سایر خودروهای اروپایی

بازگشت شرکت فرانسوی دولاژ با D12 برای شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ

احتمالاً تاکنون نام دولاژ (Delage) را نشنیده‌اید زیرا این شرکت حدود هفتاد سال پیش به فعالیت خود پایان داد. دولاژ یک خودروساز لوکس فرانسوی بود که در سال ۱۹۰۵ توسط «لوئیس دولاژ» در نزدیکی پاریس تأسیس شد و پس‌ازاینکه در سال ۱۹۳۵ به مالکیت شرکت دولاهه درآمد، سرانجام در سال ۱۹۵۳ تعطیل شد؛ اما در نوامبر سال ۲۰۱۹ انجمنی که مالک برند دولاژ است خبر از احیا و تأسیس مجدد این شرکت داد. حال این برند فرانسوی با معرفی سوپراسپرت چشمگیری بنام D12 رسماً بازگشته است.

این خودرو که از سوی سازنده «سریع‌ترین سوپرکار هیبریدی خیابانی دنیا» خوانده شده، طراحی فوق مدرنی دارد که از هواپیماهای جنگنده و خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. این موضوع از نمای جلوی خودرو کاملاً قابل‌مشاهده است زیرا D12 از دماغه‌ای الهام‌گرفته از فرمول یک با اسپلیتری فیبر کربنی سود می‌برد. روی این دماغه پوشش شفافی قرار گرفته که سیستم تعلیق خاص آن‌را نشان می‌دهد درحالی‌که چرخ‌ها نیز از بدنهٔ اصلی خودرو جدا شده‌اند. کمی عقب‌تر، اتاقی یک‌تکه به چشم می‌خورد که مثل کاناپی جنگنده‌ها باز می‌شود. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی برجستهٔ این سوپراسپرت فرانسوی هم می‌توان به دریچهٔ هوایی روی سقف، ورودی‌های هوای بزرگ طرفین، بال عریض عقب، رینگ‌های فیبر کربنی، دیفیوزر عظیم و چراغ‌های LED اشاره کرد.

D12 خودرویی دونفره است اما صندلی سرنشین پشت راننده قرار دارد. به گفتهٔ دولاژ، این ماشین از صندلی‌های فیبر کربنی و غربیلک فرمان منحصربه‌فردی با جوی‌استیک‌های الهام‌گرفته از جت‌های جنگنده برخوردار است. در کابین D12 همچنین می‌توان مجموعه‌ای از نمایشگرهای دیجیتالی را مشاهده کرد درحالی‌که به گفتهٔ دولاژ، به سیستم صوتی فوکال هم مجهز است.

این سوپراسپرت منحصربه‌فرد فرانسوی در دو نسخهٔ مختلف بنام‌های GT و Club تولید می‌شود که هردو به یک پیشرانهٔ ۷.۶ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت فرانسه به همراه یک موتور الکتریکی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز هستند. پیشرانهٔ بنزینی ۹۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در نسخهٔ GT، موتور الکتریکی هم ۱۱۰ اسب بخار دیگر به آن اضافه می‌کند تا مجموع خروجی سیستم به ۱۱۰۰ اسب بخار برسد. از سوی دیگر اما نسخهٔ Club به یک موتور الکتریکی سبک‌وزن ۲۰ اسب بخاری مجهز است که فقط برای رانندگی در ترافیک، پارک کردن و دنده‌عقب رفتن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درنتیجه، مجموع قدرت D12 Club پایین‌تر و برابر با ۱۰۱۰ اسب بخار است اما در عوض با وزن خالص ۱۳۱۰ کیلوگرم، نزدیک به ۹۰ کیلوگرم از نسخهٔ GT سبک‌تر است. به گفتهٔ دولاژ، GT شتاب سریع‌تری دارد اما Club در هر پیستی سریع‌تر است. این شرکت همچنین اذعان داشته است که قصد دارد با D12 رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را بشکند.

D12 توسط یک تیم فنی در کلاس جهانی توسعه یافته که مجموعاً ۱۶ عنوان قهرمانی جهانی فیا دارند. این تیم شامل قهرمان جهان سابق فرمول یک «ژاک ویلنوو» و مدیر فنی «بنوا بَگور» می‌شود که دو بار قهرمان مسابقات تورینگ کار فیا شده است. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، دولاژ D12 در سال ۲۰۲۱ به مرحلهٔ تولید می‌رسد. از این خودرو تنها ۳۰ دستگاه تولید خواهد شد که هرکدام ۲.۳ میلیون دلار قیمت دارند. مدیرعامل دولاژ «لوران تاپی» در بیانیه‌ای گفته است:

ما از بازگشت دولاژ به‌عنوان یکی از نفیس‌ترین و خلاقانه‌ترین برندهای هایپرکار در دنیا ابراز خرسندی می‌کنیم. D12 جانشین مدرن شایسته‌ای برای شگفتی‌های مهندسی است که دولاژ اولیه به آن شهرت داشت

 

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه

  1. XLE

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (81 ديدگاه)

    جون بابا
    دوگانه ال پی جی کنی
    جلوش فنر ۲۰۶ بندازی
    رینگ خرچنگی
    بار بزنی مگان های پلیس انگشت به دهن بمونن
    فقط سوالی که ذهنمو درگیر کرده اینه کهauxهم میخوره یانه!؟

    (تفکرات یک جهان سومی عقده ای به دل نگیرید)

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲۴
  2. آرش وان

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    خیلی جالبه که موتورش رو از برندهای معروف خودروساز قرض نکرده و خودش اون را ساخته

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۹
    1. مرتضی

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (78 ديدگاه)

      فکر نمیکنم کار خودش باشه ، با توجه به اینکه تیم سازنده در فرمول یک هستند احتمال داره کمپانی های فرمول یک براش تولید کرده باشن

      موافقم ۳
      مخالفم ۵
  3. محمد

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (374 ديدگاه)

    عجب چیزیه

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
  4. AMG///

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (581 ديدگاه)

    دولاژ؟؟؟؟؟
    اسم عجیبیه

    موافقم ۸
    مخالفم ۸
  5. Alireza

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (485 ديدگاه)

    تاحالا فک کنم چند صد باری سوپرکار و هایپرکار ناشناخته با ادعاهای بزرگ دیدیم
    الان کدوماشون حتی به مرحله تولید رسیدن؟

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۷
  6. (Saeed(peugeot

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    جانم فرانسه …..جانم این ماشین

    بیاد جا پای ابر سازه فرانسوی بوگاتی بزاره ….

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲۲
    1. Moein

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (649 ديدگاه)

      بوگاتی فرانسوی واقعی نیست
      فراموش نکن
      اگر خود اتوره بوگاتی فرانسوی بود حالا باز یه چیزی
      سهم فرانسه از بوگاتی فقط همون کارخونه است که تو خاکش قرار داره
      خیلی باعث مباهات نباشه که میچسبونید به فرانسه

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۹
      1. افرا

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (110 ديدگاه)

        با این منطق شما پس رولزرویس مینی و بنتلی هم بریتانیایی نیستن چون تمام طراحی و ساخت موتور توسط مهندسین المانی و شرکت بی ام و ساخته میشه خودروی سوپر اسپرت منصوری هم ایرانی محسوب میشه چون توسط یه ایرانی طراحی و ساخته شده و فقط تو خاک انگلیس ساخته

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۶
  7. Malt hill

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (354 ديدگاه)

    خیلی عجیبه که موتور ۱.۶ لیتری نداره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۰
    1. مانی

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2036 ديدگاه)

      منم داشتم حساب می‌کردم چندتا موتور ۱.۶ رو چسبوندن بهم اینو ساختن
      دیدم جور در نمیاد،ولی‌ هنوز باورم نمیشه که به ۱.۶ ربطی‌ نداره

      موافقم ۶
      مخالفم ۳
  8. ارشیاsvj

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (913 ديدگاه)

    شرکت های زیادی منتظر هستن رکورده اونتادورSVJ رو بشکنن و همه هم میتونن بشکنن
    (چند درصد احتمال داره ۱۰۱۰ اسبیه ۱۳۰۰ کیلویی ۷۷۰ اسبیه ۱۵۷۵ کیلویی رو شکست نده!!!؟؟؟)
    ولی هیچکدوم حالا حالا ها نخواهند شکست مطمئن باشین.

    موافقم ۲
    مخالفم ۸
    1. joojoo

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (200 ديدگاه)

      دلیل اینکه خیلی به رکورد اونتادور دست درازی نمیکنن واسه اینه که اونتادور از ایرودینامیک فعالی سود میبره که توی اون کلی قطعه ی ایرودینامیکی کنار هم برای پیچیدن بهتر سر پیچ دارن همکاری میکنن…و همچنین دیسک های غول پیکری که باعث شدن مسافت توقفش حتی از ۴۸۸ پیستا هم کمتر باشه. درکنار فرمانپذیری چهارچرخ….واسه همینه که یک و نیم تن ماشین سر پیچ ها از هر خودروی دیگه ای سریعتره و توی پیست هایی که مسیر مستقیم زیاد ندارن…و پیچ در پیچن….سروری میکنه.جادوی ایرودینامیکو دست کم نگیر. ایرودینامیک فقط به داون فورس نیست

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  9. (Saeed(peugeot

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    با ۱.۶ هم رکورد میزنه تو نوربرگ رینگ

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۰
  10. بی ریا

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    داداش این افتخار فرانسه است نه اون بوگاتی چرا چون یه برند بی نام و نشون که صفرتاصد ساخت ماشینو به علاوه ساخت و طراحی موتورش رو خودش داره انجام میده
    انصافا بوگاتی کجاش فرانسویه !!!!!!
    در حقیقت بوگاتی همون شاخه اسپرت فولکس واگنه که برندی آلمانیه و فقط تو خاک فرانسه یه کارخونه براش ساختن
    دوستان خواهشا قبول کنید بوگاتی همون فولکس واگنه و اون برند بوگاتی قدیمی به خاطره ها پیوسته

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۵
    1. فرزاد

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (513 ديدگاه)

      داداش هر موقع رولزرویس المانی شد بوگاتی هم المانی میشه چه خوشتون بیاد چه نیاد بوگاتی فرانسویه نگا نکنید الان چند سالی تحت مالکیت فولکس واگنه بوگاتی در دهه ۴۰ ۵۰ و ۶۰ میلادی صفر تا صدش فرانسوی بود و مدل های افسانه ای تایپ وان و تایپ ۵۷ دهه ۴۰ و ۵۰ که امروز جزو گرونترین خودروهای دنیاست توسط فرانسویا طراحی و ساخته شده

      موافقم ۸
      مخالفم ۷
  11. حسین دهمرد

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1158 ديدگاه)

    یجوریه

    موافقم ۳
    مخالفم ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا