رنو

معرفی نسخهٔ دوگانه‌سوز LPG داچیا داستر

داچیا در نمایشگاه خودروی بروکسل نسخهٔ دوگانه‌سوز بنزینی/LPG کراس‌اوور داستر را معرفی کرده است. این قوای محرکه که Tce 100 Eco-G نام دارد و برای اولین بار در داستر معرفی شده است، بعداً برای دیگر محصولات داچیا شامل لوگان، ساندرو و استپ‌وی هم ارائه خواهد شد. این قوای محرکه اما در اصل نسخهٔ دوگانه‌سوز از موتور 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی جدیدی است که سال گذشته توسط داچیا معرفی شد.

داستر Eco-G به لطف این موتور دوگانه‌سوز، ضمن کاهش مصرف سوخت و تولید دی‌اکسید کربن، گشتاور بیشتری دارد. گشتاور این موتور با 10 نیوتن متر افزایش به 170 نیوتن متر رسیده درحالی‌که تولید دی‌اکسید کربن آن حدود 10 درصد کاهش یافته است. از لحاظ مصرف سوخت نیز هرچند میانگین مصرف گاز یک موتور LPG کمی بیشتر است اما هزینهٔ کلی سوخت آن در هر کیلومتر در مقایسه با یک پیشرانهٔ بنزینی تا 30 درصد و در مقایسه با موتور دیزلی تا 8 درصد کمتر است.

در داستر مخازن مجزایی برای هردو سوخت بنزین و LPG تعبیه شده و راننده می‌تواند از طریق یک سوئیچ اختصاصی خودرو را روی بنزین یا LPG قرار دهد. هنگامی‌که مخزن LPG خالی شود نیز خودرو به‌طور خودکار روی حالت بنزین می‌رود. مخازن LPG داستر که از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده، در جای چرخ زاپاس قرار گرفته‌اند که این یعنی از حجم صندوق بار کاسته نشده است. به گفتهٔ داچیا، این داستر دوگانه‌سوز با دو مخزن پُر سوخت می‌تواند بیش از هزار کیلومتر را طی کند.

برخلاف اکثر خودروها دوگانه‌سوزی LPG، به گفتهٔ داچیا مدل‌های Eco-G به لطف ویژگی‌های ایمنی می‌توانند از پارکینگ‌های زیرزمینی هم استفاده کنند. ازجملهٔ این ویژگی‌ها می‌توان به والف ایمنی، والف غیر برگشتی، محدودکنندهٔ جریان و یک شیر برقی اشاره کرد. داستر Eco-G به‌عنوان اولین خودروی مجهز به این قوای محرکهٔ دوگانه‌سوز، از همین ماه در فرانسه عرضه می‌شود. قیمت پایهٔ این خودرو 12,490 یورو است که با نسخهٔ بنزینی معادل آن تفاوتی ندارد.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه

  1. علیرضا

    ۲۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میشه صدوهشتاد میلیون ، مثه دنا توربو

  2. Hadi jafari

    ۲۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (19 ديدگاه)

    نمیدونستم تو فرانسه هم LPG استفاده میشه
    دیگه چه کشورایی دارن از این سوخت استفاده میکنن

    1. datsun

      ۲۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1509 ديدگاه)

      ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا، لهستان، انگلیس

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2412 ديدگاه)

    من نمیدونم اما اگر کسی میدونه بگه چرا به جای LPG ما ایرانیها را مجبور کردند CNG استفاده کنیم ؟
    خیلیها گفتند بخاطر مسائل امنیتی نگذاشته اند اما cng که نا ایمن تره .
    CNG مخرب سوپاپ و سیلندره ، قدرت ماشین را نصف میکنه ، خطرناکِ ،نصبش هزینه بر و زدنش وقتگیره ، تمام سیستم فنی موتور را بعد از مدتی کوتاه معیوب میکنه ، تو سبقت گرفتن ها گاز میدی ولی ماشین هیچ عکس العملی نشون نمیده و این خودش باعث خیلی تصادفت میشه .

    یعنی قشنگ هر چیزی که باعث ناراحت کردن و ضرر یک ایرانی میشه را ، مسئولان با جون دل به اجرا میگذارند .

    ایران منبع گاز دنیاست ، اما از بدترین نوعش (( CNG )) استفاده میکنیم ، خاک تو سرتون با این کشور داریتون ، بدرد نخورهای مفتخور حرومخور ، گِداگُشنه ، تازه به دوران رسیده کثیف (( خانومه میگفت هر کی دوست نداره بزاره بِره از کشور ، راست میگه ، ارث باباشِ ، اما با داشتن تویوتا لندکروزر پرمصرف و ۵تا بچه میخواد تجدید نسل کنه به جای اونهایی که از ایران رفتند …… )) .

    1. محمدهادی

      ۲۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (73 ديدگاه)

      واقعا متاسفم
      گاز مایع با این مرغوبیتش تمام لیفتراکای شرکتا برید ببینید همشون یه کپسول گاز مایع پشتشون وصله،اونوقت باید بری تو خرابه ها و پستوها پیداش کنی اونم قاچاقی
      درعوض دولت سی ان جی آشغالیو حمایت میکنه که باید همین الان بری ۶ ملیون ناقابل خرج نصبش کنی،مگه مغز خر خوردم،هم برد کمتر،هم توان کمتر،هم وزن خرکی کپسولش،هم ضررهای بیشتر به موتور،حالام گرانی بیشترم نسبت به گاز مایع رو بهش اضاف کن ببین حس خوبی بهش داری یانه…

      1. هادی 8سیلندر

        ۲۶ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (278 ديدگاه)

        اتفاقا آلمان cng استفاده میکنه پاک تره

    2. Hossein gh

      ۲۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (307 ديدگاه)

      اون مجری داشت میگفت مسئولینی که مرگ بر آمریکا میگید چرا پشت خون شهدا قایم میشید و بچه هاتون میرن آمریکا خودتونم گمشید برید حالا شما ببین چه کسانی صحبتاش به ضررشون بود و تقطیعش کردن مردمم مثل همیشه فریب میخورن.

      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۵ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (2412 ديدگاه)

        Hossein gh
        خداوکیلی چیزی که عیان هست را چطوری تَحریفش کردید .
        دیگه اینکه مشخصه ، جای باز تعریف کلماتی نداره .
        همین موجود خبیثی که تعریفش را میکنید باعث نفاق و دودستگی ملت میشه و نه آمریکا .
        ما همیشه هر ضربه ای خوردیم از خودی بوده و نه غریبه ، بخصوص تفکرات عقب مونده زمان دایناسوری خیلی ها .
        مردم ایران با هر شکل و شمایل و هر دین مذهب عقیده ای که باشند صاحب کل ایران و دارایی های ایران هستند و هر کسی مُنکر اینه وطن فروشه ، مثل همین خانم که با عقاید دیکتاتور مانندش خون خیلیها را تو شیشه کرده و خودش را ثروتمند از مال همین مردم مظلوم .

        1. Hossein gh

          ۲۵ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (307 ديدگاه)

          آقا چرا قبول اشتباه انقد سخته من اصلا بحثی نکردم که ،گفتم اون کلیپی که ازش پخش شده تقطیع شده .یعنی این تناقض رو درک نمیکنید کسی که اینجا میگه مرگ بر آمریکا بعد با پول همین مردم و کشور بچه هاشو خونوادشو میفرسته همون کشور که بهترین زندگی رو داشته باشن

        2. Hossein gh

          ۲۵ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (307 ديدگاه)

          این که هرکسی که فقط خاک کشورش واسش عزیز و با ارزش و احترام باشه واسه ایرانی دونستنش کافیه گفته شده.من صحبتم اصلا چپ و راست و اینا نیست من میگ حواسمون جمع باشه واجازه ی سواستفاده و فرافکنی به کسی داده نشه همین حرف مجری رو قبلا بارها افراد مختلف گفتن تو تلوزیون مثلا خانم میترا حجارتو دورهمی گفته بود که من اگه مسئول بودم کسایی که میخوان برن وام میدادم بهشون که سریعتر برن و ……ولی این واسه یه عده چون جای. سواستفاده داشت بولد شد.

    3. فورد

      ۲۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (541 ديدگاه)

      چون ال پی جی گاز گرونتریه و صادراتش راحتر ولی سی ان جی برای صادرات نیاز به خط لوله داره

    4. K1

      ۲۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      Lpg چون قابل حمل وقابل صادرات هست
      و cng چون قابل ذخیره و صادرات نیست
      چون قابلیت ذخیره نداره اکثر اوقات تو مشعل پالایشگاهها و میادین نفتی سوخت میشه

    5. میلاد

      ۲۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز LPG از مشتقات نفته و در مقایسه با ذخیار گازی ما بسیار کمتره و استفاده اون در درازمدت برای حجم زیاد خودرو جوابگو نیست. به نظر بنده خیلی از مشکلات CNG با طراحی و استفاده از یک موتور اختصاصی و مناسب برای این گاز به کمترین حد خودش می رسه

    6. Hadi jafari

      ۲۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (19 ديدگاه)

      یکی از دلایلش اینه که ما سیستم تولید LPG نداریم یا اگه داریم محدوده به اندازه مصرف کل کشور نیست
      همین الانم مقدار زیادی از گاز LPG مصرف کشور رو از پاکستان وارد میکنیم.

  4. حسین دهمرد

    ۲۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (736 ديدگاه)

    ظاهرا دوستان فرق گاز cng و lpg رو نمیدونن.
    lpg جزو مشتقات نفته و مقدارش خیلی کمتر از lpg هست.جوابگوی این حجم از ماشین نیست.
    و یک مورد دیگه اینکه cng که داریم خیلی زیاده و چاهش مشترکه و باید یه مورد مصرف واسش پیدا کنیم

    1. datsun

      ۲۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1509 ديدگاه)

      گاز ال پی جی هم در پالایشگاه نفت تولید میشه هم در پالایشگاه گاز.
      گازی که از چاه استخراج میشه گازی غیر قابل استفاده و به شدت کشنده اس طوری که با یک دم منجر به مرگ انسان میشه گاز داخل پالایشگاه پالایش میشه و چندین نوع ماده ، گاز و میعانات گرفته میشه که یکیش همین ال پی جیه تازه با پالایش همین مواد تو پتروشیمی محصولات جدیدتری هم به دست میاد .

      1. حسین دهمرد

        ۲۶ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (736 ديدگاه)

        مرسی.ما تو سیستان گاز لوله کشی به اون صورت نداریم(طرف جنوب استان دارن .از وقتی استاندارمون غیر بومی شد همه کارا تعطیل شد.) کپسول هم گاهی گیر نمیاد. نمیدونم گاز لوله کشی از چه نوعه.ولی اینکه گفتی lpg هم تو پالایشگاه نفت تولید میشه هم تو پالایشگاه گاز رو من متوجه نشدم میشه واضح تر بگی خوراکش مگه نفت نیست من گیج شدم؟؟؟
        کاش میشد جاهایی که گاز لوله کشی دارن تو خونه گاز بزنن به ماشینشون.

        1. datsun

          ۲۶ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (1509 ديدگاه)

          سلام ال پی جی از ترکیب گاز بوتان و پروپان تولید میشه که این دو گاز هم در نفت خام موجوده هم در گاز ترش .

  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2412 ديدگاه)

    LPG تا جایی که میدونم داره صادر میشه به کشورهای همسایه و باعث کاهشش شده و لی باید اعتراف کنم نمیدونستم LPG از نفته اما یکی از آشناهامون پژو GLI مدل ۸۳ داره و حدود ۷۰۰هزارتا بدون آخ گفتن تا حالا با LPG رفته که برای خود من جای سئوال داشت و اینکه LPG برای موتور میگویند خیلی خیلی از بنزین بهتر هست با قدرت انفجار بالاتر .

    1. حسین دهمرد

      ۲۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (736 ديدگاه)

      کاملا درسته.در نود درصد مواقع lpg بهتره ده درصد مواقع زمانی هست که یخبندان خیلی شدید باشه و اونوقت cng بهتره.
      درباره ی صادرات هم کاملا موافقم . درزمان سید محمد خاتمی که زنگنه وزیرنفت بود قرارداد کرسنت با امارات بسته شد که قیمت گاز صادراتی نصف قیمت گاز لوله کشی برای خود مردم ایران بود.یک بند تو قرارداد گداشتن که اگه ایران لغوش کنه جریمه ش سنگینتره پس فعلا مجبوریم باهاش بسوزیم و بسازیم.سر همین قضیه ترکیه هم به دادگاه لاهه شکایت کرد پس مجبور شدیم به اونها هم مفت بدیم.
      ما چون از کپسول استفاده میکنیم واسمون گرونتر از گاز لوله کشی هم درمیاد

  6. فری

    ۲۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (170 ديدگاه)

    مگه cng تو کشورهای دیگه نیست ما که 400 هزار تا با گاز روندیم مشکلی هم نبود بنز و ولوو هم cng میزنن پدال خبرش بگذاره ببینیم

  7. سیامک

    ۲۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    همه دوستان زحمت کشیدن توضیح دادن ولی چند مورد رو من کلا نفهمیدم اولا بالاخره lpg خوبه یا cng و چرا؟
    دوما کدوم کشورا از کدومش استفاده میکنند که امیدوارم پدال یه مقاله دراین باره بزاره

    1. فری

      ۲۹ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (170 ديدگاه)

      سلام
      اگه از مکانیکی سر در نیاری ماشین دوگانه کارگاهی cng احتمال سر سیلندر سوزاندن خیلی زیاده کافیه سیستم خنک کننده درست کار نکنه هوا بیفته یا ترموستات قفل کنه 2 دقیقه سر سیلندر میسوزه شخصا cng دوست دارم با اینکه شتابش کمتره برام مثل فرق بخاری نفتی و گازیه نسبت به بنزینی ولی به هر کسی نمیشه کارگاهی توصیه کرد ممکنه ماشین دچار خرابی و خرج سنگین بشه اذیتت کنه هر روز یه ایراد داشته باشه باید از ماشین سر در بیاری کارخانه ای دوگانه سمند خوبه که فروش نداره و بازار آزاد گرونه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن