رد درخواست برگزاری جلسه‌ی رنو توسط نیسان!

بنا به گفته‌ی یک منبع مطلع، ظاهراً نیسان درخواست رنو برای برگزاری جلسه بین سهامداران را رد کرده است.

بلومبرگ گزارش داده این خودروساز ژاپنی در نامه‌ای به همتای فرانسوی خود اعلام کرده نیازی به برگزاری جلسه وجود ندارد.

رنو در حال حاضر مالک 43 درصد سهام نیسان بوده و حق درخواست برگزاری جلسه سهامداران را دارد اما مدیران نیسان در حال تلاش برای متقاعد کردن فرانسوی‌ها به منظور عدم برگزاری چنین جلسه‌ای هستند.


چند روز پیش هیروتو سایکاوا مدیرعامل نیسان گفت این خودروساز ترجیح می‌دهد منتظر گزارش کمیته‌ی دولتی تازه تشکیل شده بماند و سپس درباره‌ی برگزاری جلسه سهامداران تصمیم‌گیری کند.


به نظر می‌رسد پس از بازداشت کارلوس گوسن به خاطر اقدامات خلاف قانون خود، تنش‌ها بین نیسان و رنو افزایش یافته است. نیسان سریعاً گوسن را از سمت ریاست این برند برکنار کرد درحالی‌که رنو درخواست دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی اقدامات گوسن را داشته است.

مقامات ژاپنی به‌صورت رسمی گوسن و نیسان را به خاطر گزارش کمتر از حد واقعی درآمدش متهم کرده‌اند. رنو نیسان را تحت‌فشار گذاشته تا جلسه‌ای به منظور بحث و گفت‌وگو درباره‌ی این ماجرا برگزار شود.


مدیران رنو، نیسان و میتسوبیشی اخیراً در آمستردام و برای دومین بار از زمان بازداشت گوسن باهم دیدار کرده‌اند. با اینکه مدیرعامل نیسان در این جلسه حضور داشته اما منابع نزدیک به ماجرا می‌گویند او جلسه‌ی خصوصی با بولور که رئیس موقت رنوست نداشته است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

  1. OMID
    سوابق: (658 دیدگاه) ,

    کاشکی نیسان و میتسوبیشی از این رنو جدا بشن نیسان واقعا حیفه که یه جورایی زیردست رنو باشه
    (الان اونایی که l90 و ساندرو دارن بهم حمله میکنن )

    پاسخ
    1. F22 RAPTOR
      سوابق: (1840 دیدگاه) ,

      اگه رنو نبود برادر عزیز،نیسان به احتمال ۷۰ درصد ورشکست شده بود،بهت پیشنهاد میدم تو این زمینه مطالعه کنی

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1147 دیدگاه) ,

      اتفاقا نزدیکی خودروسازان رو منطقی میدونم
      چون یه سری کلاسهای خودرویی در هر دوره ای قربانی عطش بازار میشه!!
      .
      امروز هم عطش بازار به خودروهای با ارتفاع بیشتره حتی اگه هاچبک باشن
      اما با همراهی و همکاری شرکتها و کاهش هزینه ها، امکان بقای خیلی از مدلهای شاخص هر کمپانی فراهم میشه
      و حتی به امکان هزینه در بهبود کارایی ماشین و جزییات کمک میکنه
      .
      پس همکاریها و حتی شراکتهای عمده شرکتها، در صورت انتخاب راه درست، هم به نفع خود شرکتهاست
      هم به نفع بازار خودرو
      .
      و البته این همکاری هم میتونه بصورت:
      دانش فنی-دانش فنی برای کم کردن هزینه باشه
      یا بصورت
      دانش فنی-تزریق پول برای تامین هزینه تولید باکیفیت جدید
      راه دوم راه خودروهای چینیه که در آینده هم احتمالا خبر بیشتری از ادغام و یا شراکتشون خواهیم شنید
      .
      چون اونقدری خودروهای درجه ۲-۳ میسازن و تو بازارهایی مثل ما میفروشن که سرمایه خوبی فراهم میکنن واسه شراکت
      همکاری با شرکتهای درست درمون هم براشون انتقال تکنولوژی داره که به پیشرفت خودشون کمک میکنه
      و البته که هم صنعت خودرو
      هم چین
      با سرعت نور به سمت پیشرفت میرن
      .
      و ما هم با سرعت نور درجا میزنیم
      امروز حتی خودروهای چینی هم داره از دسترس عموم خارج میشه متاسفانه

      پاسخ
    3. Mojtaba
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      داداش هیچ وقت رنو با نیسان مقایسه نکن ، حیفه رنو بخدا

      پاسخ
  2. پیکان جوانان گوجه ای
    سوابق: (908 دیدگاه) ,

    همین رنو نیسان از ورشکستگی نجات داد الان اوضاعش خوب شده بگیم حیفه تازه سهام و قدرت رنو تو گروه نیسان خیلی زیاده

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1349 دیدگاه) ,

      نیسان نهایتش ورشکست میشد و تبدیل به یه شرکت کوچیک تر مثل میتسو میشد رنو چی؟ قبل اتحاد همچین وضعیت درستی نداشت نه یه سدان درست حسابی تولید میکرد نه شاسی بلند دو دیفرانسیلی داشت نه پیکاپی نه ماشین الکتریکی شما همیشه یه طرف قضیه رو نگاه میکنید

      پاسخ
      1. Ferrari
        سوابق: (1323 دیدگاه) ,

        اما انقدر پول داشت که نیسان رو نجات بده.اصلا رنو هیچی هم تولید نکنه بازم امروز بیشترین سهام نیسان رو داره.بعدشم این نیسان بود که با کمال میل کارلوس گوسن رو به عنوان مدیر انتخاب کرد تقصیر رنو چیه؟؟

        پاسخ
        1. datsun
          سوابق: (1349 دیدگاه) ,

          یکی از سهام دار های اصلی رنو دولت فرانسه س انتظار داشتی پول نداشته باشه.
          حداقل تاریخچه رنو رو از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ بخون که خودش دنبال شریک تجاری بوده و وضعیت درستی نداشته تا گوسن وارد رنو شده و با نیسان که خودش هم به دلایلی داشت به یه شرکت ضرر ده تبدیل میشد وارد مذاکره شده

        2. Ferrari
          سوابق: (1323 دیدگاه) ,

          دوست عزیز اگه چیزی نمیدونی بگو نمیدونم چرا قیمه هارو میریزی تو ماستا؟؟
          اولا در شرف ورشکستگی بودن با اوضاع درست درمون نداشتن فرق داره فیات هم اوضاع درستی نداشت اما کرایسلر رو خرید پس وضعیت فیات خیلی بهتر از کرایسلر بوده.دولتهای امریکا و کاناداهم سهام داران کرایسلربودن اما نتونستن نجاتش بدن پس بیخودی پای دولت فرانسه رو پیش نکش دوما دولت فرانسه سال ۲۰۱۵ اقدام به افزایش سهامش در رنو کرده و سهامشو به ۱۵ درصد رسونده و برخلاف نظر شما از بیست سال پیش انقدر سهم نداشته. اما از ۲۰۱۵ تا حالا نیسان دنبال بهانه بود تا جلوی نفوذ زیاد رنو و بخصوص دولت فرانسه رو در نیسان رو بگیره و الان داره از این موضوع نهایت استفاده رو میکنه اما رنو داره بیخودی به نیسان بها میده رنو نیسان رو مجبور نکرده بود گوسن رو به عنوان مدیر عامل بپذیره نکته بعدی حمایت دولت ژاپن از اتحاد رنو نیسان بود یعنی نیسان تو این بازی حمایت صد در صدی دولت کشور خودش رو هم نداره.

        3. datsun
          سوابق: (1349 دیدگاه) ,

          باشه من هیچی نمیدونم تو که بلدی
          ببین رنو چند بار سهامش به شرکت مختلف فروخته شده ببین چند بار با شرکتهای مختلف مشارکت داشته
          دولت فرانسه سهمش رو داشته تو رنو ۲۰۱۵ افزایش داده

        4. بهزاد
          سوابق: (1204 دیدگاه) ,

          دولت فرانسه در 2015 اقدام به افزایش سهمش از 15 به بیش از 19 درصد کرد که با اعتراضاتی در سال گذشته اون چند درصد اضافه را فروخت که دوستمون ندونسته با قیمه و ماست اشتباه گرفتند.
          این اتحاد تبدیل به یک افسانه شده و متاسفانه برداشت ها متناقض هست.
          سالهاست نیسان اقدام به بازخرید سهامش از رنو را کرده و چندین سال هست گوسن را نمیخوان اما نتیجه ای نداشته.
          اعلام ورشکستگی به معنی پایان کار یک شرکت نیست منتهی دست طلبکاران که بیشتر اونها تامین کننده هستند از این اقدام کوتاه میشه و معمولا با یکسری ساز و کار جلوی این اقدامات گرفته میشه.

        5. datsun
          سوابق: (1349 دیدگاه) ,

          بهزاد عزیز منظورتون با بنده بود بنده اشتباه کردم ؟؟

        6. بهزاد
          سوابق: (1204 دیدگاه) ,

          خیر داتسون گرامی.
          با دوست عزیز فراری بودم که بعید بود و میتونست ببینه در 2015 اتفاق درست چه بوده نه اینکه بگن در 2015 تازه دولت فرانسه سهمش شده 15 درصد.

        7. Ferrari
          سوابق: (1323 دیدگاه) ,

          من حرف اشتباهی نزدم
          https://www.zoomit.ir/2018/12/3/310021/carlos-ghosn-scandal
          اینم منبع منه که مورد اطمینانه.اینجا هم نوشته شده نیسان علیه رپو داره توطئه میکنه و قصد داره مستقل بشه و اصلا بازنرید سهامی هم د کار نیست دوست عزیز لطفا اطلاعات غلط نده.وقتی رنو مشکل مالی نداره برای چی باید سهامشو در نیسان بفروشه؟؟؟
          . رویترز به‌نقل از منبعی ناشناس اعلام کرد برخی از شرکت‌های حسابرسی که حساب‌های نیسان را بررسی کرده‌اند، با موارد مشکوکی مرتبط‌با پرونده‌ی گوسن برخورد کردند؛ اما پرداختی غیرعادی و خلاف قانون در آن‌ها یافت نشد.

          این یه بخش کوچکی از متن اون لینک هستش.مدرکی علیه گوسن وجود نداره اگرهم گوسن تخلفی کرده باشه انقدر جدی نبوده که انقپر دادار دودور راه انداختن.خلاصه کلام اینه که نیسان انقدر قدرت نداره برای رنو تعیین تکلیف کنه و رنو اشتباه بزرگی میکنه که داره مراعات نیسان رو میکنه

        8. بهزاد
          سوابق: (1204 دیدگاه) ,

          عزیز شما فرمودی تازه در 2015 سهام دولت در رنو شده 15 درصد در حالی که در اون سال دولت سهمشو به 19 و خورده ای درصد رسوند و اون 15 درصد مربوط به دهه ی 90 بوده.
          مقصود از این حرف این بود که اگر امکان داره اطلاعات اشتباه ندیم.
          مقاله zoomit هم یک گمان هست و اگر هم درست باشه نیسان به هر طریقی میخواد استقلال خودشو کسب کنه و بنظرم روزهای بدتری ممکنه در راه باشه.

      2. Landscape
        سوابق: (175 دیدگاه) ,

        عزیزانی که تا یه خبر از رنو نیسان پدال میزنه مثل چی شیرجه میزنید تا اظهار فضل کنید
        لطفا به سوال من جواب بدید که مشکلتون دقیقا با رنو چیه؟؟؟؟؟
        نمیدونم واقعا این دوستان چه فکری می کنند میان نطر میدن که کاش نیسان جدا بشه از رنو کاش نمیدونم فلان بشه…. آدم فکر میکنه رنو نیسان اسیر گرفته یا مثل یه زن وشوهر میمونن که رنو در نقش یه شوهر خیانتکار دست بزن داره
        عزیزان این پیوند رنو نیسان فقط یه شراکت اقتصادی برای سود بردن که هر دو طف بهم سود میرسونن و به دنبال منفعت خودشونن این شراکت هم روزی تموم میشه
        فقط نمیدونم اونایی که میگن ایرانی ها تعصب بیجا دارن چرا هیچوقت اینجا پیداشون نمیشه …
        از داتسون جان عزیز که همیشه نقش فعالی در سناریو آنتی رنو ایفا میکنه یه سوال میپرسم که جوابش تو خود سوال هست داتسون که با خاک یکسان شد و اسمی ازش نبود چطور تبدیل به یه شرکت کوچک میشد در حالیکه دیگه وجود خارجی نداشت بعدشم میتسو کجاش یه شرکت کوچیکه میتسوبیشی یه برند خودروسازی شناخته شده است
        که نه فقط در زمینه خودروسازی بلکه در زمینه تجهیزات و ماشی آلات فعالیت گسترده داره حالا باز تا یه خبر دید علیه رنو کامنتای منفیتون قطار کنید انگار رنو چوب تو جاییتون کرده یا مثلا رنو تو کار پفک نمکی بود از ماشین چیزی نمیدونست نیسانم منظومه شمسی رو با محصولاتش در نوردیده بود

        پاسخ
        1. datsun
          سوابق: (1349 دیدگاه) ,

          اول ادب داشته باش عزیز دو اگه اطلاع داشتی میدونستی داتسون و نیسان یه برند بودن نیسان محصولات ش رو با دو نام تجاری نیسان و داتسون تولید می کرد ۱۹۸۶ نیسان تصمیم گرفت که نام داتسون رو حذف کنه بعدا ۲۰۱۳ یه زیر برند سازنده ماشینهای ارزون رو راه انداخت که دوباره داتسون رو احیا کرد سه میتسو برند خیلی عالیه ولی مقابل نیسان من گفتم کوچیکتره خوش باشی.

        2. بهزاد
          سوابق: (1204 دیدگاه) ,

          Land جان شما یا تو باغ نیستی یا نمیخوای باشی یا هر چی…
          پیوند کجا بوده! رنو تقریبا نزدیک مالکیت نیسان قرار داره و سود این مشارکت یا اسارت کاملا به نفع رنو هست.
          نمیدونم ذهن یکسری از دوستان و شما در کجاها سیر میکنه اما الان دولت و مدیران رنو به دنبال ادغام هستند.
          به جای مزخرفات اینترنتی که گفته میشه رنو و گوسن فلان کردن و … ببینید که فعلا کدوم شرکت با کمترین هزینه در مورد توسعه و تحقیق داره سود یکطرفه میبره.
          اگر هنوز ذهنتون کمی کار میکنه دقت کنید یک شرکت تمامیه زحمات مربوط به یک کلاس خودرویی را میکشه مثل کراس اوور ها چه بزرگ و کوچک و متوسط ، سدان های خانوادگی و خودروهای کار مثل وانت و ون و… و شرکت دیگر با یک میوه پوست کنده روبرو میشه و میاد با تغییر بدنه راه موفقیت رو طی میکنه مثل کولئوس ، کجار ، تلیسمان و خودروی برقی و…
          اگه الان کلیو و مگان و … تولید میکرد که سرنوشتش بهتر از opel نبود.
          اینجا محمل بافی نکنید که یک روز شراکت تمام میشه و… داداش معلوم نیست چی میزنید که نمیدونید رنو سهامداره نه شریک و تا ابد هم میتونه نگه داره و نفروشه.
          اگر این وضع ادامه دار باشه احتمالا نیسان و میتسوبیشی به قدری زیانده بشن که رنو را مجبور به فروش سهام کنند.

  3. ali a
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    با نفعی که رنو داره از نیسان میبره حالا حالاها ول کن نیسان نیست…

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (478 دیدگاه) ,

      اتفاقا نفع رو نیسان میبره که داره رنو رو خوب میدوشه ، در جواب اون اقای داتسون هم باید بگم که اگه رنو تا قبل ادغام با نیسان وضعیت درست و درمونی نداشت پس باید زودتر از نیسان ورشکست میشد در صورتی که برعکس حرفهای شما این نیسان بود که وضعیت درست و درمونی نداشت در مورد سهم دولت فرانسه هم باید بگم ، اتفاقا دولت ژاپن هم تو نیسان سهم داره ، و اما درمورد خودروهای سدان هم فقط برو ببین رنو تو دهه 70 ، 80 میلادی چه سدانهایی میزد ، اول برو کمی تحقیق کن بعد بیا بگو رنو تا قبل نیسان هیچی نبوده ، در مورد خودروهای دو دف هم ، رنو 40 سال پیش مدل 30 تی ایکس رو هم شش سیلندر میزد و هم دو دف .

      پاسخ
        1. ahmad
          سوابق: (478 دیدگاه) ,

          نه سدان خانوادگی بود .

      1. بهزاد
        سوابق: (1204 دیدگاه) ,

        احمد خان دقیقا بگید میزان سهم دولت ژاپن در نیسان چقدره؟

        پاسخ
  4. M
    سوابق: (2010 دیدگاه) ,

    رنوی عزیز :
    نیسان یک ژاپنیه در برابر فساد اقتصادی مثل یک ربات عمل میکنه که هیچ دستوری جز مجازات کردن فرد فاسد روش ذخیره نشده
    پس الکی زور نزن نیسان نمیگذره چون اصلا بخشش و ماسمالی فساد اقتصادی روش برنامه ریزی نشده !
    تازه اگه دست نیسان بود همون روز اول گردنشو با گیوتین میزدن خلاص !
    من این روحیه ژاپنی رو تحسین میکنم حد اقل برای این زمونه کشورمون باید این سیاست پیش گرفته بشه تا یکم بهتر بشیم

    پاسخ
  5. #ali.m#
    سوابق: (1844 دیدگاه) ,

    بی شک نیسان نقش بزرگی توی رشد تکنولوژی قدرت و فروش رنو داشته .
    ب همون اندازه هم رنو در ماندگاری نیسان نقش داشته .
    ولی فرص کنید رنو نبود که نیسان رو نجات بده .
    چی میشد؟
    خیالتونو راحت کنم .هیییچی .
    هییچی نمیشد
    یکی دیکه پیدا میشد تا سرمایه گذاری کنه .
    با دانش و تکنولوژی و محبوبیتی که نیسان داشت خیلی هم طول نمیکشید تا یه شریک جدید پیدا کنه .
    ولی الان اصلا دلیل اینکه دوستان بحث رو میبرن سمت این قضایا رو نمیفهمم .
    گوسن یه مدیر بینظیر بوده
    یک خودرو از هر 10خودرویی که در دنیا فروخته میشه این شخص یه نقشی در تولیدش داشته حالا یه سری اشتباه کرده که باید جوابشو پس بده .
    اصلا هم برام مهم نیست که سرنوشتش چی بشه .

    نیسان همچنان هست و با قدرت ادامه میده چه با رنو و چه بدون رنو .درست مثل 90سال گذشته.
    💙نیسان💙

    پاسخ
  6. نوید جهرمی
    سوابق: (2540 دیدگاه) ,

    دقت کردین فولکس که غول اول شد اون قضیه دیزل گیت رو شد. امسال هم که رنو نیسان میخواستن رتبه اولی رو اعلام کنن این گنده کاری رئیسشون رو شد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.