رنوسانگ یانگسوزوکی

مصاف مفصل داچیا داستر، سوزوکی ایگنیس و سانگ یانگ تیوولی

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند ارزان‌قیمت و در دسترس باشید هرگز با گزینه‌های فراوانی مواجه نخواهید شد. نسل اول داچیا داستر تحسین‌های زیادی را برانگیخت و یک خودروی بی حاشیه با قیمتی کاملاً ارزان بود. این خودرو هم‌اکنون وارد دومین نسل خود شده است.


داستر جدید از تکنولوژی‌های بیشتر و راحتی بهتری برخوردار بوده اما داچیا همچنان تمرکز خود را روی قیمت پایین این خودرو گذاشته است. قیمت پایه این خودرو برابر با ۹۹۹۵ پوند می‌باشد. نسل پیشین داستر به خاطر توانایی آفرود جالب و قیمت بسیار نازل شناخته می‌شد و نسل جدید نیز از این بابت تفاوتی ندارد. ما مدل کامفورت چهار چرخ محرک را در این مقایسه تست کرده‌ایم.


حدود یک دهه از زمان معرفی داستر می‌گذرد و در این مدت رقبایی معرفی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سوزوکی ایگنیس اشاره کرد. نسخه‌ی حاضر در تست از نوع دوال جت هیبرید چهار چرخ محرک بوده و از این نظر با داستر قابل‌مقایسه می‌باشد. اگرچه که ایگنیس کمی کوچک‌تر است اما به خاطر تجهیزات و توانایی‌های خود ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


سانگ یانگ تیوولی نیز دیگر خودرویی است که قیمت نازلی دارد. این برند کره‌ای با تولید تیوولی در کلاس شاسی بلندهای ارزان‌قیمت توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. اگرچه نسخه‌ی بنزینی این خودرو با سیستم چهار چرخ محرک همراه نمی‌شود اما هنوز هم ارزش بررسی را دارد؛ اما کدام‌یک از این سه خودرو بهترین عملکرد را در کلاس قدبلندهای ارزان‌قیمت دارند؟

  • داچیا داستر

مدل

داچیا داستر SCe 115 4×4 Comfort
قیمت (پوند)

۱۵۱۹۵

پیشرانه

۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۱۳ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۲.۱

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۸.۴
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 

به منظور رقابت با طیف گسترده‌ی شاسی بلندها و کراس اوورهای کوچک عرضه شده، داچیا دومین نسل داستر را عرضه کرده است. پیشرانه‌ی این خودرو در زمان حرکت احساس سنتی بودن را داشته و باید دورش را بالا ببرید که خب این امر روی آرامش کابین تاثیر منفی دارد. این پیشرانه پر سر و صدا بوده و خیلی هم سریع نیست.

داچیا داستر
داستر کندترین خودروی این مقایسه بوده و شتاب آن ۱۲.۱ ثانیه می‌باشد. در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای نیز داستر حرف زیادی برای گفتن نداشته و در این بخش نیز کندتر از رقبا می‌باشد.

داچیا داستر
با این وجود داستر تعویض دنده‌های کوتاهی داشته و بنابراین انعطاف نسبتاً بالایی دارد. سوزوکی ایگنیس از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند بنابراین نمی‌تواند در اینجا با داستر و تیوولی رقابت جانانه‌ای داشته باشد.

داچیا داستر
اگرچه قوای محرکه‌ی داستر جدید مشابه نسل پیشین می‌باشد اما سواری آن تفاوت‌هایی دارد. بخش اعظم این تفاوت به فرمان برقی جدید آن مربوط می‌شود.

این فرمان سبک‌تر از فرمان هیدرولیک نسل پیشین بوده و اگرچه احساس کمتری دارد اما در دست‌اندازها تکان‌های کمتری را به دست راننده منتقل می‌کند؛ بنابراین سواری داستر در تمامی شرایط بهتر از قبل می‌باشد. از آنجایی که فرمان داستر جدید سبک‌تر است بنابراین مانور دادن با آن آسان‌تر خواهد بود.

سواری داستر نسبتاً پایدار است. صدای قابل‌توجهی از جاده به گوش می‌رسد ولی تنها دست اندازهای بزرگ است که باعث خواهد شد بدنه‌ی داستر تکان‌های خود را به کابین و راننده منتقل کند.

داچیا داستر
در اکثر مواقع شاهد پایداری نسبی داستر هستیم. سواری این خودرو خوب است و برخورد آن با جاده‌های خشن مخصوصاً با در نظر گرفتن قیمت خودرو پذیرفتنی می‌باشد. البته این بهبودها نبود پیشرانه‌ای مناسب زیر کاپوت را برجسته‌تر می‌کنند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

با ارتفاع ۲۱۰ میلی‌متری از سطح زمین و وجود سیستم چهار چرخ محرک، داچیا به آسانی بهترین عملکرد آفرود را در این مقایسه داشته و همین امر روی تصمیم خرید تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

  • سوزوکی ایگنیس

مدل

سوزوکی ایگنیس ۱.۲ Dualjet Hybrid ALLGRIP SZ5
قیمت (پوند)

۱۳۴۹۹

پیشرانه

۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۸۹ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۰.۱

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۶.۵
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 

در بخش شاسی بلندهای ارزان‌قیمت سوزوکی ایگنیس یک جایگزین بالقوه برای داستر جدید محسوب می‌شود. این خودرو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. هیچ‌یک از این خودروها را نمی‌توان سریع دانست. داستر به خاطر پیشرانه‌ی خود کند حس می‌شود اما ایگنیس بهتر از آن عمل می‌کند. این خودرو در بحث شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت دو ثانیه سریع‌تر از داستر می‌باشد.

سوزوکی ایگنیس
البته فواصل طولانی تعویض دنده‌ها و وجود گیربکس ۵ سرعته باعث می‌شود ایگنیس در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای عملکرد جالبی نداشته باشد و این امر باعث می‌شود ایگنیس به عنوان یک شاسی‌بلند شهری انعطاف کمی داشته باشد.


البته غلبه بر این شرایط خیلی سخت نیست زیرا فقط کافی است کمی پیشرانه را تحت‌فشار قرار دهید. همچنین بوست مناسب تکنولوژی هیبریدی کمک‌حال پیشرانه خواهد بود.


زمانی که این کار را انجام دهید ایگنیس را مشتاق‌تر و آرام‌تر از داستر خواهید یافت. گیربکس ایگنیس خیلی سرراست و دقیق نیست اما در کل عملکرد قابل قبولی دارد.

شاسی ایگنیس نیز فوق‌العاده عمل نمی‌کند. علیرغم به‌روزرسانی این خودرو، سواری سوزوکی سفت و ناهنجار بوده و فاصله بین محوری نیز به اندازه‌ی موردنیاز کشیده نمی‌باشد. البته ترکیب فاصله بین محوری کوتاه و فرمان مناسب باعث می‌شود تغییر لاین حرکتی ایگنیس به خوبی صورت گیرد. همچنین علیرغم فاصله کم بین چرخ‌های روبرویی و بدنه‌ای بلند، شاهد ایجاد هندلینگی برجسته به لطف سواری سفت هستیم.

آرامش خودرو در سرعت‌های بالا خیلی خوب نیست و داستر در بزرگراه بهتر عمل می‌کند. در کل ایگنیس را می‌توان علیرغم وجود برخی نقاط ضعف خودرویی دوست داشتنی و بی حاشیه دانست.

نظرات آزمایش‌کنندگان

شخصی‌سازی در بازار شاسی بلندها یک فاکتور کلیدی است. داچیا در این بخش خیلی برجسته ظاهر نشده اما سوزوکی رنگ‌های متنوع سقف و تریم های گوناگونی را در کابین ارائه کرده است.

  • سانگ یانگ تیوولی

مدل

سانگ یانگ تیوولی ۱.۶ e-XGi EX
قیمت (پوند)

۱۵۵۴۵

پیشرانه

۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۲۶ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۰.۸

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۹.۲
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 

تیوولی ارزان‌ترین شاسی‌بلند سانگ یانگ و رقیبی قابل برای داستر است. این خودرو یکی از شاخص‌ترین محصولات برند سانگ یانگ بوده و از اقبال خوبی برخوردار شده است. هیچ‌یک از این سه خودرو در بحث شتاب و سرعت عملکرد قابل‌توجهی ندارند و پیشرانه ۱.۶ لیتری تیوولی نیز همانند داستر کم‌جان نشان می‌دهد. این امر خود را در تست‌های سرعت و شتاب نیز نشان داده و تیوولی خیلی سریع نیست.


این خودرو در بحث شتاب چند دهم ثانیه کندتر از ایگنیس بوده است. البته برای استفاده از قدرت پیشرانه باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. در کل این امر باعث خواهد شد آرامش کابین تحت تاثیر صدای پیشرانه قرار گیرد.


همین موضوع درباره سیستم تعلیق و سواری تیوولی نیز صادق است زیرا کنترل سیستم تعلیق به خوبی صورت نمی‌گیرد. تیوولی در مواجهه با دست‌اندازی بزرگ ناپایدار شده و لرزش‌های سیستم تعلیق به کابین منتقل می‌شود.


این موضوع روی راحتی و همچنین دینامیک سواری تاثیر می‌گذارد و تیوولی به اندازه ایگنیس احساس سرراست بودن ندارد. حتی داستر جدید با فرمانی سبک سواری بهتری دارد. تمامی این موارد باعث می‌شوند تیوولی بیشتر مناسب بزرگراه‌ها باشد جایی که سواری بهتری را نشان می‌دهد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

تیوولی از زمان عرضه یک خودروی خوب و ارزان‌قیمت بوده اما با پیشرفت سریع صورت گرفته در این کلاس شاهد رقبایی هستیم که در جنبه‌های گوناگون به خصوص سیستم‌های اطلاعات سرگرمی عملکردهای بهتری دارند.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: داچیا داستر
داچیا داستر
دومین نسل داستر بر پایه‌ی ماهیت دوست داشتنی نسل اول این خودرو ساخته شده و آرامش بیشتر، تکنولوژی بهتر و سواری بهبود یافته‌ای دارد. پیشرانه‌ی داستر جدید چندان جالب نیست اما این خودرو بیشتر روی فضای کابین و بار، قیمت ارزان و تجهیزات مناسب تمرکز کرده است.

رتبه دوم: سوزوکی ایگنیس
سوزوکی ایگنیس
ایگنیس به دلیل فضای کابین و بار کمتر نمی‌تواند با داستر برابری کند اما سواری پاسخگوتری داشته و به لطف سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر خود ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این خودرو خیلی راحت نبوده اما افرادی که به دنبال شاسی‌بلندی جمع‌وجور و شهری و با قیمت مناسب هستند می‌توانند ایگنیس را در لیست کوتاه خود قرار دهند.

رتبه سوم: سانگ یانگ تیوولی
سانگ یانگ تیوولی
تریم EX این خودرو بهترین نسخه از تیوولی نیست؛ اما سانگ یانگ هنوز هم انتخابی مناسب و ارزان‌قیمت است که در زمان عرضه ما را تحت تاثیر قرار داد. اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو می‌توانست بهتر باشد و سواری آن نیز نرم‌تر در نظر گرفته شود اما تیوولی خودرویی ارزان بوده و سیستم‌های ایمنی خوبی برای یک خانواده دارد.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    سوزوکی که طراحی کرد،
    خب کمی بزرگتر طراحی میکرد با رینگ و لاستیک بزرگتر که بازار بهتری هم داشته باشه
    نه اینکه شبیه هاچبک بشه
    حالا ۱۰۰۰ پوند هم گران میشد، هنوز هم از داستر بعنوان شاخص این کلاس خودرویی،ارزونتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      ولی قبول کن طراحی داخلی جذابی داره، داستر هم که جذابیت خارجیش خوبه اما داخلی متوسطه، این وسط هم بازم یک محصول از کره هستش که مثه همیشه اخر شد. جالب اینه که طرفدارای کره کلی محصولات فرانسوی و تخریب میکنن در حالیکه داستر محصول داچیای رومانیایی هست و محصول برند اصلی رنو هم نیست. سوزوکی هم که شاید درجه سوم ژاپن حساب میشه ولی واقعا طراحی خوبی داره داخلش . البته رنو داستر هم باز فک کنم زیر بنای اصلیش با یکی از نیسانها یکیه ، الان اسمش و یادم نمیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایرج

        ۱۰ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (5 ديدگاه)

        نیسان ترانو که در بازار هند و روسیه فروخته میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. احمدرضا

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (877 ديدگاه)

    من که تیوولی رو انتخاب می کنم هم خوشگل تره هم کلاسش بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ahmad

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    برتری کامل با داستره ، هم طراحی زیباتری داره ، چه از لحاظ بیرونی و چه از لحاظ داخل ، به خصوص این نسل جدیدش ، هم جادارتره ، که باعث میشه کارایی بیشتری داشته ، و همانطور که در مطلب بالا ذکر شد تکنولوژی و سواری بهتریو ارائه میده ، پس کاملا منطقی بود که داستر رتبه اول بشه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Omid

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    ایگنیس به نظرم کابینش از همه بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    ما باید لنگ بپوشیم و نان خشک بخوریم و خر سوار بشیم و مقاومت کنیم این ها هم باشه برای کفار بی دین وذندیق

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. کاوه

      ۱۰ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (146 ديدگاه)

      وای… یکی از همونا. تمومم نمیشن. تو هرپست میان یه جمله نیمچه سیاسی آمیخته با سوز و ناله میگن و میرن. خدایا صبر بده عصبانیتمون مارو بی ادب نکنه

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. Genius

      ۱۰ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      واقعا جای تعجبه که چطور بعضی ها به خودشون جرات میدن ایران رو بذارن کنار یمن؟!!؟یمنی که همیشه تاریخ یک کشور فقیر و عقب مانده و بدوی و عملا یکی از توابع دورافتاده عربستان محسوب میشده کجا و ایرانی که چهاردهه پیش ژاپن غرب آسیا لقب گرفته بود و حالا به این خاک سیاه نشسته کجا؟؟؟ما الآن باید رفاه و پیشرفت اقتصادی ای در حد عربستان داشتیم نه یمن!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. (Ali (Chevy nova

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (6810 ديدگاه)

    ARMAN عشقه بنجل هاى کره اى الان مىاد مىگه تىوولى از همه بهتر حتى اگه سوم شده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. SS

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (740 ديدگاه)

    داستر تو این محدوده قیمتی عالی هست
    ولی موتور 1.6 اصلا مناسبش نیست. البته اروپا و انگلیس بیشتر به مصرف سوخت توجه دارن.
    یه زمانی قرار بود در ایران هم با موتور دو لیتری و قیمت زیر 100 میلیون تولید بشه (انگار 10 سال پیش بود!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Muty

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    یه روزی نگین خودرو داستر را 90-80 تومان میفروخت
    همه پوز زیرش میکردن که واه طراحیش قدیمیه ، وای دِ مده شد ، اه ال نود شاسی بلند شده اس و … هزار تا از این حرفهای پشمکی جامعه ما
    بعد اومد و پر فروش ترین شاسی بلند ارزان قیمت اروپا شد
    بیشترین ماشین استفاده شده در جنگل بانی و … شد

    حالا همه اومدن به به و چه چه میکنن براش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۰ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      داستر سال ها قبل از اینکه وارد ایران شه تست هارو قبول شده . این متاسفانه اکثر ایرانی ها هستن که خبر نداشتن و وقتی دیدنش با تعجب اون حرف هارو زدن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. " swedish arrogant tiger"

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    طراحی داخلی سانگ +خارجی داستر
    سوزوکی هم که اصلا نمیتونم فک کنم شاسی بلند بیشتر شبیه یه هاچبک با طراحی مزخرفش…
    بنظرمن این درست تره:
    1داستر
    2 تیوولی
    3 سوزوکی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا