رولز رویس

نسل‌های مختلف رولز رویس فانتوم در طول زمان

رولز رویس اخیراً آخرین نمونه از نسل هفتم فانتوم‌های سدان را تولید کرده است. این خودرو با همان کشیدگی و ابهت خاصی است که از «آخرین فانتوم» انتظار می‌رود. اکنون که نسل هفتم فانتوم‌ها به پایان راه خود رسیده، فرصت مناسبی است تا نگاهی به گذشته پرافتخار این مدل باشکوه رولز رویس داشته باشیم.

۱۹۲۵ تا ۱۹۳۱: رولز رویس فانتوم I
rollsroycephantomi-1
سری فانتوم از سال ۱۹۲۵ پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو که قرار بود جانشینی برای «سیلور گوست» باشد، هنوز هم از شاسی گوست استفاده می‌کرد و در هر دو کشور انگلستان و ایالات متحده تولید می‌شد. امّا چیزی که فانتوم را با گوست متمایز می‌کرد، موتور ۷.۷ لیتری شش سیلندر ردیفی در زیر کاپوتش بود.

مانند بسیاری از خودروهای آن زمان، رولز رویس نیز شاسی را به مشتریانی که دارای یک بدنه سفارشی بودند، می‌فروخت. امّا هیچکدام از این خودروها نتوانست بدنه اولیه خود را در طول سال‌ها حفظ کند. یکی از مشهورترین فانتوم نسل اول، رولزو رویس «درب-گِرد» موجود در موزه اتومبیل پترسون است. مطابق اطلاعات موزه، این مدل  در سال ۱۹۳۴ صاحب یک بدنه جدید شده است؛ بدنه‌ای که به صورت جمع‌وجور و همگام با الگوی طراحی سال‌های دهه ۱۹۳۰ طراحی شده و از یک سری درهای مدوّر جالب برخوردار است.

۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵: رولز رویس فانتوم II
1933rollsroycephantomii-1
برای نسل دوم فانتوم، رولز رویس برخی تغییرات را درنظر گرفت. بازنگری در موتور شش سیلندر و یک فریم کاملاُ جدید، از جمله این تغییرات بودند.

یک از فانتوم‌های نسل II را می‌توان در صحنه‌‌‌هایی کوتاه از فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» دید؛ جایی که نازی می‌خواهند برای یافتن «جام مقدس» به کشور «هاتای» دسترسی پیدا کنند و برای این منظور، با برخی کالاهای گرانبها سعی در تطمیع رهبر این کشور دارند. در هر حال، این تنها یک رولز رویس فانتوم II است که می‌تواند رهبر را برای دسترسی و پشتیبانی نازی‌ها متقاعد کند.

۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹: رولز رویس فانتوم III
rollsroycephantomiii-1
شهرت نسل سوم فانتوم به چیزی بود که در زیر کاپوت آن پنهان شده بود. برای این نسل از فانتوم، رولز تعداد سیلندرها را نسبت به مدل قبلی، ۲ برابر  کرد و از یک موتور V12 استفاده نمود. تا قبل از معرفی فانتوم نسل هفت در سال ۲۰۰۳، این تنها مدلی از فانتوم بود که از ۱۲ سیلندر در پیشرانه بهره می‌برد. همچنین این آخرین فانتومی بود که قبل از جنگ جهانی دوم تولید شد.

۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶: رولز رویس فانتوم IV
rollsroycephantomiv-1
۵ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، سرانجام رولز رویس یک نسخه جدید از فانتوم ساخت؛ خودرویی که واقعاً فوق‌العاده نادر بود. تنها ۱۸ دستگاه از نسل چهارم فانتوم به تولید رسید؛ موضوعی که نتیجه‌اش، قیمت بالای فانتوم‌های IV کلاسیک در حال حاضر است. مطابق داده‌های شرکت بیمه «هاگرتی»، یک نسخه دست‌نخورده و با کیفیت فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ می‌تواند ارزشی در حدود ۱.۲ میلیون دلار داشته باشد.

۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸: رولز رویس فانتوم V
1963-rolls-royce-phantom-v-1
رولز رویس فانتوم V علاوه بر اینکه یکی از مدرن‌ترین طراحی‌های بدنه را تا آن زمان ارائه می‌کرد، در کارخانه بنتلی واقع در کِرو (Crewe) نیز تولید می‌شد؛ چرا که رولز رویس قبلاً مالکیت این خودروساز لوکس را از آنِ خود کرده بود. در کنار فرآیند ساخت در کارخانه‌ای متفاوت، نسل پنجم فانتوم از برخی قطعات خارجی نیز در ساختار خود استفاده می‌کرد؛ به عنوان نمونه گیربکس اتوماتیک هیدراماتیک جنرال‌موتورز از تجهیزاتی بود که در رولز رویس V8 مورد استفاده قرار گرفت.

۱۹۶۹ تا ۱۹۹۱: رولز رویس فانتوم VI
rollsroycevi-1
۱۳ سال فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ برای نسل آخر فانتوم، به نظر عمر زیادی برای این محصول رولز رویس می‌آید، امّا در مقایسه با مدت حضور نسل ششم فانتوم در خط تولید، زمان زیادی نیست. فانتوم VI به مدت ۲۲ سال در خط تولید رولز رویس قرار داشته است. نکته قابل‌تأمل در مورد این نسل از فانتوم این است که آخرین نسخه‌های آن به دلیل قوانین سخت‌گیرانه آلودگی و ایمنی در امریکا، نتوانستند راهی به بازار این کشور پیدا کنند.

۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶: رولز رویس فانتوم VII
rolls-royce-phantom
آخرین از فانتوم برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ از راه رسید. این اولین مدل از رولز رویس بود که تحت نظر مالک جدید، ب‌ام‌و، طراحی و مهندسی می‌شد. همچنین این خودرو تبدیل به دومین نسل از فانتوم با پیشرانه V12 شد. موتور V12 نسل هفتم فانتوم، قدرتی در حدود ۴۶۰ اسب‌بخار دارد و گشتاور حداکثرش به ۷۲۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این خودرو دارای برخی ویژگی‌های جالب‌توجه است؛ از جمله یک «شبه خلسه» تزئینی بر روی کاپوت که می‌تواند به روی جلوپنجره جمع شود و همین‌طور چترهایی که بر روی درها قرار دارند.

rolls-royce-phantom-01

آخرین نسخه‌ای که تاکنون از فانتوم تولید شد، یک مدل با فاصله محوری کشیده است که برخی جزئیات منحصر به فرد، با حال و هوای خاص کشتی‌های مسافرتی دهه ۱۹۳۰ را دارد. یک تریم چوب تزئینی، شکل یک کشتی را تداعی می‌کند، قلابدوزی‌ها به شکل موج هستند و برش کف‌پوش‌ها شبیه به خطّ حرکت کشتی است.

منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    یک مستند از رولزرویس نگاه میکردم فناوری اون مجسمه ی روی کاپوت از همه ی ماشین هایی که ما سوار میشیم بیشتر بود

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. (پهلوان مک لارن)new great britain

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      مجید دیسلایک هایی که میگیری در نوع خودش قابل تامل و حیرت انگیزه.??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Parker

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        رفیق بذار اینقدر دیسلایک بدن که مثل بادکنک باد کنن.
        فقط خودشون رو خسته میکنن.
        ما حالا حالا ها کنار شما هستیم. حداقل تا 12/000 کامنت قول میدم که کنارت باشم.
        حالا حالا ها قراره از حضور من لذت ببری.
        اگر قرار بود به این زودی ها وا بدم اسمم مجید نبود. 5500 کامنت هم نداشتم.
        خوشبختانه با حالت picture off از مرورگرم وارد سایت میشم. لایک و دیسلایک ها و تصاویر رو نمیبینم.
        ???

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Parker

          ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          وقتی میبینم کسایی مثل تو و Ali chevy nova اینقدر من رو دوست دارین ، مگه عقلم کمه که دل شما رو بشکنم و تنها بذارمتون ؟
          این رسم رفاقته ؟ رسم مردونگی نیست که یا وجود این دیسلایک ها رفقات رو کنار بذاری.
          از طرف خودم قول شرف بهت میدم هر وقت تونستم بیام پدال.
          تا 12/000 کامنتی نشم قصد رفتن ندارم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Alireza.GT86

          ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (236 ديدگاه)

          منو یادت رفت ! 😃

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. mojtabaaston

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    تو هر دوره ای زیبا و باشکوه بوده و هست

    واقعا عالیه
    مخصوصا تیون شده های منصوری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین وی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (463 ديدگاه)

    اصالت و اصالت و اصالت و دیگر هیچ …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرحسین

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (102 ديدگاه)

      میخواستم بیام همینو بنویسم که دیگه زحمتشو کشیده بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Nima

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    انصافا اون موقع استاندارد هاى آمریکا چقدر بالا بود!!
    رولزرویس از گیربکس هاى GM استفاده میکرده و نسل بعدش به دلیل قوانین سخت ایمنى و مصرف سوخت نتونسته وارد بشه. و دقیقا اون موقع کادیلاک فیلیت وود به عنوان بزرگترین رقیب فانتوم داشته سلطنت میکرده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. us army

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      تو آپارات تبلیغه کادىلاک سویل رو نگاه کن آبشنهاش از استانداردهای امروز ھم سرھ .اگر چراغه ماشىن تو حرکت خراب بشه فهمیدنش سخته ولى در سویل سیستم فیبر نورى وجود داره دقیقن رو گل گیر بالایه چراع که اگر چراغ خراب بشه با ایجاد کردن نور به راننده اختار میده برایه عقب ھم تو ستون عقبه .

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا