سایر خودروهای آسیایی

حاشیه‌های تمام‌نشدنی ماهیندرا روکسور!

فیات-کرایسلر در تلاش است تا از فروش ماهیندرا روکسور در آمریکا جلوگیری نماید اما هندی‌ها با ادعای اینکه قبلاً اجازه ساخت چنین خودرویی را که مشابه جیپ CJ قدیمی است به دست آورده‌اند به جنگ فیات-کرایسلر رفته‌اند.


ماهیندرا به نشریه درایو گفته است:

رابطه ما در دهه ۴۰ میلادی و با توافقنامه اصلی با ویلیز آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۹ هم توافقنامه‌ای با فیات-کرایسلر (گروه کرایسلر) امضا شده است.

ظاهراً این توافقنامه به ماهیندرا اجازه می‌دهد تا خودروهایی با تأییدیه طراحی جلوپنجره کرایسلر را بسازد. ظاهراً خودروساز آمریکایی در آن زمان اجازه طراحی خودرویی با جلوپنجره ۵ ستون یا شکاف را به ماهیندرا داده است.


ماهیندرا در هند همچنان لیسانس ساخت خودرویی با شباهت بسیار زیادی به جیپ CJ را دارد. این خودرو که تار نامیده می‌شود حتی از جلوپنجره اصیل جیپ با ۷ ستونی استفاده می‌کند.

فیات-کرایسلر شکایتی را در کمیسیون تجاری بین‌المللی آمریکا ثبت کرده است. این خودروساز آمریکایی می‌گوید فرم بدنه‌ی جعبه‌ای ماهیندرا روکسور به همراه ۵ ستون عمودی جلوپنجره و همچنین ارتفاع کاپوت و نمای عقب دقیقاً مشابه جیپ هستند.


ماهیندرا برنامه‌هایی برای تولید تمامی قطعات روکسور در هند و سپس واردات آن به‌صورت کیت به آمریکا دارد. این کیت‌ها در تأسیسات آبرن هیلز میشیگان مونتاژ خواهند شد. این خودروی کوچک به‌صورت قانونی نمی‌تواند در جاده‌های آمریکا حضور یابد اما می‌توان در مزرعه‌ها و دامداری‌ها از آن استفاده کرد. پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربودیزل روکسور قدرت ۶۲ اسب بخاری و گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری دارد. این پیشرانه با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و جعبه انتقال دو سرعته و سیستم چهار چرخ محرک نیمه‌وقت همراه می‌شود. حداکثر سرعت روکسور ۷۲ کیلومتر در ساعت بوده اما ظرفیت یدک کشی آن ۱۵۴۳ کیلوگرم می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    موتور نیسان جونیور بهتره که!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    دقیقا اگر وارد بازار امریکا بشه ممکنه بتونه بین بچه های جوون که عشق رفتن به افرود دارن طرفدار پیدا کنه چون هم ظاهرش هم قیمت تمام شدش بیشتر از یه atv نخواهد بود خصوصا که ظرفیت بکسلش هم خیلی بالاست
    این کرایسلر هم بدجور رو دست خورد هیچ وقت فکرشم نمی کرد که یه خودروساز هندی براش شاخ وشونه بکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Muty

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    4 سیلندر 2.5 لیتری توربودیزل قدرت 62 اسب بخار ؟!؟
    اشتباه نیست ؟!
    2.5 لیتری توربو ، 62 اسب ؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۹ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      نه همین اعجوبه ای هستش که میبینین!
      ۶۲ اسب بخاردار…

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا