دوئل داچیا ساندرو استپ‌وی و فورد کا اکتیو

دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم رو به پایان است و تنها دو گروه دیگر تا پایان این دور از رقابت‌ها باقیمانده است. امروز اما نوبت به گروه کراس‌اوورهای کوچک رسیده که در دوئل قبلی آن رنو کوئید و سوزوکی XBee باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد 980 رأی به ثبت رسیده که XBee با دریافت 598 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالی‌که کوئید 382 رأی دریافت نموده و بدین ترتیب خودروی مغلوب دوئل لقب می‌گیرد. حال امروز در سومین دوئل گروه کراس‌اوورهای کوچک، داچیا ساندرو استپ‌وی و فورد کا اکتیو در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

هوندا WR-V

فولکس‌واگن کراس فاکس

سوزوکی ایگنس

؟

داچیا ساندرو استپ‌وی

فورد کا اکتیو

سوزوکی XBee

رنو کوئید

؟

سوزوکی XBee

داچیا ساندرو استپ‌وی

رنو پس‌ازاینکه در سال 1999 برند رومانیایی داچیا را خریداری کرده و آن‌را به زیرمجموعهٔ خود تبدیل نمود، پروژهٔ ساخت سدانی ارزان‌قیمت، کم‌هزینه و اقتصادی را با نام لوگان آغاز کرد. بدین ترتیب نهایتاً در سال 2004 این خودرو معرفی شده و با دو برند رنو و داچیا به بازارهای مختلف عرضه گردید. سپس حدود سه سال بعد، رنو بر اساس پلت‌فرم لوگان هاچ‌بک ساب‌کامپکت ارزان‌قیمتی بنام ساندرو را برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی نمود. این خودرو که مانند لوگان با دو برند رنو و داچیا در کشورهای مختلف عرضه شد، اشتراکات زیادی با لوگان داشت اما در ظاهر کاملاً با آن متفاوت بود. حدود یک سال بعد نیز نسخهٔ کراس‌اوور مانندی از ساندرو بنام استپ‌وی معرفی شد. چند وقتی است که نسل اول ساندرو در دو نسخهٔ معمولی و استپ‌وی در کشورمان هم توسط پارس‌خودرو به تولید می‌رسد؛ اما در نمایشگاه پاریس 2012 داچیا به‌صورت هم‌زمان نسل دوم لوگان و ساندرو را رونمایی کرد. در این نسل اما برخلاف قبل، ظاهر این دو ماشین کاملاً یکسان شده و حالا ساندرو دقیقاً نسخهٔ هاچ‌بک لوگان محسوب می‌شود. چندی بعد نیز نسخهٔ استپ‌وی نسل دوم ساندرو هم معرفی شد که در دوئل ما شرکت کرده است. این مدل با ویژگی‌هایی چون پوشش‌های پلاستیکی بدنه، ریل‌های روی سقف و ارتفاع بیشتری از سطح زمین از نسخهٔ معمولی متمایز شده و نمایی کراس‌اوور مانند به خود گرفته است. ساندرو در بازارهای مختلف با سه پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی عرضه می‌گردد که ما از بین آن‌ها موتور 0.9 لیتری سه سیلندر بنزینی توربوشارژ آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 90 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور دارد. لوگان و ساندرو برای مدل 2017 نیز فیس‌لیفتی را تجربه کردند که طی آن یک موتور 1 لیتری بنزینی جدید هم به لیست پیشرانه‌های آن‌ها اضافه شده است. رنو ساندرو سال گذشته در بازار اروپا نزدیک به 195 هزار دستگاه فروش داشته است.

فورد کا اکتیو

فورد برای اولین بار در سپتامبر سال 1996 هاچ‌بک کوچکی را با نام کا معرفی نمود. این خودرو یک هاچ‌بک سه‌در بود که در سگمنت A قرار می‌گرفت. نسل نخست کا برای بازارهای جهانی تا سال 2008 به تولید رسید و سپس در همین سال نسل دوم آن معرفی گردید اما تولید نسل اول همچنان تا سال 2013 در برزیل ادامه داشت. نسل دوم کا نیز همچنان یک هاچ‌بک کوچک در سگمنت A بود که صرفاً به‌صورت سه‌در تولید می‌شد. این نسل تا سال 2014 روی خط تولید بود تا اینکه با نسل سوم جایگزین شد. البته نسل سوم کا برخلاف گذشته توسط شعبهٔ برزیلی فورد توسعه پیدا کرده و ابتدا توسط این شعبه در جولای 2014 رونمایی شد. در این نسل اما کا برخلاف دو نسل قبلی به هاچ‌بکی پنج‌در و بزرگ‌تر تبدیل شده و همچنین به سگمنت B یا ساب‌کامپکت نقل‌مکان کرده است. چندی بعد برای اولین بار نسخهٔ سدان کا نیز ساخته و معرفی گردید. نسل سوم کا در ابتدا صرفاً در بازار برزیل و هند عرضه شد اما بعداً فورد آن‌را به‌عنوان هاچ‌بکی ارزان‌قیمت و در جایگاهی پایین‌تر از مدل فی‌یستا در بازار اروپا هم ارائه نمود. البته نسل سوم کا در بازار اروپا با نام کا پلاس عرضه می‌شود. به‌تازگی این هاچ‌بک ساب‌کامپکت آمریکایی فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده و همراه با این فیس‌لیفت نسخهٔ کراس‌اوور مانندی از آن نیز با نام کا اکتیو ارائه شده است؛ بنابراین در دوئل ما هم کا اکتیو شرکت کرده که مانند تمانی کراس هاچ‌بک‌ها به ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه مجهز شده است. کا هم‌اکنون بسته به بازار با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل سه نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی ارائه می‌گردد که برای این دوئل موتور 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 85 اسب بخار قدرت و 115 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. فورد کا سال گذشته در اروپا حدود 52 هزار دستگاه فروش داشته است.


مقایسه مشخصات فنی

 

داچیا استپ‌وی

فورد کا اکتیو

پیشرانه 0.9 لیتری 3 سیلندر 1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت 90 اسب بخار 85 اسب بخار
گشتاور 140 نیوتن متر 115 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت 170 کیلومتر/ساعت 170 کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد 11.1 ثانیه 13.3 ثانیه
مصرف سوخت 5.1 لیتر (ترکیبی) 5.7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 42 لیتر
تولید آلایندگی 115 گرم/کیلومتر 129 گرم/کیلومتر
طول 4.08 متر 3.95 متر
فاصلهٔ محوری 2.59 متر 2.49 متر
وزن 1040 کیلوگرم 935 کیلوگرم
حجم صندوق بار 320 لیتر 270 لیتر
قیمت پایه 8,995 پوند 9,795 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. Hamid.Hellcat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    باز طبق معمول یه عده تماشاگر نما مستقیم رفتن قدرت و شتاب رو تو جدول پیدا کردن رای دادن
    حق کسی که رنو رو به فورد ترجیح میده زندگی تو همین مملکته

    پاسخ
    1. javad
      سوابق: (102 دیدگاه) ,

      داریم از فورد کا حرف میزنیم
      نه ماستانگ و سری اف

      پاسخ
    2. نیما
      سوابق: (191 دیدگاه) ,

      طراحی داچیا تناسب بیشتری داره، ارزون تره و اگر اشتباه نکنم به جز این موتور یه موتور تنفس طبیعی 1600 داره.
      فورد هم قرار نیست تو همه سگمنت ها قهرمان بشه

      پاسخ
    3. کاوه
      سوابق: (37 دیدگاه) ,

      دوست محترم، ای تباه شده در این مملکت،
      صندوق بزرگ تر، فاصله محوری بیشتر، طول بیشتر، مصرف کمتر، آلایندگی کمتر، قیمت کمتر، ظرفیت باک بیشتر، بعد شما فقط شتاب رو دیدی؟
      چون طرف مقابل فورده، چشم بسته بهش رای بدیم؟ الان شما لایق بهتر از این کشور هستی؟ متاسفم

      پاسخ
      1. Hamid.Hellcat
        سوابق: (719 دیدگاه) ,

        موتور تنفس طبیعی یعنی استهلاک کمتر و هزینه نگهداری کمتر. برای شما تجهیزات و آپشنها و طراحی بدنه بهتر اهمیت نداره. داشبورد ساندرو افتضاحه. خیلیا تو ایران حتی پرشیا و 206 رو به ساندرو ترجیح میدن. حالا این نسخه جدید یکم از این که تو ایرانه بهتره اما حاضرم قسم بخورم اگه واقعا قرار باشه یکیشو انتخاب کنی محاله فورد رو بیخیال بشی. همه چیز اعداد و ارقام نیست دوست عزیز. واقعا وقتی میخوای ماشین بخری ظرفیت باک اینقدر چیز مهمیه؟ یا یه نگاهی به بیرون و درون ماشین میندازی و پشت ماشین میشینی یه دور باهاش میزنی و بعد تصمیم میگیری؟ این حرفه منه.

        پاسخ
        1. نیما
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          یه جوری میگی تنفس طبیعی استهلاک کمتره انگار کواد توربو شیرون روش نصبه
          این فنچ توربو که معلوم نیس از دنده 3.4 به بعد فعال میشه و پره های توربو از مدادی که بین انگشتام میچرخونم سرعتش کمتره رو نمیگن استهلاک 😐

          بعدشم انگار اختلاف هزینه استهلاک برا همچین ماشینی چقدره …

    4. محمدرضا
      سوابق: (238 دیدگاه) ,

      دوست عزیز این برند داچیا هست سطح پایین ترین برندی که تو ازوپا حق تردد داره از رنو وحتی کیا خیلی پایین تره
      در آمریکا برند رنو هم حق ورود نداره چه برسه به داچیا ولی فورد یه برند جهانیه

      پاسخ
      1. مهدی
        سوابق: (258 دیدگاه) ,

        هر فوردی فورد نیست اگه متن را ملاحظه کنید نوشته توسط شعبه برزیلی فورد توسعه داده شده و این فورد در آمریکا و برخی کشورهای مطرح بفروش نمیرسد

        پاسخ
      1. Reventon
        سوابق: (269 دیدگاه) ,

        برادر عزیزم من
        از حق نگذریم ساندرو مشخصات فنیه بهتری و پر بازده تری داشت
        بیرونشونم شاید یکم فورد بهتر باشه
        ولی درعوض داچیا قیافه کراس اور نما تری داره
        میمونه فضای کابین
        که رنو ۱۰۰۰ چوخ ارزون تره
        که اگه اون هزار دلار رو میگذاشتن رو هزینه ساخت کابین فعلی ساندرو
        میتونستن یه اتاقی بهتر از هیوندا ببیندن
        پس داچیا ام محصول بدی نیس

        پاسخ
    5. مانی
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      کسی‌ که اینقدر ادعاش میشه و لابد فکر میکنه خیلی‌ هم فهمیدست
      به همین راحتی‌ به ۶۳% کاربرها توهین میکنه
      تو لیاقت همین جهانِ سوم رو هم نداری

      پاسخ
      1. Hamid.Hellcat
        سوابق: (719 دیدگاه) ,

        ای وای عزیزم ببخشید.
        کجای کامنت بهتون برخورد قربان؟
        زندگی تو این مملکت؟ دقیقا همینه. بین این همه ماشین تو دنیا رنو ساندرو یکی از ماشینایی هست که دولت برای مردم انتخاب کرده که سوار بشن و شما هم بهش اینجا رای دادید. پس همه چی با هم جور درمیاد و ناراحتی نداره. حقیقت تلخه.

        پاسخ
    6. نیما
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      من عاشق محصولات فوردم
      ولی دلیل نمیشه بیام لیوان فوردو دوئل ماشین انتخاب کنم چون ماله فورده
      اینجا فعلا مشخصات نوشته شده داچیا بهتره …

      پاسخ
  2. nex
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اینقدر پول این مملکت بی ارزش شده که یه ماشین اقتصادی و ارزون اون ور 70 میلیون تومن اینجا میافته!!! یعنی از دسترس دو سوم مردم خارج!

    پاسخ
  3. Radin
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    طراحی جفتشون خوبه ولی طراحی داخلی فورد خیلی بهتر از رنو هست. انتخاب سختیه ولی هر چی فک میکنم میگم آمریکا:)

    پاسخ
  4. MOBINPOURMAMD
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    بیچاره پراید خودمون( البته نه ملی)
    فورد کا وزن و حجم موتورش با پراید یکسانه تقریبا

    پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    رای من فورد به دلیل طراحی بهتر.خداییش طراحی داچیا منو یاد سایپا کوئیک میندازه.دستگیره هاشم که بزنم به تخته طراحیشم یکم مدرن نکرده.

    پاسخ
  6. مهمان
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    کاش این ساندرو میومد ایران به جای اینی که هست…

    پاسخ
  7. سعید
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    من از اینکه هاچبک رو ورمیدارن ارتفاعش رو میبرن بالا و به ریل و پلاستیک میچسبونن متنفرم اما به اتفاق جالب باعث شد یکم دیدگاهم بهتر شه اونم اینکه چند وقت پیش با یه ۲۰۶ و یه استپ وی رفته بودیم طالقان توی محله جویستان کنار رودخونه یه جایی بود که یکم ارتفاع داشت و ما برای اینکه بتونم بریم نزدیک رودخونه باید از اونجا رد می‌شدیم ۲۰۶ که واقعا گیر کرد و ما به زحمت تونستیم بعد یه ساعت از اونجا ردش کنیم و یه مقداری هم از زیر رکاب ذخمی شد اما خب استپ وی واقعا به راحتی رد شد اونجا بود که فهمیدم نباید انتظار یه ماشین آفرود رو از این گروه ماشین داشته باشیم همین که از این موانع کوچیک رد میشن همین کافیه کما اینکه هنوزم قابلیت های هاچبکشون حفظه.

    پاسخ
  8. شاهين
    سوابق: (694 دیدگاه) ,

    ریتم دوعل ها انقدر کند شد و انقدر پر شاخ و برگ شد که اصلا تو ذهنم نیست. یه مطلب مفصل راجبه اینکه تا الان دوعل ها به کجا رسیده و اینکه چه سگمنت هایی تو داستان هستن باید نوشته بشه.بهتر بود به همون ۵-۶ تا سگمنت اصلی پرداخته میشد و زودتر نتیجه هاش معلوم میشد.یه کلاس هاچبک، دو تا سدان (کامپکت و فول)و ٣ تا کلاس از شاسی (کامپکت-متوسط-فول سایز)کافی به نظر میرسید.

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    ساندرو گزینه بهتری هست امار فروشش هم تایید میکنه این رو

    پاسخ
  10. یک آدم منطقی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان که تو این کشور تباه شدن ایمنی هم بحث مهنی هست که کورکورانه از روش رد شدن ساندرو با ۴ستاره ایمنی بالاتر از فرود با ۳ ستاره قرار میگیره کافیه سرچ کنید

    پاسخ
  11. Zabih
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ربطی به مطلب نداره، ولی من خیلی وقته که به پدال سر میزنم و همیشه کامنت ها رو تا آخر می خونم، ولی تا حالا تو این چند سالی، کامنت از یه خانوم ندیدم… واسم سوال شده بود که واقعا خانوم ها اصلا علاقه ای به ماشین و… ندارن😐

    پاسخ
    1. آرمین
      سوابق: (75 دیدگاه) ,

      مثلا یه دختر چه علاقه ای میتونه به ماشین داشته باشه و یا مثلا یه پسر چه علاقه ای به لوازم آرایش میتونه داشته باشه کلا علایق خانم ها مثل خودشون ظریف ، کوچک و لطیفن و بر عکس علایق پسرها خشن،بزرگ و هیجان انگیز و یا مثلا شما چند تا خانم سراغ دارین و دیدین که از ویژگی های فنی خودرویی صحبت کنن یا اطلاع داشته باشن و اصلا موضوع فکریشون این مسائل نیست و کلا خانم ها در ایران حتی اگه خودشون هم علاقه داشته باشن بخاطر نگاه مذهبی که وجود داره نمیتونن انعطاف پذیری زیادی داشته باشن و با یک سری محدودیت ها رو به رو هستن

      پاسخ
  12. mehran.Jy
    سوابق: (165 دیدگاه) ,

    فورد. چون تعداد دریچه کولر دایره ایش کمتر از ساندرو هست.
    متنفرم از این مدل گرد بی ریخت. خب لامصبا دریچه کولر طراحی کردن هم سخته؟ از پراید تا لوتوس همه میان اینو میزارن

    پاسخ
  13. اشکان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان میخواستم یه نصیحت دوستانه بکنم به شمایی که اکثرا جوون هم هستین ببینید این که فورد بهتره یا رنو برای من و شما فرقی نمیکنه برای ما این مهمه که کدومشون برای ما میتونن مفید تر باشن از این لحاظ رنو برندس چون توی ایران سرمایه گذاری کرده و چند نفر مشغول بکا ر شدن در حال حاضر برای من به شخصه اهمیتی نداره اون خودروسازی که تو ایران نیس چی تولید میکنه چون فایدهای هم نداره پس دوستان ژاپنی امریکای و المانی باز الکی رگ گردنتونو قلمبه نکنید وقتتون رو هم حروم نکنید چون برای این شرکتایی که دارین با هم دعوا میکنید اونقدر ارزش نداشتید که بیاد براتون یه نمایندگی بزنه(الکی پای دولت رو وسط نکشید چون اون از خداشه) اینو به عنوان یه امریکایی باز بهتون میگم که چند سال از عمرمو اینطور تلف کردم.شما همتون جوونین میتونین با تلاش در اون رشته ای که میخواین(حتی در شرایط سخت) بهتر از این ماشینارو بسازین به جای اینکه اینطور وقتتون رو متوهمانه حروم کنین واقعا حیفه باتشکر.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.