سایر خودروهای آمریکایی

رکورد زنی جدید کوروت جنوویشن، سریع‌ترین خودروی الکتریکی دنیا

شرکت آمریکایی جنوویشن (Genovation) که اقدام به ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی شورلت کوروت با نام GXE کرده است، رکورد سرعت جدیدی را با این سوپراسپرت الکتریکی به ثبت رسانده است. این شرکت قبلاً با دستیابی به سرعت ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی جاده‌ای دنیا را بنام خود ثبت کرده بود اما حالا رکورد خود را ارتقاء داده است.

تیم جنوویشن این کوروت الکتریکی را به باند فرود شاتل در مرکز فضایی کندی بُرده و در آنجا با رسیدن به سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت، رکورد قبلی خود را شکسته است. در جریان این رکورد زنی، رانندهٔ مشهور آزمایش حداکثر سرعت، «جانی بوهمر» پشت فرمان GXE نشسته است. هرچند شاید سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت در بین خودروهای بنزینی چندان قابل‌توجه نباشد اما برای یک خودروی تمام الکتریکی عدد بسیار چشمگیری است. این رکورد و دستاورد ارزشمند جنوویشن توسط انجمن بین‌المللی مسابقات تأیید شده به ثبت رسیده است.

اما رسیدن به چنین سرعتی به اعمال تغییرات قابل‌توجهی در خودرو نیاز دارد؛ بنابراین به‌منظور کاهش درگ، بال عقب بزرگ خودرو با یک اسپویلر پایین‌تر تعویض شده، یک عنصر آئرودینامیکی نرم‌تر جایگزین اسپلیتر شده و در تیغه‌های دیفیوزر هم تغییراتی ایجاد شده است. علاوه بر این، کمک‌فنرها سفت‌تر شده‌اند تا از افتادگی دماغهٔ خودرو در هنگام افزایش سرعت جلوگیری شود و قدرت خودرو نیز به میزان نامعلومی افزایش یافته است.

GXE که بر اساس کوروت C7 گرند اسپرت ساخته شده، شاید از بیرون مثل یک کوروت معمولی به نظر برسد اما جنوویشن پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 آن‌را با دو موتور الکتریکی جایگزین کرده که مجموعاً ۸۰۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. برای تأمین انرژی این موتورها هم پنج پکیج باطری با مجموع ظرفیت ۶۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده که به‌صورت استراتژیک در شاسی جای گرفته‌اند تا توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ فراهم گردد. این باطری‌ها با هر بار شارژ امکان پیمودن مسافتی تا ۲۸۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

اما نکتهٔ جالب این است که برای انتقال نیرو در GXE از همان گیربکس هفت سرعتهٔ دستی کوروت استفاده شده است یعنی چیزی که معمولاً در خودروهای الکتریکی دیده نمی‌شود؛ بنابراین GXE یکی از معدود خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود که سه پدال دارد. علاوه بر این، خریداران می‌توانند گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک کوروت را هم برای GXE سفارش دهند. خودرویی که برای ثبت رکورد مورداستفاده قرار گرفته هم به همین گیربکس اتوماتیک مجهز بوده است.

در GXE استفادهٔ گسترده‌ای از فیبر کربن شده است به‌گونه‌ای که اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و سپر سفارشی عقب همگی از متریال سبک‌وزن ساخته شده‌اند. علاوه بر این، رینگ‌ها هم فیبر کربنی هستند که هرکدام حدود ۲.۲ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته‌اند درحالی‌که سیستم اگزوز هم به‌طور کامل حذف شده است؛ اما با وجود همهٔ این اقدامات، وزن GXE به حدود ۲ تن رسیده که تقریباً ۴۵۰ کیلوگرم بیشتر از کوروت گرند اسپرت استاندارد است.

جنوویشن اما گفته است در روز تلاش برای رکورد زنی باد شدیدی در حال وزیدن بوده که مانع از اعمال همهٔ پتانسیل خودرو شده است. به همین دلیل این شرکت قصد دارد به‌زودی تلاش دیگری برای رسیدن به سرعت حتی بیشتری انجام دهد. این یعنی درحالی‌که تسلا و پورشه در حال جنگ برای برتری در نوربرگ‌رینگ هستند، جنوویشن بدون رقیب رکوردهای سریع‌ترین خودروی الکتریکی جاده‌ای دنیا را بنام خود ثبت می‌کند. از GXE تنها ۷۵ دستگاه تولید می‌شود و تحویل آن‌ها به خریداران از اواخر امسال آغاز خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. آریا ماشین

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    سریعترین خودروی الکتریکی جهان؟
    فقط با ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت؟
    به نظرم یه جای کار میلنگه
    پس ریماک کانسپت تو و کانسپت وان چی؟
    که بالای ۴۰۰ تا میرن
    تسلا رودستر هم ۴۰۰ تا میره
    الکتریکی هم هستن
    قضیه چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali.usa

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (335 ديدگاه)

      داداش اینا هنوز عرضه نشدن

      امیریکا از همین الان داره خودش به عنوان پیش تاز ماشین های الکتریکی معرفی میکنه
      پورشته این همه کار کرده رو ماشینش همچنان نتونسته با ساخته شیش سال پیش تسلا رقابت کنه تازه اونم با چه قیمتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. آریا ماشین

        ۷ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (661 ديدگاه)

        ریماک کانسپت وان عرضه نشده هنوز؟
        کانسپت وان ۳۹۰ تا میره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir Machine

          ۷ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (1201 ديدگاه)

          نکته اول اینه که خیلی از هایپرکارهای الکتریکی مثل تسلا رودستر و ریماک C Two هنوز به بازار عرضه نشدن
          حداکثر سرعت ریماک کانسپت وان هم 355 کیلومتر بر ساعته نه 390 تا که‌ این عدد هم فقط اعلام شده و تا حالا آزمایش نشده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سامی

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (50 ديدگاه)

      معلومه تا الان دروغ میگفتن و به ریش ملت میخندیدن . خودروهای الکتریکی با اون همه تبلیغات رکوردشون ۳۳۸کیلومتره؟؟؟!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسن

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    یادگار ماندگار همه جا میدرخشه.
    یه جور میگیم 338 تا که انگار تا میریم سرکوچه 4 تا تخم مرغ بگیریم دیوار صوتی میشکنیم روزی ده تا قاب شیشه جریمه میدیم به همسایه ها.
    یه لطفی بکنیم اجازه بدیم صنعت خودروهای الکتریکی هم به کارش ادامه بده همین اول کار مایوسشون نکنیم ، سر خورده میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Behrouz. anzali

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    درود بر موتورهای درون سوز و صدادار . خوشم نمیاد از الکتریکی مثل جرمی کلارکسون ولی دنیا داره به سمت الکتریکی میره کاری از دست ما بر نمیاد .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا