نگاهی به تاتا تیگور، سدان کوچک هندی

شرکت هندی تاتا چند وقتی است که هاچ‌بک جدیدی بنام زیکا را به بازار عرضه کرده است که البته به دلیل شباهت نامش به ویروس زیکا، تاتا نام آن‌را به تیاگو تغییر داد. حال سازندهٔ هندی قصد دارد به‌زودی نسخهٔ سدان تیاگو را با نام تیگور معرفی کند و نسخهٔ کانسپت آن برای اولین بار سال گذشته با نام Kite 5 در کنار دیگر محصولات آیندهٔ تاتا در نمایشگاه خودروی Expo معرفی شد.

کانسپت Kite 5
کانسپت Kite 5

در هند قانونی وجود دارد که طبق آن خودروهایی که طولی کمتر از چهار متر داشته باشند، مالیات کمتری تعلق می‌گیرد و به همین دلیل اکثر خودروسازان بومی و حتی خارجی تلاش می‌کنند خودروهایی با طولی کمتر از چهار متر را برای این کشور طراحی کنند؛ بنابراین تاتا هم طول سدان جدید تیگور خود را به کمتر از چهار متر رسانده که موجب شده قسمت عقبی آن بسیار کوتاه باشد؛ اما درحالی‌که تیگور یک سدان با طول کمتر از چهار متر است، تاتا آن‌را یک استایل‌بک نامیده است که عنوانی جدید در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

کانسپت Kite 5
کانسپت Kite 5

تاتا پس از عرضهٔ هاچ‌بک تیاگو در سگمنت B و مدل هگزا در بخش روبه رشد کراس‌اوورها، حالا با تیگور به بخش سدان‌های زیر چهار متر چشم دوخته است. تیگور اولین ساختهٔ تاتا در این کلاس محسوب می‌شود درحالی‌که ساخت یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت را هم در دست اجرا دارد. بخش خودروهای زیر چهار متر نقطهٔ عطفی در بازار خودروی هند محسوب شده و درواقع مرکز بازار خودروی این کشور محسوب می‌شود. در این بخش همچنین با وجود خودروهایی چون ماروتی دزیره، هیوندای Xcent و فولکس‌واگن آمئو رقابت سختی جریان دارد و تاتا هم قبلاً با معرفی مدل زست سعی داشت سهمی از این بازار پرسود را کسب کند اما زست فروش ناامیدکننده‌ای داشت؛ بنابراین اگر تاتا اگر سدان جدید تیگور را به‌خوبی تجهیز کرده و با قیمت مناسبی راهی بازار کند می‌تواند در این بازار به‌شدت رقابتی به موفقیت دست پیدا کند.

kite_1-1
کانسپت Kite 5

هنوز مشخصات فنی و موتوری تیگور اعلام نشده است اما به‌احتمال‌زیاد این خودرو از همان پیشرانه‌های برادر هاچ‌بکش استفاده خواهد کرد که شامل یک موتور 1 لیتری سه سیلندر دیزل با 67 اسب بخار قدرت و یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی با 83 اسب بخار قدرت می‌شود. برای انتقال نیروی این موتورها نیز به‌صورت استاندارد یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است درحالی‌که یک نمونهٔ AMT نیز برای آن قابل سفارش است. از مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی و رفاهی این سدان کوچک نیز می‌توان به صفحه‌نمایش لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، تهویهٔ اتوماتیک، حالات رانندگی اقتصادی و شهری، سیستم صوتی با 8 بلندگو و پورت USB و AUX، دوربین دید عقب، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD و… اشاره کرد. همچنین صندوق بار این سدان جمع‌وجور هندی نیز 420 لیتر ظرفیت دارد.

50057277-cms

هنوز هیچ زمان رسمی برای رونمایی تیگور اعلام نشده است اما گزارشات حاکی از آن هستند که تاتا موتورز این ماشین را در نیمهٔ دوم سال جاری معرفی خواهد کرد. با توجه به عدم موفقیت سدان زست، قرار است تیگور با قیمت بسیار مناسبی به بازار عرضه گردد و حتی پیش‌ازاین هم تاتا اعلام کرده بود که در تلاش برای ارائهٔ یکی از ارزان‌ترین خودروها در این بخش بازار تا حد ممکن قیمت تیگور را پایین نگه خواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت‌گذاری عامل بسیار مهمی در تعیین سرنوشت یک خودرو در بازار هند است، این اقدام بسیار خوبی محسوب می‌شود. همچنین چون تیگور تا حد زیادی به تیاگو شباهت دارد و فقط یک صندوق به آن اضافه شده است، احتمالاً قیمتی مشابه تیاگو خواهد داشت که این یعنی قیمت تیگور بین 400 هزار روپیه (6 هزار دلار) در تیپ پایه تا 550 هزار روپیه (8200 دلار) در تیپ‌های بالایی متغیر خواهد بود.

تاتا تیاگو

یکی دیگر از عوامل مهمی که در تصمیم‌گیری خریداران برای انتخاب یک خودرو تأثیر دارد، مصرف سوخت است. با توجه به اینکه تیگور در پیشرانه‌ها با تیاگو اشتراک دارد، انتظار می‌رود این سدان کامپکت مصرف سوخت درخور توجهی داشته باشد به‌گونه‌ای که به‌احتمال‌زیاد نسخهٔ بنزینی آن مانند تیاگو بین 4.5 تا 5 لیتر و نسخهٔ دیزلی 4 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف کنند. بااین‌حال تاتا تیگور در بازار با رقبای سرسختی همچون ماروتی سوئیفت دزیره، هوندا Amaze، فورد Aspire، فولکس‌واگن آمئو و هیوندای Xcent روبرو است که خودروهای محبوبی هستند. ماروتی سوئیفت دزیره است برای امسال ارتقاء عمده‌ای را تجربه کرده است و هوندا Amaze نیز سال گذشته مورد فیس‌لیفت قرار گرفته که در داخل و خارج زیباتر شده است. فورد Aspire خودروی جدیدی است که در طراحی با نسل جدید فیگو اشتراک دارد و فولکس‌واگن آمئو هم بر اساس هاچ‌بک پولو ساخته شده است؛ و درنهایت هیوندای Xcent هم از مدل i10 الهام گرفته و به‌زودی فیس‌لیفتی را تجربه خواهد کرد.

tata-sway-rear-view-66217
کانسپت Kite 5

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

15 دیدگاه

  1. Ace
    سوابق: (8546 دیدگاه) ,

    هیچ خوشم نمیاد آرمش شبیه تسلا باشه.

    پاسخ
    1. Mr.MRM
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      خوشت بیاد یا نیاد هند داره پیشرفت چشمگیری میکنه. حالا میخواد با کمک دیگر کشور ها باشه یا خودشون طراحی کنن. مهم اینه که ما پس از چندین سال و چندین دهه هنوز روی یه نقطه وایسادیم و هند هم مثل یه جت میخواد از کنارمون رد بشه. که از نظر من رد هم شده. چون برای شروع فوق العاده عمل کرده.
      متاسفم برای خودروسازیمون. تنها امیدمون همین سوپر اسپرتی هستش که چند تا نابغه که خدا رو شکر دارن میسازنش تا حداقل یه ذره مطرح بشیم. البته مطرح بشیم از اونطرف ابرومون میره. چون متخصصان رو صنعت خودرو سازی ایران زوم میشن میفهمن اصن فرغون سازیه نه خودرو سازی.

      پاسخ
      1. Ace
        سوابق: (8546 دیدگاه) ,

        چرا جبهه میگیری ؟!؟
        من از پیشرفت هندی ها بسیار خوشحال میشم.
        چون ملتی هستن که 600 سال بدبختی کشیدن.

        کلا دوست ندارم آرم شرکت ها شبیه هم باشه.
        اصالتشون خدشه دار میشه

        پاسخ
        1. Mr.MRM
          سوابق: (28 دیدگاه) ,

          جبهه نگرفتم. خواستم حرف هایی که میخواستم رو بزنم. وگرنه شما یه بهانه بودی برای شروع گفته هام 🙂 . وگره حرف شما کاملا درسته دوست عزیزم

  2. حسین
    سوابق: (1352 دیدگاه) ,

    فک کنم قدمت تاتا خیلی بیشتر از تسلا هست!

    پاسخ
    1. عقیق
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      بدریخت و بد قوارس!!!!!
      اما ببینید کی گفتم اگه شاخ نشد واسه غول های ماشین سازی!!!!

      پاسخ
  3. h112
    سوابق: (397 دیدگاه) ,

    تاتا رو با nano شناختم…یکی از زشت ترین و ناایمن ترین ماشین هایی که دیده بودم…ولی حالا با قیمت مناسب ماشین هایی بهتری رو داره میزنه…

    پاسخ
  4. PETRONAS
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    طراحش همش به این فکر میکرده که ببینه نمیشه چرخاشو اصن حذف کنه از طراحیش یا نه…

    پاسخ
  5. ahmad
    سوابق: (496 دیدگاه) ,

    چینی ها به ساختن ماشین با رینگ های کوچیک فرقونی معروف هستن، هندی ها به ساختن ماشین های کلا کوچیک 🙂 (لامصبا قوطی کبریت تولید میکنن!)

    پاسخ
  6. Am
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    اگه موتورش ضعیف نبود می گفتم بهتر از پرایده طراحی قشنگی نداره منو یاد طراحی خودرو های وطنی میندازه قیمتش هم ،هم اندازه با تیبا2 هس
    جدا از امکانات بهتر از تیبا ولی بازم خودرو های ساخت داخلو ترجیح میدم !

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1825 دیدگاه) ,

    اینم جایگزینی برای پراید که همش میگن نیس. اگر ایمنیش ضعیف باشه یا زمانی که تولیدش تموم بشه و به نسل بعدی برسه شاهد تولیدش خواهیم بود 🙂

    پاسخ
  8. پرهام
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    نسخه هاچ بک این ماشین (تیاگو ) طراحی خوبی داره برای این سگمنت و برای قیمت 6000 دلاری واقعا طراحیش چه داخلی و چه خارجی خیلی خوبی داره . احتمالا کیفیت متریال داشبوردش کمه ولی فرم و شکل خوبی داره .انصافا طراحیشو مقایسه کنید با تیبا

    پاسخ
  9. ali
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    این ماشینو با تیبا و ساینا مقایسه کنید …تا ببینید هند چند پله از ما جلوتره تو خودرو سازی… بعضی ها هم میان هند و چین رو مسخره میکنن… شما برو ببین اول خودروسازی خودت کجای دنیاس بعد بیا اینا رو مسخره کن…من که اینو به ساینا و تیبا اونم دو تا از هرکدومشون به یکی از این تاتا ها ترجیح میدم…

    پاسخ
  10. امیر نوری
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    طراحای سایپا رو ببریم هند طراحای هندی بیان اینجا بهتره ! جمعیتشون داره روز به روز زیاد میشه یکم حجم جمعیت رو کم کنن ما هم از طرفی یکم طراحی و کیفیت کار ببینیم .. همش پراید 100_131 و ساینا و …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x