رنو

تقابل پدر و پسر؛ مقایسهٔ نسل‌های سوم و چهارم رنو سنیک

نسل اول رنو سنیک به‌عنوان یک MPV کامپکت در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد. رنو در نسل چهارم این خودرو که در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شد، سبک جدیدی را برای طراحی آن بکار گرفته است به‌طوری‌که در طراحی آن از کراس اوور/SUVها الهام گرفته‌شده و سنیک نسل چهار بیشتر شبیه کراس اوورهاست تا MPVها. رنو سنیک درزمینهٔ راحتی و کاربرد عمدتاً از رقیبان خود همچون سیتروئن C4 پیکاسو و اوپل/واکسهال زافیرا برتر بوده است اما آیا نسل جدید بهتر از گذشته شده؟ در ادامه نگاهی به دو نسل آخر این ساختهٔ رنو می‌اندازیم.

scenicoldnewlead

طراحی خارجی

نسل سوم رنو سنیک برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و در کلیت طراحی پیرو نسل‌های قبلی خود بود اما نسل چهارم به‌وضوح با الهام از کراس اوورهای رنو یعنی کپچر و کاجار شکل گرفته است؛ یعنی همان مسیری که نسل جدید مدل اسپیس پیش‌گرفته است. در نسل جدید، جلوپنجره بزرگ‌تر و جسورانه‌تر شده، لوگوی رنو بزرگ‌تر شده و چراغ‌های جلو تغییر کرده‌اند که در تیپ‌های بالاتر از نوع LED هستند.

Renault Scenic 02

در قسمت جانبی، نسل سوم کاملاً نمایانگر یک MPV است درحالی‌که نسل چهارم بسیار شبیه یک کراس اوور کوچک‌تر از کپچر به نظر می‌رسد و استفاده از رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی به این امر کمک بسزایی کرده است. در عقب نیز چراغ‌های بومرنگ شکل زیبایی جایگزین چراغ‌های عمودی نسل قبلی شده‌اند (در مدل گرند سنیک). همانند نسل قبلی، در نسل جدید هم نسخهٔ بزرگ‌تر ۷ نفرهٔ سنیک نیز بانام گرند سنیک ارائه می‌شود.

Renault Scenic 01
به‌طورکلی سنیک جدید در ابعاد نسبت به نسل قبلی رشد داشته است. ازجملهٔ این رشد ابعاد می‌توان به افزایش ارتفاع و فاصله از سطح زمین اشاره کرد که منعکس‌کنندهٔ تصویر واضحی است از الهام گرفتن سنیک جدید از کراس اوورها. در زیر ابعاد گرند سنیک جدید با نسل قبلی مقایسه شده است:

میزان افزایش  
۷۵ میلی‌متر ۴,۶۳۴ میلی‌متر طول
۲۰ میلی‌متر ۱,۸۶۵ میلی‌متر عرض
۱۵ میلی‌متر ۱,۶۶۰ میلی‌متر ارتفاع
۳۰ میلی‌متر ۱۶۰ میلی‌متر فاصله از زمین
۳۵ میلی‌متر ۲,۸۰۴ میلی‌متر فاصلهٔ محوری
۴۰ لیتر ۷۱۸ لیتر حجم فضای بار

 

Renault Scenic 03

طراحی داخلی

از تصاویر کابین سنیک ۲۰۱۶ مشخص است که این خودرو یک جهش عظیم در کیفیت نسبت به نسل گذشته داشته است. در طراحی داشبورد نسل چهارم سنیک از مگان الهام گرفته‌شده و در سراسر آن از پلاستیک نرم و باکیفیت استفاده‌شده است. در وسط کنسول یک نمایشگر لمسی ۸.۷ عمودی تعبیه‌شده که کار با منوهای آن بسیار راحت است. بااینکه نسل قبلی بسیار جادار و کاربردی است اما نسل جدید کاربردی‌تر از همیشه است. ظرفیت بار آن نیز در نسخه معمولی به ۵۷۵ لیتر افزایش‌یافته است.

Renault Scenic 06

رانندگی

سواری و راحتی نسل سوم سنیک در کلاس خود بسیار خوب بود اما بااین‌حال این مورد در نسل جدید با شاسی قوی‌تر بهبودیافته و استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی در نسل چهارم هیچ‌گونه تأثیر سوئی در سطح راحتی آن نگذاشته و همچنان مثل قبل خوب و راحت باقی‌مانده است. در نسل جدید امکان انتخاب حالات گوناگون رانندگی توسط راننده وجود دارد. این پنج حالت عبارت‌اند از معمولی، اسپرت، راحت، شخصی و اقتصادی که هرکدام ویژگی‌های خودرو را تغییر می‌دهند.

پیشرانه‌ها

در سنیک جدید طیف وسیعی از پیشرانه‌ها ارائه می‌شود که برخی از آن‌ها نسخه‌های ارتقا یافته‌ای از موتورهای پیشین هستند. پیشرانه‌های بنزینی شامل دو نمونهٔ ۱.۲ لیتری توربوشارژ می‌شود که ۱۱۳ و ۱۲۸ اسب بخار قدرت دارند؛ اما موتورهای دیزلی شامل طیف وسیع‌تری می‌شود. گزینهٔ اول یک واحد ۱.۵ لیتری است که مصرف سوختی معادل ۴.۱ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. موتور بعدی یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری است که تمامی گشتاور ۳۲۰ نیوتن متری خود را در دور موتور تنها ۱۷۵۰ rpm ارائه می‌کند. این مورد در مدل گرند سنیک هنگامی‌که هفت نفر سرنشین را حمل می‌کند بسیار مفید است. همین موتور در یک نسخهٔ قوی‌تر با ۱۵۷ اسب بخار قدرت هم عرضه می‌شود که در نسل قبلی وجود نداشت.

Renault Scenic 05

انتظار می‌رود در آینده یک نمونهٔ هیبریدی نیز به خانوادهٔ سنیک اضافه شود. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ دیزل ۱.۵ لیتری به همراه یک موتور الکتریکی کوچک خواهد بود که موجب افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود. پیشرانه‌ها بسته به هر مدل با گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی و یا دوکلاچهٔ اتوماتیک عرضه می‌شوند و احتمالاً نسخهٔ هیبریدی نیز با گیربکس دستی عرضه خواهد شد.

Renault Scenic 04

ارزش در برابر قیمت

مدل‌های گوناگون نسل سوم سنیک قیمتی در حدود ۲۰ هزار پوند دارند بنابراین انتظار نداریم قیمت نسل جدید خیلی بیش از این رقم باشد. بالاترین تیپ نسل چهارم با تجهیزات فراوان و موتور قدرتمند به‌احتمال‌زیاد قیمتی بیش از قیمت ۲۴,۲۱۵ پوندی تیپ فول دیزلی هفت‌نفرهٔ نسل قبلی خواهد داشت. همچنین انتظار داریم شهرت ایمنی بی‌عیب و نقص محصولات رنو در نسل جدید سنیک هم حفظ‌ شده باشد چراکه مدل قدیمی امتیاز کامل ۵ ستاره را از موسسهٔ یورو NCAP کسب کرده است؛ بنابراین مدل جدید به لطف تجهیز به سیستم‌های کمک به حفظ حرکت در میان خطوط، ترمز اضطراری فعال، تشخیص عابر پیاده و تشخیص خستگی راننده قطعاً امتیازی همانند نسل قبلی و یا حتی بهتر را کسب خواهد نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در سبک خودش، یه ماشین کاربردیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      نسبت به پنج شش سال پیش ماشین های رنو و طراحی این شرکت بسیار زیا شدن انصافا.

      مثلا همیشه من طراحی زشت مگان هاچ بک رو تو ذهنم نکوهش میکردم اما الان سبک رنو واقعا با سلیقه ایرانی ها همخونی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرهاد

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ;کاش نگین خودرو اینو هم ارد کنه. خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    این شکل خودروها سلیقه خاصی میخواد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    رنو نسل جدید خودروهاش رو خیلی خوب طراحی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. h112

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    این جدیده کجا و اون قدیمیه کجا….خیلی بهتر شده….ولی فکر کنم مخصوص اروپا باشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mahmood

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    فکر کنم این خیلی باید از کیا کارنز کاربردی تر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا