سایر خودروهای آسیایی

رودین FZED، ارائهٔ تجربهٔ فرمول یک برای عموم مردم

شرکت نیوزلندی رودین (Rodin Cars) خودرویی ساخته است که مخصوص پیست بوده و می‌گوید به همان اندازهٔ خودروهای فرمول یک کنونی سریع است. این خودرو که FZED نام گرفته است، بر اساس لوتوس T125 ساخته شده که یک خودروی مسابقه‌ای نزدیک به فرمول یک بود که در سال ۲۰۱۱ معرفی و وعدهٔ فروش آن به خریداران عمومی داده شد. گفته می‌شود از آن خودرو تعداد انگشت‌شماری ساخته شده و حالا رودین تصمیم گرفته یکی از آن‌ها را بگیرد و نسخهٔ خود را بر اساس آن بسازد.

اولین ویژگی قابل‌توجه FZED این است که از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 کاسورث بهره می‌برد که ۶۷۵ اسب بخار قدرت را در دور ۹۶۰۰ rpm تولید می‌کند. به گفتهٔ رودین، این پیشرانه می‌تواند با استفاده از سوخت معمولی اکتان ۹۸ تا ۴۸۰۰ کیلومتر بدون مشکل کار کند اما بعدازآن به یک بازسازی کامل نیاز خواهد داشت. FZED هم مثل T125، به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، خودروی بسیار سبک‌وزنی است به‌گونه‌ای که تنها ۶۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

رودین قطعات مختلف این خودرو را از تعدادی از برترین قطعه‌سازان دنیا گرفته است. به‌عنوان‌مثال، گیربکس شش سرعتهٔ سکونشال از ریکاردو گرفته شده، ترمزهای فیبر کربنی ساخت برمبو هستند، کمک‌فنرهای قابل تنظیم از Ohlins گرفته شده و رینگ‌ها و تایرهای مسابقه‌ای هم کار Avon هستند. به گفتهٔ سازندهٔ نیوزلندی، FZED برای رانندگان حرفه‌ای و مشتاق فرصت یک تجربهٔ نزدیک به F1 را بدون هزینه، پیچیدگی و ریسک داشتن یک خودروی فرمول یک قدیمی فراهم می‌کند. البته قیمت این خودرو از ۶۵۰ هزار دلار آغاز می‌شود که هرگز ارزان نیست ولی معاملهٔ خوبی برای به دست آورد سطح عملکرد فرمول یک محسوب می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    تجربه ای که بعد از مرگ هم سوارش خواهم بود ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهراد

    ۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    خیلی ورزش گرونیه .خودرو های اسپرت تو پیچ ها حداکثر نیروی 1 جی رو تحمل می کنن
    ولی فرمول یک حدود 5 جی رو به راننده وارد می کنه (یعنی سر با نیروی 250 نیومتن یا 25 کیلوگرم وزن به سمت بیرون پیچ کشیده میشه)
    تو ماشین های ایرانی همون فشار جی اندک هم کمی غیر قابل تحمله و تصور 5 جی مطمئنا خیلی هیجان انگیزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      خیلی‌ لذت بخشه
      البته راننده فرمولا وان بعد هر مسابقه حدود
      ۴ کیلوگرم وزن کم میکنه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا