رنوسوزوکی

شاخ‌به‌شاخ سوزوکی جیمنی و داچیا داستر

آیا نسل جدید سوزوکی جیمنی می‌تواند در برابر داچیا داستر جادار و ارزان‌قیمت پیروز شود؟

وقتی به یک شاسی‌بلند در سال ۲۰۱۹ میلادی فکر می‌کنید خودروهایی به ذهنتان می‌آیند که بزرگ و جادار بوده و از طراحی برجسته و توانایی آفرود مناسبی سود می‌برند. در طول ۱۰ سال گذشته بازار تغییرات زیادی داشته اما پیش از آنکه شاسی بلندها دگرگون شوند سوزوکی جیمنی در بازار حضور داشته و مثالی عالی از این دگرگونی است.

این خودرو هم‌اکنون به یکی از کوچک‌ترین آفرودرهای بازار تبدیل شده و اگرچه سوزوکی از نظر بصری خودرویی جذاب ساخته اما میراث آفرود جیمنی را از یاد نبرده است.

آیا جیمنی می‌تواند با داچیا داستر به عنوان شاسی‌بلندی خشن و ارزان‌قیمت رقابت کند؟ داستر سال پیش به‌روز شده و دارای سیستم چهار چرخ محرک است اما این مقایسه تنها درباره‌ی توانایی‌های آفرودی نیست. پیروز این میدان باید از نظر سواری در جاده و فضای کابین و بار نیز حرف اول را بزند.

  • شاخ‌به‌شاخ

داچیا داستر SCe 115 4×4 Comfort

سوزوکی جیمنی ۱.۵ SZ5 ALLGRIP مدل
۱۵۳۹۵ ۱۷۹۹۹

قیمت (پوند)

۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی

۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی پیشرانه
۱۱۳/۱۵۶ ۱۰۰/۱۳۰

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

۶ سرعته دستی، چهار چرخ محرک

۵ سرعته دستی، چهار چرخ محرک گیربکس
۱۲.۱ ۱۱.۴

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۶۹

۱۴۵ حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
۷.۱ ۷

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

رنگ متالیک (۴۹۵ پوند)، لاستیک زاپاس (۱۵۰ پوند)، برنامه شهرهای اروپایی (۹۰ پوند)

فاقد آپشن

آپشن ها

 

  • سوزوکی جیمنی

نقاط قوت: آفرود عالی، طراحی جذاب بدنه و کابین، تجهیزات استاندارد مناسب، گیربکس فوق‌العاده

نقاط ضعف: هندلینگ و کیفیت سواری ضعیف در جاده، کابین تنگ، قیمت بالا، فضای داخلی کم در مقایسه با داستر

سوزوکی جیمنی
استایل برجسته باعث شده سوزوکی جیمنی شخصیت خاص خودش را داشته باشد و این امر در تجربه‌ی رانندگی خودرو هم خودش را نشان می‌دهد. شاسی فریم نردبانی روشی سنتی برای ساخت خودرو است زیرا اکثر خودروهای مدرن دارای طراحی مونوکوک برای بهبود حداکثری هندلینگ، راحتی و ایمنی است؛ اما برای آفرود، استفاده از شاسی نردبانی امکان نصب سیستم تعلیق بهتر را فراهم می‌کند.

سوزوکی جیمنی
این ساختار در زمانی که یکی از چرخ‌ها زیر فشار بوده و دیگری بالا رفته مفید بوده و باعث افزایش کشش در دست‌اندازها و مسیرهای خشن می‌شود. البته شاسی نردبانی سواری راحتی را در جاده ارائه نمی‌کند.

سوزوکی جیمنی
سوزوکی همچنین دارای گیربکس دنده‌سنگین به منظور ارائه‌ی اکثر گشتاور پیشرانه در سرعت‌های پایین بوده و البته از سیستم دیفرانسیل لغزش محدود نیز سود می‌برد که از ترمزها استفاده می‌کند تا چرخ‌ها کشش مناسب را به دست آورند.

سوزوکی جیمنی
شکی وجود ندارد که جیمنی آفرودر بهتری است. این خودرو حس خشن بودن را القا کرده و هرجایی که بخواهید می‌رود. سواری آفرود جیمنی عالی است.

سوزوکی جیمنی
تمامی این موارد باعث افزایش جذابیت جیمنی می‌شوند اما تمرکز روی آفرود به این معنی است که جیمنی از نظر راحتی کلی نمی‌تواند با داستر رقابت کند. فرمان خودرو حس بیشتری از داستر داشته اما به خاطر اینکه چسبندگی زیادی نداشته و فرمان کند است تلاش زیادی برای تنظیم آن نیاز است. البته پارک خودرو در محیط‌های تنگ به راحتی صورت می‌گیرد.

سوزوکی جیمنی
سواری راحتی نقطه قوت سوزوکی نیست و از نظر نرمی روی جاده هم نمی‌تواند با حریف برابری کند اما جیمنی برای دنیای دیگری است. جیمنی در دست‌اندازها ناراحت شده ولی صندلی‌ها به حد کافی راحت هستند. آرامش و رفاه داخل کابین هم در حد اعلا نبوده زیرا پیشرانه سروصدای زیادی داشته و لاستیک‌ها نیز صدای بیشتری را به کابین انتقال می‌دهند.

سوزوکی جیمنی
پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری جیمنی کاملاً جدید بوده و نرم‌تر و روان‌تر از قلب آهنین داچیاست. البته پرفورمنس کلی پیشرانه‌ی جیمنی به پای داستر نمی‌رسد ولی خب در بحث شتاب بهتر عمل می‌کند.

سوزوکی جیمنی
اگرچه کابین جیمنی خاص خودرویی کاربردی است اما طراحی جذابی داشته و جنس متریال بکار رفته در آن خشن‌تر از داستر است. در جایی که به نظر می‌رسد کابین داستر از خودرویی ۱۰ ساله گرفته شده، سوزوکی احساس ساخت برای هدف مشخصی را داشته و از حفاظت بیشتری در برخی نقاط همچون پشت صندلی‌های عقب برخوردار می‌باشد.

جیمنی خودروی مجهزی بوده و نسخه‌ی SZ5 آن به‌صورت استاندارد دارای رنگ متالیک، ناوبری ماهواره‌ای، رینگ‌های ۱۵ اینچی آلیاژی، ترمز اضطراری خودکار و ارتباط گوشی هوشمند است. داستر فاقد این مورد آخری بوده اما در تریم کامفورت از دوربین دنده‌عقب و ناوبری ماهواره‌ای برخوردار است.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: جیمنی از همان سیستم بکار رفته در اکثر محصولات سوزوکی استفاده کرده و به‌صورت استاندارد اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه می‌کند. البته این سیستم‌ها فقط مختص تریم SZ5 هستند.

تعویض دنده: به نظر می‌رسد اهرم تعویض دنده عملکرد مبهمی خواهد داشت اما تعویض دنده‌ها به دقت انجام شده و حس خوبی منتقل می‌کند.

متریال کابین: پلاستیک‌های سخت مایه‌ی شرمساری جیمنی نیستند زیرا مناسب ماهیت خشن و آفرودی این خودرو می‌باشند.

 

  • داچیا داستر

نقاط قوت: ارزش فوق‌العاده در برابر مبلغ پرداختی، کابین بسیار جادار، سواری بهتر در جاده در مقایسه با رقیب

نقاط ضعف: پیشرانه‌ی پر سروصدا، گیربکس نه‌چندان جالب، سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف، آفرود نه‌چندان خوب

داچیا داستر
جدیدترین نسل داستر از تابستان سال قبل وارد نمایندگی‌ها شده و اگرچه نسل جدید است اما از همان پلتفرم نسل قبلی و حتی پیشرانه‌ی بنزینی SCe آن استفاده می‌کند.

داچیا داستر
این پیشرانه‌ی تنفس طبیعی نقطه قوت داستر نبوده و نسبتاً پر سروصداست و برای دستیابی به پرفورمنس مدنظر باید آن را تحت‌فشار گذاشت. همین موضوع درباره‌ی جیمنی هم صادق است اما خب این خودروی ژاپنی تعویض دنده‌های مناسبی دارد. تعویض دنده‌های داستر به خاطر گیربکس مبهم خیلی جالب نیست.

داچیا داستر
داستر شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱۲.۱ ثانیه‌ای دارد که هفت‌دهم ثانیه کندتر از رقیب است. تعویض‌های بسیار کوتاه به سوزوکی کمک می‌کنند در شتاب گیری‌ها پیش بیفتد اما خب نسبت‌های دنده‌ی آن همانند داستر خیلی مناسب جاده‌ها نیست.

داچیا داستر
هیچ‌کدام از این خودروها برای عملکرد پرفورمنس طراحی نشده‌اند اما قدرت بیشتر داستر به معنی رسیدن راحت‌تر به سرعت‌های بالاست. زمانی که سرعت بگیرید داستر آرامش بهتری خواهد داشت اما خب هیچ‌یک از دو خودرو کابین‌های ساکتی ندارند.

داچیا داستر
به لطف تنظیمات پیچیده‌تر سیستم تعلیق (مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب) داستر روان‌تر از جیمنی حرکت می‌کند. راحتی خودرو در جاده‌های خشن پذیرفتنی بوده هرچند این موضوع نقطه قوت داستر نیست. چاله‌های عمیق می‌توانند پایداری خودرو را زیر سؤال ببرند.


فرمان سریع‌تر داستر به اندازه‌ی جیمنی حس ندارد اما کمک الکترونیکی آن باعث ایجاد فرمانی سبک‌تر شده که راحتی رانندگی را به همراه دارد. داچیا همچون در پیچ‌ها چسبندگی بیشتری داشته و نیازی به کاهش سرعت زیاد در زمان روبرو شدن با پیچ‌ها نیست.

اگرچه داستر از نظر سواری پیروز میدان نیست اما به عنوان خودرویی خانوادگی امتیاز خوبی به دست می‌آورد. محفظه بار این خودرو بزرگ‌تر بوده و صندلی‌ها نیز جادارتر هستند.

داچیا داستر
هرچقدر که کابین جادار است همان‌قدر داشبورد نامناسب است. متریال بکار رفته ظاهر و احساس ارزانی دارند. سوزوکی با طراحی جذاب ماسکی پنهانی روی این نقیصه کشیده اما داشبورد داچیا واقعاً مضحک است.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: ناوبری خودرو به خوبی کار می‌کند اما ارتباط گوشی هوشمندی وجود نداشته و منوها هم ساختار گیج‌کننده‌ای دارند.

فضای داخلی: رانندگان قدبلند شاید شاهد برخورد زانوها با ستون فرمان باشند هرچند فضای سر زیادی وجود دارد.

متریال کابین: متریال ارزان همه‌جا به چشم می‌خورند اما به اندازه‌ی جیمنی خوب و یکپارچه به نظر نمی‌رسند.

 

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: داچیا داستر
داچیا داستر
داستر نه تنها ارزان‌تر بوده بلکه در جاده هم عملکرد راحتی داشته و فضای کابین آن بیشتر از جیمنی است. این خودرو با توجه به قیمت پایین خود از تجهیزات مناسبی بهره برده و سواری آن در روی آسفالت بهتر از رقیب ژاپنی است؛ اما به عنوان یک آفرودر، داستر قافیه را به جیمنی می‌بازد.

رتبه دوم: سوزوکی جیمنی
سوزوکی جیمنی
افرادی معدودی جیمنی را با عقل و منطق انتخاب می‌کنند زیرا این خودرو تقریباً با هیچ رقیبی قابل‌مقایسه نیست ولی بسیاری هم با قلب خود به طرف این کوچولوی دوست‌داشتنی می‌روند. اگر به دنبال آفرودی جدی ولی کوچک هستید جیمنی گزینه‌ای عالی است. البته جیمنی نه خودرویی جادار برای خانواده بوده و نه سواری خوب و راحتی در جاده دارد.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    به نظرم این دو تا اصلا جای هم دیگه رو تنگ نمیکنن
    کسی که اینارو میخره بودجه خیلی زیادی نداره اگه زن و بچه داشته باشه داچیا میخره اگه با رفیقش بخواد بره طبیعت گردی و صخره نوردی جیمنی میخره ای دو تا اصلا ربطی به هم ندارن

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ارشک

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (326 ديدگاه)

      درسته جیمنی بیستر مناسبه آفروده و داستر بیشتر مناسب استفاده روزمره.از نظر طراحی و فضا و قیمت داستر بهتره ولی جیمنی برای خارج جاده مناسبتره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    جیمنی انتخاب معقولتریه
    درسته قیمتش بالاتره اما اگه داستر رو هم با اپشن هاش در نظر بگیریم(اپشن هایی ک در جیمنی به صورت استاندارد ارائه میشه) چندان اختلافی باقی نمیمونه
    جیمنی ساخته شده ک باش بری افرود و خوش گذرونی حتی افرود سبک!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      جیمنی.مگه 1.5 لیتری نبود ؟
      پس چرا نوشته شده 1.8 لیتری ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ahmad

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    این نسل جدید داستر که فیس لیفت شده خیلی قیافش بهتره شده نسبت به قبلی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اون عکس داستر در اب نظر من رو راجع به این ماشین کلا عوض کرد
    به نظر من هم انتخاب منطقی بین این دو داستر هست که از نظر ابعاد خیلی بهتر ای همکلاسی های خودش هست و انصافا خیلی خوش قیمته اونم با توجه به در امد ها در انگلستان

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. حسین

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    یکی واسه عشق افرود (سوزوکی) ، یکی واسه عشق پز شاسی بلند (داچا)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Landscape

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (174 ديدگاه)

      داداش داری اشتباه می زنی!!!
      عشق پز شاسی؛ مصداقش این چینی سوارای وطنی هستند نه داستر با توانایی های آفرود و رانندگی مقرون به صرفه در شهر و جاده
      شما هم اصلا چینی سوار نیستی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (25 ديدگاه)

        برادر، من هم داستر خیلی روندم به عنوان ماشین محل کار هم اس‌یو‌وی چینی، واقعا بی روح تر و داغون تر از داستر ماشین نروندم، صرفا یک ال۹۰ بزرگ… طراحی داخلی افتضاح، متریال افتضاح، گیربکس افتضاح، امکانات افتضاح…

        موافقم 1
        مخالفم 0
  6. ایمان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    سوزوکی جیمنی که آفرودش خوبه اینو همه میدونن
    توصیه میکنم فیلم های داچیا داستر در یوتیوب رو هم ببینید که آفرودی معرکه داره و نمیشه دست کم گرفت این ماشینو
    من که باورم نمیشد آفرودر خوبی باشه ولی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (202 ديدگاه)

    سوزوکی رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا