفت قیمت آن هم‌اندازهٔ یک دستگاه ب‌ام‌و M850i صفرکیلومتر است. بااین‌حال کسانی که هیچ‌کدام از این پیشنهادها را نمی‌پسندند و همچنان می‌خواهند این رنو ۵ توربو را در پارکینگ خود داشته باشند باید بدانند که این مدل در بیرون به رنگ آبی Olympe بوده و در داخل از تریم آبی قرمز برخوردار است.

این خودرو از زمان تولید تاکنون تنها سه مالک مختلف داشته و بیشتر طول عمر خود در اختیار یک خانوادهٔ فرانسوی بوده است. شرایط این هاچ‌بک داغ و کلاسیک فرانسوی کاملاً فابریک و اصلی بوده و تنها ۸۴ هزار کیلومتر کار کرده است. قرار است این رنو ۵ توربو در تاریخ ۲۵ می در حراجی Villa Erba در ایتالیا به حراج گذاشته شود.

رنو ۵ توربو که برای اولین بار در نمایشگاه بروکسل سال ۱۹۸۰ رونمایی شد، به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد. این پیشرانه در میانهٔ خودرو نصب شده و نیروی خود را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. رنو ۵ توربو در زمان معرفی قدرتمندترین خودروی فرانسوی زمان خود محسوب می‌شد. در نمایشگاه پاریس ۱۹۸۲ نیز نسخهٔ جدیدی از این هاچ‌بک موتور وسط با نام توربو ۲ معرفی شد که تغییراتی را نسبت به نسخهٔ اول تجربه کرده بود. از رنو ۵ توربو سری اول (که نمونهٔ به حراج گذاشته شده هم از همین سری است) تنها ۱۸۲۰ دستگاه و از سری دوم ۳۱۶۷ دستگاه تولید شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    کاری به این رنو توربو مربوطه در مقاله ندارم ، کلاً زمانی که در ایران ارائه میشد یه خودرو مسخره و مُضَخرف بود که نه از جاده های شیبدار تهران بالا میرفت و نه سواری خوبی داشت و نه ماشین جاداری بود ، .
    فقط اون زمانها هر کسی این خودرو را داشت به چشم خانوم باز و دل خوش معروف بود ، اما رفته رفته با منتاژ در کشور ، خودرو افراد ضعیف شد که گل سر سبدش در آخر شد PK با موتور پراید که اتفاقاً بهتر از پراید راه میرفت ، اما سواریش فاجعه بود و در کل خودرو فاجعه ای بود .
    کلاً محصولات رنو خاص هستند و یا طرفدار معمولی داره یا اصلاً طرفدار نداره (( البته محصولات جدیدش را باید جدای از این مباحث دونست که خودرویی مثل تالیسمان واقعاً زیباست یا کِلیو یا کپچر جدید )) .

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. فواد

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (291 ديدگاه)

      کلا خودرو سازهای فرانسه افت کردند نسبت به سابق. 405 زمانی که تولید شد یکی از بهترین ها بود. 504 هم همینطور. و اما در مورد رنو باید بگم توجهتون نباید فقط منعطف به بازار ایران باشه چون توی خارج از کشور و نه در همه کشورها محصولات رنو رو خیلی خوب میخرن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. تویوتا موتورز

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (60 ديدگاه)

    عه
    رنو سوسک

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    شخصا حتی اگه کلکسیونر هم بودم امکان نداشت این پولو واسه این ماشین بدم
    شایدم بخاطر حضور پررنگش تو بازار ایران و استفاده خودروسازان داخلی از انحصار تولید باشه
    اما با هر شرایط خاصی که داشته باشه، حداقل مطلوب من نیست

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. حسین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    کاش میشد یه رنو ارزون رو در ایران بخریم و موتور عقبش کنیم!
    با حال میشد!

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا