اسمارتدنده عقبسایر خودروهای اروپایی

بدترین خودروهای اسپرت: اسمارت رودستر

اسمارت رودستر هرچند در فروش موفق عمل کرد اما یک فاجعهٔ مالی برای دایملر بود

smart-roadster-2003-1024-0a

چه خودرویی است؟

رودستر اساساً تنها تلاش اسمارت برای ساخت یک خودروی اسپرت بود. این خودرو در دو نسخهٔ رودستر و رودستر کوپه ساخته شد که هر دو دارای دو در، دو صندلی و سقف قابل‌جمع شدن بودند.

smart-roadster-2003-03

کی و کجا ساخته شد؟

اسمارت رودستر در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و تولید آن تا نوامبر ۲۰۰۵ ادامه داشت. درمجموع از این خودرو ۴۳,۰۹۱ دستگاه ساخته شد.

smart-roadster-2003-coupe-01

مشخصات فنی

رودستر بر روی نسخهٔ کشیدهٔ پلت‌فرم اولین محصول تولیدی شرکت اسمارت یعنی فورتو ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۰.۷ لیتری سه سیلندر توربو با دو سطح قدرت ۶۱ اسب بخار یا ۸۲ اسب بخار مجهز شده بود. این موتور مانند مدل فورتو در قسمت عقب خودرو نصب شده بود و نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد که امکان تعویض دندهٔ آن از طریق پدال‌های پشت فرمان وجود داشت. سیستم تعلیق جلوی آن از نوع مک‌فرسون با فنرهای تخت بود درحالی‌که در عقب از میلهٔ پیچشی استفاده شده بود.

smart-roadster-2003-1024-19

چرا بد است؟

اسمارت رودستر واقعاً ماشین بدی نبود چراکه این خودروی اسپرت کوچک نسبتاً خوبی بود؛ اما رودستر در اصل بیش‌ازاندازه کوچک بود به‌گونه‌ای که ابعاد کوچک‌تری از مزدا MX5 و تویوتا MR2 داشت. همچنین این خودرو در اصل دو صندوق بار داشت اما هردوی آن‌ها فوق‌العاده کوچک بودند. بااین‌حال اندازهٔ کوچک به معنی سواری بد رودستر نیست زیرا این ماشین با وجود استفاده از رینگ‌های کوچک ۱۵ اینچی، هندلینگ خوبی داشت و ترمزهای آن نیز عملکرد خوبی داشتند.

اما اسمارت رودستر خودروی به‌شدت کُندی بود به‌گونه‌ای که حتی نسخهٔ قوی‌تر آن برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت حدوداً به ۱۱ ثانیه زمان احتیاج داشت و حداکثر سرعتش نیز تنها ۱۷۵ کیلومتر در ساعت بود. البته از یک موتور سه سیلندر بیش از این انتظار نمی‌رود.

smart-roadster-2003-1024-0c

در سوی دیگر هرچند اسمارت رودستر به‌طورکلی خودروی قابل‌اعتمادی بود اما از یک موضوع کیفی عمده رنج می‌برد که همین امر به توقف تولیدش انجامید. تعداد زیادی از این خودرو مشکل روغن‌ریزی داشتند که موجب افزایش هزینه‌های گارانتی آن شد به‌گونه‌ای که هزینهٔ گارانتی هر دستگاه از این خودرو در ترکیب با سایر هزینه‌ها به‌طور متوسط به ۳۱۵۰ دلار می‌رسید. به همین دلیل به خاطر این هزینهٔ بسیار بالا، باوجودی که اسمارت رودستر فروش بالایی معادل بیش از ۴۳ هزار دستگاه را در سه سال را تجربه کرد اما به یک شکست اقتصادی برای دایملر تبدیل شد.

اما همه با این نظر موافق نیستند

اسمارت رودستر هرگز یک خودروی اسپرت واقعی و قدرتمند نبود و با حجم موتوری که با عدد ۰ آغاز می‌شود نمی‌توان انتظار شکستن رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را از آن داشت. رودستر با ابعاد کوچک و طراحی مدرن و شیک خود می‌توانست در یک سفر آخر هفتهٔ آرامش‌بخش لبخند رضایت را بر روی لبان راننده بیاورد. از همه مهم‌تر این یک خودرو موتورعقب-دیفرانسیل عقب بود که تنها ۷۹۰ کیلوگرم وزن داشت.

همچنین جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۳ تیونر آلمانی برابوس با ادغام دو پیشرانهٔ استاندارد ۰.۷ لیتری سه سیلندر اسمارت رودستر، یک پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری V6 بای‌توربو تولید و آن‌را در نسخهٔ رودستر کوپهٔ این خودرو نصب کرد. این موتور ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد درحالی‌که نمونه‌های مجهز به این موتور تنها ۸۴۰ کیلوگرم وزن داشتند و از نسبت قدرت به وزن بسیار خوبی برخوردار بودند. به همین دلیل اسمارت رودستر برابوس V6 می‌توانست در تنها ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما از این خودرو تنها هشت پروتوتایپ ساخته شده که هیچ‌کدام برای فروش عرضه نشدند.

brabus-smart_roadster_coupe_v6_biturbo-2003-1024-01

brabus-smart_roadster_coupe_v6_biturbo-2003-1024-0d

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Viper ACR

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ((اما اسمارت رودستر خودروی به‌شدت کُندی بود به‌گونه‌ای که حتی نسخهٔ قوی‌تر آن برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت حدوداً به 11 ثانیه زمان احتیاج داشت و حداکثر سرعتش نیز تنها 175 کیلومتر در ساعت بود. البته از یک موتور سه سیلندر بیش از این انتظار نمی‌رود.))

    خخخخ… این کنده ؟؟؟! این برای ما سوپراسپرته… 11 ثانیه برای یک موتور 700 سی سی این قدذت و شتاب عالیه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. X6

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (577 ديدگاه)

    چه عجب یک اشتباه از دایملر دیدیم!!!!البته امیدوارم دیگه از این اتفاقا نیفته

    موافقم 0
    مخالفم 3
  3. ?ReventОn

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    یعنی رو دارن در حد …
    ماشین به شدت کندی بود! 175 تا ام میرفت صفر تا صدم 11،والا اینجا سمند شتابشو کارخونه گفته 15 عمرا بتونی زیر 20 تا پر کنی،ماشین به این نازی جوون پسندی گیر الکی میدن،اینا رو باید بیاری ایران با خانواده پراید اشناشون کنیی،یه سرم ببیریشون پارک دانشجو!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. یوسف

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    من این ماشین رو از نزدیک دیدم، مخصوصا رنگ قرمزش خیلی اسپرت و فانتزیه اما خیلی خیلی کوچیکه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. دانیال

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (148 ديدگاه)

    “اسمارت رودستر واقعاً ماشین بدی نبود چراکه این خودروی اسپرت کوچک نسبتاً خوبی بود”
    عجب جمله ی پر مغزی بود! همگی یک دقیقه سکوت عنایت بفرمایید لطفا.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. ali

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    اینجاست که هزینه نگهداری و کیفیت و عمر مفید اون تاثیرش رو روی محبوبیت ماشین میزاره …ماشینی مثل تویوتا یاریس تو کلاس هاچبک کوچیک…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. reza-a

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (420 ديدگاه)

    تا اینجا از بیشتر ماشین های این لیست خوشم اومده این اسمارت برابوس هم عجب چیزی هست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا