سایر خودروهای آسیایی

نگاهی به Devel Sixteen، هایپراسپرت 5000 اسب بخاری اماراتی

در سال ۲۰۱۳ برادران اماراتی العطار در نمایشگاه خودروی ۲۰۱۳ دبی هایپراسپرتی را بانام دول سیکستین رونمایی کردند و اعداد خارق‌العاده‌ای را در رابطه با قدرت و عملکرد آن ادعا نمودند. ماجد العطار در ارتباط با این هایپرکار خارق‌العاده گفت این ‌یک افسانه در تاریخ سوپراسپرت‌ها خواهد بود. در طراحی سیکستین به‌وضوح الهام‌گیری از لامبورگینی وننو و آگوئیستا و همین‌طور بت‌ موبیل یا خودروی بتمن دیده می‌شود. در عقب نیز خروجی‌هایی که از موتورهای جت جنگنده‌ها الهام گرفته است دیده می‌شوند.

Devel-Sixteen-2015-03

مشخصات این خودرو در روز رونمایی در دبی این‌گونه اعلام شد که مجهز به پیشرانهٔ ۷.۴ لیتری V16 با چهار توبورشارژر است که قدرتی خارق‌العاده معادل ۵۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. سیکستین به ادعای سازندگان با تکیه‌بر این موتور می‌تواند تنها در ۱.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت غیرقابل‌باور ۵۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. اعدادی که کاملاً بلند پروازانه و غیرقابل‌دسترس به نظر می‌رسیدند.

Devel-Sixteen-2015-06

به همین دلیل پس از معرفی این خودرو، بسیاری این ادعاها و اعداد را واقعی ندانسته و با شک و تردید فراوانی به این هایپرکار اماراتی نگریستند تا جایی که برخی به تمسخر آن پرداخته و سیکستین را صرفاً خودرویی نمایشی دانستند. بااین‌حال شرکت سازندهٔ موتور سیکستین یعنی شرکت «Steve Morris» که به سفارش برادران العطار اقدام به ساخت موتور کرده بود طی دو سال پس از رونمایی خودرو بی‌سروصدا درحال‌توسعه و انجام اصلاحاتی بر روی این موتور بود. بدین ترتیب حجم موتور به ۱۲.۳ لیتر افزایش یافت و بعد از پایان مراحل توسعه برای سنجش قدرت و گشتاور، در ایالات‌متحده مورد آزمون داینو قرار گرفت.

از هنگام تست داینو موتور نیز ویدئویی منتشر شد که تا حد زیادی ادعای سازندگان را واقعی و ممکن نشان داد. نمودار داینو در کلیپ منتشرشده در ابتدا با بوست توربوی ۲۰ psi عدد ۳۰۰۰ اسب بخار و ۳۲۶۰ نیوتن متر گشتاور را نشان داد و پس از افزایش بوست به ۳۶ psi قدرت موتور به ۴۵۰۰ اسب بخار و گشتاورش به ۴۷۷۰ نیوتن متر رسید. همچنین این موتور از ویژگی‌های قابل‌توجهی چون چهار توربوشارژر هیولای ۸۱ میلی‌متری، یک بلوک آلومینیومی عظیم، میل‌لنگ بزرگ یک‌تکه و منیفولد ورودی غول‌پیکر برخوردار است.

Devel-Sixteen-2015-07

بااین‌حال هرچند این اعداد بسیار چشمگیر هستند و تا حد زیادی به تمسخرهای پس از معرفی سیکستین پاسخ می‌دهند اما تقریباً در دنیای واقعی و هنگام نصب بر روی خودرو غیرقابل استفاده خواهد بود چراکه نصب موتور روی خودرو و انتقال قدرت عظیم آن به چرخ‌ها چالش بزرگی خواهد بود. به همین دلیل شاید هنوز هم ادعای شتاب صفرتا صد ۱.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۵۶۰ کیلومتر در ساعت یک رؤیا به نظر برسد.

Devel-Sixteen-2015-08

البته برادران العطار در ساخت و عرضهٔ خودروی خود کاملاً مصمم بوده و قیمت و مشخصات آن‌را نیز اعلام کرده‌اند. طبق اعلام سازنده، نیروی عظیم ۵۰۰۰ اسب بخاری خودرو که در هنگام بالاترین بوست توربوها به دست می‌آید از طریق یک گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. البته سیستمی برای این ماشین طراحی‌شده که هنگام استفادهٔ روزانه قدرت موتور را به ۱۵۰۰ اسب بخار محدود می‌کند اما در صورت نیاز در دو مرحله قدرت به ۲۵۰۰ و سپس ۵۰۰۰ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند.

Devel-Sixteen-2015-05

وزن Devel Sixteen برابر با ۲۳۰۰ کیلوگرم بوده و طول و فاصلهٔ محوری آن نیز به ترتیب ۵.۳ و ۳.۴۶ متر عنوان شده است درحالی‌که ۱.۲۷ متر ارتفاع دارد. عرض خودرو در قسمت جلو برابر با ۲.۱۱ متر و در عقب ۲.۴۱ متر است. کل بدنهٔ خودرو از فیبر کربن ساخته‌شده و جنس فریم شاسی آن نیز آلومینیوم است. قیمت این هایپراسپرت اماراتی هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده اما بین ۱ تا ۲ میلیون دلار پیش‌بینی شده و قرار است به تعداد محدودی ساخته شود.

Devel-Sixteen-2015-04

اگر Devel Sixteen به تولید رسیده و بتواند به اعداد و ارقامی ادعاشده دست پیدا کند به‌راحتی به سریع‌ترین خودرو جهان تبدیل خواهد شد. بااین‌حال هنوز هم رسیدن به این رکوردها بعید به نظر می‌رسد چراکه موتور عظیم این خودرو بسیار سنگین است و همه میدانیم که صرفاً مهم نیست خودرو چقدر قدرت دارد بلکه وزن و همین‌طور توزیع وزن عقب و جلوی مناسب نیز عامل مهمی در یک هایپرکاری که قصد رکوردشکنی دارد بشمار می‌رود. هرچند که با تمامی این موارد سازنده همچنان قصد شکستن رکورد سرعت بوگاتی ویرون را دارد. این در حالی است که شیرون به‌عنوان جایگزین ویرون معرفی‌شده و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک رکورد سرعت آن‌را را ارتقاء خواهد داد؛ بنابراین شکست شیرون با آن مهندسی خارق‌العادهٔ فولکس‌واگن توسط یک هایپراسپرت اماراتی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

Devel-Sixteen-2015-01

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. Brian

    ۲۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فکر نکین دول سیکتین پروتوتایپ چون ۴ دنده س حتی نمی تونه ۳۰۰ تا بره
    فینال درایو این ماشین خیلی بلنده یعنی دنده یکش راحت تا ۱۸۰ میره

    موافقم 24
    مخالفم 5
  2. دیاکو

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خارق العاده‌س که صنعت خودرو داره به کجا میره و چقد پیشرفت کرده.اینجا تنها ده درصد کار مربوط به تاپ اسپید هستش و کارخارق العاده این است که چطوری این ماشین کنترل میشه.ترمزها،جنس بدنه٫وزن ماشین٫و غیره که همه و همه باید همزمان با قدرت موتور اونهام چندین برابر پیشرفت کنن.فعلا جسکو از سوئد سریعترینه و مدل کونیگزگ جمرا هم با چهار صندلی کار خارق العاده ای کرده.جمرا با وزنی حدود ۱۸۰۰کیلوگرم میتونه صفرتاصد رو در ۱/۹ ثانیه طی کنه.به نظر من سوئد از الان سکوی بهترین رو در اختیار داره.شاید خودروی اماراتی مدت کوتاهی بتونه صدرنشین باشه اما همه چیز سرعت نیست،باید خیلی چیزای دیگه رو در نظر گرفت که سوئد از این لحاظ فعلا برترین و بهترین در دنیاس.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا