سایر خودروهای آسیایی

فورس گورکا، یک آفرودر ساده و ارزان‌قیمت هندی

در دنیا آفرودرهای شناخته‌شدهٔ زیادی مثل جیپ رانگر، مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر وجود دارند. کسانی که بودجهٔ محدودتری دارند هم می‌توانند سراغ سوزوکی جیمنی بروند؛ اما در یکی از کشورهای دنیا آفرودر ارزان‌قیمت دیگری هم ساخته می‌شود که شاید تاکنون نام آن‌را نشنیده باشید. این خودرو گورکا نام داشته و محصول شرکت هندی فورس موتور است. این خودرو که نام خود را از سربازان مشهور آسیای جنوبی گرفته است، از سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه می‌شود و توانایی‌های آفرود جدی را با قیمتی که روستاییان توان پرداخت آن‌را دارند ارائه می‌کند.

اما گورکا برای رسیدن به این قیمت مجبور شده خیلی چیزها مثل کیفیت و راحتی را قربانی کند. البته به‌تازگی نسل جدید این ماشین معرفی شده و به نظر می‌رسد نسبت به نسل قبلی بسیار بهتر شده است. گورکای جدید هنوز روی شاسی نردبانی ساخته شده و با برخورداری از قفل دیفرانسیل جلو و عقب و گیربکس کمکی ضریب سنگین، توانایی‌های آفرود بالایی را در هر مکانی ارائه می‌کند. همچنین وجود یک اسنورکل به‌صورت استاندارد نیز امکان حرکت در عمق ۷۰ سانتی‌متری آب را فراهم می‌کند.

گورکا در ظاهر هنوز هم مثل کپی ارزان‌قیمتی از مرسدس بنز G کلاس به نظر می‌رسد اما حالا با ویژگی‌هایی مثل چراغ‌های LED و پنجره‌های عقب یک‌تکه، مدرن‌تر به نظر می‌رسد و کیفیت داخلی آن‌هم بهتر شده است. البته وقتی میگوییم بهتر شده با توجه به استانداردهای فورس موتور است زیرا کابین نسل جدید گورکا با چندین هکتار پلاستیک خشک و سفت که همه‌جا را پوشانده است، هنوز هم شبیه به خودروهای بلوک شرق دههٔ ۷۰ میلادی به نظر می‌رسد.

اما کابین تنها جایی نیست که بوی چندانی از راحتی نبرده است زیرا پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری دیزلی این خودرو که از مرسدس بنز گرفته شده و تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد، کُند و پرسروصدا بوده و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم به‌اندازهٔ اطلس‌های عصر برنز مبهم است. فرمان خودرو نیز کُند و بی‌دقت بوده و در مسیرهای آفرودی به دستان راننده لگد میزند.

بااین‌همه، هرچند نسل جدید گورکا هنوز هم با توجه به استاندارهای خودروهای غربی، ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما کیلومترها از نسل قبلی بهتر شده و مثل همیشه در مسیرهای ناهموار بسیار خوب عمل می‌کند؛ بنابراین، وقتی خودروهایی مثل مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر از ریشه‌های آفرودی خود فاصله گرفته‌اند و حتی اینیوس گرنادیر که قصد دارد این خلأ را پُر کند بیش از ۵۰ هزار دلار قیمت دارد، آفرودری ساده و مقرون‌به‌صرفه مثل فورس گورکا با قیمتی در حدود ۱۸ هزار دلار می‌تواند گزینهٔ جذابی باشد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2344 ديدگاه)

    تازه فهمیدم جی واگن رو از چی کپی کردن ، چقد آدمای ناشی هستن این آلمانیا زحمات بی وقفه هندیا رو کپی کردن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. M.K karimi

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (216 ديدگاه)

    ۱۸۰۰۰ برای این کمه ؟! 😐

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Ali_x76

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1005 ديدگاه)

      میشه با این پول جیمنی خرید
      یا رنگلر۳-۴ سال کار

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. AMG GT R

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (445 ديدگاه)

    اینکه کلا جلوش G class هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. Karl Benz

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1764 ديدگاه)

    والا جیمنی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ برابر بهتره . این بدرد همون هند میخوره .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. Nima

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1124 ديدگاه)

    با ١٨ هزار تا یه ۴ رانر ، رانگلر ، نیسان ایکسترا و خیلى آفرودر هاى به نام و دسته دوم و خوب میدن که تمیز باشه و حتى مودیفاى شده آفرود!
    فور رانر حدود ١٢-١۵ هزار
    ایکسترا حدود ٧-١٠ هزار
    رانگلر حدود ١٢-١٧ هزار

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. امیرعلی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (142 ديدگاه)

    آدم ۱۸ هزاردلار برای چیه این ماشین پول بده؟
    ظاهر که نداره
    متریال بی کیفیت استفاده شده
    حتی قدرت موتورش هم به ۱۰۰ اسب بخار نمیرسه
    فکر کنم یکی از مدیر های ایران خودرو صاحب این شرکته

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. charger

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (362 ديدگاه)

    این تو خیابونای ایران کم میاره چه برسه به آفرود

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. یانکی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    شبیه غروبهای رباط کریمه که

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  9. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1587 ديدگاه)

    نمیدونم با چه معیاری این اسباب بازی ارزون حساب شده.
    قطعا مدل های کارکرده و دست دو آفرودر های دیگه به این ارجحیت داره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. دانیال

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (350 ديدگاه)

    ۱۸۰۰۰ هزار روپیه نیست احیانا؟
    آخه ۱۸۰۰۰ هزار دلار خیلی پوله برا این؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. حمید

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    وقتی اسم جیمینی میاد …. آخ …. فقط میسوزم!
    واقعا جیمینی رو دوست دارم 🥺
    با قیمت مناسبی که داره به راحتی میتونست به جای پراید، ماشین اول اکثر مردم ایران بشه و نه فقط آفرود باش برن که گل بزنن عروس باش ببرن، باش خرید برن، بچه‌هاشونو ببرن مدرسه، سفر برن و … آخ که میسوزم، شما هم؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Ninja

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (967 ديدگاه)

      منم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  12. حسین دهمرد

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1816 ديدگاه)

    اینکه گفته موتورش از مرسدس گرفته شده چقدر جدیه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ehsan fa

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1361 ديدگاه)

      مرسدس دهه ۸۰ احتمالا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  13. حجی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی سوسوله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. Reza Waffen SS

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2896 ديدگاه)

    کپی هندی از جی کلاس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا